Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Event. köer till hårvården vore tveksamt OnT, då TS skriver: "Vilka är källorna på att välfärden, myndigheterna och staten inte klarar av trycket?"
Ja, iom att frågan är begränsad så, så kan det leda till att det bara handlar om brister i organisations och ägarformen offentlig sektor.
Men jag har inte varit övertygad om att välfärd nödvändigtvis implicerar offentlig sektor. Om välfärd kan levereras av privat sektor så går det att tala om privata tandläkare.
Skulle vara bra om detta reddes ut.
Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Du efterfrågar ngt "något substantiellt som visar på systemkollaps". Vad vore enl. dig "något substantiellt"?
Först behöver man en definition. För att fungera bör den vara kvantitativt avgörbar.
Med detta kan man då avgöra kvantitativt graden av systemkollaps.
Om du letar i tråden kan du se att jag ställt just sådana frågor.
Dock uteblir svaren.
Att mäta grad av systemkollaps verkar ingen vara intresserad av.
Jag har även frågat om vi kan se social expenditure som andel av BNP som kvantitativt mått. Dvs om den blir tillräckligt låg så har vi systemkollaps. Då levererar ju inte offentlig sektor, speciellt mycket.
Men även här är det tomt på svar.
En sådan kvantifiering skulle leda till att ett land som Sydkorea befinner sig i kronisk systemkollaps.
Och det tycker jag är en bra fråga. Är det kronisk systemkollaps i länder som Sydkorea och Singapore där offentlig sektor inte levererar speciellt mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Tidigt i tråden preciserade QARevenge:
Den precisionen får väl ses som off topic.
Att skjuta någon i bilkön lär vara något som sker i affekt. Då beaktar man inte konsekvenser. Samma sak kan antagligen sägas om en dylik våldtäkt. Affektionsbrott borde inte ha någon koppling till någon systemkollaps.
"äta dina barn" förkommer knappt. Lär väl inte ens ske i Zimbabwe. Dvs så länge vi har en offentlig sektor som levererar över Zimbabwe-nivå så vet vi att ingen systemkollaps råder.
Dock tvivlar jag på att folk i tråden går med på detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Vad är din definition av systemkollaps? Vilka rekvisit krävs enligt dig för att en sådan skall vara för handen?
Jag har ingen. Jag har uppriktigt undrat vad det skall betyda. Och därför frågat i tråden. Men svaren har uteblivit.
Så vi har vad jag kan se över 4500 inlägg utan att någon velat definiera systemkollaps, eller kommit med en procedur för att kvantitativt mäta.
Deltagarna i tråden verkar snarare bära på en övertygelse om systemkollaps, av religiös natur. Och mest vara intresserade av att älta denna religiösa övertygelse.