Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-03-24, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framme
Har nån skrivit till Ludde Hellberg på Expressen? Själv avstår jag då jag är dålig på att formulera mej i så viktiga saker som Özzen och hans anhang. Han verkar en aning kaxig i alla fall, men troligtvis inte intresserad och dessutom f.d. kollega med Özzen. Nåja, bara en tanke, om än dålig.

Såg först nu ditt inlägg. Handlingarna i Nujen-Akilovärendet har sänts till chefredaktörerna för de större dagstidningarna. Jag tror ärendet är för hett för att få tas upp av någon enskild journalist på t ex Expressen utan tillstånd från tidningens ledning.
Citera
2019-03-24, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Noterar att Rickard ännu hyr ut "sina" olika hus på HomeAway (fastigheter som delvis ägs av Özz). Villa Zetterling är i annonsen även rubricerad som "Herrgård" ! (fin statushöjning för militärförrådet).

Även lägenheten ovanför Özzs teater går ännu att hyra genom bulvanen (svågern) Rickard, som extraknäcker som uthyrare av andras fastigheter vid sidan av chefsjobbet. För inte är det väl Debbie som låter Rickard fronta verksamheten?

Enligt annonsen på Airbnb framgår att de olika fastigheterna hyrs ut i ett gemensamt koncept då Özz's teaterlokal finns tillgänglig för de som hyr Villa Zetterling:

Erfoderligt tillstånd från Polisen verkar inte finnas och är inkomsterna från uthyrning redovisade till Skatteverket?
("Lag (1966:742) om hotell- och pensionatrörelse")
Ang det fetade:
Jag gissar att klanen haft rådslag rörande uthyrningsverksamheten och då, av taktiskt-strategiskt-girighets-skäl, landat i att det är lika bra att fortsätta med uthyrningen.
Skulle de nu, efter att tråden avslöjat deras olovliga ombyggnationer och hotellverksamhet, plötsligt stänga och radera, så vet de att en sån tydlig damage control, av utredande myndigheter skulle kunna uppfattas som en bekräftelse på att Nujens sedan länge vet om att de bryter mot regler och bestämmelser.

Genom att hotellverksamheten varken är granskad eller godkänd, så bedriver klanen Nujen en cynisk gambling med folks liv och hälsa!
Folk som väljer att hyra t ex "herrgården" tänker säkert inte på att Räddningstjänsten på Gotland inte har fått info från Nujens.
Det är väl, vad jag förstår, tack vare deltagare i denna tråd som Räddningstjänsten i efterskott blivit uppmärksammade på att Nujens bedriver hotellverksamhet.

Nujens är hänsynslösa och extremt giriga cyniker!
Citera
2019-03-24, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Utredningarna om misstänkt olovligt byggande kommer nog ta tid då det inte är prioriterat av förvaltningen. De har fullt upp med att hantera ansökningar om nya bygglov, där de nu riskerar viten pga att handläggningen tar för lång tid. De riskerar inget ekonomiskt om tillsynsärenden dras i långbänk. Region Gotland är i ekonomisk kris och det är nu tuffa besparingskrav på förvaltningarna.

Vad gör Skatteverket? Polisen? Går det att få fram information därifrån?

Nujens-härvan behöver nog granskas ordentligt i media för att något ska hända. Och då av någon som är insatt i saken och inte låter Özz o Debbie komma undan med sina lögner.

Då anmälningarna av Nujens till både Polismyndigheten och Skatteverket har ingivits av min son anonymt finns ingen skyldighet för någon av myndigheterna att lämna ut information i ärendena till "vem som helst". Det är i första hand brottsoffer och/eller berörd anmälare som har rätt till sådan information. Men det händer ofta att journalister som av någon anledning inte har tillgång till de aktuella ärendenumren ändå får ut uppgifter från myndigheterna genom att enbart uppge de misstänktas personnummer.

Beträffande tillsynsärendena så står det mycket tydligt i förordningen och förarbetena till lagstiftningen på området att kommunerna inte får nedprioritera dessa. De skall tvärtom handläggas "skyndsamt". Finns dessutom möjligheten att få in mer än en halv miljon kronor i byggsanktionsavgifter, borde Region Gotland snarare prioritera just detta ärende framför nya bygglovsärenden.
Senast redigerad av medianox 2019-03-24 kl. 11:59.
Citera
2019-03-26, 07:44
Medlem
SR P1 Morgon berättar i denna stund:

Fler tipsar om brottslighet inom byggbranschen

-Skatteverket är glada för att många av tipsen är väl genomarbetade, säger Pia Blank Törnroos, jurist på SKV. Hon sitter nu, ca 07:20, i studion hos Daniel Alling. Det handlar om att Stockholms Byggmästarförening tillsammans med Byggnads Stockholm-Gotland sedan tre år har ett projekt där man vill få in tips om svartarbete.

Det där som PBT berättar, får mig att se mycket positivt när det gäller "vårt" ärende, alltså klanen Nujen. "Genomarbetade" var ordet sa' Bull..

När man hör hur PBT uttrycker sig, anar jag att hon inte låter sig tjusas av den flinande Özz Nujens kommande [bort-]förklaringar av de löner, allt betalt svart?, som klanen under åratal lagt in i det svartarbeteri som slutar hos organiserad brottslighet.
Här länk till det inslag som Daniel Alling har som grund vid intervjun med PBT:
https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=83&grupp=10974&artikel=71 84007
Citera
2019-03-26, 09:58
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
SR P1 Morgon berättar i denna stund:

Fler tipsar om brottslighet inom byggbranschen

-Skatteverket är glada för att många av tipsen är väl genomarbetade, säger Pia Blank Törnroos, jurist på SKV. Hon sitter nu, ca 07:20, i studion hos Daniel Alling. Det handlar om att Stockholms Byggmästarförening tillsammans med Byggnads Stockholm-Gotland sedan tre år har ett projekt där man vill få in tips om svartarbete.

Det där som PBT berättar, får mig att se mycket positivt när det gäller "vårt" ärende, alltså klanen Nujen. "Genomarbetade" var ordet sa' Bull..

När man hör hur PBT uttrycker sig, anar jag att hon inte låter sig tjusas av den flinande Özz Nujens kommande [bort-]förklaringar av de löner, allt betalt svart?, som klanen under åratal lagt in i det svartarbeteri som slutar hos organiserad brottslighet.
Här länk till det inslag som Daniel Alling har som grund vid intervjun med PBT:
https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=83&grupp=10974&artikel=71 84007

Bra inlägg, Carinah.

Mig veterligen har denna instans, https://fairplaybygg.se/sv/ inte varit uppe i tråden tidigare. Kan väl inte skada med att göra några anmälningar. OBS Bolagsnamn är obligatoriskt. Finns ju några att välja på:

Nujen Media AB, org.nr 556677-3825
Hyrfrid AB, org.nr 556862-5973
Advokatbyrån K.LIN.T. Kommanditbolag, org.nr 969773-1793
Citera
2019-03-26, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Bra inlägg, Carinah.

Mig veterligen har denna instans, https://fairplaybygg.se/sv/ inte varit uppe i tråden tidigare. Kan väl inte skada med att göra några anmälningar. OBS Bolagsnamn är obligatoriskt. Finns ju några att välja på:

Nujen Media AB, org.nr 556677-3825
Hyrfrid AB, org.nr 556862-5973
Advokatbyrån K.LIN.T. Kommanditbolag, org.nr 969773-1793
Tack, tack.
Blev så glad när jag på väg till jobbet fick höra Pia Blank Törnroos vara så tydlig i hur SKV nu vill ta itu med svarta löner inom bygg.

Tack för länk till FairPlayBygg och för organisationsnumren!!
Nu är det bara att kavla upp ärmarna och börja jobba. Med tangenterna..
Citera
2019-03-26, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack, tack.
Blev så glad när jag på väg till jobbet fick höra Pia Blank Törnroos vara så tydlig i hur SKV nu vill ta itu med svarta löner inom bygg.

Tack för länk till FairPlayBygg och för organisationsnumren!!
Nu är det bara att kavla upp ärmarna och börja jobba. Med tangenterna..

Har för mig att advokater bara får driva advokatverksamhet i sina bolag. Aldrig annan verksamhet som byggverksamhet eller hotell etc.

Men det är nog en fråga för Advokatsamfundet och/eller Skatteverket att avgöra.
Citera
2019-03-26, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Har för mig att advokater bara får driva advokatverksamhet i sina bolag. Aldrig annan verksamhet som byggverksamhet eller hotell etc.

...och att Advokatsamfundet tycks ha synnerligen gummiartade regler när det gäller både det ena och det andra, det har inte minst Fallet Debbie Nujen nu lärt oss..
Citera
2019-03-26, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar

Advokat Debbie Nüjen ljög rakt i ansiktet på Disciplinnämnden (DN) då hon satt till svars för de ursprungliga 85 tkr och annat som besvärat samfundet. Ljög? Ja, men visst är det väl lögnaktigt att kalla fastighetsinnehavet på Gotland för "sommarstuga"!

Hon visste självklart genom sin bror och sin make vilka planerna var/är och vilka som var där och byggde. Det är knappast troligt att hon och maken inte utbyter någon som helst information om dessa hus som hon är delägare i. Juridiskt så är det otroligt eller vi kan säga helt osannolikt att hon inte är med och bestämmer vad maken och brodern (och fadern) beslutar om.

Visst ljög hon om att några kontoutdrag kunde hon inte uppvisa för de bolag där hon var/är engagerad som ägare och styrelseledamot.

Visst kan bankerna vara lite motiga och vilja ha betalt för att ta fram alla kontoutdragen från sina dataarkiv, men om advokat Nüjen verkligen vill rentvå sig namn så skulle hon väl betala för att få fram dessa kontoutdrag på studs! Men hon valde att säga att det inte var möjligt att få fram kontoutdragen. Det vet varenda småföretagare i hela landet och definitivt ledamöterna i Svenska Advokatsamfundet. Hon agerar inte som "vanekriminella" gör och tiger i förhör eller säger "no comments". Tvärtom; hon pladdrar på som en riktig dumsnut om sin sommarstuga och som om hon bara varit inblandad i val av gardiner och barnavård. Och kontoutdrag har hon minsann aldrig haft tillgång till eller sett några och Banken har inga sådana!! Hur blir man advokat och hur korkad är det tillåtet att vara undrar jag som börjat undra om det är kanske juridisk list att spela så asocial och obildad att man rör sig på särskolenivå.
Citera
2019-03-26, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Advokat Debbie Nüjen ljög rakt i ansiktet på Disciplinnämnden (DN) då hon satt till svars för de ursprungliga 85 tkr och annat som besvärat samfundet. Ljög? Ja, men visst är det väl lögnaktigt att kalla fastighetsinnehavet på Gotland för "sommarstuga"!

Hon visste självklart genom sin bror och sin make vilka planerna var/är och vilka som var där och byggde. Det är knappast troligt att hon och maken inte utbyter någon som helst information om dessa hus som hon är delägare i. Juridiskt så är det otroligt eller vi kan säga helt osannolikt att hon inte är med och bestämmer vad maken och brodern (och fadern) beslutar om.

Visst ljög hon om att några kontoutdrag kunde hon inte uppvisa för de bolag där hon var/är engagerad som ägare och styrelseledamot.

Visst kan bankerna vara lite motiga och vilja ha betalt för att ta fram alla kontoutdragen från sina dataarkiv, men om advokat Nüjen verkligen vill rentvå sig namn så skulle hon väl betala för att få fram dessa kontoutdrag på studs! Men hon valde att säga att det inte var möjligt att få fram kontoutdragen. Det vet varenda småföretagare i hela landet och definitivt ledamöterna i Svenska Advokatsamfundet. Hon agerar inte som "vanekriminella" gör och tiger i förhör eller säger "no comments". Tvärtom; hon pladdrar på som en riktig dumsnut om sin sommarstuga och som om hon bara varit inblandad i val av gardiner och barnavård. Och kontoutdrag har hon minsann aldrig haft tillgång till eller sett några och Banken har inga sådana!! Hur blir man advokat och hur korkad är det tillåtet att vara undrar jag som börjat undra om det är kanske juridisk list att spela så asocial och obildad att man rör sig på särskolenivå.

Är det fråga om bokföringsunderlag för rörelse så har man en skyldighet att bevara underlaget på det sätt som beskrivs i bokföringslagen.

Privatpersoner kan begära ut underlag för flera år tillbaka för några hundra från sin bank. Det vet advokatförbundet.
Citera
2019-03-27, 06:09
Medlem
Ny intervju med Özz i "Infuencerpodden". I avsnitt mellan 0:20-0:30 tim kommer frågan om Akilov upp. Özz hävdar återigen att Advokatsamfundet har friat familjen från att ha betalat svart. Enligt honom tystnade kritiken efter den rapporten kom i juni. Özz tackar även Veidekke och akademikerförbundet SSR för att de backar honom. Påstår att de som ifrågasätter svartjobbsanlitandet är rasister...
Citera
2019-03-27, 06:20
Medlem
LookingBackInAngers avatar
Rasister?

Varför är jag inte förvånad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem