2019-03-21, 23:39
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Gärna! Om/när planet flög med hög fart och förmodl. med stabben ngt "nos ned trimmad", så behövdes det uppåtdrag, som jag tror av varje pilots båda händer!!

Som jag nämnt tidigare finns det en möngd certifieringskrav i FAR25.
Så även rörande spakkrafter.
Boeing 737 har hydrayliskt ”servo” på höjdrodret. Det innebär att det inte uppstår någon spakkraft mht trim eller fart. Pga detta har man ett ”Feel trim system” som (gissar, för att jag ibte minns detsljer) har ett antal fjädrar som kan spännas av hydraulik eller el och därmed skapar en syntetisk roderkönsla.
Certifieringskraven för FAR25(transport category aircrafts) är naturligtvis ställda så att piloterna ska orka att övermanna feel trim-systemets maximala kraft. Har för mig det lugger i häradet av runt 100kg som max tillåtet( osäker/minns inte/orkar inte googla:kärnpunkten är att man orkar...). Under en längre tid är det naturligtvis jobbigt men man ska orka.
Problemet har sannolikt inte vart att de ibte orkat utan att när stabilisatorn trimmat tillräckligt mycket ned så vann stsbilisatorn över höjdrodret, dvs maskinen dök trots att höjdrodret stod i max nos-upp-läge.
Att släppa en hand och slå trim cutoff hade inte vart ett problem.

Komprende Senor ?
Citera
2019-03-21, 23:45
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Problemet fortsatte, uppenbarligen, då fortsätter man väl läsa, och fullföljer proceduren. Alternativt slutar man läsa och kör rakt ner i marken.

Ja man slutar följa algoritmen om man är tillräckligt klartänkt och inser att nu måste vi pröva något annat för detta konstiga fel som vi aldrig tränat i simulator (eller ens hört talas om i Lion-Air-falllet).

Följer man manualen så står det helt tydligt att man skall avbryta när ingen runaway fortsätter och den återkommer inte förrän efter 10 sekunder (tidigast, det kan dröja betydligt längre till nästa gång beroende på hur AoA-felet ser ut.). Om det då gått en viss tid så får man ju börja om om man är en "dum maskin".

Du känner säkert också till speedtrimsystemet och vet att det är aktivt i take-off-fasen och går in och rör trimmen automatiskt vilket bla känns i spaken så att man får använda mer kraft precis som i MCAS-scenariot.
Det är inte meningen att man då skall "läsa vidare" om man fått för sig att speedtrim skulle vara ett runaway så det är helt logiskt att avbryta när man faktiskt kan trimma normalt med knapparna.

Speedtrim inaktiveras också i 10 sekunder precis som en aktiv MCAS så varför skulle man genast tänka "runaway stabilizer" bara för att trimmen börjar snurra igen?

Den sannolikaste orsaken till "runaway stabilizer" är nog att switchen på ratten hakar upp sig så funkar dessa normalt så är det rätt logiskt att proceduren inte skall fortsätta.

Du kan argumentera vidare för din linje att de borde fortsatt i proceduren men jag tycker att det är en klar gråzon i vad som är helt entydigt att man skall veta och göra som pilot i dummy-mode.

Jag undrar om de som tvärsäkert påstår att så här är det, punkt, verkligen har satt sig in i det hela ordentligt. Att man har en åsikt om hur mycket piloterna borde kunnat räkna ut själva är förstås något helt annat.
Citera
2019-03-21, 23:51
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Vi kan kort bara avsluta detta, hur jag än läser rapporten så utfördes alla åtgärder korrekt, om jag läst fel berätta gärna PM helt oker men synd att andra missa det isåfall.
Detta är en första preliminär rapport och i den räknas endast upp vad som var registrerat i tech-loggen. De hade vid det laget inte tagit ställning till huruvida arbetet varit korrekt utfört eller inte.
Utredningen är fortgående och kommer så vara i åtminstone ett år framöver, och det kommer att komma fram mer fakta allt eftersom.

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Den lösning som kommer att krävas innan 737 MAX kommer att få flyga igen kommer inte enbart att bestå av kompletterande utbildning. Minst kommer de tre, nu allmänt kända, "design flaws" som MCAS är behäftad med, att behöva åtgärdas först.

För mig är det uppenbart att 737 MAX är behäftat med brister som måste åtgärdas innan planet kommer att få flyga igen.–
Ja, dessa brister ska åtgärdas i den mjukvaruuppdatering Boeing arbetat med. Den beräknas vara klar den 25/3 - bara några dagar bort, alltså.
https://www.cnbc.com/2019/03/20/faa-says-reviewing-737-max-software-fix-is-an-agency-priority.html

Sedan ska den förstås godkännas av myndigheterna också.
Citera
2019-03-21, 23:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Självklart, i synnerhet med facit i hand, så borde piloterna på JT610 och ET302 ha förhindrat att planen kraschade. Men det gjorde dom inte, utom då vid andra liknande tillbud som rapporterats om och på JT43. På JT43 har vi nu fått information om att det var en tredje pilot som råkade vara i cockpit, som kunde ingripa så att planet kunde räddas.

Här är lite vad som hände, strax efter start.

JT43 - flygningen innan JT610
Lyfter: 14:21:45, stiger till 1575 fot (14:22:38), sjunker till 1400 fot (14:22:48) och stiger sedan igen.
Stigningen pendlar sedan mellan ca 200 och 2900 fot/minut till 14:25:24 (höjd=5575 ft). Därefter sjunker planet med upp till 3900 fot/minut ner till 4375 fot för att sedan stiga igen. Resten av stigningen är ca 2000 fot/minut upp till 28000 fot, med ett par pendlingar, där stigningen svänger mellan 0 och 4000 fot/minut. På höjd är flygningen stabil.

JT610
Flygtid: knappt 11 minuter
Stiger till ca 1500 fot. Planar ut. Sjunker (ca 1 minut 30 sekunder efter takeoff) med upp till 3500 fot/min till ca 1200 fot. Stiger sedan till ca 5000 fot, men pendlar med ca ±2000 fot/minut ut till den sista dykningen.
Ca 17 sekunder före kraschen dyker planet brant. Med 3000 till 31000 fot/minut. Det gick mindre än 17 sekunder från att planet började dyka brant till att det slog i vattenytan.

ET302
Pendlingar i höjd och RoC. Först oregelbunden stigning. Börjar sjunka ca 8 km (ca 55 sekunder) efter takeoff, ner till knappt 300 fot över marken.
Se grafer i tråden för mer detaljer.

Jag uppfattar det som att problemen börjat ca en minut efter start.

Var finns uppgiften att planet flugit 6 minuter med stabilisator i nose down ändläge? Det tror jag är omöjligt.
Jag har uppfattat det som att "svarta lådorna" från JT610 visat ca 22 upprepningar av automatisk trim följd av manuell återställning.

Den lösning som kommer att krävas innan 737 MAX kommer att få flyga igen kommer inte enbart att bestå av kompletterande utbildning. Minst kommer de tre, nu allmänt kända, "design flaws" som MCAS är behäftad med, att behöva åtgärdas först.

För mig är det uppenbart att 737 MAX är behäftat med brister som måste åtgärdas innan planet kommer att få flyga igen.

Jag erkänner, en felskrivning av mig. Ingenstans framgår det att ET302 flög i 6 minuter med nose down.

Det jag ville säga är att ET302 fick problem strax efter take off och flög med det problemet, i ett antal minuter. Vi pratar minuter och inte sekunder här.

Det har presenterats förklaringar och tankar om varför piloterna inte åtgärdade stab trim, flertalet låter rimliga tycker jag.

Vi vet inte, men än så länge är jag inte övertygad om att flygplanet inte gick att rädda.

Det pratas om att piloterna var stressade, kanske panikslagna, var säkert så. Men sinnesnärvaro fanns dock att begära 14.000ft i banans förlängning, vid annat tillfälle väg till flygplatsen.

Man hade inte kontroll över flygplanet, trots det tänker man sig att återgå till flygplatsen och landa, och det genom att svänga.

Jag finner det märkligt att man inte någonstans i det här har sinnesnärvaro och tar kontrollen över stab trim?
Citera
2019-03-22, 00:01
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86

Att MCAS var orsaken till att höjdrodret trimmades nedåt i båda dessa fallen (med stor sannolikhet) motsäger jag inte alls. Vi får väl utgå från att MCAS var bekymret med ET flyget också tills något annat meddelas. Det jag däremot motsäger mig är följande :

-Att piloterna saknade möjlighet att rädda planet och flyga vidare utan större problem.
-Att piloterna hade behövt simulatortid för att öva på exakt detta scenariet att MCAS felaktigt trycker ner nosen.
-Att boeing faktiskt hade behövt informera piloterna om att MCAS finns.

Första punkten tycker jag är ganska solklar, trimma planet till neutralt läge och stäng av eltrimmen. Då finns inte längre problemet kvar och planet flyger rakt fram. Vi får nog utgå från att piloterna varken i ET planet eller Lionair planet stängde av eltrimmen eftersom båda verka sicksackat upp och ner genom luften innan dom haverera, speciellt Lionair planet.

Då kommer vi automatiskt vidare till nästa två punkter, varför stängde inte piloterna av eltrimmen vid första tecken på att höjdrodret gör nos ner i ett läge där den absolut inte ska göra det (nu är jag inte pilot, men jag tvivlar starkt på att det finns någon anledning till varför man skulle vilja göra nos ner kraftigt när man snabbt vill stiga med ett flygplan).

https://youtu.be/3pPRuFHR1co?t=166
Känns som jag länkar videon i evighet, men kolla på den, vid 2:48 börjar trimhjulet snurra och planet dyka, eltrimmen stängs av inom 15 sekunder av piloten (andrapiloten säger "runaway stabilizer" rätt så omgående). Dom behöver inte veta vilket system som får hjulet att snurra, vilken dator som gått sönder, vilken givare som är sönder osv. Det enda dom behöver veta är att höjdrodret trimmas till nos ner när den inte ska göra det och detta måste stoppas omedelbart. Därför vidhåller jag att utbildningen i just MCAS inte är nödvändigt här, eftersom MCAS är inte den enda anledningen till att höjdrodret kan göra nos ner. Åtminstone Lionair piloterna borde insett att eltrimmen måste stängas av när höjdrodret gång på gång gör nos ner när den inte ska det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Flydubai_Flight_981
Här har vi en boeing 737-800 som 2016 kraschade störtdök ner i marken med höjdrodret i nos ner, alla dog. Observera, ingen MCAS på denna kärran...

Jag vidhåller, det största problemet är att piloterna ej verkar bry sig, notera eller tänka på att trimhjulen snurrar för fullt och höjdrodrets trim ändras, vilket uppenbarligen är katastrofalt, med eller utan mcas.

Att planen hade kunnat räddats, med rätt piloter och rätt åtgärder, tror jag att alla är överens om.
Frågan är:
– Finns det något med funktionen hos 737 MAX i allmänhet och MCAS i synnerhet som gör att betydligt färre än alla 737-piloter skulle ha räddat planen i den situation som JT610 och ET302 hamnade i?

Vad som hänt tyder IMO på att det kan vara så.

En pilot har uppgett att, speciellt vid hög hastighet på låg höjd, är ljudnivån väldigt hög, så att man inte kan höra trim i cockpit på en 737a. På modellerna efter Classic låter den betydligt mindre.
«The pilots could very reasonably not have noticed the stab trim movement. Movement of the stab trim on the 737 is indicated by very loud clacking as the wheel rotates. On the -200 it was almost shockingly loud. On the NG, much less so. HOWEVER, the 737 cockpit is NOISY. It's one reason I am happy to not be flying it any more. The ergonomics are ridiculous. Especially at high speeds at low altitudes. With the wind noise, they may not have heard the trim wheel moving.»

https://www.pprune.org/rumours-news/619272-ethiopian-airliner-down-africa-102.html
Videon som du länkade till är inspelad i en Classic i simulator.
Ljudnivån från trim är, enligt piloten ovan, betydligt lägre i NG än i Classic. Jag vet inte hur det är i MAX.

Har vi inte gått igenom det här tidigare?

Senast redigerad av lasternassumma 2019-03-22 kl. 00:04.
Citera
2019-03-22, 00:05
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Ja man slutar följa algoritmen om man är tillräckligt klartänkt och inser att nu måste vi pröva något annat för detta konstiga fel som vi aldrig tränat i simulator (eller ens hört talas om i Lion-Air-falllet).

Följer man manualen så står det helt tydligt att man skall avbryta när ingen runaway fortsätter och den återkommer inte förrän efter 10 sekunder (tidigast, det kan dröja betydligt längre till nästa gång beroende på hur AoA-felet ser ut.). Om det då gått en viss tid så får man ju börja om om man är en "dum maskin".
Som jag förstår, återkommer MCAS omedelbart efter att man släpper knappen för elektrisk trimning.
Elektrisk trimning resettar MCAS, vilket gör att den inte väntar 5 sekunder.

"The function is reset once angle of attack falls below the Angle of Attack threshold or if manual stabilizer commands are provided by the flight crew."
http://www.b737.org.uk/mcas.htm

EDIT: Jag är inte helt säker på ovanstående, reserverar mig för att det kan vara fel.

EDIT 2: Bulletinen från Boeing säger faktiskt att de tar 5 sek från det man släpper trimknappen, så bortse från det jag skrev ovan.
Senast redigerad av ksv 2019-03-22 kl. 00:15.
Citera
2019-03-22, 00:12
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Ja, dessa brister ska åtgärdas i den mjukvaruuppdatering Boeing arbetat med. Den beräknas vara klar den 25/3 - bara några dagar bort, alltså.
https://www.cnbc.com/2019/03/20/faa-says-reviewing-737-max-software-fix-is-an-agency-priority.html

Sedan ska den förstås godkännas av myndigheterna också.

Frågan är om det räcker med programuppdatering och kompletterande utbildning?

Det här tog jag från artikeln som du länkade till (min fetning):
«Boeing is hoping to have the new software finalized by March 25, according to a person familiar with the matter, but it will not issue the updated software to airlines until it’s been approved by the FAA. Separately, it’s unclear if the new software and updated training for 737 Max flight crews will be enough to prompt the agency to lift the grounding of the Boeing jets. Both Canadian and European aviation authorities have indicated they plan to review any 737 Max software updates themselves before approving the Max to return to the skies in Canada or Europe.

Meanwhile, the FAA says it continues to review information from the cockpit voice recorder and flight data recorder of an Ethiopian Airlines 737 Max that crashed on March 10.

“Understanding the circumstances that contributed to this accident is critical in developing further actions and returning aircraft to service,” the FAA said in its updated CANIC.»
Citera
2019-03-22, 00:16
Medlem
Citat:

Du känner säkert också till speedtrimsystemet och vet att det är aktivt i take-off-fasen och går in och rör trimmen automatiskt vilket bla känns i spaken så att man får använda mer kraft precis som i MCAS-scenariot.
Det är inte meningen att man då skall "läsa vidare" om man fått för sig att speedtrim skulle vara ett runaway så det är helt logiskt att avbryta när man faktiskt kan trimma normalt med knapparna.

Speedtrim inaktiveras också i 10 sekunder precis som en aktiv MCAS så varför skulle man genast tänka "runaway stabilizer" bara för att trimmen börjar snurra igen?

Den sannolikaste orsaken till "runaway stabilizer" är nog att switchen på ratten hakar upp sig så funkar dessa normalt så är det rätt logiskt att proceduren inte skall fortsätta.

Du kan argumentera vidare för din linje att de borde fortsatt i proceduren men jag tycker att det är en klar gråzon i vad som är helt entydigt att man skall veta och göra som pilot i dummy-mode.

Jag undrar om de som tvärsäkert påstår att så här är det, punkt, verkligen har satt sig in i det hela ordentligt. Att man har en åsikt om hur mycket piloterna borde kunnat räkna ut själva är förstås något helt annat.
Är det inte tecken på en bristfällig kultur, när man tar ifrån piloterna allt sunt förnuft och logiskt tänkande och tvingar dessa tänka som "dumma maskiner" och blint lyda checklistor, som kanske inte alltid innehåller alla tänkbara scenarier? Är inte piloten där för att övervaka den riktiga, ibland, dumma maskinen (flygplanet)?

Vi har en maskin som oönskat påverkar höjdrodret till nos ner, detta är katastrofalt och kommer leda till en krasch, det kan inte piloterna på varken ET planet eller Lionair planet varit omedvetna om. Det mest effektiva sättet att få stopp på oönskat eltrim av höjdrodret är ju att helt enkelt stänga av eltrimmen, väldigt logiskt och ingen avancerad raketforskning. Speciellt i Lionair fallet kan man ju undra varför man kämpar mot det oönskade nedtrimmandet gång på gång, istället för att bara ta kommandot över maskinen och stänga av eltrimmen.

Men jag som passagerare blir smått mörkrädd om piloterna som flyger är helt obenägna att ta egna snabba beslut i en kritisk situation. Detta, upplever jag, som ett större problem än att ett nytt plan kan få ett tekniskt fel. Ett tekniskt fel som i sig inte är katastrofalt.

För oavsett hur man vrider och vänder på det, var lösningen på problemet inte svårare än att slå ifrån två knappar, eller hur? Även om man är hobbypilot/flashbackpilot så består de faktumet.

Citat:
Att planen hade kunnat räddats, med rätt piloter och rätt åtgärder, tror jag att alla är överens om.
Frågan är:
– Finns det något med funktionen hos 737 MAX i allmänhet och MCAS i synnerhet som gör att betydligt färre än alla 737-piloter skulle ha räddat planen i den situation som JT610 och ET302 hamnade i?

Vad som hänt tyder IMO på att det kan vara så.

En pilot har uppgett att, speciellt vid hög hastighet på låg höjd, är ljudnivån väldigt hög, så att man inte kan höra trim i cockpit på en 737a. På modellerna efter Classic låter den betydligt mindre.
«The pilots could very reasonably not have noticed the stab trim movement. Movement of the stab trim on the 737 is indicated by very loud clacking as the wheel rotates. On the -200 it was almost shockingly loud. On the NG, much less so. HOWEVER, the 737 cockpit is NOISY. It's one reason I am happy to not be flying it any more. The ergonomics are ridiculous. Especially at high speeds at low altitudes. With the wind noise, they may not have heard the trim wheel moving.»

https://www.pprune.org/rumours-news/619272-ethiopian-airliner-down-africa-102.html
Videon som du länkade till är inspelad i en Classic i simulator.
Ljudnivån från trim är, enligt piloten ovan, betydligt lägre i NG än i Classic. Jag vet inte hur det är i MAX.

Har vi inte gått igenom det här tidigare?

Möjligen har det diskuterats tidigare, jag har inte läst alla sidorna i tråden.

Känns det inte som att en av piloterna i cockpiten kanske skulle ha ett öga på höjdrodrets trim när den uppenbarligen får för sig att ändra läge hela tiden? Bör inte första saken man misstänker vara höjdrodret när planet gör nose down? Och därmed uppmana en att kanske hålla extra koll på trimhjulen?
Citera
2019-03-22, 00:20
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:

Det här är inte från en Boeing 737, men så här inleder man Emergency Procedures-avdelningen på typen jag flyger:
Citat:
Although the procedures are considered to be the best available, the pilot
must exercise sound judgment when confronted with an emergency

Citat:
The nature and severity of the emergency may dictate the need to comply
with all or parts of the steps in a particular procedure.

Så, ja: har man löst problemet innan man kommer till cutoff så bör man ju inte göra det där och då. Men om trimproblemen återkommer måsta man ju fortsätta försöka lösa det, på det bästa sätt man kan tillsammans med hur tillverkaren menar att man ska lösa nödåtgärden.
Citera
2019-03-22, 00:22
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Som jag förstår, återkommer MCAS omedelbart efter att man släpper knappen för elektrisk trimning.
Elektrisk trimning resettar MCAS, vilket gör att den inte väntar 5 sekunder.

"The function is reset once angle of attack falls below the Angle of Attack threshold or if manual stabilizer commands are provided by the flight crew."
http://www.b737.org.uk/mcas.htm

Tittar man på graferna på sidan 23 i den preliminära haverirapporten för Lion, verkar detta bekräftas.

Det ska ha varit detta som gjorde att läget förvärrades när kontrollen lämnades över till styrmannen där.
Han duttade med flera små korta knapptryckningar på trimmen, vilket startade om MCAS hela tiden trots att han inte trimmat så mycket.

Ja jag har sett olika uppgifter där om jag skall vara helt ärlig så jag valde såklart den som passade mig bäst för stunden

Har någon de exakta specifikationern på detta så att vi har en någorlunda säker källa.

Hursomhelst så har jag en mycket viktigare fundering.

Om AoA-sensorn inte är helkajko utan bara t ex felmonterad så att den visar systematiskt fel på t ex 20* grader för mycket då kan det blir riktigt spännande.

Då kan man få den situationen att MCAS bara går in när man ändrar AoA i ett försök att stiga medan det kan gå problemfritt att flyga "rakt fram".

Det måste ju vara överjävligt stressande att susa fram med ett plan som kan trimmas stabilt men sedan blir man "nertryckt" varje gång man försöker stiga.

I ET-fallet vet vi inte så mycket om banan annat än i början men låt säga att markens höjd över havet långsamt ökar. Till slut måste man komma till ett läge där man måste stiga ordentligt kosta vad det kosta vill.

*) bara ett exempel, jag vet inte vilken felvinkel som skall till för denna "intermittenta" MCAS men någon måste det finnas som ger det resultatet.
Citera
2019-03-22, 00:23
Bannlyst
Citat:
Detta är en första preliminär rapport och i den räknas endast upp vad som var registrerat i tech-loggen. De hade vid det laget inte tagit ställning till huruvida arbetet varit korrekt utfört eller inte.

.
Jag är inte nyfödd.

Men innan allt svammel om att saker är dåligt utfört, fixa fakta eller var ödmjuk eller helt tyst.

Någon skit tidning, varför skulle den vara mer korrekt? Då tänker jag och alla andra normala att
Boeing är den som myglar.
Citera
2019-03-22, 00:27
Bannlyst
Citat:
Ja jag har sett olika uppgifter där om jag skall vara helt ärlig så jag valde såklart den som passade mig bäst för stunden

Har någon de exakta specifikationern på detta så att vi har en någorlunda säker källa.

Hursomhelst så har jag en mycket viktigare fundering.

Om AoA-sensorn inte är helkajko utan bara t ex felmonterad så att den visar systematiskt fel på t ex 20* grader för mycket då kan det blir riktigt spännande.

Då kan man få den situationen att MCAS bara går in när man ändrar AoA i ett försök att stiga medan det kan gå problemfritt att flyga "rakt fram".

Det måste ju vara överjävligt stressande att susa fram med ett plan som kan trimmas stabilt men sedan blir man "nertryckt" varje gång man försöker stiga.

I ET-fallet vet vi inte så mycket om banan annat än i början men låt säga att markens höjd över havet långsamt ökar. Till slut måste man komma till ett läge där man måste stiga ordentligt kosta vad det kosta vill.

*) bara ett exempel, jag vet inte vilken felvinkel som skall till för denna "intermittenta" MCAS men någon måste det finnas som ger det resultatet.
Vad menar du med att den är felmonterad, att den sitter "snett", det kan vara möjligt men att en tekniker sätter en sådan vinge snett, nja jävligt otroligt men möjligt dock ser man hur den ska sitta om man inte är full.

Saker som man inte ser nycklar man alltid, dvs man tillser att det inte går att montera fel tex osymetriska skruvhål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in