Citat:
Ursprungligen postat av
Pressombudsmannen
Koranen säger visst att korsfästelsen inte ägt rum.
Som en tidigare person postat citerar jag igen:
"And [for] their saying, "Indeed, we have killed the Messiah, Jesus, the son of Mary, the messenger of Allah ." And they did not kill him, nor did they crucify him; but [another] was made to resemble him to them. And indeed, those who differ over it are in doubt about it. They have no knowledge of it except the following of assumption. And they did not kill him, for certain."
Jag respekterar dig och din tro. Jag själv är troende. Men du postat ofta bara enorma citat från bibeln som inte har mycket med själva diskussion att göra.
Har du läst något av Koranen? Eller kan vi båda komma överens om att Muhammed är en falsk profet och islam är en ond religion baserad på en massa lögner i Koranen?
Du kan omöjligt vara kristen och ta Koranen för sanning eller tvärt om vara muslim och ta Bibeln för sanning.
Jag har läst Koranen. Det som är sant är sant oavsett var det sägs. Många vill inte kalla mig kristen eller muslim. Själv säger jag att jag per definition i Bibeln är kristen.
Alla profeter är exempel av tro, inte av ett perfekt levene. Endast Kristus är felfri.
Jag förstår att många kristna inte förstår hur jag menar när jag säger att Koranen är Guds ord. Till synes kan skrifterna tas för att motsäga varandra. Jag är heller inte kallad till att predika evangelium bland bibelläsare. Inte heller brukar jag finna det vara alls meningsfullt att förklara hur jag ser evangeliet, men nu gör jag det iaf- kanske därför att du på något vis frågar, jag vet inte. Jag kommer inte att gå in i en diskussion kring saken eftersom en sådan är fruktlös.
Kristus blev dödad till köttet. Ingen är sin kropp, utan kroppen är genom vad en person kommer till uttryck (eller kan ses). Det är den inre människan som är en persons egentliga jag. Jag tror att Gud är en enda person, inte tre personer. Guds kropp är kyrkan, och den nya skapelsen. Den nya skapelsen skall aldrig dö, men den gamla går under (dvs vi dör tillsynes då vår jordiska kropp dör, men själva har vi redan dött och lever i Kristus). Den nya kroppen som vi får vid uppståndelsen i slutdomen (även kallad "den andra döden) är vår andliga kropp som vi då iklädes.
Kroppen, eller köttet, är således som jag tror inte vem vi är. Vi kan säga att "det är någon lik oss", om vi nu inte är lögnare förstås och uttrycker något på utsidan som inte finns på insidan. Det innebär att Jag erkänner Koranens vers som sann, emedan den uttrycker min tro i det den har för avsikt att dementera tron från RKK om "Guds gemål" och Maria som "himlens drottning", Jesus som en avlad son (och en annan person än Fadern) osv.
Jag säger istället att Jesus Kristus är Gud, Fader, och att det inte finns någon annan Gud. Kanske kan det kasta mer ljus över hur jag ser på Koranverserna:
"And [for] their saying, "Indeed, we have killed the Messiah, Jesus, the son of Mary, the messenger of Allah ." And they did not kill him, nor did they crucify him; but [another] was made to resemble him to them. And indeed, those who differ over it are in doubt about it. They have no knowledge of it except the following of assumption. And they did not kill him, for certain.
Rather,
Allah raised him to Himself. And ever is Allah Exalted in Might and Wise."
Jag läste Koranen efter det att jag blivit kristen, och Koranen bekräftar helt enkelt "den skrift" jag redan mottagit: precis som Koranen själv säger att den gör.
Ska jag utpeka en vedertagen inriktning för vad Bibeln säger till mig, så skulle jag kalla mig modalist. Helst kallar jag mig bara kristen, därför att allt annat får folk att dra förhastade slutsatser som inte alltid stämmer.
Om modalism:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Modalism