Citat:
Jag har skrivit tidigare i tråden att jag inte tycker att 737 borde uppgraderats. Istället hade jag hoppats på en ny maskin baserad på B787.
Absolut, men så fungerar den här industrin. B747 är från 1970 och A320 från 80-talet. Båda flyger fortfarande.
Inte för att MAX är någon fullösning, utan för att den är hopplöst ålderdomlig. Modernare flygplan har en helt annan arbetsfilosofi i cockpit med logiska presentationer på skärmar istället för en myriad av små varningslampor i olika färger.
Det är fel att tro att valet att uppgradera till MAX ledde till olyckorna. MCAS i sig är inget mystiskt eller okonventionellt.
Felet ligger i att man gravt missbedömt behovet av redundans i det här systemet, både från både Boeings och FAAs regelverks håll.
Får man väl rättat till detta, kommer flygplanet fungera precis lika bra som 737NG under många år framöver.
Det är fel att tro att valet att uppgradera till MAX ledde till olyckorna. MCAS i sig är inget mystiskt eller okonventionellt.
Felet ligger i att man gravt missbedömt behovet av redundans i det här systemet, både från både Boeings och FAAs regelverks håll.
Får man väl rättat till detta, kommer flygplanet fungera precis lika bra som 737NG under många år framöver.
Citat:
Skillnaden är alltså i princip i nivå med Toyota Corolla med motor en motor på 1,2 liter vs 1,4. Samt en hastighetsmätare som ser lite annorlunda ut. Ingen väsentlig skillnad för den som kör, alltså.
Alla ändringar måste förstås godkännas och certifieras enligt rådande regelverk.
Det som avgör om piloterna ska göra ny typutbildning är hur stor skillnaden är ur pilotperspektiv. Och den är mycket liten. Tyvärr, för jag hade gärna sett en helt annan cockpit och ett helt annat och modernare system i det "nya" flygplanet.
Det som avgör om piloterna ska göra ny typutbildning är hur stor skillnaden är ur pilotperspektiv. Och den är mycket liten. Tyvärr, för jag hade gärna sett en helt annan cockpit och ett helt annat och modernare system i det "nya" flygplanet.
"The neo empty weight is 1.8t more than the ceo due to new engines and associated airframe modifications: engine pylons, wing structure and bleed and oil systems were adapted." (från wikipedia).
Detta ändrar såklart flygegenskaperna, men det kommer piloterna aldrig märka något av eftersom tillverkaren programmerat om styrdatorerna för att kompensera för detta.
MCAS i sig är inte något konstigt. Den stora tabben ligger i avsaknaden av redundans och följderna som uppstår vid det teoretiskt osannolika scenariot med en AoA-givare som konstant visar en offset på 22 grader (det räcker alltså inte bara att den är trasig).
Med det sagt, så har du naturligtvis en poäng.
Precis som för övergången från 737NG till MAX.
Airbus är ett börsnoterat företag, vilket gör det direkt olagligt för dem att komma med vilseledande kurspåverkande information.
Bra fråga.
Men var det verkligen någon sådan brådska, eller är detta ett ogrundat rykte?
Huvudkonkurrenten meddelade 2010 att de avsåg uppdatera sin motsvarande maskin med ny motor och delvis nya vingar, istället för att satsa på att utveckla något helt nytt.
Året efter meddelade Boeing att de då gör likadant.
Jag vet inte mer om detta än ni andra gör, men ibland tänker jag lite i termer av ockhams rakkniv.
Det blir lätt att fantasin skenar och vi kommer på olika konspirationsteorier för att förklara ett skeende som ofta har en mycket simplare förklaring.
Fast kommer man med något sådant på ett internetforum, blir man lite av en glädjedödare.
Detta ändrar såklart flygegenskaperna, men det kommer piloterna aldrig märka något av eftersom tillverkaren programmerat om styrdatorerna för att kompensera för detta.
MCAS i sig är inte något konstigt. Den stora tabben ligger i avsaknaden av redundans och följderna som uppstår vid det teoretiskt osannolika scenariot med en AoA-givare som konstant visar en offset på 22 grader (det räcker alltså inte bara att den är trasig).
Med det sagt, så har du naturligtvis en poäng.
Precis som för övergången från 737NG till MAX.
Airbus är ett börsnoterat företag, vilket gör det direkt olagligt för dem att komma med vilseledande kurspåverkande information.
Bra fråga.
Men var det verkligen någon sådan brådska, eller är detta ett ogrundat rykte?
Huvudkonkurrenten meddelade 2010 att de avsåg uppdatera sin motsvarande maskin med ny motor och delvis nya vingar, istället för att satsa på att utveckla något helt nytt.
Året efter meddelade Boeing att de då gör likadant.
Jag vet inte mer om detta än ni andra gör, men ibland tänker jag lite i termer av ockhams rakkniv.
Det blir lätt att fantasin skenar och vi kommer på olika konspirationsteorier för att förklara ett skeende som ofta har en mycket simplare förklaring.
Fast kommer man med något sådant på ett internetforum, blir man lite av en glädjedödare.
Först vill jag (igen om jag gjort det innan) tacka dig för många bra bidrag i tråden. Du hjälper till att hålla tråden på jorden (pun intended).
När det gäller om det var en bra idé eller inte att ta fram 737 MAX så är det IMO en mångfacetterad fråga.
– Boeing hade planer på ett helt nytt plan.
– När AA började tala om att köpa A320neo var Boeing tvungna att snabbt ta fram ett alternativ.
– Det var inte Boeings förstahandsval att ta fram 737 MAX. Det var en affärsmässig nödvändighet i den uppkomna situationen.
Var det en bra, OK eller dålig idé?
Jag vet inte, men jag är öppen för att det kan ha varit en dålig idé.
Titta först på dom här två bilderna.
B737a från ca 1967
737 från ca 1967
737 MAX
737 MAX
Lite tillspetsat kan man säga att 737 är konstruerad på ett sätt så att en modern motor inte passar på den.
Boeing valde Leap-1B till 737 MAX. I några steg valde dom mellan fläktdiameter 66, 68 och 69,4 tum. Det blev till slut (2013) den största fläkten, som var den som gav den bästa bränsleekonomin.
För att det skulle vara möjligt att få plats med en motor med 69,4 tums fläkt så flyttades motorn framåt-uppåt och nosstället höjdes.
Hur stort problem är överstegringsrisken?
Att och hur 737 MAX har ett överstegringsproblem i vissa (extrema?) situationer vet vi.
Motorstorlek (den stora diametern på nacellen), motorplacering, ökad dragkraft och kanske även flyttad tyngpunkt bidrar till överstegringsrisken vid brant stigning med stort pådrag.
Boeing valde att minska eller eliminera överstegringsrisken med en mjukvarulösning. Mjukvarulösningen fick namnet MCAS.
Jag har inte hört talas om något fall med ett tillbud i form av överstegring. Det kan vara för att det aldrig inträffat. Det kan vara för att MCAS förhindrat överstegringar som skulle ha inträffat utan MCAS.
Utgående från vad vi vet så är det troligen "runaway trim", troligen orsakat av MCAS som fått JT610 och ET302 att gå ner.
I vilken utsträckning är det ett tekniskt fel, SBS eller brister i människa-maskin-kommunikation? Underhåll och utbildning har också inverkat. Kanske företagskultur. Kanske fler faktorer?
Mitt grundtips är att det kommer att vidtas några åtgärder och sedan kommer MAX att flyga igen. Minst lika säker som NG. Men det finns IMO också en möjlighet att problemet är större än så.
Om problemen löses så är det här snart glömt av dom flesta. Om det inte är löst inom någon eller ett par månader så är det historiskt. I så fall kommer det att skada Boeing och hela flygindustrin.
Kanske borde 737 MAX aldrig ha tagits fram? Samtidigt var det på något sätt rätt att göra det, i den uppkomna situationen. Under förutsättning att dom "fixar" som kommer löser problemen. Det måste dom göra. Kanske inte i steg 1, men i så fall kommer en ny fix.
–
Senast redigerad av lasternassumma 2019-03-27 kl. 03:24.
Senast redigerad av lasternassumma 2019-03-27 kl. 03:24.