Citat:
Ursprungligen postat av
Reimer
Jag tror att man kan lita på de som utreder i de flesta fall, där det gått åt helvete riktigt rejält har det varit politik eller karriärslystnad som ställt till det, i Sandbergs fall var det politik, den som troligen dödade Kevin fick inte misstänkas på grund av de strömningar som ett sådant utpekande hade lett till, rasism och främlingsfientlighet och annat som det politiska etablissemanget inte ville ha.
Quick-fallet vet vi ju var helt galet från start och att det fick fortsätta kan vi ju tacka van der Kwast ambitioner för.
Det här fallet har inget av det som jag räknat upp, det enda det här fallet har rikt av är tragedi.
Så kort sagt, det finns inget att vinna på med att dölja vad som verkligen hänt och skriva om historien för att den ska passa något syfte.
Fair enough, du har absolut en poäng i det. Vad som
principiellt - så vi slipper hamna i ännu en diskussion om fakta i det här fallet - kan inträffa i den här typen av utredningar är att polisen drar en förhastad slutsats, inte undersöker den i botten för att det är oförsvarligt att slösa resurser på ett fall som ändå inte går till domstol och nöjer sig därvid.
Därför är jag för att man diskuterar även möjligheter som förefaller osannolika i ljuset av polisens slutsats pga efterlämnade meddelanden från polisen och vill att det skall råda större transparens angående det som fått polisen att dra sina slutsatser.
Men det kanske är riktigt också att det finns andra fall som ligger bättre till att ifrågasätta av de skäl jag ger ovan, som mystiska dödsfall polisen efter utredning förklarar såsom icke varande brott, men där det skulle på bättre grunder än här kunna ifrågasättas om deras slutsats inte är dragen på för grundlig undersökning av tillgängliga fakta.