2004-10-24, 13:54
Medlem
Får ständigt höra detta resonemang, och undrar om det stämmer. Min uppfattning har alltid varit att ungefär 80 % av den vuxna befolkningen har någon slags form av herpes/herpangina, men jag har inga klara fakta som stödjer dett.

Någon som är insatt på området?
Citera
2004-10-24, 15:58
Bannlyst
ALLA har herpes i kroppen men det har bara inte brutit ut på alla.
Citera
2004-10-24, 16:05
Medlem
Således ifall jag har munsår så kan jag börja råhångla med vem som helst för dom har redan herpes i kroppen så det gör ingenting eller ?
Citera
2004-10-24, 17:11
Medlem
RigorMortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokoko
Får ständigt höra detta resonemang, och undrar om det stämmer. Min uppfattning har alltid varit att ungefär 80 % av den vuxna befolkningen har någon slags form av herpes/herpangina, men jag har inga klara fakta som stödjer dett.

Någon som är insatt på området?
Det beror egentligen på vad du menar. 98% av befolkningen är bärare av någon form av herpesvirus. Det finns flera olika herpesvirus.
Om du däremot menar det man vanligtvis menar närman säger herpes, dvs munsår eller blåsor i klockspelet så är det visserligen vanligt,men inte SÅ vanligt.
Citera
2004-10-24, 21:08
Medlem
Någon som borde komma på ett botemedel?

// peakk
Citera
2004-10-24, 23:42
Medlem
Okej... Men är det inte någon som har en medicinsk källa?
Citera
2004-10-25, 00:05
Medlem
RigorMortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokoko
Okej... Men är det inte någon som har en medicinsk källa?
Inte "medicinsk" källa kanske, men saxat från rfsu:s sida:
"Du är inte ensam - flera undersökningar visar att hela 50-70 procent av svenska folket har haft munherpes. När det gäller genital herpes har uppskattningsvis 15-30 procent av alla svenska män och en något större andel kvinnor antikroppar mot underlivsherpes. De allra flesta som har herpes har det utan att veta om det. Omkring 420 000 vet om att de är smittade. Det är alltså en mycket vanlig könssjukdom. Tre fjärdedelar av de som har herpes är dock helt eller nästan helt symtomfria."

Jag antog alltså att det var "sjukdomen" herpes du avsåg, alltså inte bärare av herpesvirus generellt. Herpes är alltså en familj virus (8 st) som orsakar allt från tredagarsfeber och körtelfeber till vissa cancerformer.
Citera
2004-10-26, 13:56
Medlem
Ok... Virrigt värre, men tack i alla fall.
Citera
2004-10-26, 14:16
Medlem
typhios avatar
Hade för mig att det fanns en herpes sida med ganska bra lättsmält information om viruset på http://www.herpes.nu/ men det visade sig vare en swingers site

Annars skriver netdoktor
Citat:
Det finns två typer av HSV, som båda kan angripa slemhinnor och hud över hela kroppen. HSV-1, den vanligaste av de båda, är vanligtvis begränsad till mun och läppar, medan HSV-2 finns framför allt på könsorganen.

Omkring 80 procent av den vuxna befolkningen har antikroppar mot HSV-1 i sitt blod, medan cirka 25 procent har antikroppar mot HSV-2.

Citat:
De flesta människor med genitalis herpes vilande i kroppen får inga eller bara några få och milda utbrott.

Badmössa PÅ!

Cheers
Citera
2004-10-29, 15:51
Medlem
the_demons avatar
Herpes smittar bara när de har slagit ut.
Citera
2005-04-20, 21:18
Medlem
Herpes!! HjÄlp!!

Hade oskyddat sex med en tjej, vaginal penetration och oralsex ett flertal gånger, ingen kondom eller nånting. Nu idag får jag reda på att hon har HAFT herpes (genom en bekant dessutom!) förut. Betyder detta att jag också har herpes nu? Hon har alltså inte haft något utbrott under den tiden vi hade sex..

Vill fan inte ha herpes, verkar fett jobbigt! har kollat på http://www.harduherpes.nu men inte blivit klokare på NÄR och OM det smittar..

HJÄLP!
Citera
2005-04-20, 21:59
Medlem
Hispers avatar
Herpes är inget som man har haft, har man fått det så har man det livet ut. Men det kommer i skov så man kan vara bekymmersfri i långa tider för att när det slår till ha djävulska besvär.

Det smittar mest när man har herpesblåsor som just har spruckit.

En bekant till mig har svåra besvär då och då och hon smittades av en person som inte ens visste om att han hade herpes. Med andra ord så kan man ha det utan att man vet om det och vice versa.

Det är bara för dig att hålla tummarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in