2019-03-21, 14:25
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashflr
Jag håller inte med konklusionen om att det blir rättegång p g a arbete som har gjorts, osv.

Visst kan det bli en plea bargain idag eller hela vägen fram till efter en fällande dom när Bosse kanske överklagar.

Jag skrev "verkar det allt mindre troligt att Bosse får en plea bargain". Jag tror alltså att det ser mörkare ut idag för Bosse, än första veckan efter gripandet.

Citat:
Det här med att drar ut på tiden är troligen att advokat, åklagare och domare har andra saker att göra.

Ja, så är det säkert.

Citat:
Jag kollade lite om rättens regler osv. http://www.17th.flcourts.org/division-fb/
Advokaten hade fram till onsdagen för att begära skriftligt uppskov (continuance). Det var denna dag han begärde förmildring av pre trial release. Det betyder att han insåg att det var osannolikt att de skulle nå fram till en plea bargain, men han bestämde sig för att köra vidare fram till sista minuten. Om han inte begärde uppskov då skulle jury selection påbörjas samma eller nästa dag!

Den sidan laddade inte för mig, och jag hade nog ändå inte hittat vad du syftade på.

Vad är det som styr när jury selection ska påbörjas? Jag fattade mötena som lägesavstämningar, och inte att de automatiskt triggar igång olika delar av processen?
Citera
2019-03-21, 14:54
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Det intressanta är att om Bosse gjorde detta på en vuxen, alltså över 16 år i Florida, då skulle han endast åtalas för simple battery, som är en misdemeanor med max 1 års fängelse.

Om jag fattat lagen rätt så hade lägstastraffet varit 25 års fängelse om Bosse gjort detta på ett barn under 12 år?

Det var tydligen nån som blev dömd enligt detta. Domaren tyckte straffet var helt bisarrt, men ansåg sig vara bakbunden av reglerna.

Citat:
Det är svårt att bevisa men Bosse visade nästan samma beteende nästa dag när han klämde på andra tonåringar, även om det inte var könsdelar. Plötsligt har vi probable cause.

I Sverige döms folk mot sitt nekande när det står ord mot ord i såna här situationer. Rätten kan säga att offrets berättelse är så övertygande att det räcker, krävs inga vittnen eller teknisk bevisning. Hur är det i USA?

Här har ju Bosse dessutom den andra incidenten mot sig som du skriver. Han hade väl även ljugit för en polis som intervjuade honom? Först hade han inte alls träffat pojken, men ändrade sig sedan när polisen påstod att det fanns videobevis?

En jury kommer att innehålla 12 medel-amerikaner. De ser å ena sidan vittnesmålen från pojken, tonåringarna, och polisen. Å andra sidan har de Bosse, som är en udda fågel till och med med svenska mått. Här hjälper det nog inte att vara en konstig utlänning, som bosätter sig en månad om året på ett skabbigt motell som tydligen kryllar av droghandlare och prostituerade, långt från stranden, och hänger i parker i områden ingen turist hittar till.

Sammantaget känns det som att spela rysk roulette att gå upp i rätten med detta mot sig.

Citat:
Jag tror fortfarande att en plea bargain, om det blir någon, kommer att handla om simple battery. Däremot kanske åklagaren insisterar att han döms för lewd and lascivious molestation med suspended sentence utan fängelse som plea bargain.

Allt handlar väl om hur villiga åklagaren och Bosse är att förhandla från var sitt håll?

Åklagaren kanske är hyfsat säker på att få Bosse dömd i rätten. Samtidigt kanske hon tycker att 51 månaders fängelse är i mesta laget, så hon kanske då kan tänka sig en deal med några års fängelse? Men med tanke på hur upprörda toner det verkar ha varit i lokal media så har jag lite svårt att se Bosse bli hemsläppt till Sverige mot villkorlig dom eller liknande?

Bosse i sin tur verkar vara en udda fågel. Får för mig att han är envis och håller stenhårt på principerna när han inte anser sig ha gjort fel. Då finns ju risken att han tvärvägrar alla plea bargains?

Sammantaget känns det inte uppenbart att de lyckas mötas i mitten och komma överens om en plea bargain?
Citera
2019-03-21, 16:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Ditt inlägg som jag citerade skrevs mer än sex veckor efter att Bosse greps. Pojkens vittnesmål fanns tillgängligt ungefär samtidigt som du skrev ditt första inlägg i tråden.

Efter det hann du under sex veckor skriva mer än 150 inlägg före det jag citerade, tydligen utan att att ha bemödat dig om att läsa pojkens vittnesmål.

Jag hade inte läst anmälan förrän du bifogade den. Det stämmer. Ingen i tråden hade faktiskt refererat till den såvitt jag kunde se.

Citat:
Du fortsätter att förvanska pojkens vittnesmål. Så här står det i förhöret:
"[Bosse] then intentionally touched [pojkens] penis over his clothing using the palm of his hand. [Pojken] described the touching as a back and forth motion on his penis."

(Källa: "Arrest paperwork", datum 01/08/2019: bild)

Jag förvanskar inte. Jag skriver bara att »smekte« är en vilseledande översättning. Om du inte är nöjd med »avsiktligt rört« så skulle väl »strök« vara ett möjligt alternativ. Det som står i anmälan är dock följande:

Citat:
Den tilltalade rörde sedan avsiktligt pojkens penis med handflatan utanpå byxorna. Pojken beskriver det som en rörelse fram och tillbaka på penisen [utanpå byxorna].
Citera
2019-03-22, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Visst kan det bli en plea bargain idag eller hela vägen fram till efter en fällande dom när Bosse kanske överklagar.

Jag skrev "verkar det allt mindre troligt att Bosse får en plea bargain". Jag tror alltså att det ser mörkare ut idag för Bosse, än första veckan efter gripandet.

Den sidan laddade inte för mig, och jag hade nog ändå inte hittat vad du syftade på.

Vad är det som styr när jury selection ska påbörjas? Jag fattade mötena som lägesavstämningar, och inte att de automatiskt triggar igång olika delar av processen?

Efter domen blir det ingen plea bargain..... Också osannolikt om rättegången börjar. Mötet den 18e var för att sätta igång rättegången och enligt proceduren ska jury selection påbörjas omedelbart efter mötet, samma eller nästa dag. Försök här och följ länken från Thomas J. Coleman. http://www.17th.flcourts.org/judiciary/

Det liknar kanske Sverige men i USA är principen beyond a reasonable doubt mycket starkare. Dessutom eftersom det är en jury med vanligt folk kan en duktig advokat etablera tveksamheter och då måste de fria. Fallet OJ Simpson är klassiskt. Uppsåt är viktigt, så försvaret kan argumentera att beröringen inte hade sexuellt uppsåt, som med ganska stor sannolikhet är sanningen. Kanske viktigt att fastställa att Bo inte är bög om han inte är det! (Det är ju osäkert, men ljusblå speedos hjälper inte...)

I Arizona försökte de vända på principerna när det gäller sexuellt ofredande, men en federal domstol satte stopp för det. https://www.washingtonpost.com/news/volokh-conspiracy/wp/2017/04/07/the-presumption-of-guilt-falls-in-arizona/ Alltså den anklagade måste bevisa att han inte hade sexuellt uppsåt! Det var 100% mot grundlagen........

Jag vill också påpeka att 94% av åtal slutar som plea bargains i USA..........
Citera
2019-03-22, 00:39
Medlem
Charlemanges avatar
Farbror Bosse är en äcklig pedofil det är sanningen oavsett vad som händer i idiot landet.
Citera
2019-03-22, 01:42
Medlem
Här är ett exempel från Florida.

https://www.sao7.com/John-Scanlon-Sentenced-to-30-years-in-Prison-1-81.html

Han verkar ha våldtagit ett barn. Hans plea bargain är att erkänna det Bosse är anklagad för, men för barn under 12 är det minst 30 år. Han kunde ha fått dödsstraff för detta.
Citera
2019-03-22, 07:13
Medlem
eternussermos avatar
Citat:

Jag vill också påpeka att 94% av åtal slutar som plea bargains i USA..........
Helt bisarr siffra om det är fler mål som är så tunna som det här. Nästan rättslöst, blir faktiskt lite mörkrädd. Läste också att i Florida sitter det mer än 10 gånger fler personer i fängelse per capita jämfört med Sverige. Har varit försiktigt positiv till USA, men i den här delen känns det lite sisådär faktiskt.

Källor
https://www.prisonpolicy.org/profiles/FL.html
http://www.prisonstudies.org/country/sweden
Citera
2019-03-22, 10:20
Medlem
Tyvärr beror det delvis på the War on Drugs där 50% av federala fångar sitter inne p g a droger.

Men en annan orsak är strängare straff som infördes på statlig nivå 1980 och 90 talet som en reaktion till allmän laglöshet som härjade under 70 och 80 tal. Det viktigaste var så kallade three strikes lagar där man får livstid tredje gången man begår en felony. Oftast måste man sona minst 25 år före man släpps villkorligt. Det infördes i hälften av delstaterna ca. 1993 till 1995 och andra hade redan liknande straff.

Jag läste att Oklahoma ligger nummer ett nu med 700% fler fångar än 1980. Annars var Louisiana värst med 1.4% av vuxna i fängelse om jag minns rätt.

Det kanske verkar tunt men Bosse har grävt sin egen grop med hans bisarra uppträdande. Jag tycker att det finns probable cause här och kan inte klandra systemet allt för mycket.

För övrigt tror jag 51-49 att han är oskyldig.

Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Helt bisarr siffra om det är fler mål som är så tunna som det här. Nästan rättslöst, blir faktiskt lite mörkrädd. Läste också att i Florida sitter det mer än 10 gånger fler personer i fängelse per capita jämfört med Sverige. Har varit försiktigt positiv till USA, men i den här delen känns det lite sisådär faktiskt.

Källor
https://www.prisonpolicy.org/profiles/FL.html
http://www.prisonstudies.org/country/sweden
Citera
2019-03-22, 11:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det kanske verkar tunt men Bosse har grävt sin egen grop med hans bisarra uppträdande.

Jag tycker det är ganska anmärkningsvärt att »bisarra« uppträdanden i svepande termer ska motivera att fängelse är befogat.
Citera
2019-03-22, 11:42
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Efter domen blir det ingen plea bargain..... Också osannolikt om rättegången börjar.

Det var det här jag tänkte på:

"plea deals are sometimes reached after a defendant is convicted while a case is on appeal" (källa)

Citat:
Det liknar kanske Sverige men i USA är principen beyond a reasonable doubt mycket starkare. Dessutom eftersom det är en jury med vanligt folk kan en duktig advokat etablera tveksamheter och då måste de fria. Fallet OJ Simpson är klassiskt. Uppsåt är viktigt, så försvaret kan argumentera att beröringen inte hade sexuellt uppsåt, som med ganska stor sannolikhet är sanningen. Kanske viktigt att fastställa att Bo inte är bög om han inte är det! (Det är ju osäkert, men ljusblå speedos hjälper inte...)

Visst, det är långt ifrån säkert att han blir fälld.

Men jag vidhåller att "sammantaget känns det som att spela rysk roulette att gå upp i rätten med detta mot sig."

Även en relativt "låg" risk på 10-20% att bli dömd till 51 månaders fängelse lär ju få många att fundera på en plea bargain.
Citera
2019-03-22, 11:47
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Mötet den 18e var för att sätta igång rättegången och enligt proceduren ska jury selection påbörjas omedelbart efter mötet, samma eller nästa dag.

Det var detta jag inte förstod. Det är väl inte så hårddraget, precis som du går in på lite mer nedanför?

Citat:
Jag kollade lite om rättens regler osv. http://www.17th.flcourts.org/division-fb/
Advokaten hade fram till onsdagen för att begära skriftligt uppskov (continuance). Det var denna dag han begärde förmildring av pre trial release. Det betyder att han insåg att det var osannolikt att de skulle nå fram till en plea bargain, men han bestämde sig för att köra vidare fram till sista minuten. Om han inte begärde uppskov då skulle jury selection påbörjas samma eller nästa dag!

Nu lyckades jag ladda sidan. Av nån anledning funkar det inte från PC, bara från surfplattan.

Jag läser proceduren som att jury selection kan påbörjas omedelbart efter mötet, inte att den ska påbörjas:
"The only matters that will be addressed at calendar call is trial readiness."

"If Trial is set at Calendar Call, then the Court expects that the parties will be ready to begin jury selection [...]"
Ansökan om uppskov/continuance "senast onsdagen före calendar call" gäller väl huruvida man vill skjuta på calendar call-mötet, dvs inte skjuta på rättegångsstarten?
"All written requests for continuance must be filed and provided to the Court, with an attached order, on or before the Wednesday prior to the calendar call. [...] If a written continuance is denied, the parties must appear at Calendar Call."
Som jag läser det måste farbror Bosses advokat gå med på att starta rättegången när calendar call-mötet hålls? Det räcker väl med att han då muntligen säger "vi är inte redo" för att den inte ska starta?

Enligt händelseloggen (https://www.browardclerk.org/Web2/) verkar det väl vara precis vad som hände denna gången (03/18/2019: "Granting Def Motion For Continuance" - "Verbal")?

Givetvis lär ju domaren till slut spika datumet vare sig försvarsadvokaten vill eller inte. Men en eller två uppskjutningar lär väl inte vara ovanligt?
Senast redigerad av lm5711 2019-03-22 kl. 12:21.
Citera
2019-03-22, 12:15
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag hade inte läst anmälan förrän du bifogade den.

Men vadfan, nu debatterar du faktiskt på flashback. Då får du se till att vara bättre informerad än en simpel kvällstidningsjournalist

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag tycker det är ganska anmärkningsvärt att »bisarra« uppträdanden i svepande termer ska motivera att fängelse är befogat.

Nej, det ska ju inte vara ett skäl i sig att stoppas i fängelse.

Men om man bedömer trovärdigheten hos en person, då hjälper det inte honom om han uppträder bisarrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in