2019-03-23, 15:59
Medlem
Furillens avatar
Sjuksköterskor lämnar intensivakuten på Nya Karolinska i protest

Citat:
24 av de omkring 40 fast anställda sjuksköterskorna på intensivakuten på Nya Karolinska i Solna som sagt upp sig.

Orsaken till uppsägningarna uppges vara ett nytt arbetstidsavtal som börjar gälla den 1 april.

Enligt sjuksköterskorna innebär det att deras löner skulle sänkas samtidigt som arbetstiden förlängs.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...nska-i-protest
Citera
2019-03-23, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Genom att inte hålla på med tillväxthämmande åtgärder så drar tillväxten iväg, och genom låg skatt. Då får folk hög levnadsstandard och kan köpa sig den kultur och böcker de vill ha.

Att hålla på med tillväxthämmande omfördelning leder till stagnation och att man blir fattigare och fattigare jämfört med länder som kör högerpolitik.

Jo, lite äkta vulgokapitalism är säkerligen rätt medicin för att sprida kultur och bildning till de stora massorna och de mindre bemedlade.

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du visar själv åter att du är oförmögen att förstå begrepp, sakfrågor och logik samt att du är oförmögen att kommunicera adekvat. Du kan inte ens svara på enkla frågor utan vänder frågorna tillbaka till frågeställaren, vilket förstås bara skapar rundgång.

Trots 104 inlägg i denna tråd har du ännu INTE förstått VAD den handlar om: ”[...] en samlingstråd för eventuella artiklar, inslag eller liknande som styrker tesen om att Sverige står inför en systemkollaps.

Att lägga fram fakta och resonemang kring olika samhällsproblem är givetvis INTE cherry picking – det är att hålla sig till trådens ämne.

Cherry picking är bara ett av de argumentationsfel som vissa använder sig av för att störa tråden med irrelevanta inlägg och trams.

Även Alpha101 är oförmögen att förstå VAD tråden handlar om och klarar därmed inte att hålla sig till den aktuella sakfrågan. Nu tycks Alpha101 dock ha uttryckt att Sverige går mot en systemkollaps på grund av vänsterpolitik.

Kan du inte försöka hålla dig till ”artiklar, inslag eller liknande som styrker tesen om att Sverige står inför en systemkollaps” från och med nu, Alpha101? Tack.

Det blir absolut varken minde ofrivilligt ironiskt eller mindre underhållande att du själv inte inser vilken klockren cherry picking du ägnar dig åt.

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det framstår som en god idé, att hex27 och/eller Alpha101 startar en pendang till den här tråden.

Parafraserar denna tråds startinlägg:

Välfärden, sjukvården, skolan går som tåget, trots migrationsströmmarna till Sverige. Det framhålls, att kommunernas och landstingens resurser räcker och blir över trots ökade kostnader.

Men vilka är de konkreta bevisen för att en systemkollaps omöjligen kan inträffa? Vilka är källorna på att välfärden, myndigheterna och staten klarar trycket galant?

Tänker mig en samlingstråd för eventuella artiklar, inslag eller liknande som styrker tesen om att Sverige absolut inte står inför en systemkollaps.

Jag har helt klart förståelse för att ni domedagsprofeter, kollapsvurmare och misärivrare helst skulle sitta i den här tråden och runka ikapp totalt ostört.
Fast du som själv är moderator här på detta öppna diskussionsforum flashback borde väl ändå inse att även i en sådan här tråd måste inlägg och div. fantasifulla påståenden få ifrågasättas.
Att de få inlägg jag ifrågasätter, vilket är de mest långsökta kopplingarna till någon kollaps, leder till en massa personangrepp och andra generella domedagsutlägg som svar istället för det jag ifrågasatte ifrån början är knappast mitt fel och det är även upphovet till den absoluta majoriteten av mina inlägg då jag torde ha rätt att svara ifall någon citerar mig, hur ovidkommande det nu än må vara för vad jag från början skrev.
Citera
2019-03-23, 17:17
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Jag har helt klart förståelse för att ni domedagsprofeter, kollapsvurmare och misärivrare helst skulle sitta i den här tråden och runka ikapp totalt ostört.
Fast du som själv är moderator här på detta öppna diskussionsforum flashback borde väl ändå inse att även i en sådan här tråd måste inlägg och div. fantasifulla påståenden få ifrågasättas.
Att de få inlägg jag ifrågasätter, vilket är de mest långsökta kopplingarna till någon kollaps, leder till en massa personangrepp och andra generella domedagsutlägg som svar istället för det jag ifrågasatte ifrån början är knappast mitt fel och det är även upphovet till den absoluta majoriteten av mina inlägg då jag torde ha rätt att svara ifall någon citerar mig, hur ovidkommande det nu än må vara för vad jag från början skrev.

Jag har inte föreslagit, att du ska upphöra med ditt engagemang i den här tråden.

Mitt förslag var, att du skulle skapa en *kompletterande* tråd, där vi andra också skulle få chansen att bemöta alla solskensberättelser, som du har på lut, att välfärden, sjukvården, skolan går som tåget, trots migrationsströmmarna till Sverige.
Citera
2019-03-23, 17:26
Medlem
Citat:
Även Alpha101 är oförmögen att förstå VAD tråden handlar om och klarar därmed inte att hålla sig till den aktuella sakfrågan. Nu tycks Alpha101 dock ha uttryckt att Sverige går mot en systemkollaps på grund av vänsterpolitik.

Kan du inte försöka hålla dig till ”artiklar, inslag eller liknande som styrker tesen om att Sverige står inför en systemkollaps” från och med nu, Alpha101? Tack.
Inga problem alls. Tvärtom är det just efterfrågan av något som styrker tesen om att det pågår en systemkollaps som jag brukar efterfråga, i tråden.
Vilket hittills lett till substanslösa arga svar. Missnöjet har varit att jag dristar mig till att ifrågasätta något som foliehattarna här ser som en religiös trossats som inte får ifrågasättas.
Och så länge det är på det viset så kan jag väl inte efterfråga substans hur ofta som helst.

Men att jag påtalar att tillväxt och låg skatt gör att folk kan köpa sig de välfärdstjänster de vill betala för kan väl sägas rymmas i tråden.
Så är det t ex för hårvården. Och privat tandvård. Och som det du nu knorrade över. Kultur.
Senast redigerad av Alpha101 2019-03-23 kl. 17:38.
Citera
2019-03-23, 17:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Det blir absolut varken minde ofrivilligt ironiskt eller mindre underhållande att du själv inte inser vilken klockren cherry picking du ägnar dig åt.
Visa gärna exempel på något inlägg där du menar att jag har ägnat mig åt cherry picking och motivera på vilket sätt. Det är min avsikt att försöka vara tydlig och saklig. Har jag misslyckats med det är jag tacksam om du ger mig möjlighet att förtydliga mig. Tack på förhand.
Citera
2019-03-23, 17:34
Medlem
Citat:
Jag har inte föreslagit, att du ska upphöra med ditt engagemang i den här tråden.

Mitt förslag var, att du skulle skapa en *kompletterande* tråd, där vi andra också skulle få chansen att bemöta alla solskensberättelser, som du har på lut, att välfärden, sjukvården, skolan går som tåget, trots migrationsströmmarna till Sverige.
Mitt intresse är snarare det som #1 efterfrågar. Dvs något substantiellt som visar på systemkollaps.
Men trots närmare 4600 inlägg så verkar ingen ha hittat något sådant.

Anekdoter som egentligen bara illustrerar offentlig sektor, och som också fanns på 70/80-talet har ju inte med topic att göra.

Anekdoter är ju inte så intressanta. Varken åt ena eller andra hållet.

Den här tråden handlar i praktiken inte om någon systemkollaps, utan om offentlig sektor.
Det är inte så att vi drunknar i inlägg om hur långa köerna är till hårvården. Eller hur. Och att folk med långt hår inte får komma och bli klippta.
Citera
2019-03-23, 17:38
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Inga problem alls. Tvärtom är det just efterfrågan av något som styrker tesen om att det pågår en systemkollaps som jag brukar efterfråga, i tråden.
Vilket hittills lett till substanslösa arga svar. Missnöjet har varit att jag dristar mig till att ifrågasätta något som foliehattarna här ser som en religiös trossats som inte får ifrågasättas.
Och så länge det är på det viset så kan jag väl inte efterfråga substans hur ofta som helst.

Kan du som en motprestation också hålla dig till topic som du definierar det ovan? Och inte sväva ut som du gör.
Inser du det bisarra att du gråter över att jag inte håller mig till topic när jag svarar på ditt inlägg. Borde du inte rikta de klagomålen till dig själv.
Problemet med dig är att du fortsätter att fråga samma sak trots att du får svar. Du bryr dig alltså inte om svaren utan fortsätter att efterfråga svar. Det är ett bisarrt sätt att skapa en oändlig loop. På så sätt kan du sabotera vilken fråga som helst. Börja från början i tråden och beta av svar efter svar istället. Återkom när du är klar med hela tråden.
Citera
2019-03-23, 17:55
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Mitt intresse är snarare det som #1 efterfrågar. Dvs något substantiellt som visar på systemkollaps.
Men trots närmare 4600 inlägg så verkar ingen ha hittat något sådant.

Anekdoter som egentligen bara illustrerar offentlig sektor, och som också fanns på 70/80-talet har ju inte med topic att göra.

Anekdoter är ju inte så intressanta. Varken åt ena eller andra hållet.

Den här tråden handlar i praktiken inte om någon systemkollaps, utan om offentlig sektor.
Det är inte så att vi drunknar i inlägg om hur långa köerna är till hårvården. Eller hur. Och att folk med långt hår inte får komma och bli klippta.

Event. köer till hårvården vore tveksamt OnT, då TS skriver: "Vilka är källorna på att välfärden, myndigheterna och staten inte klarar av trycket?"

Du efterfrågar ngt "något substantiellt som visar på systemkollaps". Vad vore enl. dig "något substantiellt"?

Tidigt i tråden preciserade QARevenge:

Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
När du inte längre funderar på om du kan åka fast om du våldtar någon på gatan eller skjuter någon i bilkön - då har kollapsen inträffat. När du skulle äta dina barn, då har kollapsen inträffat.

Jag svarade:

Citat:
Tack för den preciseringen. Måste samtliga tre symptom finnas, för att det enl. dig ska vara en kollaps... eller räcker det med ett av dessa symptom?

● våldtäkter begås helt öppet

● skottlossningar sker helt öppet mellan köande bilister

● kannibalism

Tyvärr fick jag inte ngt svar.

Vad är din definition av systemkollaps? Vilka rekvisit krävs enligt dig för att en sådan skall vara för handen?
Citera
2019-03-23, 18:55
Medlem
Citat:
Event. köer till hårvården vore tveksamt OnT, då TS skriver: "Vilka är källorna på att välfärden, myndigheterna och staten inte klarar av trycket?"
Ja, iom att frågan är begränsad så, så kan det leda till att det bara handlar om brister i organisations och ägarformen offentlig sektor.

Men jag har inte varit övertygad om att välfärd nödvändigtvis implicerar offentlig sektor. Om välfärd kan levereras av privat sektor så går det att tala om privata tandläkare.

Skulle vara bra om detta reddes ut.

Citat:
Du efterfrågar ngt "något substantiellt som visar på systemkollaps". Vad vore enl. dig "något substantiellt"?
Först behöver man en definition. För att fungera bör den vara kvantitativt avgörbar.
Med detta kan man då avgöra kvantitativt graden av systemkollaps.

Om du letar i tråden kan du se att jag ställt just sådana frågor.
Dock uteblir svaren.

Att mäta grad av systemkollaps verkar ingen vara intresserad av.

Jag har även frågat om vi kan se social expenditure som andel av BNP som kvantitativt mått. Dvs om den blir tillräckligt låg så har vi systemkollaps. Då levererar ju inte offentlig sektor, speciellt mycket.
Men även här är det tomt på svar.
En sådan kvantifiering skulle leda till att ett land som Sydkorea befinner sig i kronisk systemkollaps.

Och det tycker jag är en bra fråga. Är det kronisk systemkollaps i länder som Sydkorea och Singapore där offentlig sektor inte levererar speciellt mycket.

Citat:
Tidigt i tråden preciserade QARevenge:
Den precisionen får väl ses som off topic.
Att skjuta någon i bilkön lär vara något som sker i affekt. Då beaktar man inte konsekvenser. Samma sak kan antagligen sägas om en dylik våldtäkt. Affektionsbrott borde inte ha någon koppling till någon systemkollaps.

"äta dina barn" förkommer knappt. Lär väl inte ens ske i Zimbabwe. Dvs så länge vi har en offentlig sektor som levererar över Zimbabwe-nivå så vet vi att ingen systemkollaps råder.
Dock tvivlar jag på att folk i tråden går med på detta.

Citat:
Vad är din definition av systemkollaps? Vilka rekvisit krävs enligt dig för att en sådan skall vara för handen?
Jag har ingen. Jag har uppriktigt undrat vad det skall betyda. Och därför frågat i tråden. Men svaren har uteblivit.
Så vi har vad jag kan se över 4500 inlägg utan att någon velat definiera systemkollaps, eller kommit med en procedur för att kvantitativt mäta.

Deltagarna i tråden verkar snarare bära på en övertygelse om systemkollaps, av religiös natur. Och mest vara intresserade av att älta denna religiösa övertygelse.
Citera
2019-03-23, 18:57
Medlem
Callebiltes avatar
Att sossesvetsarn nu börjar citera bibeln är väl ett bra tecken...
Citera
2019-03-23, 19:06
Medlem
Citat:
Problemet med dig är att du fortsätter att fråga samma sak trots att du får svar. Du bryr dig alltså inte om svaren utan fortsätter att efterfråga svar. Det är ett bisarrt sätt att skapa en oändlig loop. På så sätt kan du sabotera vilken fråga som helst. Börja från början i tråden och beta av svar efter svar istället. Återkom när du är klar med hela tråden.
Titta här då: (FB) "Sverige går mot en systemkollaps" - vilka är bevisen?
Bara blint tyckande. Hur kvantifierar du detta?

(FB) "Sverige går mot en systemkollaps" - vilka är bevisen? Här säger du att det inte går att mäta. Underförstått systemkollaps är inte mätbart.
Vilket implicerar att det är religion. Precis som jag påtalat strax ovan.

Sedan kommer du med att man skall beräkna cost/benefit. Men det är ju inget sätt att mäta systemkollaps. Det är precis som det står i länken ett sätt att försöka rättfärdiga infrastrukturinvesteringar, som staten gör med sitt stöldgods. T ex om Vattenfall skall köpa Nuon.
Och när överheten gör detta kan dom hitta på vad som helst. Skattebetalarna har inget att säga till om.

Vad skulle detta ha med definition och mätförfarande på systemkollaps att göra.
Citera
2019-03-23, 19:41
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Att skjuta någon i bilkön lär vara något som sker i affekt. Då beaktar man inte konsekvenser. Samma sak kan antagligen sägas om en dylik våldtäkt. Affektionsbrott borde inte ha någon koppling till någon systemkollaps.

Som jag tolkar det, så försökte skribenten i fråga beskriva anarki. Om det inte finns ngn ordningsmakt eller rättsstat, så blir det ju inga ngr sådana konsekvenser.

Möjligen anser även du, att anarki vore en systemkollaps?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in