Citat:
Ursprungligen postat av
DickeFix
Bogomil, varför är det så viktigt för dig att propagera mot islam?
Jag "propagerar" inte mot någon särskild religion, filosofi eller politisk ideologi. Jag är däremot en intensiv kritiker av sånt som nån försökar pådyvla mig eller andra utan bra belägg.
Och det koran-baserade islam liggar högt på listen över såna pådyvlande gruppor.
Citat:
Varför baserar du din identitet på hat mot en religion?
Strawman.
Citat:
Några saker har muslimhatare och jihadister gemensamt
Citat:
Ni hävdar att man inte ska kalla sig muslim om man inte stödjer militant islamism, barnäktenskap, tar sexslavar och vill praktisera sharialagar om lemlästning och dödsstraff. Det är inte upp till hatfyllda extremister att definiera vad islam är. Islam definieras kollektivt av alla dem som bekänner sig till religionen och det är - som Islampeaceback1 påpekar - mycket få av dagens muslimer som stödjer ovanstående.
Försök igen ... denna gång utan att bygga ditt argument på en strawman.
Citat:
Både i Bibeln och Koranen finns det stycken som är grymma och regler som är otidsenliga och inte förenliga med dagens upplysta samhälle. De visar bara hur lågt människans moral stod på den tiden.
Överens.
Citat:
Att religionsstiftarna begick misstag var för att de var människor och därmed inte fullkomliga.
Överens.
Postulat som jag gärna diskuterar med dig på relevant tråd. (1)
Citat:
men berövade dem inte deras fria vilja.
Samma svar som i (1).
Citat:
Det är därför farligt att se religionsstiftarna som ofelbara föredömen.
Japp. "Absolut" religion är jag ingen fan av.
Citat:
Få kristna idag använder t.ex. Luk 19:27 där Jesus säger 'Men mina fiender, de som inte ville ha mig till kung, för hit dem och hugg ner dem i min åsyn!' för att mana till heligt krig mot ickekristna.
Jag kritiserar sällan icke-pådyvlande kristendom, och då med ett mjukare tonläge.
Citat:
Religionen kan ge en vägledning men även som religiös har man ett ansvar att urskilja vad som är rätt eller fel.
Japp, men dock inte från ett "absolut" perspektiv.
Citat:
Det var därför Gud gav oss en fri vilja.
Se (1).
Citat:
Eftersom Gud älskar människan,
Se (1)
Citat:
är budskap som leder till harmoni och fred goda och budskap som leder till krig och kaos onda. Så enkelt är det.[/b]
Eftersom jag är tveksam till dina ad hoc-premisser (se (1)), så blir det en senare diskussion.