Oavsett vad ME har för grundorsak så kan man i alla fall slå fast att det finns människor som lider.
Som forskningsläget ser ut idag så vet
ingen riktigt vad ME beror på. Något verkar vara stört i kroppens sätt att svara på infektion/inflammation, hos en del av patienterna. Forskningen försvåras av att ingen verkar riktigt enig om vilka patienter man skall forska på och huruvida de alla ens har en och samma sjukdom.
I mina ögon finns det dock en risk att den här typen av diagnos som är så lös i konturerna och överlappar så fullständigt med olika stress- och ångesttillstånd blir "den nya elallergin". Det vill säga en undergrupp av patienterna är sådana som kuskat runt i vården i åratal med olika märkliga symtom.
Eftersom ME är den enda sjukdom jag någonsin hört talas om som måste behandlas genom ett beteende som skulle göra
alla andra människor mer sjuka
så är det förstås kritiskt att man kan vara helt säker på att man inte rekommenderar denna behandling till någon enda patient som egentligen skulle må bättre av måttlig ansträngning och av att träna på att deltaga i ett normalt liv.
Det är sant att de allra flesta människor vill leva ett normalt liv. Att inte kunna det på grund av sjukdom är förstås otroligt tråkigt och en sorg för den som drabbas.
Men det finns också "elallergikerna": de som av olika anledningar inte klarar av att leva ett normalt liv på grund av andra grundorsaker än fysisk sjukdom.
Jag vill inte påstå att alla som har diagnostiserats med ME är simulanter eller psykiskt sjuka. Bara nyansera diskussionen lite. Det är trots allt mycket anmärkningsvärt att slumpen råkar falla så att ett par som är så sköra att de hänfaller till familjeutplåning råkar få två ME-sjuka barn.
Det finns nästan inga vittnesmål om Agnes och Moa som påstår att de var mycket svårt sjuka. De verkar ha haft svårt att orka med skolmiljön och ha haft behov av mycket återhämtning.
De verkar inte heller ha varit särskilt svåra att ta hand om. Inte som ett barn som måste slemsugas varje timme dygnet runt för att inte kvävas eller som har tiotals epileptiska anfall varje dygn eller måste övervakas ständigt för att inte skada sig själv eller sina syskon i ett vredesutbrott.
Föräldrarnas kris står inte i proportion till de faktiska förhållandena (jo jag förstår att det var en tuff situation och att de själva uppenbarligen tyckte det var helt outhärdligt). De reagerar som om de redan hade någon skörhet.
Jag vill inte förneka att barnen hade besvärande symtom eller att familjen hade en jobbig situation. Däremot undrar jag vad som var hönan och vad som var ägget.
När började haveriet? För mig är det inte självklart att det började
efter att Agnes blev sjuk.
Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Då börjar jag med vad letsdoit anser:
De här påståenden är så fjärran min grundinställning och syn på sjukdomstillståndet som man kan komma.
Mer konkret gällande ME kan jag ALDRIG resonera kring sjuka människors tillstånd som " mycket tröttsam evighetsföljetong".
Jag tror att de ME-sjuka barnen i Bjärred skulle ha blivit väldigt ledsna att omdiskuteras på det här sättet; att de som engagerar sig för att få till stånd forskninganslag, förbättrat bemötande från myndigheter, som uppmärksammar att dessa människor lider.
Att som sjuk behöva läsa sådana åsikter vore väldigt beklämmande. Tur att barnen inte kan läsa efterdebatten om dem, de har ju blivit friskförklarade likaväl.
Den andra punkten berör att ME skulle i huvudsak bero på "underliggande psykiska orsaksmekanismer."
Finns inte en chans i min värld. Jag återkopplar igen till de ME-sjuka barn som tråden berör:
Gällande Agnes är jag mer än övertygad att det inte sitter i skallen på henne, att hon dragit ner roliga fritidsaktiviteter på bas av nån psykisk orsaksmekanism.
Att dra ner på nåt som barn finner roligt såsom dans, fotboll och tennis finns inte på kartan. Det är snarare ett tecken på ansträngningsutlöst utmattning (PEM).
Vid diagnostisering utesluts psykiska tillstånd likaväl som andra diffdiagnoser av en läkare.
När det sen kommer till depressiva tillstånd anser jag att ME-patienter är i en högriskzon pga att det är en mycket stressande situation i sig (läs frustration) att i stort sett behöva dra ner på det som är roligt. Att hela livet abrupt förändras; att vilja mer än man orkar och att samtidigt ha fysiska besvär.
Att bli hjälpberoende och påverkas på varenda arena som finns kring en människa.
Att som Agnes behöva hålla kontakt med yttre världen via digital media, att behöva prioritera sociala kontakter utifrån hur man mår och orkar med.
Att behöva samla kraft inför nåt som riskerar ge bakslag och svår utmattning.
Så sensmoralen är, när krutröken lagt sig, är att jag absolut inte ser ME som grundat i några "underliggande psykiska orsaksmekanismer."
Däremot riskerar ME, likt andra fysiska sjukdomar, att medföra tillstånd som påverkar psykiskt välbefinnande negativt för att sjukdomen är så djävlig och ger inskränkningar på så många områden, läs livskvalité, parallellt med att inte kunna påverka det hela då ljud, ljus och ansträning ger en försämring samt att ha fysiska besvär överhuvudtaget som sömnstörningar, ortostatism, smärta eller vad nu besvären består av.
Som jag redan skrivit så anser jag att det är av största vikt att ge forskninganslag så att de kan nå en nivå som kan leda till bättre behandling, förhoppningsvis bot.
Lönsamheten som letsdoit skriver om finner jag så patetisk att jag inte ens ämnar bry mig att kommentera.
Det jag däremot önskar är betydligt mer information, riktlinjer, vart man vänder sig vid nedstämdhet, självmordstankar, utmattning eller vad det nu handlar om. Hur man bemästrar livkriser och att detta gäller både anhöriga och den drabbade.
Att man inte ignorerar att detta förekommer men där tror jag det finns en rädsla som bakbinder för att det finns just personer som anser att problemet bara sitter i skallen så det verkar bli en slags försvarsställning.
Jag sticker inte under stol med att det finns en viss dragning eutanasi vilket jag personligen inte kan fördra.
Sen anser jag att media har ett ansvar, likaväl som patientföreningar, att även framföra det positiva.
De som far fram som i en bitter offerroll och låter som dysterkvistar eller är pro eutanasi har jag ingenting till övers för - lika lite som ytterligheten där folk far fram som om det vore ett korståg mot dem. Nu tror jag tack och lov det är avarter som ägnar det åt detta men tyvärr kan de gapa högt.
Gemene man har mer vett och det är nog väldigt många som lider i det tysta och som drar tunga lass, både sjuka och anhöriga.
Generaliseringar har aldrig varit av godo och inte på bas av dramaemotioner heller. Jag efterfrågar en sansad debatt för att snarare hjälpa dem istället för att det skapas två extrema läger i värsta fall.