2019-03-18, 10:48
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja, tänker man efter så är det helt logiskt. Undrar hur allmänheten hade reagerat om t ex Drottninggatan hade sekretessbelagts?
De sista är så sant och även skrämmande att utnyttja de döda barnen

Edit kommer inte ihåg om han dog eller inte men det spelar ingen roll död eller levande gm i detta fall
Citera
2019-03-18, 11:05
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Skulle det till viss del kunna bero på att en ny lagstiftning trätt i kraft mellan händelserna? GDPR?

GDPR: Förordningen antogs den 27 april 2016 och började gälla fullt ut den 25 maj 2018.
Gälde således inte när det hände i januari 2018.
Du kan dock ha rätt i att det kanske påverkar hur saker handläggs därefter.
Citera
2019-03-18, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Skillnaden på hur mycket man offentliggör ligger inte i relationen till anhöriga, det ligger i allmänintresset. Ett terrorbrott har större allmänintresse än en familjetragedi i en privat bostad i Bjärred. Sedan finns det några riddare i skinande rustning som kämpar en proxystrid för alla sjuka som man tror kommer mördas som direkt följd av denna händelse. Det får man naturligtvis göra, men inte med dessa barn som slagträ.

De här två exemplen på FUP; Trollhättan och Bjärred är ett bevis på att maskning sker godtyckligt.

I Trollhättan var det dåligt omdöme att släppa på protokollet. En orsak till att sekretessbelägga en FUP är att förebygga nya brott och skydda samhället. Brott med rasistiska inslag influerar alltid andra dönickar.

Vad vill polisen i Bjärred skydda? Varför vill de inte offentliggöra hur avskedsbrevet är analyserat eller ens vem som utfört analysen. Skulle anhöriga känna sig hotade av det? Bah!
Citera
2019-03-18, 11:14
Medlem
afKnollentotts avatar
Om sekretessbestämmelser i brottmål, rent allmänt används lite beroende på dagsformen, är det illa.
Givetvis kan det finnas olika bevekelsegrunder till olika ställningstagande. Det bör då framgå - klart och tydligt - varför.
I aktuellt fall, vet åtminstone inte jag varför FUP´en maskats till oigenkännlighet. Andra har redan skrivit och visat förståelse. Gott så.

I dagsaktuell artikel i media, beskrivs ett helt annat ärende som får mig att fundera
Kanske kan nån med bättre vetande förklara vad som är logiskt och enkelt att förstå, när det gäller detta:

Citera
2019-03-18, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Den jag känner med kroniskt trötthetssyndrom gör rätt för sig i samhället. Personen var inställd på att leva normalt och ha 100 % sysselsättning. Det här var en människa som släpade sig hållandes i räcket uppför en liten trappa. Svårt att komma upp på morgonen. Värk. Ljud och ljuskänslig. Fibromyalgi i släkten. Denne ställde sig själv ett ultimatum. Hjälp dig själv eller klaga. Denne människa misstänkte att kroppen var i obalans och mådde dåligt av det. Levern och tarmarna fick sig en utrensning och efter en tid försvann dennes akuta problem. Så ja, man ska inte gräva ner sig och hålla igen så inte pulsen höjs. ME-drabbade är de som klagar bäst och mest i samhället, jag tror att de helt enkelt inte vill göra något alls. Leva det goda livet hemma.

Vad är det som pekar på att föräldrarna var deprimerande? En var i alla fall i stånd till tre mord.

Det goda livet hemma? Det är få människor som vill vara sjukskrivna när de är friska. Dessutom kan det goda livet hemma bli ytterst begränsat eftersom sjukpenning/sjukersättning för de flesta blir låg.

Gällande flickorna i Bjärred tror jag att det fanns en högre risk för att de överansträngde sig på grund av skolarbetet än att de var hemma för att "leva det goda livet".
Citera
2019-03-18, 11:24
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Det goda livet hemma? Det är få människor som vill vara sjukskrivna när de är friska. Dessutom kan det goda livet hemma bli ytterst begränsat eftersom sjukpenning/sjukersättning för de flesta blir låg.

Gällande flickorna i Bjärred tror jag att det fanns en högre risk för att de överansträngde sig på grund av skolarbetet än att de var hemma för att "leva det goda livet".

Var och en gör ju sitt val. Pengar är inte allt. Är man hemma behöver man ju oftast bara till det nödvändigaste som tak över huvudet.

Tror fortfarande inte att barnen hade kroniskt trötthetssyndrom. Möjligen något annat.
Citera
2019-03-18, 11:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Glöm inte att det faktiskt inte är ett likhetstecken mellan ME och depression. De jag känner som har sjukdomen är inte deprimerade.
Och vad är det för fel att spara den energi man har till något roligare än att duscha?
Är imponerad att du ids lägga ned så mycket text på att uppfostra ME-sjuka.
I Bjärred-fallet är det väl föräldrarna som ansågs deprimerade och barnen som hade sjukdomen?
Självklart drabbar det inte alla och som grundsjukdom är inte ME en depression.

Det är precis så det ska särskiljas MEN det ska inte förnekas att depression förekommer vid fysisk sjukdom:

som följd av vad olika omständigheter medför. Om inte benen fungerar. Om man får inskränkt livssituation. Om man blir beroende av andra. Om man ständigt inte kan sova. Om...

Det finns garanterat depressiva beroende på 1) dels grundpersonligheten hos individen 2) hur svårt man insjuknat 3) om man inte förbättras alt. försämras 4) om man har begränsad krets.

Det går att räkna upp saker i oändlighet då depression drabbar vem som helst av olika omständigheter.

Det är mycket möjligt att te.x Agnes var deprimerad och att det var en cirkel av svårigheter:
Det nämns av flera i tråden och jag har nyss citerat olika professioner som diskuterar Bjärred där det bl.a står:
Citat:
Nadine Edberg, psykolog och psykoterapeut med lång erfarenhet av att arbeta med människor i kris:

"Enligt Nadine Edberg är det troligt att föräldrarna var djupt deprimerade.

– Det förekommer att människor som lider av allvarliga depressionstillstånd utvecklar en känsla av att barn eller andra närstående är en förlängning av sig själva. Då kan de dras in i det egna känslotillståndet. Allt måste ha känts helt hopplöst."

Barnpsykologen Åsa Landberg:

"– Människor som väljer att begå självmord har ofta vanföreställningar om att världen blir bättre om man försvinner. Ibland kan man också tänka att barnen inte har ett liv som är värt att leva. Det har naturligtvis inget med verkligheten att göra. Det finns alltid hjälp att få."

"– Många gånger blir det onda cirklar när barn och vuxna i en familj mår dåligt. Man kan dra ner varandra, och det kan vara svårt att veta var allt började, säger Åsa Landberg."
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2019-03-18, 11:33
Bannlyst
Citat:
Glöm inte att det faktiskt inte är ett likhetstecken mellan ME och depression. De jag känner som har sjukdomen är inte deprimerade.
Och vad är det för fel att spara den energi man har till något roligare än att duscha?
Är imponerad att du ids lägga ned så mycket text på att uppfostra ME-sjuka.
I Bjärred-fallet är det väl föräldrarna som ansågs deprimerade och barnen som hade sjukdomen?

En viktig poäng! Däremot skulle jag kunna tänka mig att andelen som är deprimerade är högre hos ME-drabbade än hos normalpopulationen i övrigt med tanke på att den påfrestning de utsätt för och de begränsningar tillståndet kan innebära. Problemet är ju då att den viktigaste behandlingsinsatsen — beteendeaktivering — försvåras pga av MEs symtomatologi och uttröttbarhet. Såtillvida skulle man ju kunna tänka sig att ME som sådan är depressionsvidmakthållande vilket blir en extra komplikation utöver MEn, tror du inte?

Under alla förhållanden var det ju som du säger inte barnen som var det största problemet i det här fallet, utan föräldrarna.
Citera
2019-03-18, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Om sekretessbestämmelser i brottmål, rent allmänt används lite beroende på dagsformen, är det illa.
Givetvis kan det finnas olika bevekelsegrunder till olika ställningstagande. Det bör då framgå - klart och tydligt - varför.
I aktuellt fall, vet åtminstone inte jag varför FUP´en maskats till oigenkännlighet. Andra har redan skrivit och visat förståelse. Gott så.

I dagsaktuell artikel i media, beskrivs ett helt annat ärende som får mig att fundera
Kanske kan nån med bättre vetande förklara vad som är logiskt och enkelt att förstå, när det gäller detta:

Svaret är enkelt. Vi är inte lika inför lagen. Polisen, kanske även åklagare, kan påverkas och samarbetar godtyckligt med anhöriga. Undrar förresten vem som polisen hållit kontakt med för Bjärred?

"Åklagaren uppger att den snart är klar, men det är ändå osäkert om Faisal kommer att få ta del av den. När utredningen avslutas blir det ingen rättegång just för att den misstänkte är under 15 år. Och det är också oklart om utredningen kommer att bli offentlig eftersom det inte blir någon dom. Därför kommer Faisal kanske aldrig få veta exakt vad som hände den där dagen i november."
Citera
2019-03-18, 11:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det finns flera skillnader mellan Trollhättan 2015 och Bjärred 2018.
Men varför Trollhättefallet, med lika många döda och obefintligt inblandning från utomstående, skulle generera ett närmast fullständigt offentligt FUP inkluderat GMs sjukjournaler mm - kontra Bjärreds 19 sidor mest tusch, har jag svårt att se.

Varför är döda mördare och anhöriga till mördare i Bjärred mer skyddsvärda än i Trollhättan?

Berätta gärna, du som ser så stora skillnader att detta är motiverat.
Men jösses! Mal du vidare om detta? Då ska jag repetera mitt forna svar till dig då det uppenbart inte gått in skillnaden mellan fallen och vilken NIVÅ det ligger för ALLMÄNHETEN när detta maskande i FUP tydligen har blivit i klass med förundersökningens resultat som primärfokus gällande ickeacceptans:
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Eftersom du uppenbart inte förmår särskilja offentliggörandets grunder - skolattacken versus enskild familj - så är det fog att diskutera skillnaderna gällande Bjärred.

Det har inte ett dugg med "extraordinärt" eller "många döda" att göra.

Det var av större allmänt intresse att offentliggöra uppgifterna gällande Kronanskolan;

Där fanns även verkanseld och s.k "suicide-by-cop" gällande gärningsperson som enskilt ärende i ärendet.
Det var enormt mycket människor som berördes med risk för mycket spekulationer.
Spekulationer som i sig kan få konsekvenser.
Runt skolan fanns grupperingar med hög risk för att storma byggnaden under aktuellt skede och risk fortsatta orosmoln efteråt. Motsättningar, våld på bas av felaktiga uppgifter.
Det var hatbrottsmotiv, det var ända upp på SÄPO.
Ett halvår efter händelsen så fanns spekulationer om att gärningspersonen inte var död, det fanns misstro mot myndigheter.
Citat:
Det var utvärdering från NOA om insatserna fungerade för att effektivisera då det var många nivåer i som var inblandade - dels inom polismyndigheten, dels samverkan med andra aktörer (media, sjukvård, kommun etc).
Det aktiverades med andra ord katastrofplaner.

Det handlade även om kriskommunikation gentemot samhället. Arbetsmiljö, krisstöd, sjukhusets kapacitet vid katastrof osv osv osv.

Viktigast är prevention - att förhindra att likande sker igen mot elever gällande skola som ska vara en säker plats. Detta kräver insyn i händelsen likaväl och utvärderingsrapporter.

Det var således viktigt att utvärdera händelsen ur en samhällelig aspekt:

På den nivån kommer aldrig Bjärredsfallet att landa oavsett om konspirationsflugor fortsätter surra.
Citera
2019-03-18, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Alltså om jag förstod det rätt så ska egentligen ingenting lämnas ut som man bedömar att den avlidna inte vill eller som kan såra anhöriga (när gm är död alltså). Om lagstiftning ser ut sådan, så bör egentligen aldrig kommer ut någonting. Eller? Kanske man utgår vid terrordåd att gm önskar mest möjlig spridning. Lite märkligt egentligen att rätta sig efter det man antar är gms önskemål - en gm som är död och har dödad flera andra.

Det med att skydda anhöriga tycker jag är mycket mer komplicerad. Det bör egentligen vara en avvägning mellan att skydda anhöriga och behovet att informera allmänheten. Det är kanske inte alltid en enkel väg, men säkert möjlig.

Det jag fråga mig är - och det skrev jag tidigare - hur det hade varit om O och H hade dödat andras barn (jag vet att de aldrig hade gjort det) eller om A och M hade dödats av en utomstående gm. Jag är inte säker att man hade tyckt att det vore lika acceptabel att släppa ut så lite information som man gjorde i det här fallet.

Och OM man hade i fall där gm och offer inte är i samma familj hade släppt eller bruka släppa mer info - då är vi tillbaka till att gms integritet vid familicide blir mer beaktat än vid andra fall och att offrens situation blir mindre beaktat (alltså att man informera kring varför de blev offer).

Varför? Varför är gms integritet viktigare än offrens - särskild vid familicide? Därför att man går utifrån att offren inte hade önskat en offentlig information eller därför att man har ett vuxenperspektiv, de vuxnas integritet är viktigare än barnens - eller därför att barnen ses som ”förlängning” inte bara av gm men också av delar i samhället?

På något sätt tror jag att alla tre synsätt är involverad
.

Jag tänker också så. Jag vet inte om jag är helt blind för något uppenbart, men jag tycker att man kan jämföra olika typer av mord på barn.

Förr var det många som ansåg att våld mot kvinnor inte var en särskild kategori. Både barnaga och misshandel/våldtäkt inom en familj ansågs som något frånkopplat samhället i stort. Då blev det en skillnad i bedömningen av gärningsmannen om han var en make till offret eller om det var en utomstående gärningsman. Numera anses våld mot kvinnor överlag bero på ojämna maktstrukturer mellan könen i samhället i stort. Våldtäkt är en våldtäkt oberoende av brottsplats och oberoende av om gärningsman och offer är ett par eller om det är en okänd gärningsman.

Om barn mördas är det ju barn som mördas - oavsett var brottet begås och av vem. Allmänintresset ligger väl här också i att barn överlag har en speciell utsatt position i relation till vuxna.
Citera
2019-03-18, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
De här två exemplen på FUP; Trollhättan och Bjärred är ett bevis på att maskning sker godtyckligt.

I Trollhättan var det dåligt omdöme att släppa på protokollet. En orsak till att sekretessbelägga en FUP är att förebygga nya brott och skydda samhället. Brott med rasistiska inslag influerar alltid andra dönickar.

Vad vill polisen i Bjärred skydda? Varför vill de inte offentliggöra hur avskedsbrevet är analyserat eller ens vem som utfört analysen. Skulle anhöriga känna sig hotade av det? Bah!
Du läste förmodligen inte mitt inlägg? Avvägningen handlar bara om allmänintresse. Terrorbrott som riktas mot allmänhet har större intresse än familjetragedier. Det borde inte vara omöjligt att förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in