2019-03-21, 01:18
Medlem
Det var troligen jag som skrev vidrörde och förstår inte vad Gickhan försöker åstadkomma. Han kanske tycker att Bosse snuddade av misstag men det är ju inte hur pojken beskriver det och vad åtalet bygger på. Man kunde använde ordet gnuggade. Smeka på engelska är caress.

Jag håller inte med konklusionen om att det blir rättegång p g a arbete som har gjorts, osv. Det blir bara rättegång om de inte kommer överens om en plea bargain. Det här med att drar ut på tiden är troligen att advokat, åklagare och domare har andra saker att göra. Det är möjligt att 20e maj var första tillgängliga dag på domarens kalender, och samma sak när de bokade 18e mars i januari.

Jag kollade lite om rättens regler osv. http://www.17th.flcourts.org/division-fb/
Advokaten hade fram till onsdagen för att begära skriftligt uppskov (continuance). Det var denna dag han begärde förmildring av pre trial release. Det betyder att han insåg att det var osannolikt att de skulle nå fram till en plea bargain, men han bestämde sig för att köra vidare fram till sista minuten. Om han inte begärde uppskov då skulle jury selection påbörjas samma eller nästa dag!

Jag ser också att nästa pre trial conference den 20e maj är i en rättssal. Det betyder att det är offentligt och Expressen och fru Gonzalez kanske var på plats, och Expressen pratade med henne den 18e mars. Många domare har pre trial confernce på kontoret där endast advokat och åklagare har tillträde. Bosse behöver heller inte dyka upp den 20e maj.

En detalj är att åklagaren söker input från målsägaren och denne Gonzalez verkar taggad på att sätta dit Bosse. Jag har inte kollat vad lagen säger i Florida. Men till slut övertalas Gonzalez förmodligen att det är en god chans att Bosse frias om det blir en rättegång. Därför var god att gå med på denna plea bargain.....

Annars vore det här bra material för Law and Order Special Victims Unit. Max von Sydow kunde spela Bosse i ljusblå speedos. Jag vet att han är allt för lång.....

Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Jag får medhåll från andra i tråden att Bosse påstås ha "smekt" pojken:

Men tycker du att de är idioter likt mig så kan vi släppa det spåret?

"Snuddning":

Nej, du sammanfattade anklagelsen mot Bosse som att han hade snuddat vid pojken:

Kul att se dina inlägg som använder allt från "snudda" till "smekte", utan att du vill kännas vid det efteråt...

Min poäng med detta spåret är att Bosse är anklagad för mycket mer än att bara ha råkat snudda vid pojken. Det hade man kunnat ursäkta med att det var en ren olycka utan uppsåt. Men ska man tro på pojkens berättelse så har Bosse varit en efterhängsen tafsare.

Om det är sant eller om det kan bevisas är ju en annan historia. Men i Sverige blir folk ofta dömda mot sitt nekande i såna här ord-mot-ord situationer.

Straffskalan är väldigt mycket hårdare än i Sverige. Dessutom är domaren tvungen att matematiskt räkna ut ett minimi-straff som han inte kan gå under. I Bosses fall rör det sig om ca 4-10 år som lägsta straff (länk). Det enda godtagbara undantaget för Bosse är en plea bargain om jag läst rätt.

Med tanke på att åklagare och polis nu lagt en massa jobb under två månader på att förbereda rättegången så verkar det allt mindre troligt att Bosse får en plea bargain. Bosse verkar ju dessutom vara den tjuriga typen som minsann inte ska gå med på att erkänna nåt han inte gjort.

Summa summarum blir jag inte jätteförvånad om det går hela vägen till rättegång där det slutar med fällande dom, och ett mångårigt fängelsestraff.
Citera
2019-03-21, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
¨
Nej, jag har skrivit att det är absurt att prata om 15 års fängelse för att snudda vid någon. Det är lagen jag kritiserar.

Det är inte vad lagen säger. Han är åtalad för lewd and lascivious molestation, inte tillfällig snuddning. Om man bara snuddar vid någon skulle det inte ens räcka för simple battery.

Om advokaten kan övertala juryn att Bosse bara snuddade vid pojken, då frias han.
Citera
2019-03-21, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashflr
Det är inte vad lagen säger. Han är åtalad för lewd and lascivious molestation, inte tillfällig snuddning. Om man bara snuddar vid någon skulle det inte ens räcka för simple battery.

Om advokaten kan övertala juryn att Bosse bara snuddade vid pojken, då frias han.

Jag har följt denna tråden från start och tycker att du är en av få som verkar insatt och att lita på.
Oavsett dom, var kommer Bo att hamna? I fängelse i Florida eller bli hemskickad till Sverige?
Citera
2019-03-21, 05:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Kul att se dina inlägg som använder allt från "snudda" till "smekte", utan att du vill kännas vid det efteråt...

Fast det du uppenbarligen inte förstår är att jag då svarar på olika påståenden med samma vokabulär som då använtas i tråden. Jag hade vid dessa tillfällen inte sett den text som du visade från anmälan. Om man läser den och översätter till svenska blir det inte »smekte«. Det blir »rörde avsiktligt«.
Citera
2019-03-21, 05:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Det var lagen jag kritiserade i det inlägget vid det tillfället när jag inte hade sett anmälan. Vill du påstå att texten i anmälan ska översättas till »smekte« eller som jag skrivit »avvsiktligt rörde«?

Vad säger lagen om någon gör som texten i anmälan förefaller beskriva, nämligen avsiktligt sätter handen mot underlivet utanpå byxorna i låt säga en sekund? Är det fängelse enligt lagen, tycker du?
Citera
2019-03-21, 12:00
Medlem
Citat:
Det var lagen jag kritiserade i det inlägget vid det tillfället när jag inte hade sett anmälan. Vill du påstå att texten i anmälan ska översättas till »smekte« eller som jag skrivit »avvsiktligt rörde«?

Vad säger lagen om någon gör som texten i anmälan förefaller beskriva, nämligen avsiktligt sätter handen mot underlivet utanpå byxorna i låt säga en sekund? Är det fängelse enligt lagen, tycker du?

Korrekt men något längre än en sekund eftersom handens rörelse var fram och tillbaka enligt pojken. Det är fängelse enligt lagen, och minst 51 månader eller vad det nu var, men det måste vara lewd and lascivious, det vill säga ett perverst uppsåt.

Det intressanta är att om Bosse gjorde detta på en vuxen, alltså över 16 år i Florida, då skulle han endast åtalas för simple battery, som är en misdemeanor med max 1 års fängelse. Våldtäkt på en vuxen straffas som en klass 2 felony (samma rubrik som Bosses åtal) upp till 15 år men mandatory minimum är 7.75 år. Våldtäkt mot en vuxen med ett vapen eller under hot straffas med upp till 30 års fängelse. Våldtäkt mot barn under 12 är en capital felony, som betyder att man kan få dödsstraff.

Jag tror fortfarande att en plea bargain, om det blir någon, kommer att handla om simple battery. Däremot kanske åklagaren insisterar att han döms för lewd and lascivious molestation med suspended sentence utan fängelse som plea bargain.
Citera
2019-03-21, 13:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Korrekt men något längre än en sekund eftersom handens rörelse var fram och tillbaka enligt pojken. Det är fängelse enligt lagen, och minst 51 månader eller vad det nu var, men det måste vara lewd and lascivious, det vill säga ett perverst uppsåt.

På en sekund hinns det med och definitivt på två sekunder. Att kunna utläsa och definiera perverst uppsåtlig handling är väl en sak, men att ett inslag på cirka två sekunder ensamt skulle bedömas motsvara 51 månader i fängelse är inget annat än en absurd utgångspunkt.

Att bevisa en sådan kort sekvens utan närvarande vittnen måste te sig fullständigt omöjligt om man väljer ett humant rättssystem. Bara det att sitta frihetsberövad under så lång tid som skett och sker utan allvarligare åtalsgrund är absurt.
Citera
2019-03-21, 13:59
Medlem
Om någon tafsar på en kvinnas underliv tar det väl ca. en eller två sekunder. Betyder det att det är bagatell? Du är väl inte en Afghan måhända? :-)

Eller kanske de kunde utmäta straffet som sex månader per sekund?

Det är svårt att bevisa men Bosse visade nästan samma beteende nästa dag när han klämde på andra tonåringar, även om det inte var könsdelar. Plötsligt har vi probable cause.

Jag vill också påpeka att om jag drar en pistol och skjuter någon i huvudet, då utspelas sekvensen över en eller två sekunder.

Citat:
På en sekund hinns det med och definitivt på två sekunder. Att kunna utläsa och definiera perverst uppsåtlig handling är väl en sak, men att ett inslag på cirka två sekunder ensamt skulle bedömas motsvara 51 månader i fängelse är inget annat än en absurd utgångspunkt.

Att bevisa en sådan kort sekvens utan närvarande vittnen måste te sig fullständigt omöjligt om man väljer ett humant rättssystem. Bara det att sitta frihetsberövad under så lång tid som skett och sker utan allvarligare åtalsgrund är absurt.
Citera
2019-03-21, 14:10
Medlem
Här är ett exempel från Svedala.

https://www.vk.se/1885573/tafsade-pa-smaflickor-i-badhus

SEK 3000 är ett patetiskt straff och gubben gjorde det över en längre period. Jag tycker Floridas lag är bättre men tycker att domstolen ska ha diskretion att utdöma ett kortare straff än 51 månader.
Citera
2019-03-21, 14:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Om någon tafsar på en kvinnas underliv tar det väl ca. en eller två sekunder. Betyder det att det är bagatell? Du är väl inte en Afghan måhända? :-)

Nu försöker du glida undan och dessutom påföra skuld. Nej, jag är svensk och anser att det är ett olämpligt beteende, men inte något som ska ge fängelse ens i en timme.

Citat:
Det är svårt att bevisa men Bosse visade nästan samma beteende nästa dag när han klämde på andra tonåringar, även om det inte var könsdelar. Plötsligt har vi probable cause.

Det som utspelar sig dag två är ju ingenting som ens ska diskuteras i sammanhanget.
Citera
2019-03-21, 14:15
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Jag hade vid dessa tillfällen inte sett den text som du visade från anmälan.

Ditt inlägg som jag citerade skrevs mer än sex veckor efter att Bosse greps. Pojkens vittnesmål fanns tillgängligt ungefär samtidigt som du skrev ditt första inlägg i tråden.

Efter det hann du under sex veckor skriva mer än 150 inlägg före det jag citerade, tydligen utan att att ha bemödat dig om att läsa pojkens vittnesmål.

Citat:
[...] som texten i anmälan förefaller beskriva, nämligen avsiktligt sätter handen mot underlivet utanpå byxorna i låt säga en sekund?

Du fortsätter att förvanska pojkens vittnesmål. Så här står det i förhöret:
"[Bosse] then intentionally touched [pojkens] penis over his clothing using the palm of his hand. [Pojken] described the touching as a back and forth motion on his penis."

(Källa: "Arrest paperwork", datum 01/08/2019: bild)
Citera
2019-03-21, 14:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Här är ett exempel från Svedala.

https://www.vk.se/1885573/tafsade-pa-smaflickor-i-badhus

SEK 3000 är ett patetiskt straff och gubben gjorde det över en längre period. Jag tycker Floridas lag är bättre men tycker att domstolen ska ha diskretion att utdöma ett kortare straff än 51 månader.

Pågått under längre period är väl knappast rätt sätt att beskriva det. Det handlar om upprepade tillfällen. Jag tycker att det är rätt med penningbot. Nivåerna kan diskuteras.

Tror faktiskt att det värsta straffet är att bli dömd med den skam det innebär.

Det här fallet är dock mycket värre än det Bosse anmälts för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in