2019-03-18, 16:36
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det var för just detta (se det fetade) som föräldrarna bemödade sig med att skriva sitt långa brev och att lämna övriga spår efter sig. O skulle inte stå som ensam gärningsman. Och det måste du begripa. Polisen har granskat de efterlämnade dokumenten. Jag tror att de klarar det utan din inblandning. Och de har inget intresse att en nyfiken random Flashback-medlem "skall förstå".

Däremot kan man hoppas att de inblandade myndigheterna öppnar ögonen när de diagnostisear barn med kroniska sjukdomar. Men DET är en HELT annan utredning.

Men det förstår väl även du att om O eller H var ensam skyldig, men ville framstå som något annat, är det just genom efterlämnade brev, framställd I-Pad med gamla mail osv personen i fråga skulle skapat denna bild?
En mördares egna ord har rätt låg trovärdighet.
Ulf Olsson som mördade Helen och Jannike, skrev ett avskedsbrev innan han hängde sig där han bedyrade att han var oskyldig, trots massiv bevisning i form av DNA, fynd av blod i hans stuga, telefonsamtal där han erkänt mm.

Vi kan precis som Husvagnssvensson så bra uttryckte det inte förutsätta att mordoffer vill att deras mördare ska skyddas och att den orättvisa som drabbade dem ska sekretessbeläggas.
Vad O och H har gjort skyddas av att det hemlighålls. Varför ska mördare skyddas? Gör man något så enormt förfärligt bör man räkna med att ens illdåd blir offentlig och att alla dumheter man gjort kommer ut. Finns ingen anledning att skydda döda mördare.
Citera
2019-03-18, 16:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men det förstår väl även du att om O eller H var ensam skyldig, men ville framstå som något annat, är det just genom efterlämnade brev, framställd I-Pad med gamla mail osv personen i fråga skulle skapat denna bild?
"Vi har gemensamt och i samförstånd beslutat att ta våra och våra barns liv."

Hälsningar från mamma Hanna Brenton och pappa Oskar Henkow till "den det berör".

Välundersökt att ingen blivit lurad, underskrifterna autentiska och styrkt genom annnan digital media.
Citera
2019-03-18, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Men herregud, det är ju du själv som ofta drar upp att du har varit obducent, nu är du tydligen överläkare, du tjänar massor av pengar, dina kollegor, dina vänner advokater och gud vet allt. Det är fullständigt ointressant för Bjärredfallet. Förstår att du gärna vill briljera och försöka vara förmer än vi andra men det funkar inte. Dessutom har du ingen aning om vad vi andra tjänar eller vilka vänner vi har, inte heller hur stora förmögenheter vi har.

Du återkommer hela tiden till att allt måste upp på bordet, vi som är vetgiriga, vi måste kunna lära inför framtiden, nä du bs, du är genomskådad för längesen, din agenda är att H till varje pris skall frias från alla misstankar.

Vad handlar dagens debatt om och vad är upprinnelsen till den? Är avsiktet att börja diskutera något helt annat?

Nej, så klart vi är anonyma här.

Min agenda är att polisen skall VISA detaljerna runt bevisningen så kalla mig vetgirig. Din, Gullans, delis, Lönnrot och armstarks agenda är att ingen på något vis får ifrågasätta polisens bevisning. Mycket tydligt. Slå alla oliktänkare på fingrarna. Förstår faktiskt inte varför ni är kvar i tråden när ni är så klara med vad som hände. Vad som rör sig inne i en mördares huvud får ni ju aldrig reda på.
Citera
2019-03-18, 16:55
Medlem
Merwinnas avatar
Hur går det, har någon överklagat den censurerade FUP:en än? Det känns ganska meningslöst att de släppte den alls, i det skicket...

Citat:
Ursprungligen postat av develi

Finns inte en chans i min värld. Jag återkopplar igen till de ME-sjuka barn som tråden berör:
Gällande Agnes är jag mer än övertygad att det inte sitter i skallen på henne, att hon dragit ner roliga fritidsaktiviteter på bas av nån psykisk orsaksmekanism.
Att dra ner på nåt som barn finner roligt såsom dans, fotboll och tennis finns inte på kartan. Det är snarare ett tecken på ansträngningsutlöst utmattning (PEM).

Vet vi att det var flickorna själva som "drog ner" på sina fritidsaktiviteter då, och att det inte var föräldrarna som tvingade dem?

Vare sig ME finns på riktigt eller inte, så är det ett tillstånd som är relativt lätt att spela - eller att påstå att någon annan har, t.ex. ens barn. Eftersom det inte går att varken bekräfta eller utesluta med verifierbara, naturvetenskapliga metoder, till skillnad från t.ex. diabetes, cancer eller benbrott...
Citera
2019-03-18, 17:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vet vi att det var flickorna själva som "drog ner" på sina fritidsaktiviteter då, och att det inte var föräldrarna som tvingade dem?

Vare sig ME finns på riktigt eller inte, så är det ett tillstånd som är relativt lätt att spela - eller att påstå att någon annan har, t.ex. ens barn. Eftersom det inte går att varken bekräfta eller utesluta med verifierbara, naturvetenskapliga metoder, till skillnad från t.ex. diabetes, cancer eller benbrott...
Nej, för fan Merwinna. Vi kan utgå från att Agnes 14 år satt som en intetsägande amöba utan talförmåga och passivt fann sig i att vara hemma i flera år.
Att hon bar sin sjukdom med heder som hennes vän uttryckte sig men satt där till skillnad från andra barn och ungdomar som hellre har fritidsaktiviteter.
Beskrivningen av Agnes är inte nån kuvad person och hon är inte isolerad heller och övervakad som en hök - hon har tillgång till media, lärare och andra som är involverade i hennes sjukdomstillstånd och även ensamma med då föräldrarna jobbar.
Jag antar att släkten också vore möjligt att prata med förutom skola och vänner.

Att simultera symtom ids jag inte ens kommentera, jag har haft tillräckligt med empatistört resonemang med dig i andra trådar om anhöriga så jag vill inte ens ta del av dina reflektioner.
Citera
2019-03-18, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
"Vi har gemensamt och i samförstånd beslutat att ta våra och våra barns liv."

Hälsningar från mamma Hanna Brenton och pappa Oskar Henkow till "den det berör".

Välundersökt att ingen blivit lurad, underskrifterna autentiska och styrkt genom annnan digital media.

Hur sjutton har de undersökt att ingen blivt lurad och att underskrifterna är autentiska genom annan digital media? De kanske har en helt vattentät metod för att göra sådana analyser som ger glasklara slutsatser. Ärendeansvariga skulle ju åtminstone kunnat delge i sitt extrem-tunna "dokument" HUR de gjort dessa "undersöknigar" hur de kan dra tydliga slutsatser ur det. Innehållet per se i dessa digitala media kan det väl svartmaska, fine, men en utförlig beskrivning om metodiken vore väl fullkomligt rimligt.
Citera
2019-03-18, 17:12
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ulf Olsson som mördade Helen och Jannike, skrev ett avskedsbrev innan han hängde sig där han bedyrade att han var oskyldig, trots massiv bevisning i form av DNA, fynd av blod i hans stuga, telefonsamtal där han erkänt mm.

Vi kan precis som Husvagnssvensson så bra uttryckte det inte förutsätta att mordoffer vill att deras mördare ska skyddas och att den orättvisa som drabbade dem ska sekretessbeläggas.
Vad O och H har gjort skyddas av att det hemlighålls. Varför ska mördare skyddas? Gör man något så enormt förfärligt bör man räkna med att ens illdåd blir offentlig och att alla dumheter man gjort kommer ut. Finns ingen anledning att skydda döda mördare.
Det är barnen och de anhöriga som främst skyddas. Kan du förstå det? Din indignation över detta är förvånande. Om du nu varit läkare, som du upprepar hela tiden i tråden, så begriper du nog sånt som sekretess. Om ett mordoffer kommer in, skulle du skicka runt journal på den kände mördaren samt obduktionsresultaten på den mördade, bara för att du inte gillade det mördaren gjorde? Eller om du var polis, skulle du skriva allt du visste i fallet om Bjärred? Bara för att tillfredsställa nyfikna. Sluta nu med den attityden. Den gör många av oss illamående. Du maskerar din obehagliga nyfikenhet med en gloria. Det funkar inte.
Citera
2019-03-18, 17:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Hur sjutton har de undersökt att ingen blivt lurad och att underskrifterna är autentiska genom annan digital media? De kanske har en helt vattentät metod för att göra sådana analyser som ger glasklara slutsatser. Ärendeansvariga skulle ju åtminstone kunnat delge i sitt extrem-tunna "dokument" HUR de gjort dessa "undersöknigar" hur de kan dra tydliga slutsatser ur det. Innehållet per se i dessa digitala media kan det väl svartmaska, fine, men en utförlig beskrivning om metodiken vore väl fullkomligt rimligt.

Exakt det fetade. Det kan knappast vara så enorm känslig info för anhöriga att spalta upp steg för steg vilka bevis man har och hur man kommit fram till att detta just är ovedersägliga äkta bevis.
Möjlig känsligt för utredarna om det är taffligt gjort och bevisningen svag.
Citera
2019-03-18, 17:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Via NFC - de kallas handstilsforensiker. De andra heter IT-forensiker. För övrigt sattes det 10 utredare på fallet inledningsvis och att det är en stor FUP råder ingen tvekan om sett till paginering:
Man arbetar på identiskt sätt som vid andra mordutredningar.

Att du sen inte accepterar sekretess vid nedlagd Fu/döda gärningspersoner kan man inte belasta utredningen. Att du inte begriper att du erhållit mer info än sedvanligt likaså.

Jag har förstått att ditt ego suktar efter mer information men Fu är inte till för att stilla din nyfikenhet så att du får personlig ro i själen för att svaret inte faller dig på läppen.

Vi har erhållit ett svar av Fu och det lyder att båda föräldrarna är formellt misstänkta för att ha dödat sina döttrar.

Överklaga till Kammarrätten, där gör nog ditt gnällande mer nytta och önskar du som sagt lagändring så får du börja leverera motioner ---> propositioner. Det finns säkert vägar som kan skapa förändring; föreningsengagemang är en väg.
Citera
2019-03-18, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det är barnen och de anhöriga som främst skyddas. Kan du förstå det? Din indignation över detta är förvånande. Om du nu varit läkare, som du upprepar hela tiden i tråden, så begriper du nog sånt som sekretess. Om ett mordoffer kommer in, skulle du skicka runt journal på den kände mördaren samt obduktionsresultaten på den mördade, bara för att du inte gillade det mördaren gjorde? Eller om du var polis, skulle du skriva allt du visste i fallet om Bjärred? Bara för att tillfredsställa nyfikna. Sluta nu med den attityden. Den gör många av oss illamående. Du maskerar din obehagliga nyfikenhet med en gloria. Det funkar inte.

På det fetade gissar jag (utan att svara för Solglittret) att svaret är JA - ifall åklagare begär ut dessa. Så är det ju med lagen - du som individ som råkar ha ett visst jobb, och dina personliga subjektiva tankar och dömanden, ska inte tas hänsyn till, i jobb såsom läkare eller polis. Det finns en del yrken då det är extremt viktigt att kunna separera ens privata jag från ens professionella för att kunna göra det jobb man ska på ett rättrådigt sätt.
Citera
2019-03-18, 17:19
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Vad handlar dagens debatt om och vad är upprinnelsen till den? Är avsiktet att börja diskutera något helt annat?

Min agenda är att polisen skall VISA detaljerna runt bevisningen så kalla mig vetgirig. Din, Gullans, delis, Lönnrot och armstarks agenda är att ingen på något vis får ifrågasätta polisens bevisning. Mycket tydligt. Slå alla oliktänkare på fingrarna. Förstår faktiskt inte varför ni är kvar i tråden när ni är så klara med vad som hände. Vad som rör sig inne i en mördares huvud får ni ju aldrig reda på.

Mitt inlägg var ett svar till solglittret och om du vill veta om avsikten bör du vända dig direkt till vederbörande.
Citera
2019-03-18, 17:21
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare

Det är inte att vara vetgirig, det liknar mer nyfikenhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in