2019-03-18, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Instämmer.
I Trollhättan 2015 var det tre dödsoffer och en död gärningsman. Polisen kunde snabb avfärda att fler skulle vara inblandade. Fara för andra avfärdades snabbt i och med att gärningsmannen var ensam och död, den uppgiften lämnades tidigt ut av polisen.
Dödsoffren var i åldrarna 15, 20 och 42 år. Gärningsmannen var 21 år, ingen av dem var straffad eller känd av polisen sedan tidigare. Gärningsmannen hade efterlämnat dokument som förklaring. Någon rättegång skedde aldrig. Anhöriga till gärningsmannen hade ingen aning och hade inte sett det komma.

Ändå behandlas Trollhättefallet helt annorlunda än Bjärred. Lika många döda, ingen rättegång och inga utomstående inblandade. Det kom ett mycket utförligt relativt ommaskat FUP efter Trollhättan. Händelsen i Bjärred och Trollhättefallet borde inte behandlas så diametralt och godtyckligt olika.

Alltså om jag förstod det rätt så ska egentligen ingenting lämnas ut som man bedömar att den avlidna inte vill eller som kan såra anhöriga (när gm är död alltså). Om lagstiftning ser ut sådan, så bör egentligen aldrig kommer ut någonting. Eller? Kanske man utgår vid terrordåd att gm önskar mest möjlig spridning. Lite märkligt egentligen att rätta sig efter det man antar är gms önskemål - en gm som är död och har dödad flera andra.

Det med att skydda anhöriga tycker jag är mycket mer komplicerad. Det bör egentligen vara en avvägning mellan att skydda anhöriga och behovet att informera allmänheten. Det är kanske inte alltid en enkel väg, men säkert möjlig.

Det jag fråga mig är - och det skrev jag tidigare - hur det hade varit om O och H hade dödat andras barn (jag vet att de aldrig hade gjort det) eller om A och M hade dödats av en utomstående gm. Jag är inte säker att man hade tyckt att det vore lika acceptabel att släppa ut så lite information som man gjorde i det här fallet.

Och OM man hade i fall där gm och offer inte är i samma familj hade släppt eller bruka släppa mer info - då är vi tillbaka till att gms integritet vid familicide blir mer beaktat än vid andra fall och att offrens situation blir mindre beaktat (alltså att man informera kring varför de blev offer).

Varför? Varför är gms integritet viktigare än offrens - särskild vid familicide? Därför att man går utifrån att offren inte hade önskat en offentlig information eller därför att man har ett vuxenperspektiv, de vuxnas integritet är viktigare än barnens - eller därför att barnen ses som ”förlängning” inte bara av gm men också av delar i samhället?

På något sätt tror jag att alla tre synsätt är involverad.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2019-03-18 kl. 09:05.
Citera
2019-03-18, 09:11
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ser du verkligen ingen skillnad på familjetragedin i Bjärred jämfört med dödsskjutningarna i Trollhättan?

Det finns flera skillnader mellan Trollhättan 2015 och Bjärred 2018.
Men varför Trollhättefallet, med lika många döda och obefintligt inblandning från utomstående, skulle generera ett närmast fullständigt offentligt FUP inkluderat GMs sjukjournaler mm - kontra Bjärreds 19 sidor mest tusch, har jag svårt att se.

Varför är döda mördare och anhöriga till mördare i Bjärred mer skyddsvärda än i Trollhättan?

Berätta gärna, du som ser så stora skillnader att detta är motiverat.
Citera
2019-03-18, 09:20
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Alltså om jag förstod det rätt så ska egentligen ingenting lämnas ut som man bedömar att den avlidna inte vill eller som kan såra anhöriga (när gm är död alltså). Om lagstiftning ser ut sådan, så bör egentligen aldrig kommer ut någonting. Eller? Kanske man utgår vid terrordåd att gm önskar mest möjlig spridning. Lite märkligt egentligen att rätta sig efter det man antar är gms önskemål - en gm som är död och har dödad flera andra.

Det med att skydda anhöriga tycker jag är mycket mer komplicerad. Det bör egentligen vara en avvägning mellan att skydda anhöriga och behovet att informera allmänheten. Det är kanske inte alltid en enkel väg, men säkert möjlig.

Det jag fråga mig är - och det skrev jag tidigare - hur det hade varit om O och H hade dödat andras barn (jag vet att de aldrig hade gjort det) eller om A och M hade dödats av en utomstående gm. Jag är inte säker att man hade tyckt att det vore lika acceptabel att släppa ut så lite information som man gjorde i det här fallet.

Och OM man hade i fall där gm och offer inte är i samma familj hade släppt eller bruka släppa mer info - då är vi tillbaka till att gms integritet vid familicide blir mer beaktat än vid andra fall och att offrens situation blir mindre beaktat (alltså att man informera kring varför de blev offer).

Varför? Varför är gms integritet viktigare än offrens - särskild vid familicide? Därför att man går utifrån att offren inte hade önskat en offentlig information eller därför att man har ett vuxenperspektiv, de vuxnas integritet är viktigare än barnens - eller därför att barnen ses som ”förlängning” inte bara av gm men också av delar i samhället?

På något sätt tror jag att alla tre synsätt är involverad.

Jag tror också att det finns många olika influenser som gör att fallen behandlas så olika. Men vi ska faktiskt inte behandla folk och gärningsmän så olika...

Jag har också tidigare varit inne på om mördarna i Bjärred valt att döda grannbarn? Eller kanske temporära fosterbarn?
Kanske hade vi sett en annan offentlighet då?

Det innebär att det någonstans finns ett synsätt att det som sker inne i en familj ändå är en familjeangelägenhet. Ett gammaldags synsätt som vi successivt försökt att avskaffa med barnkonventioner, förbud av barnaga och kvinnors lika rättigheter.
Men antagligen lever strömningar av detta fortfarande kvar.
Citera
2019-03-18, 09:23
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Glöm inte att det faktiskt inte är ett likhetstecken mellan ME och depression. De jag känner som har sjukdomen är inte deprimerade.
Och vad är det för fel att spara den energi man har till något roligare än att duscha?
Är imponerad att du ids lägga ned så mycket text på att uppfostra ME-sjuka.
I Bjärred-fallet är det väl föräldrarna som ansågs deprimerade och barnen som hade sjukdomen?

Den jag känner med kroniskt trötthetssyndrom gör rätt för sig i samhället. Personen var inställd på att leva normalt och ha 100 % sysselsättning. Det här var en människa som släpade sig hållandes i räcket uppför en liten trappa. Svårt att komma upp på morgonen. Värk. Ljud och ljuskänslig. Fibromyalgi i släkten. Denne ställde sig själv ett ultimatum. Hjälp dig själv eller klaga. Denne människa misstänkte att kroppen var i obalans och mådde dåligt av det. Levern och tarmarna fick sig en utrensning och efter en tid försvann dennes akuta problem. Så ja, man ska inte gräva ner sig och hålla igen så inte pulsen höjs. ME-drabbade är de som klagar bäst och mest i samhället, jag tror att de helt enkelt inte vill göra något alls. Leva det goda livet hemma.

Vad är det som pekar på att föräldrarna var deprimerande? En var i alla fall i stånd till tre mord.
Citera
2019-03-18, 09:28
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Men varför Trollhättefallet, med lika många döda och obefintligt inblandning från utomstående, skulle generera ett närmast fullständigt offentligt FUP inkluderat GMs sjukjournaler mm - kontra Bjärreds 19 sidor mest tusch, har jag svårt att se.

Varför är döda mördare och anhöriga till mördare i Bjärred mer skyddsvärda än i Trollhättan?

Kontakta gärna juristerna på polisen syd, så kanske de kan förklara
Citera
2019-03-18, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Nu tror jag att du inte är helt ärlig. Som anhörig till en svårt sjuk nära anhörig under många år så vet jag att den som är sjuk av helt förklarliga skäl blir deprimerad. Av och till. Varför skulle inte ME-patienter bli lika uppgivna? Då är sjukvården fantastiskt att hjälpa till. Har ni haft problem med den?
Nu är min anhörig inte svårt sjuk. Sen är det klart att man kan vara nedstämd och tycka att situationen är tråkig emellanåt.
Japp vi har fått bra hjälp bl.a av en duktig arbetsterapeut som rekommenderar att man sitter när man duschar som ME-sjuk...
Citera
2019-03-18, 09:40
Medlem
Citat:
Ser du verkligen ingen skillnad på familjetragedin i Bjärred jämfört med dödsskjutningarna i Trollhättan?
Hur mäter man anhörigas sorg? I vilka fall ska anhöriga skyddas och i vilka fall inte?
Citera
2019-03-18, 10:20
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Hur mäter man anhörigas sorg? I vilka fall ska anhöriga skyddas och i vilka fall inte?

Föreslår även dig att ringa juridiska avdelningen på polisen syd och frågar.
Jag har inga problem med att i vissa fall typ terrorbrott eller liknande att mycket blir offentligt men inte när det gäller andra mord där gärningsmannen är död.
Citera
2019-03-18, 10:32
Medlem
Citat:
Föreslår även dig att ringa juridiska avdelningen på polisen syd och frågar.
Jag har inga problem med att i vissa fall typ terrorbrott eller liknande att mycket blir offentligt men inte när det gäller andra mord där gärningsmannen är död.
Skillnaden på hur mycket man offentliggör ligger inte i relationen till anhöriga, det ligger i allmänintresset. Ett terrorbrott har större allmänintresse än en familjetragedi i en privat bostad i Bjärred. Sedan finns det några riddare i skinande rustning som kämpar en proxystrid för alla sjuka som man tror kommer mördas som direkt följd av denna händelse. Det får man naturligtvis göra, men inte med dessa barn som slagträ.
Citera
2019-03-18, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Den jag känner med kroniskt trötthetssyndrom gör rätt för sig i samhället. Personen var inställd på att leva normalt och ha 100 % sysselsättning. Det här var en människa som släpade sig hållandes i räcket uppför en liten trappa. Svårt att komma upp på morgonen. Värk. Ljud och ljuskänslig. Fibromyalgi i släkten. Denne ställde sig själv ett ultimatum. Hjälp dig själv eller klaga. Denne människa misstänkte att kroppen var i obalans och mådde dåligt av det. Levern och tarmarna fick sig en utrensning och efter en tid försvann dennes akuta problem. Så ja, man ska inte gräva ner sig och hålla igen så inte pulsen höjs. ME-drabbade är de som klagar bäst och mest i samhället, jag tror att de helt enkelt inte vill göra något alls. Leva det goda livet hemma.

Vad är det som pekar på att föräldrarna var deprimerande? En var i alla fall i stånd till tre mord.
Om det räckte med en detox så var det nog inte Me/Cfs.
Citera
2019-03-18, 10:35
Medlem
Citat:

Skulle det till viss del kunna bero på att en ny lagstiftning trätt i kraft mellan händelserna? GDPR?
Citera
2019-03-18, 10:46
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Skillnaden på hur mycket man offentliggör ligger inte i relationen till anhöriga, det ligger i allmänintresset. Ett terrorbrott har större allmänintresse än en familjetragedi i en privat bostad i Bjärred. Sedan finns det några riddare i skinande rustning som kämpar en proxystrid för alla sjuka som man tror kommer mördas som direkt följd av denna händelse. Det får man naturligtvis göra, men inte med dessa barn som slagträ.

Ja, tänker man efter så är det helt logiskt. Undrar hur allmänheten hade reagerat om t ex Drottninggatan hade sekretessbelagts?
De sista är så sant och även skrämmande att utnyttja de döda barnen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in