2019-03-10, 18:43
Medlem
Kanske detta diskuterats redan men jag hittade inte iaf, tråden är ju så hiimla lång...
Har mitt 3e utbrott nu, med några månaders mellanrum mellan varje. Äter Valaciclovir men det står att man ska köra en kur i 3-5 dagar, och läkaren specificerade inte något.
Har käkat 7 tabletter nu, dvs 3,5 dag. Det är inte helt borta men har gått ner väsentligt och är på väg bort. Vill ju inte äta medicinen i onödan eftersom jag tidigare fått biverkningar efter några dagar men vill ju inte heller sluta för tidigt och riskera att det blossar upp igen.
Hur länge brukar ni andra äta kuren vid mindre skov?
Citera
2019-03-25, 19:46
Medlem
elephantstones avatar
Det stack till i överläppen igår och jag var snabb på att applicera lite Zoviduo på den. Blåsan har sedan dess inte utvecklats nämnvärt och jag har därför skippat Compeed-plåster helt. Får munsår vartannat år och är förvånad över hur bra effekten av salvan är. Rekommenderas!
Citera
2019-03-25, 19:56
Medlem
Fittahoras avatar
För att undvika utbrott av munherpes skall mun och läppar hållas ren (tvål och vatten). Inget fingrande eller slickande när irritation börjar uppstå. Smörj med cerat innehållande bivax och olja, gärna cocosolja (cerat tillverkas enkelt och billigt hemma i köket. Hylsor inhandlas billigt på nätet.).

Munherpes blossar ut vid utmattning eller sjukdom då immunförsvaret inte hinner med. Om irritation uppstår, håll mun och läppar rena, undvik stress/utmattning och smörj med ett skyddande fettlager så förhindras utbrott.

Munherpes (liksom all herpes) kan botas.
Citera
2019-03-26, 10:49
Medlem
Mr Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Jag trodde det var sällsynt med herpes mellan benen tills att jag frågade mina vänner.
Hälften har det!!!
Massa tabu om att inte våga säga något.
Den jag träffar nu berättade jag för.
Hon sa typ. Ok. Det är lugnt. Bara en hudsjukdom som många har. Men du kan väl hålla koll när det är blåsor.

Kollar du ofta och är nogran så ska du inte behöva oroa dig.

Som sagt har jag berättat för tre st. Och ingen har flippat ut

Jag blev smittad av ett ex som låg med en fd polare. Sen dess haft en flickvän efteråt , som inte tyckte det var en big deal, hon ville hellre vara med mig .
Nu har jag precis börjat träffa en ny och sooner or later , ganska snart kommer det har lett till punkten där det måste berättas , har undvikit det då jag avskyr att dra ner stämningen med ett överraskande herpes erkännande .
Men personligen, tycker jag inte herpes är farligt , 3 första utbrotten sved , men fan inte så jävla märkvärdigt.
Skulle jag tyckt om en tjej och hon berättar att hon har herpes och jag inte haft, så hade jag stannat, får hoppas den jag träffar nu känner likadant .
Citera
2019-03-26, 11:21
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr B
Nu har jag precis börjat träffa en ny och sooner or later , ganska snart kommer det har lett till punkten där det måste berättas , har undvikit det då jag avskyr att dra ner stämningen med ett överraskande herpes erkännande .
Använd kokosolja vid samlag. Kokosolja är antiviral och antibakteriell och dödar effektivt herpesviruset. En bonus är att kokosolja är ett utmärkt glidmedel.
Citera
2019-03-26, 12:59
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
För att undvika utbrott av munherpes skall mun och läppar hållas ren (tvål och vatten). Inget fingrande eller slickande när irritation börjar uppstå. Smörj med cerat innehållande bivax och olja, gärna cocosolja (cerat tillverkas enkelt och billigt hemma i köket. Hylsor inhandlas billigt på nätet.).

Munherpes blossar ut vid utmattning eller sjukdom då immunförsvaret inte hinner med. Om irritation uppstår, håll mun och läppar rena, undvik stress/utmattning och smörj med ett skyddande fettlager så förhindras utbrott.

Munherpes (liksom all herpes) kan botas.

Läs på!
Herpes är en allmänt förekommande kronisk sjukdom som orsakas av herpesvirus.
Citera
2019-03-26, 13:19
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Läs på!
Herpes är en allmänt förekommande kronisk sjukdom som orsakas av herpesvirus.
Det är precis vad läkemedelsindustrin vill att vi ska tro.

Jag är själv ett levande bevis på att herpes går att bota.
Citera
2019-03-26, 13:27
Medlem
Myst1cs avatar
Citat:
Det är precis vad läkemedelsindustrin vill att vi ska tro.

Jag är själv ett levande bevis på att herpes går att bota.

Du är inte botad. Viruset ligger latent.
Citera
2019-03-26, 14:00
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myst1c

Ja, tyvärr är det så. Lite forskning finns det på att skapa ett vaccin mot herpes däremot.
Citera
2019-03-26, 14:33
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myst1c
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Ja, tyvärr är det så. Lite forskning finns det på att skapa ett vaccin mot herpes däremot.
Om jag inte har fått herpessymptom på 20 år anser jag mig vara botad. Huruvida viruset finns kvar och är latent är mer av akademisk karaktär.
Citera
2019-03-26, 21:16
Medlem
Perhaps-Probablys avatar
Citat:
Om jag inte har fått herpessymptom på 20 år anser jag mig vara botad. Huruvida viruset finns kvar och är latent är mer av akademisk karaktär.
Det är inte bara av akademisk karaktär. Viruset kan fortfarande reaktiveras och ge dig nya symptom. Bara för att du inte har fått det under de senaste 20 åren så ska du ändå inte tro att du kommer fortsätta att vara symptomfri.
Citera
2019-03-26, 23:29
Medlem
Fittahoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perhaps-Probably
Det är inte bara av akademisk karaktär. Viruset kan fortfarande reaktiveras och ge dig nya symptom. Bara för att du inte har fått det under de senaste 20 åren så ska du ändå inte tro att du kommer fortsätta att vara symptomfri.
Från att ha haft stora besvär med kraftiga utbrott flera gånger per år till inga symptom på över 20 år. Inte mycket som talar för att det finns några virus kvar att aktivera.

Lite efterforskning visar dessutom att jag är långt ifrån ensam om att lyckas bli av med herpesviruset.

Men det är såklart upp till var en om dom blint vill lita på vad läkemedelsindustrin säger är sanning. Läkemedelsindustins sanning är kostsam för dom drabbade. Min verklighet är gratis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in