2019-03-17, 20:18
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så påståendet ”Gud finns” är ett känsloargument?
All bra argumentation är grundad i korrekt Ethos, korrekt Logos och korrekt Pathos.

Man behöver alltså med ”rätt” känsla föra ett logiskt resonemang som är i koherens med mottagarens känslor. Förståelse, leder till Insikt
I Samtal/diskussioner flera parter emellan kan retorik omöjligt uppfattas korrekt av alla , vi är ju så olika.
Här på anonyma internetforum är missförståelsen och misshandeln ofta väldig och våldsam.

Har du ingen känsla i/för dina argument är de inte ens värda sin vikt i fetstil.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-17 kl. 21:16.
Citera
2019-03-17, 21:52
Medlem
AXKYA131313s avatar
Att utkräva vetenskapsmässiga belägg för Sannigen är lika galet som fundamentalism.
Vi behöver skilja på vanföreställning och missföreställning.
Vetenskapen är en vanföreställning då den radikalt utgår ifrån en holistisk världsbild och att sanningen är sådan som vi kan beskriva den.
Det är till denna skara galningar flest verkar sålla sig idag (inkl jag själv).
.:.

-Gud Existerar! Är en bättre ståndpunkt än -Gud Existerar Inte!

En dag kanske vi alla erkänner bevisningen.

Jag tror på en allomfattande Sanning. Om den/det sen existerar eller inte är frågan vi tar med oss vidare.
Tro och Tvekan/kritik verkar dock nödvändigt för kunskapsutvecklingen.

Om ni på riktigt är intresserade av våra moderna verktyg för sanningssökande föreslår jag att ni läser tex något av epistemologen Michael Williams.
En av dem jag anser vara Sanningens främsta kritiker idag, han verkar varken tro på ”Gud” eller sanningen.
God Kritik är Bra, men All kritik skall sedan åter kritiseras.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-17 kl. 22:13.
Citera
2019-03-17, 23:48
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så påståendet ”Gud finns” är ett känsloargument?

Det är ett religiöst påstående, precis som påståendet "Gud existerar inte".

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Hur då obevisat? Jag förklarade ju mina belägg för mina påståenden.
Det har du aldrig gjort.

Du förklarade inga belägg alls. Du konstaterade endast att jag skulle "skämmas" för att jag ens vågade ifrågasätta dina postulat.
Citera
2019-03-18, 01:19
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Du förklarade inga belägg alls. Du konstaterade endast att jag skulle "skämmas" för att jag ens vågade ifrågasätta dina postulat.

Om du hade läst ordentligt så ger jag alltid belägg för mina påståenden. Begreppen moral och etik gav jag t.ex. definitioner för och förklarade hur de används av andra inom filosofi och psykologi.
Det är belägg.
Du gav inga som helst belägg för dina åsikter om termernas användning.

När det gäller begreppet "överlevnad" så påstod du ur tomma luften att överlevnad inte hade något som helst objektivt eller inneboende värde, vilket jag motbevisade genom att hänvisa till hur naturen fungerar.

Du gav återigen inga som helst belägg för dina åsikter, utan valde att idiotförklara mig, som om det skulle var ett smart drag i en debatt.
Citera
2019-03-18, 01:32
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
valde att idiotförklara mig, som om det skulle var ett smart drag i en debatt.
”Smart” är inte detsamma som bra, i vissa fall är det bra att vara ”dum”.
Att påtala fakta är dock alltid förträffligt i en debatt.
Här på Flashback håller vi heller inte på med ”debatt”, här diskuterar vi www-style
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-18 kl. 01:39.
Citera
2019-03-18, 01:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Här på Flashback håller vi heller inte på med ”debatt”, här diskuterar vi www-style

Tala för dig själv.
Citera
2019-03-18, 01:41
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Tala för dig själv.
För mig själv?
Vet du ens vad Debatt är?

Visst är det någon form av debatt vi försöker föra, men vi lyckas aldrig.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-18 kl. 01:44.
Citera
2019-03-18, 01:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
För mig själv?
Vet du ens vad Debatt är?

Visst är det någon form av debatt vi försöker föra, men vi lyckas aldrig.

En debatt är ett formaliserat och reglerat system för logisk argumentation där två eller fler debattörer försöker övertyga en grupp åhörare i en avgränsad fråga. Ordet debatt kommer från franskans de- 'av, från' och battre 'kämpa', och betyder slå sönder (motståndarens argument).
Citera
2019-03-18, 03:10
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Nej. De flesta av oss försöker föra en logisk debatt med argument och belägg.
Du är ett av undantagen och du brukar varken påtala fakta eller hålla dig till sanningen.
Citera
2019-03-18, 10:24
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ett cirkelresonemang. "Allmännytta är bra för det är allmännyttigt". Jag bad dig härleda logiken till ett objektivt faktum, men istället begår du logiska felslut på en 5-årings nivå.
Fast frågan gällde inte allmännytta. Sluta svamla.

Citat:
Moral kan bara komma från en absolut förkunnare av sanning, eftersom metafysiska sanningar inte kan härledas empiriskt.
Så moral finns inte då det inte finns någon absolut förkunnare av sanning eftersom en absolut förkunnare av sanning inte kan härledas empiriskt?
Tack för det.

Citat:
Biologiska instinkter kan alltså inte användas som en basis för ett sekulärt moralsystem? Då blir min följdfråga varför du i tidigare inlägg försökte göra just detta genom att åberopa självbevarelsedrift, välbefinnande och överlevnad.
Det är inte vad jag skrev.

Citat:
För det gör mord, våldtäkt och pedofili moraliskt.
Inte nödvändigtvis. Visst kan relativisering försvara vad som helst men en subjektivt moralsystem handlar om ex. den gyllene regeln. En överenskommelse för att underlätta samlevnad.

Citat:
Korrekt. Såtillvida att du inte erkänner att moral är 100% subjektiv och att moraliskt oförsvarliga handlingar således per definition är moraliska om handlingens subjekt ansåg handlingen moralisk.
Det är 100% subjektivt och ett socialt kontrakt. Det innebär inte att moral inte existerar eller tillåter vad som helst.
Citera
2019-03-18, 10:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du anser något en sanning helt på basis av icke-empiriska, känslomässiga och subjektiva åsikter.

Du blandar ihop religiöst med subjektivt. Varför skulle det vara synonymt och varför behöva olika ord då?
Citera
2019-03-18, 11:01
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Nej. De flesta av oss försöker föra en logisk debatt med argument och belägg.
Du är ett av undantagen och du brukar varken påtala fakta eller hålla dig till sanningen.
Det var ju kul påtalat av en scientolog.
Faktum som du redan känner till dem eller sanningen så som du känner till den menar du nog?

Även jag försöker före en god debatt.

Du önskar mest bevisa Xenu.

Att du inte förmår tolka innehållet är mest din egen förlust.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in