2019-03-21, 12:21
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Det sjuka är att det är svårare att få ekonomiassistent-jobb än hos big 4.

Det finns ju dock extremt många företag som efterfrågar ekonomiassistenter. Många ekonomstudenter verkar tro att enbart banker anställer ekonomiassistenter, när annonserna för dessa ofta kommer från mindre företag, intresseorganisationer, ideella föreningar och annat. Detta är sannolikt en stark faktor till den upplevda svårigheten att hitta jobb som ekonomiassistent, man tror att det finns en kanal när det finns flera.

Sedan är det klart att det väger tyngre att ha jobbat som ekonomiassistent på Carnegie än att ha jobbat som ekonomiassistent på Åkes Mekaniska AB i Hallonbergen, men man måste börja någonstans.
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2019-03-21 kl. 12:27.
Citera
2019-03-21, 12:24
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brrsson123
Mjo det är sant. Men hur ska man kunna fullfölja sina drömmar om man ändå (med stor sannolikhet) kommer bli nekad när man står där med en masterexamen?

Som Bucketshop är inne på är betyg långt ifrån avgörande, man kan se det så här: betyg hjälper dig i regel att fixa ett internship, om du presterar bra på internshipet har du goda chanser att få jobb. Så fort du får erfarenhet väger denna 100 ggr tyngre än betyg, det senare hjälper dig bara att få en instegsposition.

Om du brinner för masterinriktningen du väljer har du sannolikt även goda möjligheter att nå bra resultat, själv kände jag att det var betydligt lättare att motivera sig på mastern än på kandidaten.
Citera
2019-03-21, 12:26
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phosphor
Kan man arbeta back office inom finansbranschen under första studieåret för att sedan byta till front office under utbildningens gång/efter examen? Jag ser en del som säger att det kan bli svårt att byta från back office till front office, men de kanske menar om man börjar jobba back office efter examen.

Japp, det är också bättre att byta till FO under studietiden än efteråt. Under studietiden har du störst möjligheter att fixa kontakter på FO.
Citera
2019-03-21, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Inte speciellt viktigt. Men det finns väl ingen anledning till att inte skaffa bra betyg.

Hur vet du att det "inte är speciellt viktigt"? Jag har iallafall fått uppfattningen ifrån andra och utifrån att läsa jobbannonser att det är av stor betydelse.
Citera
2019-03-21, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Fortsätt söka, titta även på administratörstjänster samt kundtjänst. Många skriver slentrianmässigt att de vill ha ekonomiassistenter med erfarenhet, men det räcker i princip att man hjälpt en släkting att bokföra eller liknande. Sök kundtjänstroller på bank/försäkringsbolag/myndigheter/annat. Tänk utanför ramarna, sök allt som kan vara relevant.

Ja, fast jag har ju, som jag skrev, redan en administratörstjänst sedan ett år tillbaka. Dessutom där Excel är väldigt centralt. Helt jävla sjukt att detta inte ska räcka för att landa ett "nybörjarjobb" som ekonomiassistent. Alltså jag söker ju i princip det mesta, men jag söker ju inte sånt som är sämre än det jag redan har... vidare har jag ingen släkting jag kan hjälpa med bokföring.
Senast redigerad av sohard-lifegoeson 2019-03-21 kl. 12:40.
Citera
2019-03-21, 12:37
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sohard-lifegoeson
Ja, fast jag har ju, som jag skrev, redan en administratörstjänst (marknadsassistent) sedan ett år tillbaka. Dessutom där Excel är väldigt centralt. Helt jävla sjukt att detta inte ska räcka för att landa ett "nybörjarjobb" som ekonomiassistent. Alltså jag söker ju i princip det mesta, men jag söker ju inte sånt som är sämre än det jag redan har... vidare har jag ingen släkting jag kan hjälpa med bokföring.

Jag har helt ärligt väldigt svårt att se hur du inte kan fixa ett ekonomiassistentjobb om du redan har ett liknande jobb. Kan du inte konsultera någon angående utformningen av ditt CV / personliga brev?
Citera
2019-03-21, 12:45
Medlem
Citat:
Som Bucketshop är inne på är betyg långt ifrån avgörande, man kan se det så här: betyg hjälper dig i regel att fixa ett internship, om du presterar bra på internshipet har du goda chanser att få jobb. Så fort du får erfarenhet väger denna 100 ggr tyngre än betyg, det senare hjälper dig bara att få en instegsposition.

Om du brinner för masterinriktningen du väljer har du sannolikt även goda möjligheter att nå bra resultat, själv kände jag att det var betydligt lättare att motivera sig på mastern än på kandidaten.

Ja det är sant. Men även om man är motiverad till masterinriktningen som man har valt men ändå inte lyckas fixa toppbetyg. Hur ska man då lyckas landa i något relevant internship? Utan relevanta internships blir det svårare att landa i ett jobb inom området. Det är de jag är bekymrad/orolig för.
Citera
2019-03-21, 12:46
Medlem
Citat:
Jag har helt ärligt väldigt svårt att se hur du inte kan fixa ett ekonomiassistentjobb om du redan har ett liknande jobb. Kan du inte konsultera någon angående utformningen av ditt CV / personliga brev?

Det har jag med, det har jag med... Jag är ganska säker på att mina ansökningshandlingar är rätt så on point men jag har spånat kring möjliga anledningar till att jag blir dissad i riksdagsmajoritets egna tråd på liknande tema. Jag sitter på mobilen nu så kan citera när jag kommer hem. Alternativt kan du söka bland mina inlägg. I övrigt kan jag skicka mina ansökningshandlingar till dig på mejl så får du själv avgöra.
Citera
2019-03-21, 12:47
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ja det är sant. Men även om man är motiverad till masterinriktningen som man har valt men ändå inte lyckas fixa toppbetyg. Hur ska man då lyckas landa i något relevant internship? Utan relevanta internships blir det svårare att landa i ett jobb inom området. Det är de jag är bekymrad/orolig för.

Se till att själv göra dig attraktiv att anställa. Bra betyg är som sagt enbart ett medel, inte ett mål, när du väl har fått in en fot är det erfarenhet som räknas. Fixa relevanta deltidsjobb så du har ngt på CV:et, ligg inte på latsidan utan jobba aktivt för att bygga en bra meritlista så du kan konkurrera.
Citera
2019-03-21, 12:52
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sohard-lifegoeson
Det har jag med, det har jag med... Jag är ganska säker på att mina ansökningshandlingar är rätt så on point men jag har spånat kring möjliga anledningar till att jag blir dissad i riksdagsmajoritets egna tråd på liknande tema. Jag sitter på mobilen nu så kan citera när jag kommer hem. Alternativt kan du söka bland mina inlägg. I övrigt kan jag skicka mina ansökningshandlingar till dig på mejl så får du själv avgöra.

Skicka PM.
Citera
2019-03-21, 13:05
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Hur vet du att det "inte är speciellt viktigt"? Jag har iallafall fått uppfattningen ifrån andra och utifrån att läsa jobbannonser att det är av stor betydelse.

De flesta investbankerna kräver inte ens att du skickar in betyg. Och vi har aldrig kollat några betyg när vi tar in interns. Personligen tycker jag det är synd då jag tycker det är en väldigt bra proxy för hur pass lat/ambitiös någon är.

Citat:
Ursprungligen postat av phosphor
Kan man arbeta back office inom finansbranschen under första studieåret för att sedan byta till front office under utbildningens gång/efter examen? Jag ser en del som säger att det kan bli svårt att byta från back office till front office, men de kanske menar om man börjar jobba back office efter examen.
BO är ett kanonbra extrajobb när du pluggar. Men se bara till att du inte fastnar där efter examen. Det händer, men är betydligt ovanligare att hoppa från BO till FO jämfört med att bara få någon graduate-roll inom FO direkt efter examen.
Citera
2019-03-21, 16:35
Medlem
Jag har en fråga som jag hoppas att kunna få hjälp med. jag har tänkt att söka en ekonomie kandidat hos antingen LU eller UU då det verkar vara de som rekommenderas om man bortser från HHS. Vad jag förstått efter att ha läst en del här i tråden är att relevanta sidojobb är en top-priority. Så till min fråga vilken utav dessa två lärosäten är lättast/finns flest relevanta jobb att få vid? 

Tittar man på respektive skola så har Uppsala Stockholms området och Lund Malmö, Stockholm lär ju ha fler jobb men Lund känns som de har bättre nätverk mellan andra länder och lättare att lyckas få in en fot utanför Skandinavien.

Kan tillägga att jag bor i stockholm just nu och vill helst ha ett jobb utanför skandinavien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in