Citat:
Ursprungligen postat av
Lillamig72
Det var mig solglittret diagnostiserade med panikångestattack. Något jag inte har. Behöver jag påpeka att jag efter det tar allt som den skribenten skriver med en nypa surt salt.
Det är fruktansvärt om flickorna fick möta en läkare av den kalibern. Om nu glittret verkligen arbetar som läkare.
I den här tråden har exempel på hur personer, både vuxna och barn med ME bemötts
Det är en tragisk läsning att vuxna och personer som utger sig för att vara läkare kan vara så inskränkta och bakåtsträvande.
Idag handlade hela Malous efter 10 om ME. På TV4. Det var bla en tjej där som insjuknade som barn. Aktuell forskning/forskare, anhöriga. Författaren Karin Alvtegen mm.
Kan verkligen rekommendera er att titta på det.
Bjärredsfamiljens öde låg i bakgrunden. Och man funderade verkligen på hur Agnes och Moa haft det och gått igenom medan de levde. Hur föräldrarna klarade av det vet vi tyvärr redan. De klarade det inte alls. Hela familjen blev utplånad. Finns inte. Två föräldrar som i samförstånd inte lät sina flickor leva längre.
Det här kommer att pratas om länge. Länge som de mord de
var. Och länge för den sjukdom flickorna hade. Som familjen inte klarade av att hantera. Tre mord och ett självmord.
Du glömmer bort att nämna att det efter ditt inlägg med dina beskrivna besvär vid ett toalettbesök kom flera inlägg från postare som led av panikångest och hade exakt de symptom du beskrev. Som också nämnde att det var typiska besvär för någon med panikångest.
Du glömmer också att nämna att jag aldrig
diagnostiserade dig. Dels görs det inte på FB, dels gör ingen läkare det på några textrader utan undersökning.
Snarst att likna vid en frågespalt i en veckotidning. Dina beskrivna besvär skulle mycket väl kunna överensstämma med panikångest, en diagnos många läkare skulle sätta vid denna typ av beskrivna besvär - men naturligtvis aldrig utan undersökning, provtagning etc.
Det är inte så lätt att differentialdiagnostisera mellan ME och panikångest. Beskriver man en enskild upplevelse yttrar sig besvären väldigt lika. MEs värkproblematik är tydligen också väldigt lik fibromyalgi - en annan sjukdom med diffusa besvär och oklara fynd.
Därtill är ME väldigt likt
neurasteni enligt engelsk litteratur. Det som på 1800-talet var vanligt hos kvinnor i 35-55 års åldern som blev orkeslösa och utmattade och idag skulle kallas utmattningsbesvär,
Om nu inte ens O ville nämna att As besvär var ME, var det kanske inte så typiska besvär?
Kronisk trötthetssyndrom hade samma diagnoskod G93,3 som ME när A blev sjuk. Hon kan ha fått diagnosen kroniskt trötthetssyndrom först.
Och hur skulle man någonsin kunna säkert avgöra att flickorna verkligen led av ME? O var utpräglad akademiker, höll på med momsuträkningar. I en sådan värld uppfattas ibland det som inte går att hitta eller bevisa som något som inte heller finns.
Det jag har svårt att förstå är hur man kan uppfattade det som en
kränkning att ens symptom också överensstämmer med en annan sjukdom. Att en postare som
Frank.Jesus beklagar att du utsatts för en så förfärlig skändning genom att man berättar att dina symptom skulle kunna vara panikångest också.
Är folk med panikångest sämre människor??