2019-03-20, 09:08
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Min definition gäller för mig.
Du verkar galen. Är Jante ditt namn eller bor du där?
Jag förstår inte din besatthet av att kladda jante på alla. Jag tror det säger mer om dig.
Förstår du nivån på din egen argumentation när du måste använda hemmasnickrade definitioner?

Citat:
Etik är Religiöst.
Kanske i din värld men inte i den riktiga världen.
Citat:
Att det skulle finnas ”rätt/bra” och ”fel/dåliga” handlingar (Moral) ÄR en religiös uppfattning.
Nej. Religion innehåller moral men moral behöver inte vara religiöst. Förstår du?
En cykel är en mekanism. Alla mekanismer är inte cyklar. Det fungerar inte automatiskt åt båda hållen.
Citat:
Vad man sen baserar sin uppfattning på är ovidkommande.
Utilitarism är oftast en vacker uppfattning, men likväl en religiös sådan.
Nej, endast i din värld med dina hemmasnickrade definitioner.
Citat:
Dina övriga frågor tror jag finns besvarade ganska nyligen i tråden.
Det fanns inga frågor i det inlägget men jag vet att du inte klarat av att besvara några frågor eller att framföra några bevis.
Citera
2019-03-20, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Se, trots att jämrande så håller du ju med mig ändå.
Kul ändå att du fortfarande inte förstår min invändning och utgår ifrån att det är mig det är fel på. Helt otroligt gulligt.

Trösta dig gärna med fantasier om domare i efterlivet om du vill.

Hålla me dig? Absolut inte! Du vill göra gällande att människans perspektiv behöver inte vara riktigt. Därför bör människan tänka utanför boxen och spekulera om att verkligheten kan förhålla sig på ett annat sätt än människan kan observera. Du har fel helt enkelt. Om människan skulle göra som du förespråkar skulle hon svälta, och bli lika knäpp som du i sina ''tänk om''.

Att jag skriver att en annan ytterst verklighet existerar innebär inte att jag håller me dig. Det förstod du inte uppenbarligen.

Det existerar en annan ytterst verklighet men den yttersta verkligheten gör inte vår verklighet mindre sann eller ger anledning för att vi ska skrota vårt mänskliga perspektiv på verkligheten.

Vår verklighet får oss att förstå att det finns en annan verklighet men inte att vi för det behöver skrota vår verklighet. Jag vet att du inte kommer att förstå detta. Det här är grekiska för dig.
Citera
2019-03-20, 14:12
Medlem
Ruskigbusss avatar
1. Man diskuterar trådens ämne, inte varandra.
2. Man måste inte svara i alla trådar

OT raderat
Varningar utdelade
/Mod
Citera
2019-03-20, 16:33
Medlem
AXKYA131313s avatar
Man skulle ibland kunna se personers beteende som gudsbevis..
Visst beteende kan uppfattas som utsänt av högre makt för att pröva vårt tålamod och frambringa personlig utveckling.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-20 kl. 16:41.
Citera
2019-03-20, 18:05
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
1. Din metodologi ser jag helst att du utvecklar på egen hand. Men jag skall ge dig några tips.
Läs på så mycket du orkar och försök att se världen med öppna ögon. Bete dig som en Revisor bör.
Anta inget, förkasta inget, ställ frågor och Lyssna/STUDERA.
Det bästa tips jag själv tagit emot var detta -"Study the nature of everything you observe".
Ta ett steg tillbaka och försök att alltid ställa så många frågor som möjligt utan några förutfattade meningar.
Frågorna skall du alltså ställa dig själv och undersökningsobjektet är allt i hela världen.
Tack för dessa generella tips. På vilket sätt hjälper det att undersöka om gud finns?

Citat:
2. Du är visst skräckslagen inför denna undersökning.
Annars skulle du väl inte sitta på internetforum och begära färdiga otvivelaktiga svar?
Jag är inte skräckslagen.
Min motivation är inte ämnet.

Citat:
3. Yepp, det är den "analysen" jag menar..
Skulle dock inte vilja använda mig av ordet "analys" då detta indikerar anal undersökning.
Alltså, en analys utförs på färdig "produkt". Det vi helst gör är istället att undersöka det vi inte redan har i handen.
Vad har detta att göra med att undersöka om gud finns?

Citat:
4. De behållare vi talar om här är de märkta "gud". Innehållet verkar allt som oftast totalt substanslöst.
Men om vi lär oss undersöka detta innehåll så uppenbarar sig substansen allt eftersom vi upptäcker dess tillstånd.
Vi behöver alltså utveckla våra verktyg och vår uppfattningsförmåga. Detta görs bäst genom att studera och utveckla vår uppfattning.
Hur uppenbarar sig substansen?
Citera
2019-03-20, 20:20
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Tack för dessa generella tips. På vilket sätt hjälper det att undersöka om gud finns?

Vad har detta att göra med att undersöka om gud finns?

Hur uppenbarar sig substansen?
Följ gärna mina tips också.
Läs mitt inlägg igen, lite mer noga.

Dina frågor är onödiga! Redan besvarade.
Så länge du inte vill lyssna vidare på mig istället för att tänka själv?
Inser du inte själv hur skräckslagen du är för undersökningen?
Läs dina inlägg (eller hela tråden för den delen). Du är inte ensam
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-20 kl. 20:58.
Citera
2019-03-21, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det finns väldigt många bevis, enligt de som jobbar med detta. Jag gör inte det.
Bara DNA räcker, enligt den kristna forskaren Frances Collins, som är ”stor” inom det området.
Men det finns mycket mer bevis än så. Återigen ; enligt vetenskapen.
Evolution är ett faktum. Evolutionsteorin försöker på bästa sätt förklara detta faktum. I själva teorin kan det finnas luckor eller detaljer som är fel, men att evolution finns är spm sagt ett faktum.
https://www.youtube.com/watch?v=5N8xpmTUtD8

Kolla ifrån 1 timme och 32 minuter där dom diskuterar att de är omöjligt att vi gentiskt kommer ifrån apor.
Citera
2019-03-21, 01:10
Medlem
Var länge sen jag var inloggad här, men vad har ni kommit fram till? Gick guden att bevisa eller inte?

Det verkar som att hälften är för och hälften mot, lite som höger och vänster i en politisk debatt
Citera
2019-03-21, 02:06
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanctus2
Var länge sen jag var inloggad här, men vad har ni kommit fram till? Gick guden att bevisa eller inte?

Det verkar som att hälften är för och hälften mot, lite som höger och vänster i en politisk debatt
Jag skulle vilja säga som så här: Sanningen är omöjlig att bevisa.
Människor har en individuell uppfattning om ”gud/gudar”. Vissa uppfattar gud som sann, vissa inte. Anledningarna är otalet fler än individerna.

Du gör en god poäng när du jämför med politik!
Människor är individer, med individuella föreställningar.

Men att ”gud” är någon/något sant, det kan vi aldrig ”bevisa”.
Vi kan endast ha en Sund uppfattning, det vill säga sannolik eller mer/mindre osann eller felaktig och falsk.
Värdet skulle jag säga beror på uppfattningen som sådan och vad den leder till.
Sanningen är omöjlig att beskriva totalt adekvat i tal, man kan endast försöka.
Men att anta att den eventuellt existerar, ses av mig som nödvändigt.

Om ett politiskt parti kunde ”bevisa” att deras position är ”sanningen”, då skulle vi väl alla rösta på dem?
Jag skulle rösta på sanningspartiet alla dagar i veckan!
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-21 kl. 02:17.
Citera
2019-03-21, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson

Jag undrar om inte "motivation" är bra ände att börja nysta i, om man vill ställa frågan om det finns någonting gudomligt.

Vi vet ju till exempel att naturen är lika mekanisk som biljardbollar och därför inte drivs att motivation.

Människan däremot, drivs ju både av mekaniska nödvändigheter, som hunger, törst, värme och sömn och kan skadas och gå sönder precis som ett ting. Men människan drivs också av något annat, lite högre, som vi kallar motivation.

Är det då så svårt att föreställa sig att naturen egentligen är kluven? Dels i en del som drivs av mekanik. Det är denna halva som är synlig och yttrar sig som former och ting, och vi närmar oss den genom vetenskap och kausalitet.

Men dels kunde kanske också naturen ha en annan halva, som vi inte ser. Denna skulle vi kunna säga drivs att motivation allena och saknar alla andra former av kausalitet. Ett annat ord för stark motivation, är kärlek. Är kärleken också gränslös, kan vi kalla den Gud.

Finns det en sådan symmetri i naturen, om än kluven, skulle den bättre kunna visa varför människan också har motivationer, och inte bara drivs av nödtvång.

Bortom det mänskliga perspektivet, behöver dock inte naturen vara kluven. Den kan vara mekanik och kärlek på samma gång, eller något tredje, som vi ännu inte har namn för.
Senast redigerad av Sanctus2 2019-03-21 kl. 02:24.
Citera
2019-03-21, 02:13
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja säga som så här: Sanningen är omöjlig att bevisa.
Människor har en individuell uppfattning om ”gud/gudar”. Vissa uppfattar gud som sann, vissa inte. Anledningarna är otalet fler än individerna.

Du gör en god poäng när du jämför med politik!
Människor är individer, med individuella föreställningar.

Men att ”gud” är någon/något sant, det kan vi aldrig ”bevisa”.
Vi kan endast ha en Sund uppfattning, det vill säga sannolik eller mer/mindre osann eller felaktig och falsk.
Värdet skulle jag säga beror på uppfattningen som sådan och vad den leder till.
Sanningen är omöjlig att beskriva totalt adekvat i tal, man kan endast försöka.
Men att anta att den eventuellt existerar, ses av mig som nödvändigt.

Okej bra! Otroligt träffande beskrivet. Hann inte läsa ditt inlägg innan jag postade mitt till ConnyKlasson.

Men om jag får fråga dig då, så skriver ju du att det kan krävas en undersökning för att hitta något gudomligt. Och till Conny skriver du att han kanske känner skräck inför denna undersökning. Men är inte det nästan meningen då, undrar jag? Att Gud kanske är något lite skräckinjagande, som det kräver en hel del mod att närma sig? Det kanske inte är ett ärende som alla ska våga?
Citera
2019-03-21, 02:27
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanctus2
Okej bra! Otroligt träffande beskrivet. Hann inte läsa ditt inlägg innan jag postade mitt till ConnyKlasson.

Men om jag får fråga dig då, så skriver ju du att det kan krävas en undersökning för att hitta något gudomligt. Och till Conny skriver du att han kanske känner skräck inför denna undersökning. Men är inte det nästan meningen då, undrar jag? Att Gud kanske är något lite skräckinjagande, som det kräver en hel del mod att närma sig? Det kanske inte är ett ärende som alla ska våga?
Fäktade själv bort alla religiösa föreställningar och ställde alla frågor som gick att ställa till religiösa.
Jag har kastat äpplen doppade i färg på kyrkan, skjutit fyrverkerier i den lokala friförsamlingens lokaler...
Ja, kort och gott Idiotförklarat dem alla!

Tills jag vågade erkänna för mig själv att jag kanske var en större idiot än dem.

Jag växte upp helt enkelt. Vann nya insikter.
Reste och mötte världen och människor ansikte mot ansikte.

Min uppfattningsförmåga har ökat iochmed mina uppfattningar.
Jag önskar fler vågade göra detsamma, alltså föreställa sig sanningen.
Sanningen är väl ändå något man vill söka kunskap om? Trots bristande bevisning.

Kunskap är Makt
Mod kommer med trygghet men framför allt tillsammans med kunskap och erfarenhet.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-21 kl. 02:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in