2019-03-18, 19:06
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
"
14Då trädde Petrus fram, jämte de elva, och hov upp sin röst och talade till dem: »I judiske män och I alla Jerusalems invånare, detta mån I veta, och lyssnen nu till mina ord: 15Det är icke så som I menen, att dessa äro druckna; det är ju blott tredje timmen på dagen. 16Nej, här uppfylles det som är sagt genom profeten Joel:

17'Och det skall ske i de yttersta dagarna, säger Gud, att jag skall utgjuta av min Ande över allt kött, och edra söner och edra döttrar skola profetera, och edra ynglingar skola se syner, och edra gamla män skola hava drömmar;

18ja, över mina tjänare och mina tjänarinnor skall jag i de dagarna utgjuta av min Ande, och de skola profetera.

19Och jag skall låta undertecken synas uppe på himmelen och tecken nere på jorden: blod och eld och rökmoln.

20Solen skall vändas i mörker och månen i blod, förrän Herrens dag kommer, den stora och härliga.

21Och det skall ske att var och en som åkallar Herrens namn, han skall varda frälst.'

22I män av Israel, hören dessa ord: Jesus från Nasaret, en man som inför eder fick vittnesbörd av Gud genom kraftgärningar och under och tecken, vilka Gud genom honom gjorde bland eder, såsom I själva veten, 23denne som blev given i edert våld, enligt vad Gud i sitt rådslut och sin försyn hade bestämt, honom haven I genom män som icke veta av lagen låtit fastnagla vid korset och döda. 24Men Gud gjorde en ände på dödens vånda och lät honom uppstå, eftersom det icke var möjligt att han skulle kunna behållas av döden." (Petrus)
https://sv.bibelsite.com/swe/acts/2.htm

Tänker du på att Herren Jesus sa "om jag vill att han blir kvar tills jag kommer, vad angår det dig? Du skall följa mig!"?
Jag menar Johannes döparen.
Nu har jag inte riktigt tid o leta upp citatet men jag vill minnas att han säger att Johannes var den sista profeten.
Citera
2019-03-18, 19:09
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates84
ja men då kan man påstå att kristendomen har tagit efter judendomen, det blir samma sak ju, i grunden är dessa 3 religioner är samma, sen är det upp till var o en och tro på d rätta tolkningen

Är et någon som påstått något annat?
Citera
2019-03-18, 19:13
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Jesus är enligt Koranen Messias (Kristus) och profet.

3:45
"[And mention] when the angels said, "O Mary, indeed Allah gives you good tidings of a word from Him, whose name will be the Messiah, Jesus, the son of Mary - distinguished in this world and the Hereafter and among those brought near [to Allah ]. "

4:157
"And [for] their saying, "Indeed, we have killed the Messiah, Jesus, the son of Mary, the messenger of Allah ." And they did not kill him, nor did they crucify him; but [another] was made to resemble him to them. And indeed, those who differ over it are in doubt about it. They have no knowledge of it except the following of assumption. And they did not kill him, for certain."

Min erfarenhet är att muslimer inte tycker om namnet Kristus då det antyder på hans gudomliga (kristna) sida, men namnet finns med i Koranen.
Citera
2019-03-18, 19:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Min erfarenhet är att muslimer inte tycker om namnet Kristus då det antyder på hans gudomliga (kristna) sida, men namnet finns med i Koranen.
Precis.
Det är mycket Koranen säger som de flesta muslimer ignorerar. Samma sak med Bibeln: Det är mycket de allra flesta kristna väljer att ignorera.

De flesta människor väljer den breda vägen, men vem vet... Jesus är ju vägen, och Han drager alla till sig. Gud är den bäste planeraren, tack och lov!
Citera
2019-03-18, 19:22
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Jag menar Johannes döparen.
Nu har jag inte riktigt tid o leta upp citatet men jag vill minnas att han säger att Johannes var den sista profeten.
Aha, menar du detta?:
"Lagen och profeterna hava haft sin tid intill Johannes. Sedan dess förkunnas evangelium om Guds rike, och var man vill storma ditin." https://sv.bibelsite.com/luke/16-16.htm

Som jag ser det, så är allt fullkomnat när vi når fram till Kristus genom dopet i vatten. Efter det lever vi i Sanningen allihop.

Hur ser du på det, med tanke på Ordet jag postade ur Apostlagärningarna?
Senast redigerad av LadySweden 2019-03-18 kl. 19:25.
Citera
2019-03-18, 20:09
Medlem
Citat:
Aha, menar du detta?:
"Lagen och profeterna hava haft sin tid intill Johannes. Sedan dess förkunnas evangelium om Guds rike, och var man vill storma ditin." https://sv.bibelsite.com/luke/16-16.htm

Som jag ser det, så är allt fullkomnat när vi når fram till Kristus genom dopet i vatten. Efter det lever vi i Sanningen allihop.

Hur ser du på det, med tanke på Ordet jag postade ur Apostlagärningarna?
Tack. Det var precis det jag menade. Och jag tycker han är tydlig med att: "Lagen och profeterna hava haft sin tid intill Johannes." Däremot ser jag en motsägelse eftersom en annan Johannes skrev uppenbarelseboken, vilken skrevs sist i nya testamentet.

Hur som helst kan inte både Koranen och bibeln vara från Gud. Eftersom det centrala i nya testamentet är Jesus korsfästelse, död och återuppståndelse.

Koranen gör Jesus och hans lärjungar till lögnare eftersom Koranen säger att Jesus inte alls blev korsfäst utan bara gjord att se ut som det.
Citera
2019-03-18, 20:37
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Tack. Det var precis det jag menade. Och jag tycker han är tydlig med att: "Lagen och profeterna hava haft sin tid intill Johannes." Däremot ser jag en motsägelse eftersom en annan Johannes skrev uppenbarelseboken, vilken skrevs sist i nya testamentet.

Hur som helst kan inte både Koranen och bibeln vara från Gud. Eftersom det centrala i nya testamentet är Jesus korsfästelse, död och återuppståndelse.

Koranen gör Jesus och hans lärjungar till lögnare eftersom Koranen säger att Jesus inte alls blev korsfäst utan bara gjord att se ut som det.
Men den profet som i övermod talar i mitt namn vad jag inte har befallt honom tala, eller som talar i andra gudars namn, den profeten ska dö.
Du kanske tänker i ditt hjärta: Hur ska vi känna igen det ord som Herren inte har talat?
När profeten talar i Herrens namn och det han säger inte sker eller kommer, då är det något som Herren inte har talat. Profeten har talat i övermod. Du ska inte vara rädd för honom.”
5 Mos. 18:20-22

Fadern älskar mig därför att jag ger mitt liv för att sedan ta det tillbaka. Ingen tar det ifrån mig, utan jag ger det av fri vilja. Jag har makt att ge det, och jag har makt att ta tillbaka det. Det budet har jag fått av min Far.
Joh. 10:17-18
Citera
2019-03-18, 21:24
Medlem
Bibeln talar även om var muslimerna kommer ifrån. De kommer från Ismael som var son till Abraham och hans tjänstekvinna Hagar.

Abraham inte litade på guds löfte om att han skulle få en son med sin fru Sara eftersom de blivit så gamla. Därför gjorde han istället din tjänstekvinna Hagar gravid. Så kom Ismael till världen, som är förfader till muslimerna.

Ett av bevisen på detta är att muslimerna liksom judarna även är omskurna. Abraham blev nämligen tillsagd av gud att även Ismael och hans efterkommande skulle omskäras.

Ismael var inte den som skulle ärva det förbund med gud som Abraham hade blivit lovad. Det var Isak som skulle ärva det. Nämligen Abrahams son som han fick med sin äkta fru Sara.

Vidare om Ismael står det att han endå skulle bli välsignad att bli till ett stort folk, bosätta sig i öknen. Och det står även om Ismael att: "Mer vildåsna än människa skall han vara,
han skall slåss mot alla och alla mot honom."

Stämmer inte detta bra om muslimerna I världen idag? Det tycker iaf jag.

Men jag hoppas att muslimerna även dom kan vända sig till Jesus och bli räddade precis som hedningarna.

Och för att knyta ihop med topic; Jesus var inte Muslim för Jesus kom från Davids och Isaks rot och INTE från Ismael.
Senast redigerad av Pressombudsmannen 2019-03-18 kl. 21:54.
Citera
2019-03-18, 23:13
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Det är nog ingen muslim som säger det för att provocera. Om du upplever det så handlar det om att du inte är insatt i religionen.
Tvångsmässigt, kanske mer att kommentera saker man retar upp sig på helt i onödan pga oförståelse?
Jag försöker förstå. Tack.
Provocera var ett dåligt ord här.
Blir jag uppretad är det bra. Då vet jag vad jag ska jobba med.
Senast redigerad av Ryggradslus 2019-03-18 kl. 23:25.
Citera
2019-03-19, 06:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Det har jag definitivt.
Sådana som dig varnas vi för i Bibeln.
Du är en ulv i fårakläder som är ute efter att förleda.
Islam är en avgudakult och jag vet mycket om den.
Vi ser att den sista tiden är här när dessa falska profeter smyger sig in och skickligt förleder till villvarelse.

Men onda människor och bedragare ska gå allt längre i sin ondska, de bedrar och är själva bedragna.
Du däremot, håll fast vid det du har lärt dig och blivit övertygad om.
Du vet av vilka du har lärt det,
och du känner från barndomen de heliga Skrifterna som kan göra dig vis så att du blir frälst genom tron på Kristus Jesus.

(Andra Tim 3:13-15)
Så här står det:

"
11Detta är ett fast ord; ty hava vi dött med honom, så skola vi ock leva med honom;

12äro vi ståndaktiga, så skola vi ock få regera med honom Men förneka vi honom, så skall ock han förneka oss;

13äro vi trolösa, så står han troget fast vid sitt ord Ty han kan icke förneka sig själv.

14Påminn dem om detta, och uppmana dem allvarligt inför Gud att icke befatta sig med ordstrider; ty sådana gagna till intet, utan äro allenast till fördärv för dem som höra därpå. 15Sträva med all flit efter att själv kunna träda fram inför Gud såsom en som håller provet, en arbetare som icke behöver blygas, utan rätt förvaltar sanningens ord. 16Men undfly oandligt och tomt prat. Ty de som befatta sig med sådant komma att gå allt längre i ogudaktighet, 17och deras tal skall fräta omkring sig såsom ett kräftsår. Av det slaget äro Hymeneus och Filetus; 18ty när dessa säga att uppståndelsen redan har skett, hava de farit vilse från sanningen, och de förvända så tron hos somliga. 19Dock, Guds fasta grundval förbliver beståndande och har ett insegel med dessa ord: »Herren känner de sina», och: »Var och en som åkallar Herrens namn, han vände sig bort ifrån orättfärdighet

20Men i ett stort hus finnas kärl icke allenast av guld och silver, utan ock av trä och lera; och somliga äro till hedersamt bruk, andra till mindre hedersamt. 21Om nu någon håller sig ren och obesmittad av sådant folk, då bliver han ett kärl till hedersamt bruk, helgat, gagneligt för sin herre, tjänligt till allt vad gott är. 22Fly ungdomens onda begärelser, och far efter rättfärdighet, tro och kärlek, och frid med dem som av rent hjärta åkalla Herren. 23Men undvik dåraktiga och barnsliga tvistefrågor; du vet ju att de föda av sig strider. 24Och en Herrens tjänare bör icke strida, utan vara mild mot alla, väl skickad att undervisa, tålig när han får lida. 25Han bör med saktmod tillrättavisa de motspänstiga, i hopp att Gud till äventyrs skall förläna dem bättring, så att de komma till kunskap om sanningen, 26och i hopp att de så skola bliva nyktra och därigenom befrias ur djävulens snara; ty av honom äro de fångade, så att de göra hans vilja

1Men det må du veta, att i de yttersta dagarna svåra tider skola komma. 2Ty människorna skola då vara själviska, penningkära, stortaliga, övermodiga, smädelystna, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, gudlösa, 3kärlekslösa mot sina närmaste, trolösa, begivna på förtal, omåttliga, tygellösa, fientliga mot det goda, 4förrädiska, besinningslösa, förblindade av högmod; de skola älska vällust mer än Gud, 5de skola hava ett sken av gudsfruktan, men skola icke vilja veta av dess kraft. Vänd dig bort ifrån sådana. 6Ty till dem höra de män som innästla sig i husen och fånga svaga kvinnor, som äro tyngda av synder och drivas av allahanda begärelser, 7kvinnor som alltjämt hålla på med att lära, men aldrig kunna komma till kunskap om sanningen. 8Och såsom Jannes och Jambres stodo emot Moses, så stå dessa män emot sanningen; de äro människor som äro fördärvade i sitt sinne och icke hålla provet i fråga om tron. 9Men de skola icke tillstädjas att gå längre, ty deras galenskap skall bliva uppenbar för alla, såsom det skedde med de männens.

10Du åter har blivit min efterföljare i lära, i vandel, i strävanden, i tro, tålamod, i kärlek, i ståndaktighet, 11under förföljelser och lidanden, sådana som drabbade mig i Antiokia, Ikonium och Lystra. Ja, sådana förföljelser har jag fått utstå, men ur alla har Herren frälst mig. 12Så skola ock alla de, som vilja leva gudfruktigt i Kristus Jesus, få lida förföljelse. 13Men onda människor och bedragare skola gå allt längre i ondska; de skola förvilla andra och själva bliva förvillade. 14Men förbliv du vid det som du har lärt, och som du har fått visshet om. Du vet ju av vilka du har lärt det, 15och du känner från barndomen de heliga skrifter som kunna giva dig vishet, så att du bliver frälst genom den tro du har i Kristus Jesus. 16All skrift som är ingiven av Gud är ock nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse, till fostran i rättfärdighet, 17så att en gudsmänniska kan bliva fullt färdig, väl skickad till allt gott verk.

1Jag uppmanar dig allvarligt inför Gud och Kristus Jesus, inför honom som skall döma levande och döda, jag uppmanar dig vid hans tillkommelse och hans rike: 2Predika ordet, träd upp i tid och otid, bestraffa tillrättavisa, förmana med allt tålamod och med undervisning i alla stycken. 3Ty den tid kommer, då de icke längre skola fördraga den sunda läran, utan efter sina egna begärelser skola samla åt sig lärare hoptals, alltefter som det kliar dem i öronen, 4en tid då de skola vända sina öron från sanningen, och i stället vända sig till fabler. 5Men du, var nykter i allting, bär ditt lidande, utför en evangelists verk, fullgör i allo vad som tillhör ditt ämbete.

6Ty själv är jag nu på väg att offras, och tiden är inne, då jag skall bryta upp. 7Jag har kämpat den goda kampen, jag har fullbordat mitt lopp, jag har bevarat tron. 8Nu ligger rättfärdighetens segerkrans tillreds åt mig, och Herren, den rättfärdige domaren, skall giva den åt mig på »den dagen», och icke åt mig allenast, utan åt alla som hava älskat hans tillkommelse."
Senast redigerad av LadySweden 2019-03-19 kl. 07:02.
Citera
2019-03-19, 06:55
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Som tidigare sagt, så hade muslimerna bara förstått hur "korruptionen av Skriften och evangeliet" ser ut så hade de också läst Bibeln och funnit ut sanningen om korsfästelsen. Nu förnekar istället många av dem att Herren blev korsfäst.
Koranen säger inte att korsfästelsen inte ägde rum. Jag postade verser ur Bibeln om saken tidigare, men jag gör det igen:

"
12Och jag vände mig om för att se vad det var för en röst som talade till mig; och när jag vände mig om, fick jag se sju gyllene ljusstakar 13och mitt i bland ljusstakarna någon som liknade en människoson, klädd i en fotsid klädnad och omgjordad kring bröstet med ett gyllene bälte. 14Hans huvud och hår var vitt såsom vit ull, såsom snö, och hans ögon voro såsom eldslågor. 15Hans fötter liknade glänsande malm, när den har blivit glödgad i en ugn. Och hans röst var såsom bruset av stora vatten. 16I sin högra hand hade han sju stjärnor, och från hans mun utgick ett skarpt tveeggat svärd, och hans ansikte var såsom solen, när den skiner i sin fulla kraft.

17När jag såg honom, föll jag ned för hans fötter, såsom hade jag varit död. Men han lade sin högra hand på mig och sade: »Frukta icke. Jag är den förste och den siste 18och den levande; jag var död, men se, jag lever i evigheternas evigheter och jag har nycklarna till döden och dödsriket. 19Så skriv nu upp, vad du har sett, och skriv upp både vad som nu är, och vad som härefter skall ske. 20Vad angår hemligheten med de sju stjärnorna, som du har sett i min högra hand, och de sju gyllene ljusstakarna, så må du veta att de sju stjärnorna äro de sju församlingarnas änglar, och att de sju ljusstakarna äro de sju församlingarna.»"
https://sv.bibelsite.com/swe/revelation/1.htm

Förklaringen finns på fler ställen.
Senast redigerad av LadySweden 2019-03-19 kl. 07:21.
Citera
2019-03-19, 07:15
Medlem
Citat:
Så här står det:

"
11Detta är ett fast ord; ty hava vi dött med honom, så skola vi ock leva med honom;

12äro vi ståndaktiga, så skola vi ock få regera med honom Men förneka vi honom, så skall ock han förneka oss;

13äro vi trolösa, så står han troget fast vid sitt ord Ty han kan icke förneka sig själv.

14Påminn dem om detta, och uppmana dem allvarligt inför Gud att icke befatta sig med ordstrider; ty sådana gagna till intet, utan äro allenast till fördärv för dem som höra därpå. 15Sträva med all flit efter att själv kunna träda fram inför Gud såsom en som håller provet, en arbetare som icke behöver blygas, utan rätt förvaltar sanningens ord. 16Men undfly oandligt och tomt prat. Ty de som befatta sig med sådant komma att gå allt längre i ogudaktighet, 17och deras tal skall fräta omkring sig såsom ett kräftsår. Av det slaget äro Hymeneus och Filetus; 18ty när dessa säga att uppståndelsen redan har skett, hava de farit vilse från sanningen, och de förvända så tron hos somliga. 19Dock, Guds fasta grundval förbliver beståndande och har ett insegel med dessa ord: »Herren känner de sina», och: »Var och en som åkallar Herrens namn, han vände sig bort ifrån orättfärdighet

20Men i ett stort hus finnas kärl icke allenast av guld och silver, utan ock av trä och lera; och somliga äro till hedersamt bruk, andra till mindre hedersamt. 21Om nu någon håller sig ren och obesmittad av sådant folk, då bliver han ett kärl till hedersamt bruk, helgat, gagneligt för sin herre, tjänligt till allt vad gott är. 22Fly ungdomens onda begärelser, och far efter rättfärdighet, tro och kärlek, och frid med dem som av rent hjärta åkalla Herren. 23Men undvik dåraktiga och barnsliga tvistefrågor; du vet ju att de föda av sig strider. 24Och en Herrens tjänare bör icke strida, utan vara mild mot alla, väl skickad att undervisa, tålig när han får lida. 25Han bör med saktmod tillrättavisa de motspänstiga, i hopp att Gud till äventyrs skall förläna dem bättring, så att de komma till kunskap om sanningen, 26och i hopp att de så skola bliva nyktra och därigenom befrias ur djävulens snara; ty av honom äro de fångade, så att de göra hans vilja

1Men det må du veta, att i de yttersta dagarna svåra tider skola komma. 2Ty människorna skola då vara själviska, penningkära, stortaliga, övermodiga, smädelystna, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, gudlösa, 3kärlekslösa mot sina närmaste, trolösa, begivna på förtal, omåttliga, tygellösa, fientliga mot det goda, 4förrädiska, besinningslösa, förblindade av högmod; de skola älska vällust mer än Gud, 5de skola hava ett sken av gudsfruktan, men skola icke vilja veta av dess kraft. Vänd dig bort ifrån sådana. 6Ty till dem höra de män som innästla sig i husen och fånga svaga kvinnor, som äro tyngda av synder och drivas av allahanda begärelser, 7kvinnor som alltjämt hålla på med att lära, men aldrig kunna komma till kunskap om sanningen. 8Och såsom Jannes och Jambres stodo emot Moses, så stå dessa män emot sanningen; de äro människor som äro fördärvade i sitt sinne och icke hålla provet i fråga om tron. 9Men de skola icke tillstädjas att gå längre, ty deras galenskap skall bliva uppenbar för alla, såsom det skedde med de männens.

10Du åter har blivit min efterföljare i lära, i vandel, i strävanden, i tro, tålamod, i kärlek, i ståndaktighet, 11under förföljelser och lidanden, sådana som drabbade mig i Antiokia, Ikonium och Lystra. Ja, sådana förföljelser har jag fått utstå, men ur alla har Herren frälst mig. 12Så skola ock alla de, som vilja leva gudfruktigt i Kristus Jesus, få lida förföljelse. 13Men onda människor och bedragare skola gå allt längre i ondska; de skola förvilla andra och själva bliva förvillade. 14Men förbliv du vid det som du har lärt, och som du har fått visshet om. Du vet ju av vilka du har lärt det, 15och du känner från barndomen de heliga skrifter som kunna giva dig vishet, så att du bliver frälst genom den tro du har i Kristus Jesus. 16All skrift som är ingiven av Gud är ock nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse, till fostran i rättfärdighet, 17så att en gudsmänniska kan bliva fullt färdig, väl skickad till allt gott verk.

1Jag uppmanar dig allvarligt inför Gud och Kristus Jesus, inför honom som skall döma levande och döda, jag uppmanar dig vid hans tillkommelse och hans rike: 2Predika ordet, träd upp i tid och otid, bestraffa tillrättavisa, förmana med allt tålamod och med undervisning i alla stycken. 3Ty den tid kommer, då de icke längre skola fördraga den sunda läran, utan efter sina egna begärelser skola samla åt sig lärare hoptals, alltefter som det kliar dem i öronen, 4en tid då de skola vända sina öron från sanningen, och i stället vända sig till fabler. 5Men du, var nykter i allting, bär ditt lidande, utför en evangelists verk, fullgör i allo vad som tillhör ditt ämbete.

6Ty själv är jag nu på väg att offras, och tiden är inne, då jag skall bryta upp. 7Jag har kämpat den goda kampen, jag har fullbordat mitt lopp, jag har bevarat tron. 8Nu ligger rättfärdighetens segerkrans tillreds åt mig, och Herren, den rättfärdige domaren, skall giva den åt mig på »den dagen», och icke åt mig allenast, utan åt alla som hava älskat hans tillkommelse."
Du klipper in texter från Bibeln och vad vill du ha sagt?
Jag har läst dina andra inlägg så jag vet vad du skrivit där.
Du förstår inte vad du klipper in.
Du försöker förvränga och lura folk att tro på islam.
Men de som läst Bibeln själva, kan bakgrunden och har Helig Andes hjälp förstår vad de läser.
Du gör inte det.
Akta dig, du står under förbannelse.

Men den som förleder en av dessa små som tror på mig,
för honom hade det varit bättre att få en kvarnsten hängd om halsen och bli sänkt i havets djup
. (Matteus 18:6)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in