Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
J P är mig veterligen psykolog inte psykiatriker. Och hur många psykologer tror du världen har? Och har alla dessa samma uppfattningar tror du i dessa frågor? så? Nå OM nu psykolog skulle vara detta rättesnöre att gå efter om det går att lita på vad någon påstår vem av alla dessa? kanske 300 000 psykologer i världen ska vi lite på? hmm?
Förlåt för det felaktiga ordvalet. Det går snabbt ibland. Du har rätt. Dock är han inte riktigt "vem som helst".
Citat:
JP är känd som en samhällsdebattör och i min mening provokatör. Hur många av dessa tror du det finns...? etc etc.
Så JA! Någon.
Du har fritt fram att lägga fram "någon" som säger motsatsen, det är helt okej. Kör på!
Citat:
Fast återigen....löjlig åsikt. För allt omkring dig av historia och samhällsstrukturer talar ju emot detta.
"Löjlig åsikt". Shit, jag blir verkligen golvad av dina argument här!
Citat:
1. Verbal förmåga är bevisen ALLA vid makt metod att skaffa makt på. Utan undantag skulle ajg hävda.
Du har fortfarande inte läst ELLER förstått vad jag skrivit. Ledsamt.
Oh well. Du har fel. Och jag menar inte att "bara kvinnor pratar". Självklart är verbal förmåga EN av många vägar till framgång. Det jag skrev var alltså INTE att män "inte innehar verbal förmåga". Det jag skriver är att kvinnor i maktpositioner oftare använder en typ av verbalt tillvägagångssätt för att utesluta, slå omkul och ta makt.
Citat:
2. Och hån och förlöjligande HALLÅ! Vilket kön har ägnat 2000 år att offentligt håna kvinnor? Ta detta forum som ex. vilket kön sitter här och hånar hela könet kvinnor dagligen?
Behövs kvinnor?
Ska kvinnor ha rätt rösta?
är kvinnor bra på något överhuvudtaget?
Kvinnor gillar att våldtas...
etc etc-----vad är detta om inte just hån?
Jag har återigen inte pratat om att män inte kan använda hårda ord. Jag pratar alltså om ord som maktstrategi. Hur många män skvallrar bakom ryggen på sina polare när de vill slå omkull någon? Hur många manliga chefer skvallrar bakom ryggen och verbalt svartmålar för att få någon att tappa makt? Det är klart att det kan hända - men tendenser tyder på att män mer sällan använder sig av sådana metoder snarare än kvinnor.
Citat:
Stänga ute?...ja just! DEN metoden har ju inte män använt flitigt genom historien och fortsatt så på de flesta delar av världen. Där finns ingen kvinna som menat att män bör uteslutas från div beslutsorgan, där har funnit massor av män och finns! som seriöst menar att kvinnor ska och bör uteslutas från det mesta.
Dock ofta inte genom ord utan genom handling. Men ja, klart män har gjort det.
Citat:
Seriöst! skärp dig och lär dig att iaktta hur världen faktiskt ser ut INNAN du sitter och öser ur dig detta inlärda trams.
Det samma. Eller lär dig läsa... men det har jag märkt att du har svårt för, i precis alla svar du ger, i precis varenda diskussion.
Citat:
Det kallas för att tro på sig själv och sina förmågor, och det skaffar man sig oftast tack vare hur man växer upp, dvs vilken back-up man får.
Vidare handlar det om vad som anses vara prioriterade egenskaper av de som nu väljer.
Exakt.
Citat:
Slår du upp empati så får du:
"Empati (sökande till kärlek) betecknar förmågan att uppleva och förstå andra kännande individers känslor. Empatibegreppet är nära besläktat med inlevelse och medkänsla. Empati handlar om en psykisk förmåga att förstå och känna med andra, vare sig personen håller med eller inte; till exempel en psykolog kan ha empati med en brottsling utan att bli likadan eller vara likadan."
Jag vet vad empati betyder. Vad försöker du säga?
Citat:
Det är alltså i stort en förmåga som man kan välja att sen uttrycka på olika sätt, eller inte.
Och det anses av forskare vara A och O för alla mer intelligenta sociala flockdjur, för utan detta så funkar det inte speciellt väl leva i flock.
Så jag skulel säga precis tvärtom, en förutsättning för en bra ledare för en grupp är att
1.Hen har ett genuint intresse för sin grupps välmående, och inte har tagit denna maktposition för att suga ut max till sig själv.
2. Hen har sunda kognitiva förmågor och här ingår ex empati. Dvs klarar se, tänka, förstå och känna in.
3. Hen har personlig förmåga/ kunskap att agera på rätt sätt i sin kontext.
Anses av forskare...? Källa?
Jag har inte sagt att brist på empati är en bra egenskap för att kunna leda människor (nu kan du inte läsa... IGEN). Däremot är ego, och att inte låta känslor komma ivägen för beslutsfattande något som värderas högt när man söker en tjänst som ledare. Detta då man förväntas sätta affären framför människan i många fall, vilket absolut kan vara olyckligt, men det är tyvärr så det är.
Citat:
En av djurvärlden absolut bästa ledare skulle jag tippa är matriarken hos elefanter....
empati, intelligens samt kunskap.
Nu är du någonstans med argument som jag inte ser poängen i. Du kan säkert ha rätt. Menar du att kvinnor per definition är bättre ledare? Själv har alla kvinnliga ledare jag haft varit dåliga (säger inte att alla kvinnor är dåliga ledare, absolut inte - jag måster skriva det, eftersom att du inte kan läsa eller förstå):
- De har antingen varit konflikträdda och alltid låtit sina känslor stå ivägen för beslut, vilket innebär att de alltid vill vara alla till lags och aldrig vågar sätta ner foten och/eller fatta beslut (för att det potentiellt kan såra någon).
- Eller så har de varit alldeles för auktoritära, till en så pass hög nivå att de varit rent elaka. Antagligen för att de slagits hårt för att nå till toppen, att de börjat missuppfatta betydelsen av välvillig och konstruktiv auktoritet.
Citat:
Utan detta så har du en rätt kass ledare.
Jag har alltså inte sagt att egoism, skrytfaktor eller brist på känslor definierar en bra ledare. Hoppas du läser och förstår den här gången.
Citat:
Sen återigen, du har ju sjukt konstiga föreställningar om världen. VAR någonsin! har feminister försökt sparka ner män till botten? Ursäkta men
Där finns inga politiska planer hos feminister att ta bort mäns mänskliga rättigheter, eller politiska eller juridiska eller etc etc. Den typen av idéer – som sagt! – är det män vid makt som sysslat och sysslar! med.
Det feminister sysslat med och sysslar fortsatt med överallt på detta klot är att få lika rättigheter som män gett sig själva.
Japp. Kvotering är ju precis samma form av maktmissbruk och diskriminering som män historiskt använt mot kvinnor. Jämställdhet handlar om lika villkor och lika möjligheter, inte om någon form av lagstiftat utfall. DET är diskriminering om något. Hade det varit rimligt att kvotera in vita inom friidrotten, och i synnerhet vad gäller lön och vinster - eftersom att svarta är så överrepresenterade t.ex.? Självfallet inte.
Kvinnor i Sverige har samma rättigheter som män. Jag har ALDRIG hört en kvinna på toppen som pratat om hinder och diskriminering. Självfallet måste de utmana männen (och därmed använda sig av samma spelregler, dvs maskulina sådana), men inte annars. Det är alltid kvinnliga loosers på botten, som aldrig varit eller har för avsikt att bli chef som klagar över hur få kvinnliga chefer det finns. Well, så kan utfallet bli när jämställdhet råder. Vi väljer olika vägar i livet och DET är vad jämställdhet och frihet innebär.