Citat:
Ursprungligen postat av
sohard-lifegoeson
Ursäkta att jag citerar ett gammalt inlägg men jag reagerade på detta. Hur fan är det tänkt att man ska få det där första extrajobbet?
Det första extrajobbet är i ju i regel inte direkt kvalificerat, så jag har väldigt svårt att se att man inte skulle kunna landa ett första instegsjobb överhuvudtaget. Tänker då på t.ex. kundtjänst på bank, jobb som ekonomiassistent/bokförare/administratör/etc. Sådana jobb kan du fixa helt utan tidigare erfarenhet av ekonomirelaterade jobb.
Man kan inte glida igenom ekonomprogrammet och förvänta sig att bli erbjuden analytikertjänster som första jobb, man måste börja någonstans. Att börja som ekonomiassistent eller liknande är helt ok under studierna, när man får lite sådan erfarenhet kan man gå vidare.
Citat:
Ursprungligen postat av
sohard-lifegoeson
Jag har sökt över 30 ekonomijobb där jag uppfyller kraven, anpassad ansökning till alla, snittar b i betyg, jobbar extra sedan ett år tillbaka som marknadsassistent, pluggar inte på något lantuniversitet. Har varit på ca 10 intervjuer men alltid har de valt någon som redan har just ekonomierfarenhet. Vad föreslår du att nån i min situation gör?
Du har ju skrivit att kvalificerat extrajobb under studietiden är a och o, men det är ju för fan omöjligt att få det... Dessutom skriver de i kanske hälften av annonserna att de vill ha nån som redan har erfarenhet av "liknande arbete". Dessa är assistentjobb på deltid som riktar sig till studerande.
Fortsätt söka, titta även på administratörstjänster samt kundtjänst. Många skriver slentrianmässigt att de vill ha ekonomiassistenter med erfarenhet, men det räcker i princip att man hjälpt en släkting att bokföra eller liknande. Sök kundtjänstroller på bank/försäkringsbolag/myndigheter/annat. Tänk utanför ramarna, sök allt som kan vara relevant.