2019-03-18, 13:58
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du blandar ihop religiöst med subjektivt. Varför skulle det vara synonymt och varför behöva olika ord då?
Att subjektiva värderingar skulle inneha något värde alls är en religiös föreställning.
Citera
2019-03-18, 14:49
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Att subjektiva värderingar skulle inneha något värde alls är en religiös föreställning.

Nej det är det inte.
Citera
2019-03-18, 16:28
Medlem
[quote=svartekaptenen|66918454]
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Vilken gud? Oden?
Den Gud som har skapat alltet
Citera
2019-03-18, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag ska bara kommentera detta enda av allt ditt demotrams.

Du påstår för det första att du menar grundläggande element, och så blandar du själv in frukter och samlag? Hur hänger DET ihop med grundläggande element?

Sedan så ändrade du från förutsägbart till förutbestämt. Jag skrev uttryckligen om vad som var förutsägbart därför att du skrev om vad som var förutsägbart men du påstår nu att jag har fel genom att skriva om vad som du påstår är förutbestämt, trots att du själv ursprungligen talade om sådant som var förutsägbart.
Du kom inte med minsta giltiga invändning mot det jag skrev, utan du ändrade till något annat och sedan påstår du bara att något är förutbestämt, utan att över huvud taget visa att det faktiskt är så och absolut inte kan vara något som uppnåtts genom slumpen under miljontals år.
Ja, just det, ja, nu kommer jag ihåg. Du hade ju inte fattat hur slumpen fungerar och att slumpvis omkastande av grundläggande element (sedär, nu använde jag den termen) till slut kommer att bilda mer komplicerade sammansättningar, allt från lätta gaser till fasta mineraler och till och med aminosyror.

Men du har en annan tro som du inte har kunnat visa några som helst belägg för, bara lösa teorier om någon gudomlig kraft som skapat hela universum ur tomma intet genom att styra allt ända in i minsta lilla atom.

Och det påstår du utan minsta lilla bevis. Jag har i alla fall matematiska sannolikhetsbevis bakom mitt påstående, och det är något som går att demonstrera i det fysiska universum. Försök att göra det med din teori. Det är det som vi alla andra här väntar på. Och väntar, och väntar och väntar ...
Förstår du själv vad du skrivit? teksamt!
Citera
2019-03-18, 16:31
Medlem
Citat:
"Det bara är så"
Return of the demotrams -2019

Din tolkning av alla nyanser jag gett dig. ditt problem inte mitt
Citera
2019-03-18, 16:32
Medlem
Citat:
Mer trollformler. Jag börjar nästan bli rädd!

Din förståelse av systemen är subjektiv, ja. Exakt.

Jättebra argument.

Det är ju exakt vad du säger. Rymdpappa trollade fram allt och styr det, annars hade ingenting fungerat för du förstår inte hur det annars skulle gå till. Den mest grundläggande formen av vidskepelse.

Rymdpappa Jahwe, Allah, han som trollar så att fiskar kan simma och så att bäckar faller nedåt och så att universum kommer till från ingenting. Magi. Zap zap.

Du säger själv att du är utvald och så anklagar du mig för att tro att jag är världens centrum? Bra jobbat.

Varje gång du gör ett inlägg demoleras dina "bevis" eftersom det inte uppfyller definitionen av bevis. Det är bara påståenden. Om jag skriver "himlen är grön med rosa prickar" så är det inte ett bevis för det, det är ett påstående. Likväl om du skriver att inget i universum skulle fungera om inte ett medvetande ligger bakom det så är det ett påstående och inte ett bevis. Beviset skulle ligga i att bevisa att det krävs ett medvetande, inte bara skriva det. Förstår du inte det?

Du menar att du är anställd av en religiös friskola för att sprida dynga till barn?
Tack. Om du ger mig streck vet jag att jag gjort rätt.

Du tror att en magisk rymdgubbe trollade fram universum från ingenting. Behövs det mer?

Tack, men jag har aldrig mått bättre. Tyvärr är dina trollformler lika verkningslösa som dina utbildning måste ha varit.

Du tolkar Gud som pappa rymd, detta har jag inte sagt. Jag har gett dig massviss med bevis du upprepar ditt trams bara.
Om du mår bra så är helvetet gjort av is
Citera
2019-03-18, 16:33
Medlem
Citat:
Nej, du har inte förklarat. Du har bara sagt att det är så, inte hur.

Nej, vi ska inte utgå ifrån hur människor fungerar för att förstå hur universum och naturlagarna fungerar.
Vad får dig att tro att det är korrekt metod?

Fast ditt argument är ju att ingenting fungerar utan att någon rymdtrollkarl styr det. Gäller det även för att få bäckar att rinna nedåt?

Jag har förklarat allt för dig. Jo vi ska utgå från människors perspektiv, allt annat är trams.
Citera
2019-03-18, 16:33
Medlem
Citat:
Nej, du har inte förklarat. Du har bara sagt att det är så, inte hur.

Nej, vi ska inte utgå ifrån hur människor fungerar för att förstå hur universum och naturlagarna fungerar.
Vad får dig att tro att det är korrekt metod?

Fast ditt argument är ju att ingenting fungerar utan att någon rymdtrollkarl styr det. Gäller det även för att få bäckar att rinna nedåt?

Jo jag har förklarat. Att du inte förstår är ditt problem, inte mitt.
Citera
2019-03-18, 16:35
Medlem
[quote=kiss74|66914027]
Citat:
Nej, du har bara påstått. Som många andra gjort genom historien i denna fråga. De flesta försöker filosofera fram gudar.
nej jag har gett tråden nyanserade förklaringar.
Citera
2019-03-18, 16:45
Medlem
[quote=demotrams|67065751]
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Den Gud som har skapat alltet
jaha men du måste ge ett namn.
Citera
2019-03-18, 17:01
Medlem
[quote=svartekaptenen|67065912]
Citat:
jaha men du måste ge ett namn.
Varför är det ett måste? Skaparen till alltet räcker gott och väl
Citera
2019-03-18, 17:31
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Nej det är det inte.
Förklara gärna hur du tänker.. hur menar du? Varför inte?

Min förklaring och definition av ”religion” har jag redan delgett.
Om man Tror att ens egna värderingar är något värt alls så är man nödvändigtvis religiös.
Varför innehar din värdering värde alls menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in