2019-03-26, 14:47
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Visst kan man det, men veganer lider till större grad av vitaminbrist och magbesvär p.g.a antinutrienter som finns i växter och för stort intag av fibrer.
Jag skulle inte rekommendera en vegansk kost till ngn.
Det brukar vara så att det fungerar ett tag, sedan efter några år eller t.o.m tidigare så uppstår problem.

Vitaminbrist lider även köttätare av så försök inte. 100 gram fibrer om dagen är bara hälsosamt. Idag får de flesta inte ens i sig 10 gram om dagen. "Mer än så farligt."
Jag skulle inte rekommendera en köttrik kost till någon.
Det brukar vara att det fungerar ett tag, sedan efter några år så uppstår problem som fetma, höga kolesterolvärden och alla andra västerländska sjukdomstillstånd.

Om man ser på de områden i världen där befolkningen lever längst och är friskast och inte har de välfärdssjukdomar som västvärlden har - de så kallade blå zonerna - så utmärker dom sig att de har en högst vegansk diet. Om de äter kött gör dom det på speciella högtider max 1-2 gånger i månaden. Och då är det inte biffar och entrecôter de äter. Nä, då är det en liten del av en grismage eller liknande de äter.
Citera
2019-03-26, 15:01
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vitaminbrist lider även köttätare av så försök inte. 100 gram fibrer om dagen är bara hälsosamt. Idag får de flesta inte ens i sig 10 gram om dagen. "Mer än så farligt."
Jag skulle inte rekommendera en köttrik kost till någon.
Det brukar vara att det fungerar ett tag, sedan efter några år så uppstår problem som fetma, höga kolesterolvärden och alla andra västerländska sjukdomstillstånd.

Om man ser på de områden i världen där befolkningen lever längst och är friskast och inte har de välfärdssjukdomar som västvärlden har - de så kallade blå zonerna - så utmärker dom sig att de har en högst vegansk diet. Om de äter kött gör dom det på speciella högtider max 1-2 gånger i månaden. Och då är det inte biffar och entrecôter de äter. Nä, då är det en liten del av en grismage eller liknande de äter.

En köttätare som får i sig riktigt kött har inga vitaminbrister. Äter man däremot kött av låg kvalitet så visst, + att det inte bara är kött man äter utan även mycket annat ohälsosamt som även det kommer påverka.

Nu är du ute och cyklar. Hur länge har människan ätit kött? I rest my case.
Fetma och det "dåliga" kolesterolvärdet har inget med kött att göra. Det hela handlar om inflammation.
Köttätare har väldigt låga nivåer inflammation i kroppen. Nu pratar jag inte om köttätare som också äter frukt, grönsaker, raffinerat socker, oljor osv.

Ta du en titt på hur veganer mår i dag så kommer du märka sj att det inte är optimalt att äta så mycket grönsaker, spannmål, nötter osv.
Allt fler börjar äta kött, ägg och fisk igen p.g.a hälsoproblem.
Det är ett faktum som ingen kan säga annat om.

Att knapra piller i form av kosttillskott som veganer gör är ju bara det ett tecken på hur näringsfattig deras kost är. Syntetiska vitaminer som för övrigt är mer eller mindre skit.
Citera
2019-03-26, 15:20
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
En köttätare som får i sig riktigt kött har inga vitaminbrister. Äter man däremot kött av låg kvalitet så visst, + att det inte bara är kött man äter utan även mycket annat ohälsosamt som även det kommer påverka.

Nu är du ute och cyklar. Hur länge har människan ätit kött? I rest my case.
Fetma och det "dåliga" kolesterolvärdet har inget med kött att göra. Det hela handlar om inflammation.
Köttätare har väldigt låga nivåer inflammation i kroppen. Nu pratar jag inte om köttätare som också äter frukt, grönsaker, raffinerat socker, oljor osv.

Ta du en titt på hur veganer mår i dag så kommer du märka sj att det inte är optimalt att äta så mycket grönsaker, spannmål, nötter osv.
Allt fler börjar äta kött, ägg och fisk igen p.g.a hälsoproblem.
Det är ett faktum som ingen kan säga annat om.

Att knapra piller i form av kosttillskott som veganer gör är ju bara det ett tecken på hur näringsfattig deras kost är. Syntetiska vitaminer som för övrigt är mer eller mindre skit.

Nu är det så att kött inte innehåller mycket vitaminer så jag förstår inte vad du får ifrån att de som äter "riktigt kött" - vad det nu betyder - inte har vitaminbrister. Visa källa på att de som äter "riktigt kött" - som om det finns oriktigt animaliskt kött? - inte har vitaminbrister. Visa också en källa på vad "riktigt kött" är, jag är nyfiken.

Hur länge har människan ätit veganskt? 90% längre än vad människan har ätit kött. I rest my case.
Kött ger inflammationer i kroppen och ökar kolesterolvärdet. Det finns studier som visar detta. Men jag vet att lchf:are inte vill ta till sig dessa studier. Jag kan visa läkare och doktorer som en gång var stora fanatiker kring lchf, mycket kött- och fettkonsumtion, som idag är förespråkare för veganskt, särskilt whole food, plant based diet.

Du verkar heller inte veta att köttätare knaprar piller och vitamintillskott, framförallt finns det tillsatt i proteinpulver, men även i komjölk och andra animaliska produkter.
Senast redigerad av JustZlatan 2019-03-26 kl. 15:43.
Citera
2019-03-26, 15:50
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Nu är det så att kött inte innehåller mycket vitaminer så jag förstår inte vad du får ifrån att de som äter "riktigt kött" - vad det nu betyder - inte har vitaminbrister. Visa källa på att de som äter "riktigt kött" - som om det finns oriktigt animaliskt kött? - inte har vitaminbrister. Visa också en källa på vad "riktigt kött" är, jag är nyfiken.

Hur länge har människan ätit veganskt? 90% längre än vad människan har ätit kött. I rest my case.
Kött ger inflammationer i kroppen och ökar kolesterolvärdet. Det finns studier som visar detta. Men jag vet att lchf:are inte vill ta till sig dessa studier. Jag kan visa läkare och doktorer som en gång var stora fanatiker kring lchf, mycket kött- och fettkonsumtion, som idag är förespråkare för veganskt, särskilt whole food, plant based diet.

Du verkar heller inte veta att köttätare knapprar piller och vitamintillskott, framförallt finns det tillsatt i proteinpulver, men även i komjölk och andra animaliska produkter.

Kött innehåller B-komplex vitaminer: thiamin, riboflavin, niacin, vitamin B6 och vitamin B12.
Kombinerar du med ägg, lever, mjölk, fisk så har du allt du behöver.
Vill du käka lite bär så är det inget fel i det heller, men utan animaliska produkter så kommer du få problem.

Du behöver inte få källa på det. Människan har sedan urminnes tider ätit kött, ägg osv, och det av en anledning som är så pass uppenbar.
Behöver du verkligen en källa på detta? Helt ärligt?
Med riktigt kött menar jag kött utan tillsatser. Kött som kommer från naturen är det hälsosammaste du kan äta.

Du säger alltså att människan har ätit veganskt 90% längre än kött?
Kära gud vart har du fått det ifrån....

Nej kött ökar inte inflammationsmarkörer. Veganskt påhitt. Socker och stort mängd kolhydrater gör det + tillsatser. Naturligt kött gör det inte. Att påstå det är bara dumheter.
Vem har sagt ngt om lchf här? Det är bara du som pratar om det.

Vi kommer med 100% säkerhet se fler Bonny Rebecca's som tvingas sluta med sin veganska kost p.g.a stora hälsoproblem.
Why I'm no longer vegan https://www.youtube.com/watch?v=ZI1Be8C37-k
Citera
2019-03-26, 15:55
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Whole-Foods, Plant-Based Diet

Jag har börjat lite smått med denna diet och innan ni påstår att man inte kan bygga muskler med en vegan diet så kolla in denna kille: han har mer muskler än någon jag har sett som äter kött varje dag.

https://www.youtube.com/watch?v=ovNQp4d8JSo

Whole foods = hel föda, Plant based = växtbaserad. Alltså inte kokosolja, olivolja och sånt eftersom det inte är hel föda. Rivna kokosbitar går bra eftersom det är HEL FÖDA.

De som håller sig till denna diet är de mest friska människorna i världen. Köttätande och fettslurpande lchf:are kommer dö mycket tidigare än vad de tror.

100 gram fibrer om dagen ska man också ha.

Snubben var inte det minsta imponerande. Jag är större än så när jag är i bra form. Den här snubben är nog mer intressant:
https://www.youtube.com/watch?v=dR1FCJS8DoM

Men oavsett så kan man bygga muskler på plantbaserad och vegankost. Tror få argumenterar emot det. Sen fungerar det kanske inte lika väl som normal kost, men klart man kan skaffa sig en fin fysik med det.

Men varför äter du så? Vad vill du få ut av det? Alltid lika skeptisk när folk ska hoppa på trender, då de flesta inte har en aning om vad de pysslar med.
Citera
2019-03-26, 15:58
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Kött innehåller B-komplex vitaminer: thiamin, riboflavin, niacin, vitamin B6 och vitamin B12.
Kombinerar du med ägg, lever, mjölk, fisk så har du allt du behöver.
Vill du käka lite bär så är det inget fel i det heller, men utan animaliska produkter så kommer du få problem.

Du behöver inte få källa på det. Människan har sedan urminnes tider ätit kött, ägg osv, och det av en anledning som är så pass uppenbar.
Behöver du verkligen en källa på detta? Helt ärligt?
Med riktigt kött menar jag kött utan tillsatser. Kött som kommer från naturen är det hälsosammaste du kan äta.

Du säger alltså att människan har ätit veganskt 90% längre än kött?
Kära gud vart har du fått det ifrån....

Nej kött ökar inte inflammationsmarkörer. Veganskt påhitt. Socker och stort mängd kolhydrater gör det + tillsatser. Naturligt kött gör det inte. Att påstå det är bara dumheter.
Vem har sagt ngt om lchf här? Det är bara du som pratar om det.

Vi kommer med 100% säkerhet se fler Bonny Rebecca's som tvingas sluta med sin veganska kost p.g.a stora hälsoproblem.
Why I'm no longer vegan https://www.youtube.com/watch?v=ZI1Be8C37-k

Säg mig, vilka problem har alla dessa friska 100-åringar i "the blue zones" som äter 99,9% veganskt? Hur kan de överleva med så lite B12? Inser du hur indoktrinerad i västerländsk matkultur du är?

Men lycka till med köttet! Själv planerar jag att leva länge och hålla mig frisk hela tiden.
Citera
2019-03-26, 16:00
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Du verkar heller inte veta att köttätare knaprar piller och vitamintillskott, framförallt finns det tillsatt i proteinpulver, men även i komjölk och andra animaliska produkter.

Det där får du nog ge några belägg för om du inte vill framstå som en byfåne. Senaste 1,5 miljoner eller 200 000 åren har vi enligt de flesta forskare ätit kött. Beror på vilket läger du tror på.

https://www.svd.se/matlagningen-satt...kans-evolution
Citera
2019-03-26, 16:04
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Snubben var inte det minsta imponerande. Jag är större än så när jag är i bra form. Den här snubben är nog mer intressant:
https://www.youtube.com/watch?v=dR1FCJS8DoM

Men oavsett så kan man bygga muskler på plantbaserad och vegankost. Tror få argumenterar emot det. Sen fungerar det kanske inte lika väl som normal kost, men klart man kan skaffa sig en fin fysik med det.

Men varför äter du så? Vad vill du få ut av det? Alltid lika skeptisk när folk ska hoppa på trender, då de flesta inte har en aning om vad de pysslar med.

För att det är mycket hälsosammare än att äta kött, ägg och komjölk.

Sen har jag märkt att jag har fått mycket mer energi, det märkte jag nästan dagen efter jag slutade med kött. Hela sojaprodukter, inget jävla isolat, sötpotatis, grönt, rotfrukter, havregryn, baljväxter, nötter och bär. Helt otroligt vilken energi man får, så nu kanske jag orkar träna också. Kött är skit, kött ger inflammation i kroppen och då blir man trött.
Citera
2019-03-26, 16:05
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det där får du nog ge några belägg för om du inte vill framstå som en byfåne. Senaste 1,5 miljoner eller 200 000 åren har vi enligt de flesta forskare ätit kött. Beror på vilket läger du tror på.

https://www.svd.se/matlagningen-satt...kans-evolution

Visst. Här kommer den: https://www.youtube.com/watch?v=wx0pOGVMntM
Citera
2019-03-26, 16:20
Medlem
Citat:
För att det är mycket hälsosammare än att äta kött, ägg och komjölk.

Sen har jag märkt att jag har fått mycket mer energi, det märkte jag nästan dagen efter jag slutade med kött. Hela sojaprodukter, inget jävla isolat, sötpotatis, grönt, rotfrukter, havregryn, baljväxter, nötter och bär. Helt otroligt vilken energi man får, så nu kanske jag orkar träna också. Kött är skit, kött ger inflammation i kroppen och då blir man trött.

Vad du upplever är "The honeymoon effect" som alla veganer som precis börjat bahaha.
Man slutar äta det värsta skiten och man mår lite bättre, inget konstigt.
Skulle du käka näringsrikt kött utan e-ämnen och antibiotika så hade du inte märkt nån skillnad.
Kanske är det placebo effekt du fått oxå.

Men det ska bli kul och veta om du kan fortsätta käka veganskt. Återkom gärna om nåt år eller två.
Personligen skulle jag skita röven av mig om jag bara åt grönt, bönor, havregryn, nötter och annat skräp.
Det om nåt ger inflammation. Speciellt havre, fy fan. En saftig jävla biff däremot, det är riktiga grejer som en riktig man behöver. Nån jävla soyboy vill man ju inte bli direkt.
Citera
2019-03-26, 16:23
Medlem
Citat:
Visst. Här kommer den: https://www.youtube.com/watch?v=wx0pOGVMntM

Å fy fan, Dr Greger. Cherry picking at it's finest hahaha.
Citera
2019-03-26, 16:25
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Vad du upplever är "The honeymoon effect" som alla veganer som precis börjat bahaha.
Man slutar äta det värsta skiten och man mår lite bättre, inget konstigt.
Skulle du käka näringsrikt kött utan e-ämnen och antibiotika så hade du inte märkt nån skillnad.
Kanske är det placebo effekt du fått oxå.

Men det ska bli kul och veta om du kan fortsätta käka veganskt. Återkom gärna om nåt år eller två.
Personligen skulle jag skita röven av mig om jag bara åt grönt, bönor, havregryn, nötter och annat skräp.
Det om nåt ger inflammation. Speciellt havre, fy fan. En saftig jävla biff däremot, det är riktiga grejer som en riktig man behöver. Nån jävla soyboy vill man ju inte bli direkt.

Du har fel. Jag har alltid varit noga med vad jag stoppar i mig, och inte fan har jag ätit processat kött med en massa konstigheter i, ja förutom hormoner och antibiotika och skit som de stoppar i djuren under uppfödningen. Vilket är en annan anledningen att sluta äta kött. Jag skiter två gånger om dagen och mår prima.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in