2019-03-20, 14:38
Medlem
Svartpixlads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Så dopningen ska ha skett i sverige, men inte av en svensk åkare?

Tolkar artikeln som att doping har skett inför svenska tävlingar men av utländska åkare.

T.ex. när tyske läkaren körde AirBnB för att hitta dopingbostäder =)

https://www.airbnb.no/users/show/178086630
Citera
2019-03-20, 14:40
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Kommer som vanligt inte bli ett skit av detta. Inget kommer kunna bevisas och det som möjligt kan vara bevis begravs bland alla sekretessbestämmelser.
Det här är inte blodpass Brewing. Det är DNA-test, skulle jag gissa.

Men du brukar vara välinformerad. Varför tror du inte det?
Senast redigerad av wwr 2019-03-20 kl. 14:44.
Citera
2019-03-20, 14:47
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag hänger inte med. Har man identifierat fuskare från 8 europeiska länder? Men man har bara prover från 7 europeiska länder?

Det är alltså i de länder som dopingen har ägt rum i. Aktiva från flera olika länder kan ha dopat sig i ett och samma land.
Citera
2019-03-20, 14:49
Medlem
Citat:
Det här är inte blodpass Brewing. Det är DNA-test, skulle jag gissa.

Men du brukar vara välinformerad. Varför tror du inte det?

Ex svenskar kommer ju inte åka dit eftersom det inte är olagligt att bloddopa sig i Sveriige och då kan väl heller inte bevismaterial som journaler och andra prover användas i utredningen eftersom det råder sekretess? Antidopningjägarna får ju dessutom bara använda sina egna tester för att avgöra doping, så hur ska dessa eventuella patienter till dr doping i så fall åka dit?
Citera
2019-03-20, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Huru vida någon svensk åkare har bloddopat sig går inte att avgöra utifrån den information som släpptes idag. Österrikisk polis vill inte säga vilka nationaliteterna är på de 21 aktiva som man har identifierat mer än att de är från åtta europeiska nationer, däremot har man sagt från vilka nationer man har prover (Tyskland, Österrike, Italien, Schweiz, Sverige, Finland, Estland, Sydkorea och Hawaii). Fem idrotter, varav tre vinteridrotter är inblandade. Det är i alla fall det som jag läst till mig.

Man har inte identifiera några 21 aktiva. Polisen har gjort DNA analys och funnit blodpåsar från 21 personer och kunnat att se att det är från både män och kvinnor, det är allt man har ännu.
Citera
2019-03-20, 14:58
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ex svenskar kommer ju inte åka dit eftersom det inte är olagligt att bloddopa sig i Sveriige och då kan väl heller inte bevismaterial som journaler och andra prover användas i utredningen eftersom det råder sekretess? Antidopningjägarna får ju dessutom bara använda sina egna tester för att avgöra doping, så hur ska dessa eventuella patienter till dr doping i så fall åka dit?
Att bloddoping är lagligt i Sverige är ju heltokigt. Förbunden har säkert redan stora kvasten klar för att sopa under mattan. Men vem vet om det kan bli avstängningar. Vi får se. Jag antar man testat påsarna i frysen. Det skall bli kul att höra bortförklaringarna. Några tips:
"Jag tappar lite ibland för hålla mitt höga Hb i schack"
"Alltid bra att ha några påsar om man skulle råka ut för en olycka. Jag tar inte emot blod från andra av religiösa skäl."
"Det där har jag sparat inför en stor operation jag/släkting med rätt blodgrupp, skall genomgå. Jag kommer att stämma polisen, eftersom ni förstört mitt livsräddande blod."
"Det var grupptrycket, en social grej vi gjorde. Jag hade aldrig tänkt infundera tillbaka det."
"Donerade jag inte till blodbanken för kriget i Syrien?"
Senast redigerad av wwr 2019-03-20 kl. 15:26.
Citera
2019-03-20, 15:00
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Man har inte identifiera några 21 aktiva. Polisen har gjort DNA analys och funnit blodpåsar från 21 personer och kunnat att se att det är från både män och kvinnor, det är allt man har ännu.

Mnja, det finns det olika uppgifter om. Hur kan man säga att det är aktiva från åtta olika nationer om man inte har identifierat de aktiva?
Citera
2019-03-20, 15:00
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Dopingavslöjandena från VM i Seefeld har utökats till att gälla minst 21 aktiva, både män och kvinnor. Bloddoping skall ha skett i bla Sverige

https://www.sportschau.de/doping/Ermittlungen-Blutdoping-Affaere-staatsanwaltschaft-mit-neuen-erkenntnissen-100.html

Det bör väl nämnas att de 21 aktiva som nämns i artikeln du länkade till inte enbart handlar om längdåkare, utan inkluderar aktiva från totalt fem olika sporter, varav tre är vintersporter. I artikeln nämns f.ö. inte Sverige en enda gång. Det talas bara löst om aktiva från åtta europeiska nationer inkl. Tyskland, Österrike och Schweiz, men det finns kanske andra källor som skrivit om att bloddopning förekommit även i Sverige?

Citat:
Demnach sind 21 Sportler aus acht europäpischen Ländern ins Visier der Ermittler geraten. "Die Athleten kommen aus fünf verschiedenen Sportarten, drei davon sind dem Wintersport zuzurechnen"
...
Die Bluttransfusionen seien weltweit gemacht worden. Sie seien unter anderem in Deutschland, Österreich und der Schweiz, aber auch in Südkorea und auf Hawaii vorgenommen worden.

EDIT: Såg nu att Alkibiades hade koll på samtliga sju europeiska nationerna där bloddopning förekommit och där Sverige var en av dem.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Huru vida någon svensk åkare har bloddopat sig går inte att avgöra utifrån den information som släpptes idag. Österrikisk polis vill inte säga vilka nationaliteterna är på de 21 aktiva som man har identifierat mer än att de är från åtta europeiska nationer, däremot har man sagt från vilka nationer man har prover (Tyskland, Österrike, Italien, Schweiz, Sverige, Finland, Estland, Sydkorea och Hawaii). Fem idrotter, varav tre vinteridrotter är inblandade. Det är i alla fall det som jag läst till mig.
Senast redigerad av Stefan4 2019-03-20 kl. 15:14.
Citera
2019-03-20, 15:02
Medlem
Citat:
Att bloddoping är lagligt i Sverige är ju heltokigt. Förbunden har säkert redan stora kvasten klar för att sopa under mattan. Men vem vet om det kan bli avstängningar. Vi får se. Jag antar man testat påsarna i frysen. Det skall bli kul att höra bortförklaringarna. Några tips:
"Jag tappar lite ibland för hålla mitt höga Hb i schack"
"Alltid bra att ha några påsar om man skulle råka ut för en olycka. Jag tar inte emot blod från andra av religiösa skäl."
"Jag hade aldrig tänkt infundera tillbaka det."
"Donerade jag inte till blodbanken för kriget i Syrien?"

Antagligen kommer anlitade jurister att sopa bort allt redan i utredningsstadiet så det kommer inte ens bli några citat, allt kommer tystas ned och glömmas.
Citera
2019-03-20, 15:36
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Antagligen kommer anlitade jurister att sopa bort allt redan i utredningsstadiet så det kommer inte ens bli några citat, allt kommer tystas ned och glömmas.
Det är väl risk för det. Av alla aktörer inom "antidoping" man stött på, hur många är egentligen intresserade av att motverka doping?
På rak arm kommer jag bara på den österrikiska polisen. Verkar vara ett tufft gäng som inte ens tvekar att gå in och haffa sina egna landsmän.

Undrar vilka prover man fått från Sverige? Var det dopingprov eller bara referenser från svenska åkare, typ tandborste eller dylikt?
Senast redigerad av wwr 2019-03-20 kl. 16:00.
Citera
2019-03-20, 15:43
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

Vi får väl avvakta och se ifall några antidopningschefer från nämnda nationer plötsligt avlider under mystiska omständigheter, eller flyr till USA för att vittna om statligt sanktionerad dopning.
Citera
2019-03-20, 16:38
Medlem
Viss förvirring när nationerna räknades upp.

Hawaii USA, nämndes. Det betyder inte att man identifierat en dopad idrottare från Hawaii, utan att bloddopning ägt rum på Hawai, högst antagligen i samband med triathontävlingen Ironman.

Samma sak med de andra ställena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in