2019-03-21, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Fäktade själv bort alla religiösa föreställningar och ställde alla frågor som gick att ställa till religiösa.
Jag har kastat äpplen doppade i färg på kyrkan, skjutit fyrverkerier i den lokala friförsamlingens lokaler...
Ja, kort och gott Idiotförklarat dem alla!

Tills jag vågade erkänna för mig själv att jag kanske var en större idiot än dem alla.

Jag växte upp helt enkelt. Vann nya insikter.
Reste och mötte världen och människor ansikte mot ansikte.

Min uppfattningsförmåga har ökat iochmed mina uppfattningar.
Jag önskar fler vågade göra detsamma, alltså föreställa sig sanningen.
Sanningen är väl ändå något man vill söka kunskap om? Trots bristande bevisning.

Kunskap är Makt

Det lät väldigt vackert, och du låter som allt annat än en idiot. Men nu är fullmånen här, nu ska jag betrakta den.
Citera
2019-03-21, 02:41
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanctus2
Det lät väldigt vackert, och du låter som allt annat än en idiot. Men nu är fullmånen här, nu ska jag betrakta den.
Ursäkta OT: men dagens måne är i otroligaste laget. Exquinox och allt. Njut av det detta korta ögonblick det varar.

Annan OT: Mitt ”hat” för församlingar har lett till mycket roligt. En gång i ungdomen blev jag hämtad från en fest av en full präst på motorcykel.
Och ödmjukare personer än de religiösa har jag aldrig träffat.

Återkoppling: Kanske är astronomin det tydligaste gudsbeviset av alla?
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-21 kl. 02:47.
Citera
2019-03-21, 02:44
Medlem
Citat:
Ursäkta OT: men dagens måne är i otroligaste laget. Exquinox och allt. Njut av det detta korta ögonblick det varar.

Kanske är astronomin det tydligaste gudsbeviset av alla?

Nej det tvivlar jag starkt på. Jag tror mer på kärlek som gudsbevis än planeter.
Citera
2019-03-21, 02:45
Medlem
Citat:
Var länge sen jag var inloggad här, men vad har ni kommit fram till? Gick guden att bevisa eller inte?

Det verkar som att hälften är för och hälften mot, lite som höger och vänster i en politisk debatt
Nej, hittills har ingen lyckats presentera något som talar för att Gud existerar. Gud är fortfarande att betrakta som ett sagoväsen.
Citera
2019-03-21, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Nej, hittills har ingen lyckats presentera något som talar för att Gud existerar. Gud är fortfarande att betrakta som ett sagoväsen.

Du kan ha helt rätt där Gul-groda

Tur dock att man har lite fantasi och orkar leva den saga som livet är.
Senast redigerad av Sanctus2 2019-03-21 kl. 02:54.
Citera
2019-03-21, 02:55
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Nej det tvivlar jag starkt på. Jag tror mer på kärlek som gudsbevis än planeter.
Jag är med dig.
Men visst känner du väl kärleken från planeterna?
Månen vi tittar på ikväll och solen som är 3/4 tillbaka tex.
Det är få om någon som älskar oss mer än solen. Det är iaf få jag älskar så mycket som denne.

Astronomin/kosmos/universum är guds/sanningens ”kropp”.
Något vi kan observera och studera empiriskt (”vetenskapligt”).
Det är svårt att objektivt bevisa kärlek med experiment, när man ständigt kan påstå att det eventuellt finns en annan orsak.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-21 kl. 03:04.
Citera
2019-03-21, 03:02
Medlem
Citat:
Jag är med dig.
Men visst känner du väl kärleken från planeterna?
Månen vi tittar på och solen som är halvvägs tillbaka tex.
Det är få om någon som älskar oss mer än solen. Det är iaf få jag älskar så mycket som denne.

Astronomin är sanningens ”kropp”.
Något vi kan observera och studera empiriskt (”vetenskapligt”).
Det är svårt att objektivt bevisa kärlek med experiment, när man ständigt kan påstå att det eventuellt finns en annan orsak.

Nej, jag känner ingen kärlek från planeter! Jag tittar på månen för att den är vacker i första hand.

Jag tror att du är helt ute och cyklar faktiskt. Gud, liksom kärlek, mänsklig eller gudomlig, ska inte bevisas. Den ska bara visas. Den träder fram, visar sig och säger "hallå, nu är jag här!".

Allt annat är beräkning, feghet eller dold fåfänga, och sådan gör en gråhårig och trött. Liven passerar och sagan berättas någon annanstans.
Citera
2019-03-21, 03:13
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Nej, jag känner ingen kärlek från planeter! Jag tittar på månen för att den är vacker i första hand.

Jag tror att du är helt ute och cyklar faktiskt. Gud, liksom kärlek, mänsklig eller gudomlig, ska inte bevisas. Den ska bara visas. Den träder fram, visar sig och säger "hallå, nu är jag här!".

Allt annat är beräkning, feghet eller dold fåfänga, och sådan gör en gråhårig och trött. Liven passerar och sagan berättas någon annanstans.
Visst, du får ju tro precis vad du vill, både om mig och om världen.

Jag håller med om att kärlek inte behöver bevisas.
Men att solen är den som föder och göder hela planeten är uppenbart. Bevisligen.
Varför sträcker sig växterna efter solens kyssar?
Tror du att all kärlek till solen är helt obesvarad?
Att himlakropparna är vackra att titta på är en del. Att planeten lever i en otrolig relation till dem en större del.

Fråga din fru om hon känner av månen om det inte är uppenbart för dig själv.
Eller sätt dig på stranden en eftermiddag.

Alla som tänker tillräckligt länge blir gråhåriga. Det är ett bevis på erfarenhet och visdom.

Kanske finns någon/något som älskar allt?
Vissa vill ifrågasätta snarare än acceptera.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-21 kl. 03:42.
Citera
2019-03-21, 03:18
Medlem
Citat:
Visst, du får ju tro precis vad du vill, både om mig och om världen.

Jag håller med om att kärlek inte behöver bevisas.
Men att solen är det som föder och göder hela planeten är uppenbart. Bevisligen.
Varför sträcker sig växterna efter solens kyssar?
Tror du att all kärlek till solen är helt obesvarad?
Att himlakropparna är vackra är en del. Att planeten har i en otrolig relation till dem en annan.

Fråga din fru om hon känner av månen om det inte är uppenbart för dig själv.
Eller sätt dig på stranden en eftermiddag.

Det låter som fina metafysiska spekulationer, men sådana är av mindre intresse för mig idag. Och med det önskar jag forumet en god natt.
Citera
2019-03-21, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av addictedpsyco
https://www.youtube.com/watch?v=5N8xpmTUtD8

Kolla ifrån 1 timme och 32 minuter där dom diskuterar att de är omöjligt att vi gentiskt kommer ifrån apor.
Tror inte ens evolutionsteorin säger att vi kommer från apor. Dessutom så vad folk diskuterar är en sak, vad de kan belägga är en annan.
Citera
2019-03-21, 06:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Semantisk akrobatik.

Du har bara flyttad målstolparna till "Sanningen".

Citat:
Du har ingen akrobatiskt förmåga alls va?
Bogomil, stelare än ett kylskåp.

Spekulationer, gissninger och fabulationer hör hemma på "faith"-planhalvan, inte på "facts"-planhalvan.

(Därmed inte sagt att "faith"-planhalvan exklusivt består av spekulationer, gissninger och fabulationer).

Citat:
Själv så tycker jag att "sanningen" är ett ganska bra mål!

Visst. Men din hemmasnickrade filosofi är varken bevisförings-underlag eller trådens ämne. (1)

Citat:
Det verkar ouppnåeligt, men det är just det som är det fina i kråksången.

Se (1)

Citat:
Vart vill du ha målstolparna?

I detta fall: Att du ... på lämplig tråd ... legitimerar att din hemmasnickrade filosofi öht är bevisförings-underlag och/eller är bevisförings-relevant.

Citat:
Helst precis där du befinner dig för tillfället va?

Som sagt: Helst på lämplig tråd.
Citera
2019-03-21, 06:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja, "varför hittar jag på hela tiden"?

Förmodentligen p.g.a. att du:

1. ... inte har något substantiellt eller ämnes-relevant att erbjuda.

2. ... och istället fabulerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in