Citat:
Ursprungligen postat av
Hexenhammer
För att vem som helst är lika stor, lyssnad på och hyllad som Jordan Peterson? Eller för att du tror att Jordan Peterson är stor bara för att vem som helst tillåts att posta i sociala mediekanaler?
Du menar... som feminister som får gehör ENBART för att de skriker högt? #metoo och andra rent livsfarliga medborgargarden som lyckas få in helt ogenomtänka lagar och regler genom politiker bara för att de skriker högt?
Saken är ju att Peterson är erkänd, skrivit flera böcker och bjudits in till medier världen över för att tala om sina teorier. En del som gjorde honom känd var förvisso för att han ifrågasatte feminism på ett ganska rakt och hårt sätt (jag tänker på intervjun med Cathy Newman, som för övrigt golvades ganska hårt där). Men det är definitivt inte bara därför han är känd. I dagens postmodernistiska och genustramsiga värld är det han säger trots allt kontroversiellt och riktigt. Det behövs mer faktaspridare i dagens relativiserade värld.
# Metoo är inget "medborgargarde" och mig veterligen har #MeToo inte fått igenom nån lag, vad denna rörelse uppnått är en ökad uppmärksamhet och förståelse för ett fenomen som alltid funnits där och tidigare innan #Metoo allmän bara ignorerades eller tom accepterades.
Tycker du det var bättre?
Snälla du JP är 1 bland en hel uppsjö samhällsdebattörer, mer eller mindre akademiskt utbildade, som idag hörs pga sociala medier. Världen kryllar av psykologer, den akademiska psykologiska världen har gott om olika teorier, forskning och åsikter hit och dit som i en del fall tom motsäger varandra. Sluta läs "auktoriteter" som att de granterat har rätt, utan att syna dem.
Vidare i den intervju han deltog i som du refererar till så nej, finns ingenstans där han "golvade" henne. Inte heller har han i något av vad jag sett, läst ( ja jag har läst de 12 reglerna), hört eller sett av honom motsagt hela feminismen.
Det han gör är att ge intryck av att gå emot vissa delar av likhetsfeminismen, via det sedvanliga: kvinnor är si och män är så och underförstått vara "så" ska belönas mer.
Men! han är inte speciellt "tydlig" i detta eller verkar ha nått politiskt budskap å sin sida.
SÅ återigen sluta läs in saker där som faktiskt inte finns.
Citat:
Du påstod ju att han hade fel?
Jag har inte skrivit någonstans att han har fel i allt han säger.
jag personligen tycker helt enkelt inte att:
- Vad han säger är speciuellt nytt eller intressant.
- Eller att den bitvis uppförstorade bild som div antifeminsiter på detta forum har av 1, hans åsikters värde 2, vad han egentligen säger, stämmer.
En länk som handlar om maskulina och kvinnliga "kulturer" dvs könsrollsmönster...
??? vad menar du detta skulle bevisa? Ingen har förnekat att manlig könsrollsmönster ser annorlunda ut gällande kvinnlig....är just detta som feminister vill ändra på eftersom nej....det mycket dåligt speglar en faktiskt verklighet.
"Of the four most effective influencing tactics — reasoning, inspiring, consulting and collaborating— men and women use reasoning and collaborating to the same extent."
Sen har man i denna studie sett att kvinnor verkar använda sig mer av de 2 övriga taktikerna mer än män,
så?
En artikel som startar:
"What’s Wrong With Masculinity and Femininity?
The main problem lies in the association that many people have or make when they hear these two words; often they are immediately associated with gender; the woman man comparison. And that was never the intention."
altlså exakt det jag sitter här och försöker få fram till dig....problemet är vad DU m.fl lägger in vad som ska vara maskulint och feminint....inte vad kvinnor eller män FAKTISKT beter sig/ är.
Män är empatiska, verbala, och tänker med känslor, de tom styrs av känslor. Vissa män är även blyga, inte speciellt dominanta för fem öre, utan mår bäst att hålla sig i periferin, helt normalt och lika manligt som det är kvinnligt.
Kvinnor kan vara aggressiva, fysiska och deras logiska områden i hjärnan ser i stort ut likadant som hos män och de används lika mycket. Vissa kvinnor är extremt ambitiösa och har en fullt naturlig dominant läggning. Detta är alltså lika kvinnligt som det är manligt. Kort sagt mänskligt.
problemet i världen är att så många knallar runt med 2 fack i hjärnan där de direkt stuvar in könen, utan att reflektera en sekund över att individer då hamnar helt fel.
Jag får ta resten sen, måste hem.