2019-03-28, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Varför har du ett behov av att höja dig över andra? Ditt nedlåtande sätt att avfärda människors intresse och omtanke som nyfkenhet är otroligt tjatigt och påfrestande.
Du vet lika lite som jag om hur det såg ut inne i familjen. Det är det som intresserar oss. Hur hade Agnes och Moa i denna familj som slutade i en katastrof där dessa tjejer blev mördade.

Jag bara säger vad jag tycker. Jag tycker dessutom att det är mer intressant hur dessa två personer kunde alliera sig kring denna urusla lösning.

EDIT. Du vet att om föräldrarna inte lyckats med det, hade detta aldrig hänt.
Senast redigerad av Remark 2019-03-28 kl. 00:48.
Citera
2019-03-28, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, det viktigaste "grävandet" anser jag vore att forska litet mer om barnens hemundervisning - på vilka grunder den arrangerades, hur den följdes upp, hur skolan reagerade på att även barn nummer två behövde undervisning i hemmet, hur skolan samarbetat med sjukvården, vilka vuxenkontakter barnen hade, och så vidare, och så vidare. Jag tänker mig inte att "grävandet" i första hand skulle handla om "en eller två mördare." Det är trots allt tiden fram till mordnatten som är den viktigaste att förstå, och framför allt höstterminen 2017.
Håller helt med dig kryptogam! Det är all den tiden innan och inte själva mordnatten. Då var ju katastrofen ett faktum.
Citera
2019-03-28, 00:55
Medlem
Memmajemmas avatar
Jag förstår inte hur man kan verka normal och glad och gå på julfest om man har planerat länge att göra slut på hela familjen. Var var flickorna vid julfesten?

Hur valde föräldrarna datum och tidpunkt för att suicidera? Någon särskild anledning eller hände något som utlöste det tidigare än tänkt?

Funderar på hur de kom sig att de lämnade disk på bordet när allt annat var så välplanerat och ”städat”?
Citera
2019-03-28, 01:07
Medlem
harperlees avatar
Det är onekligen en märklig detalj att Oskar verkar ha varit fullt kapabel att dela med sig till kollegorna om sin jobbiga situation men samtidigt inte alls förstått att han och Hanna var i akut behov av psykiatrisk vård.

Även om man skall tolka det som så att han mådde relativt bättre än Hanna så är det fortfarande konstigt att då planera mord tillsammans med henne i stället för att söka hjälp.

Jag undrar om föräldrarna uppfattade sig själva som deprimerade?

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Kan vara tvärtom. Han krattade gången.

Hur såg Hanna ut 2018? Kan inte någon plocka fram en passbild åtminstone?
Citera
2019-03-28, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag bara säger vad jag tycker. Jag tycker dessutom att det är mer intressant hur dessa två personer kunde alliera sig kring denna urusla lösning.

EDIT. Du vet att om föräldrarna inte lyckats med det, hade detta aldrig hänt.

Jag vill också veta hur de kunde enas om detta. Vill se bevisen för det.
Citera
2019-03-28, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Jag förstår inte hur man kan verka normal och glad och gå på julfest om man har planerat länge att göra slut på hela familjen. Var var flickorna vid julfesten?

Hur valde föräldrarna datum och tidpunkt för att suicidera? Någon särskild anledning eller hände något som utlöste det tidigare än tänkt?

Funderar på hur de kom sig att de lämnade disk på bordet när allt annat var så välplanerat och ”städat”?

Kanske var det som när man står och tvekar i kallt vatten och inte vågar doppa överkroppen. Man samlar kraft, plötsligt får man mod. Båda måste då fått samma mod vid samma tidpunkt. Det kändes "rätt". Otäcka siameser, dessa två, om de nu var överens. De triggade varandra. Skulle gärna vilja se alla bevis för detta. Om de lagade en sista måltid är det hur kusligt som helst. Fick barnen önska sin favoritmat? Eller var det gamla rester de tryckte i sig? Kanske mycket pasta för att orka genomföra morden? Man undrar verkligen hur de resonerade, bra sjukt alltihop.

Vem lagar en sista måltid till sin familj? Kanske hämtpizza... hur man än tänker på detta, blir allt väldigt sjukt. Och de var friska, säger polisen... landar på ondska då. Kommer ingen vart...
Senast redigerad av rappytt 2019-03-28 kl. 01:30.
Citera
2019-03-28, 01:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Kanske var det som när man står och tvekar i kallt vatten och inte vågar doppa överkroppen. Man samlar kraft, plötsligt får man mod. Båda måste då fått samma mod vid samma tidpunkt. Otäcka siameser, dessa två, om de nu var överens. De triggade varandra. Skulle gärna vilja se alla bevis för detta.

Det kan räcka att H är bestämd och O är lojal. Och ett uppfattat gemensamt öde.
Citera
2019-03-28, 05:40
Medlem
Citat:
Vad skulle dom skriva nu menar du? Det tar tid med överklagan. Jag vet att det finns ett intresse bland journalister. Hur det är med intresset hos allmänheten vet jag inte. Nyheter släpps fort och för att hålla ett intresse vid liv krävs näring. Det är märkvärdigt vad ni i er lilla grupp vet mkt. Om allt.

Citat:
Varför har du ett behov av att höja dig över andra? Ditt nedlåtande sätt att avfärda människors intresse och omtanke som nyfkenhet är otroligt tjatigt och påfrestande.
Du vet lika lite som jag om hur det såg ut inne i familjen. Det är det som intresserar oss. Hur hade Agnes och Moa i denna familj som slutade i en katastrof där dessa tjejer blev mördade.

Du framstår som ganska omogen i ditt sätt att resonera och angripa andra som inte delar din åsikt. Att dela upp tråden i ni och oss är det som gör att tonen blir onödigt hård och konfrontativ. Vi skulle kunna få ett mycket bättre diskussionsklimat om alla slutade angripa varandra. Framför allt borde den väldigt sjuka striden om vem som tycker mest synd om flickorna och mest kämpar för deras upprättelse upphöra. Det finns inget större värde i att deras minne upprätthålls och att dom får en upprättelse på Flashback. Då handlar det mer om olika skribenters behov av att känna att man gör gott. Men effekten av detta är faktiskt ganska marginell på ett anonymt forum. Gör gott irl i stället.
Citera
2019-03-28, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Vilka jävla lögner. Det var så skevt att det faktiskt var roligt.
Nej - develi har aldrig skrivit om att Oskar gått och väntat i huset i flera timmar och hon har överhuvudtaget aldrig sett Oskar som nåt godhjärtat altruistiskt.

Ska du ljuga kan du väl iaf göra det med finess?

Det absolut enda jag överhuvudtaget nämnt (två ggr - SIC!) är sen FUP släpptes och det stod sömntabletter - är att jag tror att hon försökt suicidera men misslyckats.
Uppenbart så var de ämnade åt henne själv för barnen sket hon i att droga ner. Likt Oskar.

Varav jag då skulle tippa att hon varit fullständigt desperat iom att barnen redan är mördade av de icke altruistiska föräldrarna som strypt och kvävt dem. Att hon vill dö står klart och tydligt i brevet och det lär inte bli bättre om hon vaknar till med vetskap att hon mördat barnen. Likt Oskar.

Men det är väl klart att han fick gå runt och vänta på att hon skulle dö av tabletterna hon tagit? Eller? Om hon tog en överdos av tabletter för att somna in för gott ville hon nog att Oskar skulle vänta tills hon dog innan han hängde sig.
Citera
2019-03-28, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Det är onekligen en märklig detalj att Oskar verkar ha varit fullt kapabel att dela med sig till kollegorna om sin jobbiga situation men samtidigt inte alls förstått att han och Hanna var i akut behov av psykiatrisk vård.

Även om man skall tolka det som så att han mådde relativt bättre än Hanna så är det fortfarande konstigt att då planera mord tillsammans med henne i stället för att söka hjälp.

Jag undrar om föräldrarna uppfattade sig själva som deprimerade?

Han hade nog bestämt sig men kanske han ville njuta ett tag av kollegornas omtanke också. Iklädd offerkofta plantera och skörda samtidigt. Hade han oroat sig för Hanna på riktigt så hade han enkelt kunnat slå en signal till någon som kunnat hjälpa. Eller sms:a eller maila för det verkar han använda till viktiga saker.

Jag förstår i alla fall inte vad kollegor och anhöriga har kunnat bidra med till polisens slutsats. Ingen av intervjuerna kan ju ha berättat någon vettigt utan bara återberätta vad paret berättat. Vittnesmål från mördarens mun är inte att lita på. Oskar har öppet förklarat att han mådde dåligt enbart på grund av hemsituationen. Jag är ganska säker på att den enda anledningen till att han ansökte om 10% neddragning av arbetstid var att dokumentera att det fanns en ”hemsituation".

I efterhand så brukar människor försöka komma på om de sett någon förändring hos den drabbade. Om Hanna inte berättat något men varit nedstämd så kan det ha berott på stora problem med sin man. Eller så var hon som vanligt och kollegorna tänker bara att f-n vad hon dolde det bra. Mao, bidraget från intervjuer tror jag är noll men viktigt att de fick berätta för sin egen del.
Citera
2019-03-28, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du framstår som ganska omogen i ditt sätt att resonera och angripa andra som inte delar din åsikt. Att dela upp tråden i ni och oss är det som gör att tonen blir onödigt hård och konfrontativ. Vi skulle kunna få ett mycket bättre diskussionsklimat om alla slutade angripa varandra. Framför allt borde den väldigt sjuka striden om vem som tycker mest synd om flickorna och mest kämpar för deras upprättelse upphöra. Det finns inget större värde i att deras minne upprätthålls och att dom får en upprättelse på Flashback. Då handlar det mer om olika skribenters behov av att känna att man gör gott. Men effekten av detta är faktiskt ganska marginell på ett anonymt forum. Gör gott irl i stället.
Ja du armstark. Visst hade det varit härligt om vi var ett enda stort VI här i tråden. Men nu är vi så olika personer och vi tänker så olika så det får vi nog acceptera. Vi kan inte övertyga varandra. Däremot vore det bra om vi kunde tillåta varandra att ha våra olika teorier utan att förolämpa varandra. Nu är du där igen med påståendet om vissa skribenters behov av att framstå som goda. Dessutom med en käck uppmaning om att göra gott irl. Ja det gör jag varje dag och det förutsätter jag att du gör åxå armstark. Det blir lite knasigt när du säger att vi ska sluta angripa varandra för att i nästa stund göra just det.
Citera
2019-03-28, 09:59
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Men det är väl klart att han fick gå runt och vänta på att hon skulle dö av tabletterna hon tagit? Eller? Om hon tog en överdos av tabletter för att somna in för gott ville hon nog att Oskar skulle vänta tills hon dog innan han hängde sig.
Det är just det scenariot jag tror hände. Folk vet inte hur stora doser som krävs för att ta livet av sig. Ponera att hon tog 15 imovane 7,5 mg i tron att det skulle räcka. På den dosen sover du som en sten ett dygn, samt är påverkad i ett par dgr. Men man dör inte. Jag tror O kollade hennes andning. Och när inget hände så så ströp/kvävde han henne. Puttade henne över kanten så att säga. Och båda var med all säkerhet överens om detta, med tanke på vad bevisningen säger om samförstånd.
Senast redigerad av Flashig78 2019-03-28 kl. 10:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in