2019-03-24, 19:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du reagerade helt korrekt på nåt udda - man skriver inte punkt efter datum som sen följer underskrift, speciellt inte om man har den utbildning som O hade.

I momsberättelsen ses att han inte använder det skrivsättet.

Fortsättningsvis så har jag ingen aning om varför du öht babblar om versaler eller gemener i förhållande till det som diskuteras.
Vet du det ens själv?

Kort sagt - så även du förstår:

Varken O eller H har efterlämnat något annat dokument, som jag hittat, där datumet följts av en punkt.

Testamentet med bägges underskrifter har ett handskrivet datum utan avslutande punkt.
Men med det rätt märkliga förhållandet att hela ortnamnet ”Bjärred” är skrivet med versaler (stora bokstäver för din kännedom) men inte månaden ”januari” som är skriven med gemener (små bokstäver). Ett ovanligt förhållande.
Citera
2019-03-24, 19:42
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Alternativ 2.

Ja, det är en förskjutning från marginalen på den översta texten man ser.

Den här sidan skulle kunna vara andra/sista sidan av ett brev. Hälsningsfrasen börjar också onormalt högt upp för att vara början på ett brev. Så om man tar bort den texten så betyder inte brevet så mycket. Jag gissar; …och som vi lever nu, med kroniskt sjuka barn som behöver stöd så kan ingen av oss leva ett liv i egentlig mening. Vi tog vårt beslut tidigt hösten 2017 att om flickorna riskerar förlora sin hemundervisning så tvingas vi anmäla vår kommun. Alternativet är att flytta till en annan kommun men vi vill i första hand ge er möjligheten att bemöta våra krav....
Det ligger nära till hands att brevet kan handla om hemundervisning. Här får man också in alla de aspekter som nämndes på PT:
Citat:
Anledningen till att de har gjort detta, beskriver de i sitt brev, det är att barnen; båda döttrarna, har under de senaste åren fått var sin diagnos på sjukdomen ME. – ME är någon form av kroniskt trötthetssyndrom. Det finns en diagnos ställd på var och en av döttrarna. – Det har tagit så pass mycket fokus från barn och föräldrar så att föräldrarna i sitt brev skriver: *Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i någon egentlig mening” - slut citat.
T.o.m. "föräldrarnas medvetenhet om vad som skulle komma att hända" ryms inom skolproblematiken.
Citera
2019-03-24, 19:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Kort sagt - så även du förstår:

Varken O eller H har efterlämnat något annat dokument, som jag hittat, där datumet följts av en punkt.

Testamentet med bägges underskrifter har ett handskrivet datum utan avslutande punkt.
Men med det rätt märkliga förhållandet att hela ortnamnet ”Bjärred” är skrivet med versaler (stora bokstäver för din kännedom) men inte månaden ”januari” som är skriven med gemener (små bokstäver). Ett ovanligt förhållande.
Jag har redan tittat på testamente inatt och det är irrelevant. Det har nämligen inte samma sorts uppställning:
Ort datum månad årtal
Underskrift
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------
Avskedsbrev:

datum januari 2018. <------------ punkt

underskrifter
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -------
Denna typ av uppställning ses däremot i momsberättelsen:

Bjärred, den 30 augusti 2012, uppdaterad och
färdigskriven 2 augusti 2017 <------------- ingen punkt

Oskar Henkow
Citera
2019-03-24, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag tycker också att strypa/kväva sina barn när de själva säger att de tog beslutet i höstas är en jävligt dålig planering. Det viktigaste borde ha varit att tänka ut hur de skulle gå till väga. Vi har diskuterat detta mycket efter PT.

Jag tror inte O:s chef visste eller anade, de hade ju precis innan jul diskuterat framtiden för O. Men när O inte dök upp så tror jag att hans magkänsla sa att detta är inte bra. Han larmade också polisen och sa att han ville efterlysa en hel familj. Polisen tog det också på allvar och verkar ha åkt till adressen ganska snabbt. Vad chefen sa till polisen vet vi inte. Nu lägger jag ingen skuld på chefen eller någon annan runt paret men det är alltid lätt att vara efterklok.

De skrev visserligen i avskedsbrevet/förklaringsbrevet att beslutet togs under hösten men det kanske inte var ett definitivt beslut, de kanske pratade om det och nu vill jag poängtera att i deras huvuden så kändes det kanske lättare när de visste att den utvägen fanns. (jävla utväg!!!)
I början av januari blir det plötsligt bråttom, testamente, förklaringsbrev, praktisk information och även sättet de mördade barnen kan jag också erkänna att varför efter flera månader skulle allt ske på ett par dagar.
Vi har ju fått vissa hintar i tråden om att allt inte gick som planerat men jag vet inte.

Då är vi ganska överens 👍🏻
Citera
2019-03-24, 20:59
Medlem
Citat:
Dummaste jag hört - framför allt extremt omoget resonemang.

Saken är den att den som anser att båda har skuld - helt i enlighet med Fu:s resultat - tar inte parti för nån förälder.
Man omhuldar inte nån part utan anser att de är skitstövlar båda två som mördat sina döttrar.

Att du sen framställer dig tillhöra nåt förmer anser jag enbart narcissistiskt skitsnack.

Jag har haft mina egna teorier och funderingar kring både barnens ME och vem som gjort vad.
Teorier som antagligen är mycket mer sannolika rent statistiskt sett än det som polisens utredning nu kommit fram till. Orsaker och tillvägagångssätt som jag antagligen skulle ha betydligt lättare att smälta. T ex om en förälder helt enkelt blev psykotiskt och utan planering gick bärsärk.

Men nu har proffsen som grundligt utrett och haft tillgång till alla fakta kommit fram till den här andra helt osannolika fullkomligt unika händelsekedjan. Betydligt svårare att ta till sig och begripa.

Men då får man böja sig för den övermäktiga kunskapsmängden hos utredarna. Det är tyvärr bara att acceptera. Vad man dock själv känner inuti kan vara något annat. Men det får man helt enkelt lägga åt sidan och försöka trycka bort. Det är bara att gilla läget - så här ser sanningen ut. Och då får man leva och laga därefter.

Dock är det inte polisens uppgifter att föräldrarna i samförstånd gemensamt mördade barnen.
Polisen uppgav att föräldrarna i samförstånd gemensamt beslutade sig för att barnen skulle mördas. Vem som utförde morden har inte polisen velat berätta.

Men sannolikheten är rätt stor att kvinnan som statistiskt brukar strypa/kväva även denna gång gjorde detta på barnen.
Jag tror att Oskar handgripligen dödade Hanna som önskade det och sist sig själv.
Juridiskt och moraliskt är båda dock lika skyldiga
Citera
2019-03-24, 21:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Dummaste jag hört - framför allt extremt omoget resonemang.

Saken är den att den som anser att båda har skuld - helt i enlighet med Fu:s resultat - tar inte parti för nån förälder.
Man omhuldar inte nån part utan anser att de är skitstövlar båda två som mördat sina döttrar.

Att du sen framställer dig tillhöra nåt förmer anser jag enbart narcissistiskt skitsnack.

Det fetade uttalande från dig ligger helt i linje med din låga argumentationsteknik i övrigt....

Det finns inget vettigt argument mot dem som önskar mer info - om man inte vill förhindra att annan fakta kommer fram. Det är fullkomligt obegripligt att man på ett debatt/grävar/diskussionsforum som FB är motståndare till att fler vill veta mer....

- Det är mycket svaga och diskutabla indicier som räknades upp på PT
- Det är en fullkomligt unik slutsats att bägge planerat och beslutat detta
- Det finns mänga märkliga omständigheter både före morden och vid morden som talar mot långvarig gemensam planering.
- Det är rätt ohederligt att polisen vet vem som handgripligen mördade barnen - men låtsas att det också kan vara en annan person som forenska fynd visat inte deltagit. Denne person blir oskyldigt misstänkliggjort för stryp- och kvävningsmord polisen vet att denne inte utfört.
Det borde inte vara möjligt i en rättsstat.
Citera
2019-03-24, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag har haft mina egna teorier och funderingar kring både barnens ME och vem som gjort vad.
Teorier som antagligen är mycket mer sannolika rent statistiskt sett än det som polisens utredning nu kommit fram till. Orsaker och tillvägagångssätt som jag antagligen skulle ha betydligt lättare att smälta. T ex om en förälder helt enkelt blev psykotiskt och utan planering gick bärsärk.

Men nu har proffsen som grundligt utrett och haft tillgång till alla fakta kommit fram till den här andra helt osannolika fullkomligt unika händelsekedjan. Betydligt svårare att ta till sig och begripa.

Men då får man böja sig för den övermäktiga kunskapsmängden hos utredarna. Det är tyvärr bara att acceptera. Vad man dock själv känner inuti kan vara något annat. Men det får man helt enkelt lägga åt sidan och försöka trycka bort. Det är bara att gilla läget - så här ser sanningen ut. Och då får man leva och laga därefter.

Dock är det inte polisens uppgifter att föräldrarna i samförstånd gemensamt mördade barnen.
Polisen uppgav att föräldrarna i samförstånd gemensamt beslutade sig för att barnen skulle mördas. Vem som utförde morden har inte polisen velat berätta.

Men sannolikheten är rätt stor att kvinnan som statistiskt brukar strypa/kväva även denna gång gjorde detta på barnen.
Jag tror att Oskar handgripligen dödade Hanna som önskade det och sist sig själv.

Jag tror statistiken for att en kvinna dödar två döttrar som är 11 och 14 och sen ber sin man att strypa henne är lika med det polisen kom fram här. Typ singulär. Världsunik.
Citera
2019-03-24, 21:56
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Helt korrekt beskrivet och i stort korrekt slutsats. Fast tvärt om.
Det är väl precis så man borde ta detta till sig.
Men nu vet vi att polisen varit överhopad av jobb och tidigare tyvärr dragit helt fel slutsatser i olika fall som inte gått till rättegång. Då finns en önskan om mer klargörande när slutsatsen är världsunik och går stick i stäv med övriga uppgivna fakta.

Det vore också ur rättssäkerhets synpunkt rimligt att inte låtsas att den ene partern handgripligen mördade barnen - när man vet att denne inte gjort det. Det är fullkomligt ohederligt.

•. Mödrar dödar yngre barn och fäder barn i A s och Ms ålder.
•. En tredjedel av alla fillicid ske genom strypning och kvävning. Denna mordmetod är vanligast på de yngre barnen.
•. Var femte förälder som dödar sitt barn tar därefter sitt eget liv.
•. Psykossjukdom finns bakom majoriteten av kvinnliga barnamördare, men är inte lika vanligt hos de manliga. Kvinnorna döms därför oftast till rättspsykiatrisk vård, männen döms till fängelse.
• Om man räknar bort dödandet av barn under ett år, sk infanticid, överväger fäder som gärningsmän vid filicid. Annars är det lika fördelat mellan könen.
•. Dock verkar förhållandet att det går två fäder på varje moder som dödar sitt barn och sedan suiciderar vara internationellt känt

https://www.criminology.su.se/polopoly_fs/1.114845.1355488157!/menu/standard/file/2012c_Joakim_Sturup.pdf
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-24 kl. 22:40.
Citera
2019-03-24, 21:56
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Det fetade uttalande från dig ligger helt i linje med din låga argumentationsteknik i övrigt....

Det finns inget vettigt argument mot dem som önskar mer info - om man inte vill förhindra att annan fakta kommer fram. Det är fullkomligt obegripligt att man på ett debatt/grävar/diskussionsforum som FB är motståndare till att fler vill veta mer....

- Det är mycket svaga och diskutabla indicier som räknades upp på PT
- Det är en fullkomligt unik slutsats att bägge planerat och beslutat detta
- Det finns mänga märkliga omständigheter både före morden och vid morden som talar mot långvarig gemensam planering.
- Det är rätt ohederligt att polisen vet vem som handgripligen mördade barnen - men låtsas att det också kan vara en annan person som forenska fynd visat inte deltagit. Denne person blir oskyldigt misstänkliggjort för stryp- och kvävningsmord polisen vet att denne inte utfört.
Det borde inte vara möjligt i en rättsstat.
Fördjupa dig i offentlighets- och sekretesslagens samtliga avdelningar så behöver du inte tjata om det hela tiden. Kanske du begriper bättre varför du inte kommer få mer info efter studierna.
Citera
2019-03-24, 22:05
Medlem
Citat:
Helt korrekt beskrivet och i stort korrekt slutsats.
Det är väl precis så man borde ta detta till sig.
Men nu vet vi att polisen varit överhopad av jobb och tidigare tyvärr dragit helt fel slutsatser i olika fall som inte gått till rättegång. Då finns en önskan om mer klargörande när slutsatsen är världsunik och går stick i stäv med övriga uppgivna fakta.

Det vore också ur rättssäkerhets synpunkt rimligt att inte låtsas att den ene partern handgripligen mördade barnen - när man vet att denne inte gjort det. Det är fullkomligt ohederligt.

•. Mödrar dödar yngre barn och fäder barn i A s och Ms ålder.
•. En tredjedel av alla fillicid ske genom strypning och kvävning. Denna mordmetod är vanligast på de yngre barnen.
•. Var femte förälder som dödar sitt barn tar därefter sitt eget liv.
•. Psykossjukdom finns bakom majoriteten av kvinnliga barnamördare, men är inte lika vanligt hos de manliga. Kvinnorna döms därför oftast till rättspsykiatrisk vård, männen döms till fängelse.
• Om man räknar bort dödandet av barn under ett år, sk infanticid, överväger fäder som gärningsmän vid filicid. Annars är det lika fördelat mellan könen.
•. Dock verkar förhållandet att det går två fäder på varje moder som dödar sitt barn och sedan suiciderar vara internationellt känt

https://www.criminology.su.se/polopoly_fs/1.114845.1355488157!/menu/standard/file/2012c_Joakim_Sturup.pdf
Metoden pekar på mamman, dödandet är lika fördelat mellan könen. Fäder tar självmord efter gärningen, så även här, vilket inte mamman gjorde. Det finns fler statistiska faktorer som talar för hennes skuld än hans om man tar sig an lösningen numeriskt. Moraliskt är båda lika skyldiga oavsett vem som gjorde vad eftersom grunden för allt var ett gemensamt samförstånd.
Citera
2019-03-24, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag tror statistiken for att en kvinna dödar två döttrar som är 11 och 14 och sen ber sin man att strypa henne är lika med det polisen kom fram här. Typ singulär. Världsunik.
Att mamman inte avslutade sitt eget liv är unikt. Annars inte.
Citera
2019-03-24, 22:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Metoden pekar på mamman, dödandet är lika fördelat mellan könen. Fäder tar självmord efter gärningen, så även här, vilket inte mamman gjorde. Det finns fler statistiska faktorer som talar för hennes skuld än hans om man tar sig an lösningen numeriskt. Moraliskt är båda lika skyldiga oavsett vem som gjorde vad eftersom grunden för allt var ett gemensamt samförstånd.
Statistik är ju tydligen mer relevant än att polis och NFC påvisar bådas skuld.
Jurist AC A har ju sagt att det är samma gärningsman då hon ringde upp med exklusiv information så då får man ju utgå från det:

Mammor tenderar att kväva sina barn. Hon gav nog en sömntablett och tog fram kudden. Det andra barnet har också inslag av kvävning. Antar att hon försökte samma sak där men fick ta till strypning.

Sen så finns det som sagt en indicie nu att Hanna skrivit avskedsbrevet då det är osannolikt att Oskar skulle använda detta skrivssätt - dels pga vana och utbildningsnivå och dels att han bevittnat inte använder det i momsberättelsen.

Med tanke på allt detta så anser jag att pressträffen bör tas om så att Oskar inte förtalas.
Med tanke på all maskning och så svaga indicier så anser jag att jag behöver mer insyn.
Jag har ett behov - för rättspatos, för demokratin, för myndigheter.

Det är nåt som skaver.
Senast redigerad av develi 2019-03-24 kl. 22:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in