Citat:
Instämmer.
I Trollhättan 2015 var det tre dödsoffer och en död gärningsman. Polisen kunde snabb avfärda att fler skulle vara inblandade. Fara för andra avfärdades snabbt i och med att gärningsmannen var ensam och död, den uppgiften lämnades tidigt ut av polisen.
Dödsoffren var i åldrarna 15, 20 och 42 år. Gärningsmannen var 21 år, ingen av dem var straffad eller känd av polisen sedan tidigare. Gärningsmannen hade efterlämnat dokument som förklaring. Någon rättegång skedde aldrig. Anhöriga till gärningsmannen hade ingen aning och hade inte sett det komma.
Ändå behandlas Trollhättefallet helt annorlunda än Bjärred. Lika många döda, ingen rättegång och inga utomstående inblandade. Det kom ett mycket utförligt relativt ommaskat FUP efter Trollhättan. Händelsen i Bjärred och Trollhättefallet borde inte behandlas så diametralt och godtyckligt olika.
I Trollhättan 2015 var det tre dödsoffer och en död gärningsman. Polisen kunde snabb avfärda att fler skulle vara inblandade. Fara för andra avfärdades snabbt i och med att gärningsmannen var ensam och död, den uppgiften lämnades tidigt ut av polisen.
Dödsoffren var i åldrarna 15, 20 och 42 år. Gärningsmannen var 21 år, ingen av dem var straffad eller känd av polisen sedan tidigare. Gärningsmannen hade efterlämnat dokument som förklaring. Någon rättegång skedde aldrig. Anhöriga till gärningsmannen hade ingen aning och hade inte sett det komma.
Ändå behandlas Trollhättefallet helt annorlunda än Bjärred. Lika många döda, ingen rättegång och inga utomstående inblandade. Det kom ett mycket utförligt relativt ommaskat FUP efter Trollhättan. Händelsen i Bjärred och Trollhättefallet borde inte behandlas så diametralt och godtyckligt olika.
Alltså om jag förstod det rätt så ska egentligen ingenting lämnas ut som man bedömar att den avlidna inte vill eller som kan såra anhöriga (när gm är död alltså). Om lagstiftning ser ut sådan, så bör egentligen aldrig kommer ut någonting. Eller? Kanske man utgår vid terrordåd att gm önskar mest möjlig spridning. Lite märkligt egentligen att rätta sig efter det man antar är gms önskemål - en gm som är död och har dödad flera andra.
Det med att skydda anhöriga tycker jag är mycket mer komplicerad. Det bör egentligen vara en avvägning mellan att skydda anhöriga och behovet att informera allmänheten. Det är kanske inte alltid en enkel väg, men säkert möjlig.
Det jag fråga mig är - och det skrev jag tidigare - hur det hade varit om O och H hade dödat andras barn (jag vet att de aldrig hade gjort det) eller om A och M hade dödats av en utomstående gm. Jag är inte säker att man hade tyckt att det vore lika acceptabel att släppa ut så lite information som man gjorde i det här fallet.
Och OM man hade i fall där gm och offer inte är i samma familj hade släppt eller bruka släppa mer info - då är vi tillbaka till att gms integritet vid familicide blir mer beaktat än vid andra fall och att offrens situation blir mindre beaktat (alltså att man informera kring varför de blev offer).
Varför? Varför är gms integritet viktigare än offrens - särskild vid familicide? Därför att man går utifrån att offren inte hade önskat en offentlig information eller därför att man har ett vuxenperspektiv, de vuxnas integritet är viktigare än barnens - eller därför att barnen ses som ”förlängning” inte bara av gm men också av delar i samhället?
På något sätt tror jag att alla tre synsätt är involverad.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2019-03-18 kl. 09:05.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2019-03-18 kl. 09:05.