2019-03-26, 11:47
Medlem
JustZlatans avatar
Whole-Foods, Plant-Based Diet

Jag har börjat lite smått med denna diet och innan ni påstår att man inte kan bygga muskler med en vegan diet så kolla in denna kille: han har mer muskler än någon jag har sett som äter kött varje dag.

https://www.youtube.com/watch?v=ovNQp4d8JSo

Whole foods = hel föda, Plant based = växtbaserad. Alltså inte kokosolja, olivolja och sånt eftersom det inte är hel föda. Rivna kokosbitar går bra eftersom det är HEL FÖDA.

De som håller sig till denna diet är de mest friska människorna i världen. Köttätande och fettslurpande lchf:are kommer dö mycket tidigare än vad de tror.

100 gram fibrer om dagen ska man också ha.
Senast redigerad av JustZlatan 2019-03-26 kl. 12:08.
Citera
2019-03-26, 12:14
Medlem
Finnj-vels avatar
Trolltråd? Finns flera näringsämnen som inte existerar i vegansk kost.

Vitamin A, B6, B12, K2, D, F för att nämna några få.
Citera
2019-03-26, 12:18
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel

Bhaa haha!!

Karoten = vitamin A. Finns fullt av B-vitaminer i växtbaserad föda, B12 finns som kosttillskott. K2 finns också i växter, surkål bland annat. Finns vegansk D-vitamin från mossa och svampar, annars finns sol och kosttillskott. Vitamin F?

Men nice try.
Citera
2019-03-26, 12:24
Medlem
jpettersson1991s avatar
Att man kan träna sig till en god fysik med vegankost är inget nytt under solen.
Citera
2019-03-26, 12:32
Medlem
Finnj-vels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Bhaa haha!!

Karoten = vitamin A. Finns fullt av B-vitaminer i växtbaserad föda, B12 finns som kosttillskott. K2 finns också i växter, surkål bland annat. Finns vegansk D-vitamin från mossa och svampar, annars finns sol och kosttillskott. Vitamin F?

Men nice try.
Betakaroten är inte vitamin A, skärp dig för fan. Växtriket är sprängfyllt av vitaminer, men människan kan inte nyttja en enda av dom. Människan är köttätare.
Citera
2019-03-26, 12:40
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Att man kan träna sig till en god fysik med vegankost är inget nytt under solen.

Vegankost och Whole-Foods, Plant-Based Diet är dock två olika saker anser jag. Det finns ju ganska många veganer som äter oljor, pulver och sojaisolat och liknande skräp. Man får bäst fysik och man äter hel växtbaserad föda.
Citera
2019-03-26, 12:48
Medlem
Kör på med dieten! Går säkert bra.

Citat:

Han trollar jämt. Söker uppmärksamhet.
Citera
2019-03-26, 13:01
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Betakaroten är inte vitamin A, skärp dig för fan. Växtriket är sprängfyllt av vitaminer, men människan kan inte nyttja en enda av dom. Människan är köttätare.

Du menar alltså det högst giftiga A-vitamin från djurlever t.ex. Lycka till med det. Så människan kan inte nyttja C-vitamin från citroner, lime och apelsiner? "Okej"

Människan har utvecklats från apan och allt började för mer än 20 miljoner år sedan. De första 90% av denna tid var vi enbart växtätare, dessa gener har vi fortfarande kvar i oss. Du vet inte vad du pratar om.
Citera
2019-03-26, 13:49
Medlem
Citat:

Människan är omnivorer, vi kan överleva på växtbaserat och/eller kött
Citera
2019-03-26, 14:08
Medlem
MuscleSharks avatar
Visst kan man det, men veganer lider till större grad av vitaminbrist och magbesvär p.g.a antinutrienter som finns i växter och för stort intag av fibrer.
Jag skulle inte rekommendera en vegansk kost till ngn.
Det brukar vara så att det fungerar ett tag, sedan efter några år eller t.o.m tidigare så uppstår problem.
Citera
2019-03-26, 14:24
Medlem
tnems avatar
Citat:
Whole-Foods, Plant-Based Diet

Jag har börjat lite smått med denna diet och innan ni påstår att man inte kan bygga muskler med en vegan diet så kolla in denna kille: han har mer muskler än någon jag har sett som äter kött varje dag.

https://www.youtube.com/watch?v=ovNQp4d8JSo

Whole foods = hel föda, Plant based = växtbaserad. Alltså inte kokosolja, olivolja och sånt eftersom det inte är hel föda. Rivna kokosbitar går bra eftersom det är HEL FÖDA.

De som håller sig till denna diet är de mest friska människorna i världen. Köttätande och fettslurpande lchf:are kommer dö mycket tidigare än vad de tror.

100 gram fibrer om dagen ska man också ha.
Whole food = ej processad mat(eller så lite processa som möjligt)
Citera
2019-03-26, 14:40
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Vegankost och Whole-Foods, Plant-Based Diet är dock två olika saker anser jag. Det finns ju ganska många veganer som äter oljor, pulver och sojaisolat och liknande skräp. Man får bäst fysik och man äter hel växtbaserad föda.
Inkorrekt. Bäst fysik av växtbaserad kost ser jag gärna belägg för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in