2019-03-19, 07:24
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Du klipper in texter från Bibeln och vad vill du ha sagt?
Jag har läst dina andra inlägg så jag vet vad du skrivit där.
Du förstår inte vad du klipper in.
Du försöker förvränga och lura folk att tro på islam.
Men de som läst Bibeln själva, kan bakgrunden och har Helig Andes hjälp förstår vad de läser.
Du gör inte det.
Akta dig, du står under förbannelse.

Men den som förleder en av dessa små som tror på mig,
för honom hade det varit bättre att få en kvarnsten hängd om halsen och bli sänkt i havets djup
. (Matteus 18:6)
Jag vill inte säga dig någonting. Varför skulle jag prata med någon som tror att jag är en av de profeter Herren Jesus varnar för? Det vore förstås en meningslös syssla.

Du ljuger om Bibeln, och det är därför jag postar stycken ur den så att de som läser själva får höra vad Bibeln säger eftersom du klipper ut verser ur skriften och applicerar på vad du själv uppfattar vara verkligheten.
Citera
2019-03-19, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag vill inte säga dig någonting. Varför skulle jag prata med någon som tror att jag är en av de profeter Herren Jesus varnar för? Det vore förstås en meningslös syssla.

Du ljuger om Bibeln, och det är därför jag postar stycken ur den så att de som läser själva får höra vad Bibeln säger eftersom du klipper ut verser ur skriften och applicerar på vad du själv uppfattar vara verkligheten.
Jaha vilken version av den, det finns en massa som delvis motsäger varandra som du vet.
Citera
2019-03-19, 08:41
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Som tidigare sagt, så hade muslimerna bara förstått hur "korruptionen av Skriften och evangeliet" ser ut så hade de också läst Bibeln och funnit ut sanningen om korsfästelsen. Nu förnekar istället många av dem att Herren blev korsfäst.
Koranen säger inte att korsfästelsen inte ägde rum. Jag postade verser ur Bibeln om saken tidigare, men jag gör det igen:

"
12Och jag vände mig om för att se vad det var för en röst som talade till mig; och när jag vände mig om, fick jag se sju gyllene ljusstakar 13och mitt i bland ljusstakarna någon som liknade en människoson, klädd i en fotsid klädnad och omgjordad kring bröstet med ett gyllene bälte. 14Hans huvud och hår var vitt såsom vit ull, såsom snö, och hans ögon voro såsom eldslågor. 15Hans fötter liknade glänsande malm, när den har blivit glödgad i en ugn. Och hans röst var såsom bruset av stora vatten. 16I sin högra hand hade han sju stjärnor, och från hans mun utgick ett skarpt tveeggat svärd, och hans ansikte var såsom solen, när den skiner i sin fulla kraft.

17När jag såg honom, föll jag ned för hans fötter, såsom hade jag varit död. Men han lade sin högra hand på mig och sade: »Frukta icke. Jag är den förste och den siste 18och den levande; jag var död, men se, jag lever i evigheternas evigheter och jag har nycklarna till döden och dödsriket. 19Så skriv nu upp, vad du har sett, och skriv upp både vad som nu är, och vad som härefter skall ske. 20Vad angår hemligheten med de sju stjärnorna, som du har sett i min högra hand, och de sju gyllene ljusstakarna, så må du veta att de sju stjärnorna äro de sju församlingarnas änglar, och att de sju ljusstakarna äro de sju församlingarna.»"
https://sv.bibelsite.com/swe/revelation/1.htm

Förklaringen finns på fler ställen.
Koranen säger visst att korsfästelsen inte ägt rum.
Som en tidigare person postat citerar jag igen:

"And [for] their saying, "Indeed, we have killed the Messiah, Jesus, the son of Mary, the messenger of Allah ." And they did not kill him, nor did they crucify him; but [another] was made to resemble him to them. And indeed, those who differ over it are in doubt about it. They have no knowledge of it except the following of assumption. And they did not kill him, for certain."

Jag respekterar dig och din tro. Jag själv är troende. Men du postat ofta bara enorma citat från bibeln som inte har mycket med själva diskussion att göra.

Har du läst något av Koranen? Eller kan vi båda komma överens om att Muhammed är en falsk profet och islam är en ond religion baserad på en massa lögner i Koranen?

Du kan omöjligt vara kristen och ta Koranen för sanning eller tvärt om vara muslim och ta Bibeln för sanning.
Senast redigerad av Pressombudsmannen 2019-03-19 kl. 08:45.
Citera
2019-03-19, 08:46
Medlem
Citat:

Jag ljuger aldrig om Bibeln.
Skäms på dig som ljuger så.
Du är en islamapoleget, kanske själv muslim,
och du försöker förvränga Jesus budskap
och den kristna tron.
Jag har mött sådana som dig förut så därför
känner jag igen er och era försök till förvirring.
Men mig lurar du aldrig.
Må de som läser här be i Jesus namn
om Den Heliga Andes hjälp när de läser Bibeln
och att få Guds Uppenbarelse över orden.

Du "LadySweden" reggade dig här nyligen och vi ser dina försök.
Shame on you mr Deception....
Citera
2019-03-19, 11:02
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Koranen säger visst att korsfästelsen inte ägt rum.
Som en tidigare person postat citerar jag igen:

"And [for] their saying, "Indeed, we have killed the Messiah, Jesus, the son of Mary, the messenger of Allah ." And they did not kill him, nor did they crucify him; but [another] was made to resemble him to them. And indeed, those who differ over it are in doubt about it. They have no knowledge of it except the following of assumption. And they did not kill him, for certain."

Jag respekterar dig och din tro. Jag själv är troende. Men du postat ofta bara enorma citat från bibeln som inte har mycket med själva diskussion att göra.

Har du läst något av Koranen? Eller kan vi båda komma överens om att Muhammed är en falsk profet och islam är en ond religion baserad på en massa lögner i Koranen?

Du kan omöjligt vara kristen och ta Koranen för sanning eller tvärt om vara muslim och ta Bibeln för sanning.
Jag har läst Koranen. Det som är sant är sant oavsett var det sägs. Många vill inte kalla mig kristen eller muslim. Själv säger jag att jag per definition i Bibeln är kristen.

Alla profeter är exempel av tro, inte av ett perfekt levene. Endast Kristus är felfri.

Jag förstår att många kristna inte förstår hur jag menar när jag säger att Koranen är Guds ord. Till synes kan skrifterna tas för att motsäga varandra. Jag är heller inte kallad till att predika evangelium bland bibelläsare. Inte heller brukar jag finna det vara alls meningsfullt att förklara hur jag ser evangeliet, men nu gör jag det iaf- kanske därför att du på något vis frågar, jag vet inte. Jag kommer inte att gå in i en diskussion kring saken eftersom en sådan är fruktlös.

Kristus blev dödad till köttet. Ingen är sin kropp, utan kroppen är genom vad en person kommer till uttryck (eller kan ses). Det är den inre människan som är en persons egentliga jag. Jag tror att Gud är en enda person, inte tre personer. Guds kropp är kyrkan, och den nya skapelsen. Den nya skapelsen skall aldrig dö, men den gamla går under (dvs vi dör tillsynes då vår jordiska kropp dör, men själva har vi redan dött och lever i Kristus). Den nya kroppen som vi får vid uppståndelsen i slutdomen (även kallad "den andra döden) är vår andliga kropp som vi då iklädes.

Kroppen, eller köttet, är således som jag tror inte vem vi är. Vi kan säga att "det är någon lik oss", om vi nu inte är lögnare förstås och uttrycker något på utsidan som inte finns på insidan. Det innebär att Jag erkänner Koranens vers som sann, emedan den uttrycker min tro i det den har för avsikt att dementera tron från RKK om "Guds gemål" och Maria som "himlens drottning", Jesus som en avlad son (och en annan person än Fadern) osv.
Jag säger istället att Jesus Kristus är Gud, Fader, och att det inte finns någon annan Gud. Kanske kan det kasta mer ljus över hur jag ser på Koranverserna:
"And [for] their saying, "Indeed, we have killed the Messiah, Jesus, the son of Mary, the messenger of Allah ." And they did not kill him, nor did they crucify him; but [another] was made to resemble him to them. And indeed, those who differ over it are in doubt about it. They have no knowledge of it except the following of assumption. And they did not kill him, for certain.

Rather, Allah raised him to Himself. And ever is Allah Exalted in Might and Wise."

Jag läste Koranen efter det att jag blivit kristen, och Koranen bekräftar helt enkelt "den skrift" jag redan mottagit: precis som Koranen själv säger att den gör.

Ska jag utpeka en vedertagen inriktning för vad Bibeln säger till mig, så skulle jag kalla mig modalist. Helst kallar jag mig bara kristen, därför att allt annat får folk att dra förhastade slutsatser som inte alltid stämmer.

Om modalism:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Modalism
Citera
2019-03-19, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Jag menar Johannes döparen.
Nu har jag inte riktigt tid o leta upp citatet men jag vill minnas att han säger att Johannes var den sista profeten.
Nej, han är inte den sista profeten.

Matt 11
12Sedan Johannes döparens dagar tränger himmelriket fram, och somliga söker rycka till sig det med våld. 13Ty ända till Johannes har allt vad profeterna och lagen sagt varit förutsägelser.

Från den tiden Jesus började förkunna himmelriket har allt som förutsagts av profeterna blivit verklighet. Utgjutelsen av Guds ande över alla troende, inte bara profeterna t ex.

Men Jesus sa också:

Matt 23:34
Därför skall jag sända er profeter, visa män och skriftlärda. Somliga av dem kommer ni att döda och korsfästa och andra kommer ni att piska i era synagogor och jaga från stad till stad.

Apostlarna t ex är profeter. Dessutom kan alla som fått Guds ande profetera.

Apg 2:17
Det skall ske i de sista dagarna, säger Gud, att jag utgjuter min ande över alla människor. Era söner och döttrar skall profetera, era unga män skall se syner och era gamla män ha drömmar.

1 Kor 14:31
Alla har ni (som fått Guds ande) möjlighet att profetera, en i sänder, så att alla får lära sig något och alla får uppmuntran.

Så det finns inga belägg för det vissa kristna och alla muslimer påstår, att i tur och ordning Johannes, en apostel (hört av Jehovas vittnen) eller Muhammed var den sista profeten. Eftersom ALLA kristna som tror har fått Guds ande och därför KAN profetera. Det är så jag läser Paulus och Kristi ord.
Citera
2019-03-19, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Bibeln, Galaterbrevet 1:7

Det är bara några som skapar förvirring bland er
och vill förvränga Kristi evangelium.
Men även om vi själva eller en ängel från himlen
skulle ge er ett annat evangelium än det vi har predikat,
så ska han vara under förbannelse.
Det vi redan har sagt säger jag nu igen:
om någon ger er ett annat evangelium än det ni har tagit emot, så ska han vara under förbannelse
.
Gud (och jag) vet att kristna har tolkat bibeln fel många gånger, i många år, så titta i spegeln du, för det kan vara fel på dina tolkningar.
Citera
2019-03-19, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
...Ty jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare.”

Vad menas med detta? Om Jesus kommit för syndare, vad händer med de rättfärdiga? Och ffa vilka är dessa rättfärdiga Jesus syftar på eftersom kristna menar att ingen kommer till himlen utan Jesus frälsning?

Att Jesus kallar någon för rättfärdig (rättfärdiga han inte kommit för?) Innebär detta att den som kallas rättfärdig redan följer vägen till Gud och paradiset? Och att denna inte behöver Jesus hjälp eftersom den redan gör rätt?
Citera
2019-03-19, 20:40
Medlem
Citat:
Du kan alltså inte förklara nåt själv. Trots det hänger du på forumet och utger dig för att vara en lärare.
Jag tror på Bibelns ord.
Och då är det bästa att rekommendera andra att läsa just Bibeln.
Bibelns ord kommer alltid att vara överlägsna mina ord.
När har jag utgett mig för att vara lärare?
Jag diskuterar gärna och är intresserad av de olika åsikterna.
Och jag tror på Bibeln och kommer hålla fast vid det.
Du är alltså inte en Jesu lärjunge och inte kristen.
Då är du också en falsk profet.
Citera
2019-03-19, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Sabbaten flyttad till söndagen då? Det står ingenting om det i NT.

http://www.newtestamentsabbath.com
Det är pga att Yeshua uppstod tre dagar efter korsfästelsen som de flesta har sön som gudstjänstdag och vilodag, men en del har lör.
Citera
2019-03-19, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Vad menas med detta? Om Jesus kommit för syndare, vad händer med de rättfärdiga? Och ffa vilka är dessa rättfärdiga Jesus syftar på eftersom kristna menar att ingen kommer till himlen utan Jesus frälsning?

Att Jesus kallar någon för rättfärdig (rättfärdiga han inte kommit för?) Innebär detta att den som kallas rättfärdig redan följer vägen till Gud och paradiset? Och att denna inte behöver Jesus hjälp eftersom den redan gör rätt?
Med det menas att...

Luk 19
10Människosonen har kommit för att söka efter det som var förlorat och rädda det.”
Citera
2019-03-19, 21:00
Medlem
Citat:
Men det står också skrivet att du ska lyssna till vad Guds ande säger, vilket din profet inte gjorde.
Nu frågade jag om kristna...
Du får gärna förklara om du vill.
Har du helig ande i dig?
Hur vet man om man fått den helige ande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in