Citat:
Ursprungligen postat av
KlappMungon
Ja man slutar följa algoritmen om man är tillräckligt klartänkt och inser att nu måste vi pröva något annat för detta konstiga fel som vi aldrig tränat i simulator (eller ens hört talas om i Lion-Air-falllet).
Följer man manualen så står det helt tydligt att man skall avbryta när ingen runaway fortsätter och den återkommer inte förrän efter 10 sekunder (tidigast, det kan dröja betydligt längre till nästa gång beroende på hur AoA-felet ser ut.). Om det då gått en viss tid så får man ju börja om om man är en "dum maskin".
Du känner säkert också till speedtrimsystemet och vet att det är aktivt i take-off-fasen och går in och rör trimmen automatiskt vilket bla känns i spaken så att man får använda mer kraft precis som i MCAS-scenariot.
Det är inte meningen att man då skall "läsa vidare" om man fått för sig att speedtrim skulle vara ett runaway så det är helt logiskt att avbryta när man faktiskt kan trimma normalt med knapparna.
Speedtrim inaktiveras också i 10 sekunder precis som en aktiv MCAS så varför skulle man genast tänka "runaway stabilizer" bara för att trimmen börjar snurra igen?
Den sannolikaste orsaken till "runaway stabilizer" är nog att switchen på ratten hakar upp sig så funkar dessa normalt så är det rätt logiskt att proceduren inte skall fortsätta.
Du kan argumentera vidare för din linje att de borde fortsatt i proceduren men jag tycker att det är en klar gråzon i vad som är helt entydigt att man skall veta och göra som pilot i dummy-mode.
Jag undrar om de som tvärsäkert påstår att så här är det, punkt, verkligen har satt sig in i det hela ordentligt. Att man har en åsikt om hur mycket piloterna borde kunnat räkna ut själva är förstås något helt annat.
Är det inte tecken på en bristfällig kultur, när man tar ifrån piloterna allt sunt förnuft och logiskt tänkande och tvingar dessa tänka som "dumma maskiner" och blint lyda checklistor, som kanske inte alltid innehåller alla tänkbara scenarier? Är inte piloten där för att övervaka den riktiga, ibland, dumma maskinen (flygplanet)?
Vi har en maskin som oönskat påverkar höjdrodret till nos ner, detta är katastrofalt och kommer leda till en krasch, det kan inte piloterna på varken ET planet eller Lionair planet varit omedvetna om. Det mest effektiva sättet att få stopp på oönskat eltrim av höjdrodret är ju att helt enkelt stänga av eltrimmen, väldigt logiskt och ingen avancerad raketforskning. Speciellt i Lionair fallet kan man ju undra varför man kämpar mot det oönskade nedtrimmandet gång på gång, istället för att bara ta kommandot över maskinen och stänga av eltrimmen.
Men jag som passagerare blir smått mörkrädd om piloterna som flyger är helt obenägna att ta egna snabba beslut i en kritisk situation. Detta, upplever jag, som ett större problem än att ett nytt plan kan få ett tekniskt fel. Ett tekniskt fel som i sig inte är katastrofalt.
För oavsett hur man vrider och vänder på det, var lösningen på problemet inte svårare än att slå ifrån två knappar, eller hur? Även om man är hobbypilot/flashbackpilot så består de faktumet.
Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Att planen hade kunnat räddats, med rätt piloter och rätt åtgärder, tror jag att alla är överens om.
Frågan är:
– Finns det något med funktionen hos 737 MAX i allmänhet och MCAS i synnerhet som gör att betydligt färre än alla 737-piloter skulle ha räddat planen i den situation som JT610 och ET302 hamnade i?
Vad som hänt tyder IMO på att det kan vara så.
En pilot har uppgett att, speciellt vid hög hastighet på låg höjd, är ljudnivån väldigt hög, så att man inte kan höra trim i cockpit på en 737a. På modellerna efter Classic låter den betydligt mindre.
«The pilots could very reasonably not have noticed the stab trim movement. Movement of the stab trim on the 737 is indicated by very loud clacking as the wheel rotates. On the -200 it was almost shockingly loud. On the NG, much less so. HOWEVER, the 737 cockpit is NOISY. It's one reason I am happy to not be flying it any more. The ergonomics are ridiculous. Especially at high speeds at low altitudes. With the wind noise, they may not have heard the trim wheel moving.»
https://www.pprune.org/rumours-news/619272-ethiopian-airliner-down-africa-102.html
Videon som du länkade till är inspelad i en Classic i simulator.
Ljudnivån från trim är, enligt piloten ovan, betydligt lägre i NG än i Classic. Jag vet inte hur det är i MAX.
Har vi inte gått igenom det här tidigare?
–
Möjligen har det diskuterats tidigare, jag har inte läst alla sidorna i tråden.
Känns det inte som att en av piloterna i cockpiten kanske skulle ha ett öga på höjdrodrets trim när den uppenbarligen får för sig att ändra läge hela tiden? Bör inte första saken man misstänker vara höjdrodret när planet gör nose down? Och därmed uppmana en att kanske hålla extra koll på trimhjulen?