Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Varför hittar du på hela tiden?
Jag är inte scientolog. Det har jag aldrig påstått. Jag har inte försökt bevisa Xenu. Det var du som påstod att ingen tanke finns som inte har något med verkligheten att göra, eller något liknande. Jag kommer inte ihåg exakt hur du formulerade det. Då nämnde jag Xenu som ett bevis på att du hade fel (eftersom berättelsen om Xenu naturligtvis inte har något med verkligheten att göra, även om det finns folk som tror det).
Hur du fått det till att jag ville bevisa Xenus existens vet jag inte, såvida du inte faktiskt fortfarande tror på det du skrev om att inget går att tänka som inte redan finns eller vad det nu var för strunt som du skrev.
Ja, "varför hittar jag på hela tiden"? Kan det vara försök till kommunikation? Vill jag säga något? Spegla något kanske?
Vad tror du att jag menar när jag otaliga gånger förklarat dig som "bokstavstroende"?
Min uppfattning om Xenu:
En
symbol för "krigsherrar", Makten och historieskrivarna. Makten har författat de olika religiösa skrifterna för att förankra sin makt ytterligare och har sedan använt dessa religioner för att vidare utöva makt/våld på människor och världen i stort.
Du verkar vilja bevisa att detta är sant.
Alltså att religionerna är "hittepå" uppdiktat för att förklara världen på ett sätt som förankrat historieskrivarnas Makt.
Tror du att de som påstår sig "tro på Xenu" faktiskt tror att denne är en intergalaktisk krigsherre som liknar en Marvel-karaktär?
Eller tror du att denne "Xenu" kan vara en bildlig symbol för något verkligt?
Vad tror du att jag menar när jag påstår att alla idéer är sprungna ur verkligheten?
Du kanske skulle läsa lite epistemologi om du nu är intresserad av kunskap?
Jag har tidigare gett dig komplimanger för din intelligens, men då också påtalat att den ofta inte utnyttjas så väl.
När man läser något som låter galet så kan man tänka att författaren kanske inte är bokstavlig,
Utan istället talar bildligt, för att försöka förklara något som orden i sig kan ha svårt att förmedla.
Ett bra tips när man läser är att utgå ifrån att alla författare också levt i verkligheten, trots dikten.
Ord och meningar skall alltid tolkas, aldrig tas helt bokstavligt. Ordens definition är inte alltid den enligt SAOL.
Själv tror jag att alla ord egentligen alltid används bildligt.