2019-03-19, 10:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
2. Jag skulle rekommendera att du skapar dig din egen uppfattning med Sanningen som utgångspunkt.

Semantisk akrobatik.

Du har bara flyttad målstolparna till "Sanningen".
Citera
2019-03-19, 10:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Den Gud som har skapat alltet

Och kan du först förtydliga detta och sen belägga det?
Citera
2019-03-19, 10:31
Medlem
[quote=demotrams|67066085]
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Varför är det ett måste? Skaparen till alltet räcker gott och väl
Nej det gör det inte eftersom det finns en massa skapelsemyter.
Citera
2019-03-19, 21:19
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Varför hittar du på hela tiden?
Jag är inte scientolog. Det har jag aldrig påstått. Jag har inte försökt bevisa Xenu. Det var du som påstod att ingen tanke finns som inte har något med verkligheten att göra, eller något liknande. Jag kommer inte ihåg exakt hur du formulerade det. Då nämnde jag Xenu som ett bevis på att du hade fel (eftersom berättelsen om Xenu naturligtvis inte har något med verkligheten att göra, även om det finns folk som tror det).
Hur du fått det till att jag ville bevisa Xenus existens vet jag inte, såvida du inte faktiskt fortfarande tror på det du skrev om att inget går att tänka som inte redan finns eller vad det nu var för strunt som du skrev.
Ja, "varför hittar jag på hela tiden"? Kan det vara försök till kommunikation? Vill jag säga något? Spegla något kanske?
Vad tror du att jag menar när jag otaliga gånger förklarat dig som "bokstavstroende"?

Min uppfattning om Xenu:
En symbol för "krigsherrar", Makten och historieskrivarna. Makten har författat de olika religiösa skrifterna för att förankra sin makt ytterligare och har sedan använt dessa religioner för att vidare utöva makt/våld på människor och världen i stort.

Du verkar vilja bevisa att detta är sant.
Alltså att religionerna är "hittepå" uppdiktat för att förklara världen på ett sätt som förankrat historieskrivarnas Makt.

Tror du att de som påstår sig "tro på Xenu" faktiskt tror att denne är en intergalaktisk krigsherre som liknar en Marvel-karaktär?
Eller tror du att denne "Xenu" kan vara en bildlig symbol för något verkligt?

Vad tror du att jag menar när jag påstår att alla idéer är sprungna ur verkligheten?
Du kanske skulle läsa lite epistemologi om du nu är intresserad av kunskap?

Jag har tidigare gett dig komplimanger för din intelligens, men då också påtalat att den ofta inte utnyttjas så väl.

När man läser något som låter galet så kan man tänka att författaren kanske inte är bokstavlig,
Utan istället talar bildligt, för att försöka förklara något som orden i sig kan ha svårt att förmedla.
Ett bra tips när man läser är att utgå ifrån att alla författare också levt i verkligheten, trots dikten.

Ord och meningar skall alltid tolkas, aldrig tas helt bokstavligt. Ordens definition är inte alltid den enligt SAOL.
Själv tror jag att alla ord egentligen alltid används bildligt.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-19 kl. 22:05.
Citera
2019-03-19, 21:27
Medlem
Citat:
Ja, "varför hittar jag på hela tiden"? Kan det vara försök till kommunikation? Vill jag säga något? Spegla något kanske?
Vad tror du att jag menar när jag otaliga gånger förklarat dig som "bokstavstroende"?

Min uppfattning om Xenu:
En symbol för "krigsherrar", Makten och historieskrivarna. Makten har författat de olika religiösa skrifterna för att förankra sin makt ytterligare och sedan använda dessa religioner för att vidare utöva makt/våld på människor och världen i stort.

Du verkar vilja bevisa att detta är sant.
Alltså att religionerna är "hittepå" uppdiktat för att förklara världen på ett sätt som förankrat historieskrivarnas Makt.

Tror du att de som påstår sig "tro på Xenu" faktiskt tror att denne är en intergalaktisk krigsherre som liknar en Marvel-karaktär?
Eller tror du att denne "Xenu" kan vara en bildlig symbol för något verkligt?

Vad tror du att jag menar när jag påstår att alla idéer är sprungna ur verkligheten?
Du kanske skulle läsa lite epistemologi om du nu är intresserad av kunskap?

Jag har tidigare gett dig komplimanger för din intelligens, men då också påtalat att den ofta inte utnyttjas så väl.

När man läser något som låter galet så kan man tänka att författaren kanske inte är bokstavlig,
Utan istället talar bildligt, för att försöka förklara något som orden i sig kan ha svårt att förmedla.
Ett bra tips när man läser är att utgå ifrån att alla författare också levt i verkligheten, trots dikten.

Ord och meningar skall alltid tolkas, aldrig tas helt bokstavligt. Ordens definition är inte alltid den enligt SAOL.
Själv tror jag att alla ord egentligen alltid används bildligt.
Vilken bok är det du menar när du kallar folk för ”bokstavstroende”?
Får se om jag läst den du nämner ...
Citera
2019-03-19, 21:37
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
1. Har du något förslag på metod?
Jag väntar med spännning på resultatet.

2. Det det verkar vara en bortförklaring. Om jag vore rädd för det skulle jag inte tjata om bevis i den här tråden

3. Menar du analysen av den icke uppfattbara substansen?

4. Nu flyttades målstolparna. Vad är det för typ av substans som inte går att uppfatta?

5. Nej, jag har heller inte undersökt världen under föreställningen att flygande osynliga enhörningar, eller att ett oändligt antal andra icke falsifierbara entiteter eventuell existerar.

Ok.
1. Din metodologi ser jag helst att du utvecklar på egen hand. Men jag skall ge dig några tips.
Läs på så mycket du orkar och försök att se världen med öppna ögon. Bete dig som en Revisor bör.
Anta inget, förkasta inget, ställ frågor och Lyssna/STUDERA.
Det bästa tips jag själv tagit emot var detta -"Study the nature of everything you observe".
Ta ett steg tillbaka och försök att alltid ställa så många frågor som möjligt utan några förutfattade meningar.
Frågorna skall du alltså ställa dig själv och undersökningsobjektet är allt i hela världen.

2. Du är visst skräckslagen inför denna undersökning.
Annars skulle du väl inte sitta på internetforum och begära färdiga otvivelaktiga svar?

3. Yepp, det är den "analysen" jag menar..
Skulle dock inte vilja använda mig av ordet "analys" då detta indikerar anal undersökning.
Alltså, en analys utförs på färdig "produkt". Det vi helst gör är istället att undersöka det vi inte redan har i handen.

4. De behållare vi talar om här är de märkta "gud". Innehållet verkar allt som oftast totalt substanslöst.
Men om vi lär oss undersöka detta innehåll så uppenbarar sig substansen allt eftersom vi upptäcker dess tillstånd.
Vi behöver alltså utveckla våra verktyg och vår uppfattningsförmåga. Detta görs bäst genom att studera och utveckla vår uppfattning.

5. Ok..
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-19 kl. 22:00.
Citera
2019-03-19, 21:38
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vilken bok är det du menar när du kallar folk för ”bokstavstroende”?
Får se om jag läst den du nämner ...
Va? vad försöker du säga?

Jag talar om ord och information i allmänhet.
Har du läst något alls någon gång?
Citera
2019-03-19, 21:41
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Semantisk akrobatik.

Du har bara flyttad målstolparna till "Sanningen".
Du har ingen akrobatiskt förmåga alls va?
Bogomil, stelare än ett kylskåp.

Själv så tycker jag att "sanningen" är ett ganska bra mål!
Det verkar ouppnåeligt, men det är just det som är det fina i kråksången.

Vart vill du ha målstolparna?
Helst precis där du befinner dig för tillfället va?
Citera
2019-03-19, 21:46
Medlem
Citat:
Va? vad försöker du säga?

Jag talar om ord och information i allmänhet.
Har du läst något alls någon gång?
Ok, de som använder sig av ”bokstavstroende” brukar ofta hänvisa till någon speciell bok och sedan få det till något negativt.
Med det sagt så tror jag inte på alla dina bokstäver, så det kan inte vara mig du menar.
Men i övrigt så är det bra att vara bokstavstroende till en viss gräns, tror jag.
Citera
2019-03-19, 21:53
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
2. Nej, du rekommenderar inte att jag utgår från min egen uppfattning om sanningen. Du rekommenderade ju att jag skulle utgå från att gud existerar. Bestäm dig.
Vad har jag sagt om "Gud" då? Vad är "Gud" enligt min uppfattning?
Är inte detta något jag försökt banka in i det lilla huvudet ditt i allt för många inlägg nu?

Eventuellt existerar varken Sanningen eller Gud.
Men enligt mig är det ett sundare argument att de eventuellt existerar än att de inte existerar, även om det skulle vara felaktigt.
Citera
2019-03-19, 21:56
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ok, de som använder sig av ”bokstavstroende” brukar ofta hänvisa till någon speciell bok och sedan få det till något negativt.
Med det sagt så tror jag inte på alla dina bokstäver, så det kan inte vara mig du menar.
Men i övrigt så är det bra att vara bokstavstroende till en viss gräns, tror jag.
Hahaha!

Du har uppenbarligen rökt alldeles för mycket brajja, eller så förstår du inte själv vad du snackar om ändå.
Vad betyder bokstavstroende tror du?

Kan det kanske betyda att man inte förmår läsa mellan raderna utan stirrar sig blind på orden i en text?
Att du alltid avvisar mina ord, bevisar endast ytterligare vilken urfattig tolkningsförmåga du besitter.

Att vara bokstavstroende betyder att man tar något på orden.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-19 kl. 21:58.
Citera
2019-03-19, 21:58
Medlem
Citat:
Vad har jag sagt om "Gud" då? Vad är "Gud" enligt min uppfattning?
Är inte detta något jag försökt banka in i det lilla huvudet ditt i allt för många inlägg nu?

Eventuellt existerar varken Sanningen eller Gud.
Men enligt mig är det ett sundare argument att de eventuellt existerar än att de inte existerar, även om det skulle vara felaktigt.
Du har sagt att Gud är Sanningen. Du har även sagt att Gud inte är en Gud vi människor kan ha en relation med, så det är mycket roande när du håller med övriga gudstroende i tråden. Du anser ju att de har helt fel, men du verkar vilja vara med i deras klubb. Så, nu har jag analyserat dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in