Citat:
Ursprungligen postat av
Skogsvatte
Ett cirkelresonemang. "Allmännytta är bra för det är allmännyttigt". Jag bad dig härleda logiken till ett objektivt faktum, men istället begår du logiska felslut på en 5-årings nivå.
Fast frågan gällde inte allmännytta. Sluta svamla.
Citat:
Moral kan bara komma från en absolut förkunnare av sanning, eftersom metafysiska sanningar inte kan härledas empiriskt.
Så moral finns inte då det inte finns någon absolut förkunnare av sanning eftersom en absolut förkunnare av sanning inte kan härledas empiriskt?
Tack för det.
Citat:
Biologiska instinkter kan alltså inte användas som en basis för ett sekulärt moralsystem? Då blir min följdfråga varför du i tidigare inlägg försökte göra just detta genom att åberopa självbevarelsedrift, välbefinnande och överlevnad.
Det är inte vad jag skrev.
Citat:
För det gör mord, våldtäkt och pedofili moraliskt.
Inte nödvändigtvis. Visst kan relativisering försvara vad som helst men en subjektivt moralsystem handlar om ex. den gyllene regeln. En överenskommelse för att underlätta samlevnad.
Citat:
Korrekt. Såtillvida att du inte erkänner att moral är 100% subjektiv och att moraliskt oförsvarliga handlingar således per definition är moraliska om handlingens subjekt ansåg handlingen moralisk.
Det är 100% subjektivt och ett socialt kontrakt. Det innebär inte att moral inte existerar eller tillåter vad som helst.