Citat:
Ursprungligen postat av
Hexenhammer
Förlåt för det felaktiga ordvalet. Det går snabbt ibland. Du har rätt. Dock är han inte riktigt "vem som helst".
I vår social media tid, skulle jag just hävda att han är "vem som helst".
Förr blev folk kända för att de faktiskt hade något nytt, intresant att tillföra debatten, idag blir folk kända för att de provocerar, skriker högst etc.
JP blev känd för att han gick emot en "hatlag" och föll precis rätt i div. "hatares" böcker.
Han har inget nytt eller speciellt intressant att komma med, så ursäkta men nej jag kan inte se att han skulle vara speciell på nått sätt.
Citat:
Du har fritt fram att lägga fram "någon" som säger motsatsen, det är helt okej. Kör på!
Som säger motsatsen till vadå? För nej jag kan inte hitta någon som säger exakt motsatsen till exakt allt som JP hävdar och vi har diskuterat flera saker redan. Så precisera dig tack.
Citat:
"Löjlig åsikt". Shit, jag blir verkligen golvad av dina argument här!
Du målade upp en bild av vad som skulle vara kvinnlig och manligt med 2000 år på nacken, säg mig? Vad är DINA vetenskapliga bevis för denna bild? Dessa 2000 år av evigt tjat, JP? eller vad?
Och jag har redan kontrat ett element ur din "bild" Skvaller.
Denna oerhört tjatiga bild av att när män träffas så byter de information, och detta skulle vara seriöst, viktigt och inget skumt med.....medan när kvinnor träffas så skvallrar de, endast i akt och mening att vadå? förstöra för alla.
Lite samma som när en man är arg så är detta en "riktig" uppriktig känsla som alla borde respektera, när en kvinna är arg så är hon bara en jobbig ragata.
Och så håller det på.
Och du fortsätter i samma spår.
kanske DU som borde börja tänka lite vad det är du sysslar med och varifrån dessa bilder du har kring kvinnor och män faktiskt har för underbyggnad.
Citat:
Du har fortfarande inte läst ELLER förstått vad jag skrivit. Ledsamt.
Oh well. Du har fel. Och jag menar inte att "bara kvinnor pratar". Självklart är verbal förmåga EN av många vägar till framgång. Det jag skrev var alltså INTE att män "inte innehar verbal förmåga". Det jag skriver är att kvinnor i maktpositioner oftare använder en typ av verbalt tillvägagångssätt för att utesluta, slå omkul och ta makt.
Till skillnad mot vad? Att slå folk på käften som män sysslar med för att få chefsposten eller?
Citat:
Jag har återigen inte pratat om att män inte kan använda hårda ord. Jag pratar alltså om ord som maktstrategi. Hur många män skvallrar bakom ryggen på sina polare när de vill slå omkull någon? Hur många manliga chefer skvallrar bakom ryggen och verbalt svartmålar för att få någon att tappa makt? Det är klart att det kan hända - men tendenser tyder på att män mer sällan använder sig av sådana metoder snarare än kvinnor.
ja jösses...hur många män snackar inte skit om kvinnor, eller snackar skit om andra män, eller snackar skit om andra grupper...nä det har ju aldrig hänt i världshistorien, sånt...skit är ju "kvinnligt"
Citat:
Dock ofta inte genom ord utan genom handling. Men ja, klart män har gjort det.
Och det krävs ord...mycket ord.. för att skapa denna norm som rättfärdigar detta.
Och världen har som sagt kryllat av gubbar som strösslat ord runt sig kring hur underlägsna kivnnor är etc... så? inte använt ord? inte baktalat? Skillnaden här är att mäns "baktaleri" blev/ är lagar och rättesnören i samhället medan kvinnors inte blev/ är det.
Citat:
Jag vet vad empati betyder. Vad försöker du säga?
Ja vad tror du jag försöker säga? Eller du kanske inte läser?
[quote]Anses av forskare...? Källa?
Jag har inte sagt att brist på empati är en bra egenskap för att kunna leda människor (nu kan du inte läsa... IGEN). Däremot är ego, och att inte låta känslor komma ivägen för beslutsfattande något som värderas högt när man söker en tjänst som ledare. Detta då man förväntas sätta affären framför människan i många fall, vilket absolut kan vara olyckligt, men det är tyvärr så det är.
Googla emphaty och science så får du säker tupp något.
Skilj på en förmåga (empati) och vad man sen gör med den.
Empatilösa människor finns det ett ord för de kallas psykopater, och nej jag tror inte de flesta företag vill ha den gruppen människor på ledande positioner längre, vi har gått vidare i vår kunskap kring vad som faktiskt utgör ett bra effektivt arbetsklimat och vilken ledartyp som därför bör prioriteras.
Citat:
Nu är du någonstans med argument som jag inte ser poängen i. Du kan säkert ha rätt. Menar du att kvinnor per definition är bättre ledare? Själv har alla kvinnliga ledare jag haft varit dåliga (säger inte att alla kvinnor är dåliga ledare, absolut inte - jag måster skriva det, eftersom att du inte kan läsa eller förstå):
- De har antingen varit konflikträdda och alltid låtit sina känslor stå ivägen för beslut, vilket innebär att de alltid vill vara alla till lags och aldrig vågar sätta ner foten och/eller fatta beslut (för att det potentiellt kan såra någon).
- Eller så har de varit alldeles för auktoritära, till en så pass hög nivå att de varit rent elaka. Antagligen för att de slagits hårt för att nå till toppen, att de börjat missuppfatta betydelsen av välvillig och konstruktiv auktoritet.
Nej det menar jag inte, den typen är det mer du som menar men då med män.
De egenskaper som utgör bra ledarskap finns hos båda könen, men inte hos alla individer.
Eller också lider du av en fördomsfull oförmåga läsa av människor korrekt utan att ständigt dra in deras könstillhörighet?? Kanske? hmm?
Ohh, hon handlar så...men MÅSTE ju bero på att hon "låter sina känslor styra".... eller...för att hon är "elak" och "okvinnlig"
Ohh han handlar så ..men MÅSTE ju betyda att han tänkte till ordentligt innan...eller....för att han är bestämd och "vet vad han vill".
Citat:
Jag har alltså inte sagt att egoism, skrytfaktor eller brist på känslor definierar en bra ledare. Hoppas du läser och förstår den här gången.
Fast de tär ju faktiskt vad du underförstått skriver....du skrev ovan att empati inte skulle vara en önskvärd faktor för ledarskap...
för då skulle ju känslorna komma ivägen typ.
Sen på andr paltser har du skrivit att empati är typiskt kvinnlgit och inte manligt....
och så vidare...
Försök förstå att hela denna uppdelning mellan kön är ...nonsens.
Och det som är problemet här är sexism och oseende.
Du ser inte en mans förmåga att få sina anställda eller arbetskamrater att må bra omkring sig, bero på empati. Utan denna förmåga härleder du förmodligen då till något annat drag, fin personlighet kanske.
men det är empati. Han, precis som de kvinnor du betraktar som empatiska, styrs av samma område i sin hjärna som klarar läsa av andra människors känslor och behov och han äger en instinktiv förmåga att använda sina mänskliga resurser till att "fylla i" där det behövs. Extremt gott ledarskap. Och inte ett skit skillnad mellan män och kvinnor.
Där det kan skilja är att en empatisk kvinnlig chef som ser att en anställd mår dåligt, kan uttrycka sitt "fylla i" på ett annat sätt än en manlig och detta kan vara styrt av könsroller.
På samma sätt ser du inte en kivnnas "bestämdhet" "auktoritet" och "vet vad hon vill" som just detta, utan du ser förmodligen något okvinnligt, medan en man som beter sig exakt samma är normal förmodligen enligt dig.
Sexism kallas detta för eller oförmåga faktiskt se förmågor utan färgning av fördomar, för vad de är hos båda könen.
Citat:
Japp. Kvotering är ju precis samma form av maktmissbruk och diskriminering som män historiskt använt mot kvinnor. Jämställdhet handlar om lika villkor och lika möjligheter, inte om någon form av lagstiftat utfall. DET är diskriminering om något. Hade det varit rimligt att kvotera in vita inom friidrotten, och i synnerhet vad gäller lön och vinster - eftersom att svarta är så överrepresenterade t.ex.? Självfallet inte.
Kvinnor i Sverige har samma rättigheter som män. Jag har ALDRIG hört en kvinna på toppen som pratat om hinder och diskriminering. Självfallet måste de utmana männen (och därmed använda sig av samma spelregler, dvs maskulina sådana), men inte annars. Det är alltid kvinnliga loosers på botten, som aldrig varit eller har för avsikt att bli chef som klagar över hur få kvinnliga chefer det finns. Well, så kan utfallet bli när jämställdhet råder. Vi väljer olika vägar i livet och DET är vad jämställdhet och frihet innebär.
Nej det är det inte...Ingenstans i den patriarkala historien har män vid makt sagt att om kvinnan och mannen är lika bra så tar vi det kön som saknas....(vilket är den vanligaste formen av kvotering vi använder)
utan man har sagt; vi accepterar bara män.
Sen ursäkta varför inte använda feminina spelregler? HMM?
eller justera spelreglerna så att de är regler som faktiskt sätter rätt egenskaper på rätt ställe.
dvs varken maskulina eller feminina spelregler utan just spelregler.