Citat:
Ursprungligen postat av
Bukakekockaburra
Det är många muslimer som tar avstånd från sekten Khawarij med dess grupper som IS, al qaida, boko haram mfl. Dessa grupper kallas helvetets hundar. Kännetecknet för dessa är att de förklarar muslimer för att vara otroende pga mindre synder som att röka cigaretter tex.
De gör uppror mot ledare för att de inte dömer med Allahs lag. De förklarar de muslimska ledarna att vara otroende. De här grupperna beskrev profeten som unga och dumma och bland dem finns aldrig någon som anses vara lärd.
Denna sekt varnade profeten Muhammed (saw) för i flera hadither och sa att Khawarij kommer dyka upp i tiden då och då.
Jag tar avstånd från dessa grupper som profeten (saw) kallade för helvetets hundar och de mest hatade av Allahs skapelse. Jag fördömer deras handlingar.
De här grupperna har stora lärda inom Islam varnat för ända sedan profetens (saw) tid.
Jag tror dig och har sett och hört det bland vanligt folk. Men både inom vanligt folk och speciellt de högre uppsatta inom de som samlas till en Moské så finns det oroväckande många som inte vill fördöma , särskilt inte inför en kamera eller ljudinspelning.
Problemet med Islam är att det finns ingen generell progression som har hänt, många, särskillt unga, tar boken på "face value". Det gör inte de flesta kristna med sin Bibel. Jag har svårt att tro att tro IS är vad Muhammed menade då han sa "Khawarij". Röran och komplexiteten gör ju de gamla böckerna irrelevanta utan förnyad tolkning, och det är vad jag menar med reformerna inom kristendomen.