2018-11-14, 16:07
Medlem
lousys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
En brud som jag låg med påstår sig ha fått herpes från mig. Jag har inga utslag eller några symptomer över huvud taget. Kan detta stämma?
Iväg och testa dig så du vet säkert. Om du inte har några utslag blir det svårt för bruden att bevisa något.
Citera
2018-11-27, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Har du hunnit testa? Låter för bra för att vara sant.
Fick du en spruta?

Ja, jag valsade bara in på en drop-in-mottagning som utför vaccinationer och sa att jag aldrig haft vattkoppor som barn och de ifrågasatte ingenting. Dock behöver man två sprutor á 600:- styck och jag har inte hunnit ta den andra än för ett fullständigt skydd men ska nog göra det i veckan. Jag är också skeptisk, och igår fick jag mitt första utbrott efter primärutbrottet i juli, men jag resonerar som så att det ändå finns vaga bevis för att det skulle kunna fungera för vissa så jag är beredd att chansa för att hålla den här skiten i schack. Den här skiten känns otroligt mentalt påfrestande. Som att jag inte har nog med problem just nu utan måste nu också tänka på hur fan jag ska lägga fram sånt här om jag träffar nån (eller ska leva med stressen att inte berätta något).
Citera
2018-11-27, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Efter 5-8 dagar får du ditt första stora utbrott om du blev smittad.
10 dagar och längre för att smittan ska blossa ut har jag aldrig läst eller hört talas om.
För mig tog det 7 dagar efter sexet, sen var jag fucked up i ytterligare 7 dagar =/

Ja, jag har också läst detta. men jag har också läst att det kan bryta ut år senare, och det verkar inte stämma i mitt fall då jag som sagt såg en tydlig blåsa (som jag tog för en finne eller bett) som kom och försvann två gånger innan skiten bröt ut på riktigt några veckor senare. Detta gör det också svårt att pinpointa vem jag kan ha fått det av, även om jag har mina misstankar.
Citera
2018-11-27, 22:07
Medlem
Hur gör ni med könsherpes som dejtar egentligen? Berättar ni i förväg för varje person ni har sex med eller använder ni kondom och hoppas på det bästa?

Jag är närmare trettio och singel och det här har verkligen satt käppar i hjulet mentalt för mig. Jag har bara dejtat en person sen det bröt ut första gången och vi hade sex med kondom utan att jag berättade och jag fick ångest efteråt. Det blev helt enkelt inte läge. När jag sen tog mod till mig och berättade precis innan vi skulle ha sex andra gången visade det sig att personen i fråga också bar på det sen några år tillbaka. Jag vill verkligen träffa någon seriöst och stadga mig men jag känner att detta drar ner mitt värde ute på marknaden något fruktansvärt och har börjat leka med tanken på att helt enkelt använda kondom religiöst och inte säga något. Oetiskt kanske men det kanske är bättre än rädslan att få leva ensam resten av livet.
Senast redigerad av Riz 2018-11-27 kl. 22:11.
Citera
2018-11-27, 22:26
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riz
Ja, jag valsade bara in på en drop-in-mottagning som utför vaccinationer och sa att jag aldrig haft vattkoppor som barn och de ifrågasatte ingenting. Dock behöver man två sprutor á 600:- styck och jag har inte hunnit ta den andra än för ett fullständigt skydd men ska nog göra det i veckan. Jag är också skeptisk, och igår fick jag mitt första utbrott efter primärutbrottet i juli, men jag resonerar som så att det ändå finns vaga bevis för att det skulle kunna fungera för vissa så jag är beredd att chansa för att hålla den här skiten i schack. Den här skiten känns otroligt mentalt påfrestande. Som att jag inte har nog med problem just nu utan måste nu också tänka på hur fan jag ska lägga fram sånt här om jag träffar nån (eller ska leva med stressen att inte berätta något).

Håll oss uppdaterade!!
Citera
2018-11-27, 22:33
Medlem
F.Hansens avatar
Näe men det är väll bara att berätta vad man nu har. Personen kanske flyr, eller har samma. Angående detta är det lika bra att vara ärlig från början.
Citera
2018-11-28, 07:34
Medlem
löls avatar
Citat:
Hur gör ni med könsherpes som dejtar egentligen? Berättar ni i förväg för varje person ni har sex med eller använder ni kondom och hoppas på det bästa?

Jag är närmare trettio och singel och det här har verkligen satt käppar i hjulet mentalt för mig. Jag har bara dejtat en person sen det bröt ut första gången och vi hade sex med kondom utan att jag berättade och jag fick ångest efteråt. Det blev helt enkelt inte läge. När jag sen tog mod till mig och berättade precis innan vi skulle ha sex andra gången visade det sig att personen i fråga också bar på det sen några år tillbaka. Jag vill verkligen träffa någon seriöst och stadga mig men jag känner att detta drar ner mitt värde ute på marknaden något fruktansvärt och har börjat leka med tanken på att helt enkelt använda kondom religiöst och inte säga något. Oetiskt kanske men det kanske är bättre än rädslan att få leva ensam resten av livet.

Jag trodde det var sällsynt med herpes mellan benen tills att jag frågade mina vänner.
Hälften har det!!!
Massa tabu om att inte våga säga något.
Den jag träffar nu berättade jag för.
Hon sa typ. Ok. Det är lugnt. Bara en hudsjukdom som många har. Men du kan väl hålla koll när det är blåsor.

Kollar du ofta och är nogran så ska du inte behöva oroa dig.

Som sagt har jag berättat för tre st. Och ingen har flippat ut
Citera
2019-01-04, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Håll oss uppdaterade!!

Update angående experimentet med vattkoppsvaccin som förebyggande åtgärd för HSV2: Jag tog andra dosen av varicella-vaccinet för nästan 4 veckor sedan men fick ett utbrott strax efter jul (det tredje totalt inklusive det primära) som fortfarande håller i sig och valde att hämta ut antiviral medicin för ett par dagar sedan för att se om det hjälper. Eftersom medicinen även borde ha en effekt på vattkoppsviruset så antar jag att det förstört experimentet något men eftersom jag fick ett ganska kraftigt utbrott verkar det inte ha hjälpt ändå. Det skulle väl kunna vara så att jag borde väntat några veckor till för att utveckla antikroppar till max men i min mening har experimentet inte fungerat. Tråkigt, men det kanske var för bra för att vara sant, eller så finns det andra individuella variabler.

Är detta vanligt förresten? Jag hade ett primärutbrott under sommaren och sen gick det nästan ett halvår innan jag fick ett till och sen bara några veckor innan nästa kom. Jag hade hoppats på att jag skulle få få utbrott eftersom det tog så lång tid mellan det första och det andra. Hur täta kan man räkna med egentligen? Fuck den här skiten...
Citera
2019-01-04, 12:15
Medlem
Och som ps. för alla som funderar kring "avslöjandet" om hsv2 så berättade jag precis via telefon för en tjej som jag har träffat några gånger och hon tog det väldigt bra och diplomatiskt, så det behöver inte alls vara en katastrof. Sen får man väl se om det orsakar hinder längre fram på vägen.
Citera
2019-01-04, 13:27
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Update
Är detta vanligt förresten? Jag hade ett primärutbrott under sommaren och sen gick det nästan ett halvår innan jag fick ett till och sen bara några veckor innan nästa kom. Jag hade hoppats på att jag skulle få få utbrott eftersom det tog så lång tid mellan det första och det andra. Hur täta kan man räkna med egentligen? Fuck den här skiten...

Tack. Viktig info.
Själv har jag minst 6 utbrott per år. Kommer med ojämna mellanrum. Svårt att hitta utlösande faktorer. Möjligen är det som sägs att det fukt och sol som kan trigga detta djur att titta fram.

Och som sagt. Jag har hittat mitt åtgärdspaket. Behandlar ej oralt längre (sliter på njurar och jag mår illa av det) utan applicerar lokalt på huden. Rumpan för min del. Gör en egen blandning av mosade tabletter och hudsalva. Det funkar! Men måste vara alert, smörja vid minsta pirr och sen hålla på någon dag efter att det till synes försvunnit. (Djuret är lömskt, dyker upp på lite nya ställen, är tyst för att sen komma fram, som gäddan som lurar i vassen).
Citera
2019-02-06, 20:19
Medlem
matamigdinjävels avatar
Fick mitt tredje utbrott nyligen och hade två täta efter ett långt mellanrum mellan dem och primärutbrottet. Jag har precis börjat träffa en tjej och tycker det känns jobbigt att hantera detta samtidigt så jag gick till läkaren för att få långtidsbehandling ett tag. Hon satte mig på en månads utvärdering på 250mg valaciclovir två gånger om dagen till att börja med. Jag fick dock en chock när jag hämtade ut tabletterna. 60 stycken 250mg kostade 650 kronor! Detta kan jämföras med att de flesta 500mg-versionerna bara kostar någon hundring för 40 stycken och således till och med skulle ge mer mg per månad. Vad fan är grejen här egentligen? Finns det någon etablerad fördel med att ta 250mg två gånger om dagen istället för 500mg en gång om dagen?

Det var en privat vårdcentral. Kan det finnas något vinstintresse att skriva ut en medicin som är mer än sex gånger dyrare? Jag ska prata med läkaren om detta när hon hör av sig, men det måste ju funka att dela 500mg i två själv om det nu är så noga att dela upp dosen.
Citera
2019-02-07, 11:06
Medlem
Jofs avatar
Jag skulle vara mer oroad över ökad styrka och därmed ökad biverkning. Kolla vad din läkare säger om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in