2019-03-18, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Den lilla bilden ligger intill de dokument som polisen fann prydligt utlagda på matbordet i vardagsrummet.
Förmodligen skall den lilla bilden illustrera var dokumenten låg i huset, det är markerat en fyrkant på matbordet.

Trodde det hade framgått vilken den lilla bildens uppgift var. I det här fallet att visa vart dokumenten låg, därför är matbordet markerat. Sen är det som sagt maskat över heeeela bottenvåningen. Där kanske det inte var lika rent och välstädat.
Citera
2019-03-18, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
En djupt deprimerad person kan inte arbeta, sova, äta eller ta hand om sig. Att båda föräldrarna gick in i djup depression samtidigt tror jag inte på.

Fast så är det ju inte.
Citera
2019-03-18, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Trodde det hade framgått vilken den lilla bildens uppgift var. I det här fallet att visa vart dokumenten låg, därför är matbordet markerat. Sen är det som sagt maskat över heeeela bottenvåningen. Där kanske det inte var lika rent och välstädat.

Eller...så är det maskat för att info om planlösning inte hade lämnats ut tidigare...

Det verkar svårt att förstå att bara det som tidigare lämnats ut lämnas ut nu - osvsett hur harmlös viss info är.

De lämnar ut det de måste lämna ut - dvs tidigare offentliggjorda uppgifter.
Citera
2019-03-18, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Eller...så är det maskat för att info om planlösning inte hade lämnats ut tidigare...

Det verkar svårt att förstå att bara det som tidigare lämnats ut lämnas ut nu - osvsett hur harmlös viss info är.

De lämnar ut det de måste lämna ut - dvs tidigare offentliggjorda uppgifter.

Oavsett vilket.
Citera
2019-03-18, 07:32
Bannlyst
Citat:
Oavsett vilket.

Absolut och med samma argumentation kan resten av huset varit helt tomt eller fyllt av badankor som man var tvungen att pulsa igenom för att ta sig fram.
Citera
2019-03-18, 07:47
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

De beskriver vad de fann på matbordet i vardagsrummet, vilket de också nämnde på PT
Den lilla bilden visar var de låg, kan hända att polisen gjort egna anteckningar beträffande dessa fynd på den lilla bilden.
De nämnde i förbifarten att förövrigt var det välstädat i vardagsrummet.
För min del handlar det om just de fynd som gjordes på matbordet, allt annat är irrelevant.
Citera
2019-03-18, 07:52
Medlem
Ett gott exempel på hur man bör offentliggöra bevismaterial från förundersökningen i fall då gärningspersonen är död finns i tråden om skolattacken i Trollhättan. Den var flera hundra sidor, och med ytterst få svartmarkeringar. Till och med gärningsmannens sjukvårdsjournaler fanns med, liksom sökhistorik från hans dator, skickade och mottagna meddelanden och mail, obduktionsrapport (givetvis med borttagna bilder), mm mm. Det jag vet "maskades" i sin helhet ur den förundersökningen var bland annat förhören med hans bror och föräldrar, vilket är förståeligt. Förhör med övriga som inte var den närmsta familjen fanns dock med. Tror de maskade nåt namn på en kompis han var nära i gymnasiet eller dylikt. Men förhöret i sig var omaskat.

Det är inte rättsäkert att det uppenbarligen varierar helt beroende på polisenhet. Godtycklighet ska inte förekomma. Man ska kunna vara säker på att ett ärende (detta) behandlats på samma sätt oavsett vart i landet brotten skett. Man kan inte ha stor transparens i Trollhättan gällande mord av avlidna gärningsmän, medan man har noll transparent och fullständig sekretess på i princip allt i Skåne.

Citat:
Ingen vill väl hänga ut sin bror men som vårt rättssystem ser ut så är en ”normal” FUP offentlig. I det här unika fallet skulle jag verkligen acceptera att min brors byk tvättades lika offentligt som andras. Han kommer ändå alltid vara min bror. Jag håller inte med dig om alt 1. men du menar kanske som typ Dalbyfallet där bilder etc inte finns med. Det borde vara någon fristående som maskar, vattentätt skott, från utredningen. Nej, anhöriga straffas inte mindre när GM lever.
Citera
2019-03-18, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Bra analys! Bland det mest destruktiva jag någonsin läst bland allt ME-relaterat var det där blogginlägget "Att duscha med ME", där det föreslog att man ska ha pulsklocka på sig så man kan se till att pulsen absolut inte höjs. Jag kan möjligen köpa att utmattande fysisk belastning och överdriven fysisk aktivitet kan göra ME-sjuka utslagna en dag eller två - medan en frisk individ inte blivit golvad av i flera dagar efter sådant. Men att stirra på en pulsmätare och helt stänga ner i sängläge om man ser minsta antydning till pulshöjning - ett sådant förhållningssätt skulle GÖRA exakt vem som helst sjuk efter en tid. Kroppen mår bra av att pulsen höjs litegrann genom t.ex. måttlig konditionsträning. Konditionen ökar stegvis och kroppen stärks och orkar mer. Naturligtvis har även ME-sjuka en kondition, muskel-hälsa och ett hjärta som stärks av konditionshöjande pulshöjning regelbundet. Om du inte redan vore sjuk så skulle du BLI sjuk efter några månader av totalt undvikande av minsta lilla som kan höja pulsen ett snäpp. Alltså: är de inte redan sjuka så kommer de bli det med det förhållningssättet. Kroppen mår ju SKIT om man TOTALT undviker alla former av aktivitet en längre tid. Är du redan ME-sjuk så kanske du inte skall ge dig på vilda flängiga träningspass, sure, men naturligtvis kommer du må ÄNNU sämre och faktiskt bryta ner allt som fortfarande är friskt i din kropp (hjärta, muskler, lungor) genom att så totalt undvika allt som höjer pulsmätaren och allt som innebär att du långsiktigt behåller den muskelstyrka du fortfarande har. Såna totala dumheter det där med att ha pulsklocka vid dusch och genast avbryta duschen och inta sängläge om pulsen höjs det minsta. Oerhört självdestruktivt för både kroppen och psyket att leva med det förhållningssättet. INGEN, Me-sjuk eller inte ME-sjuk, mår bra av det. Någonsin.

Jag upplever att en del (OBS, EN DEL, inte alla) använder sin ME-diagnos som en förevändning för att aldrig någonsin behöva göra någonting. Det är väl också därför de är så emot att klassas inom den pskosomatiska/psykiatriska kategorin: då hade de behövt genomgå t.ex. KBT-behandling, där man långsamt velat exponera den sjuka för allt de där de tycker är oerhört jobbigt. Däribland ljud, ljus, sociala sammanhang, stökiga miljöer, fysisk ansträngning och annat. Man hade mycket sakta velat träna dem på att utsätta sig för allt det här i pyttedoser som stegvis sakta ökar över tid. För att stärka individens mående långsiktigt hade man gjort som ovan, för att sakta träna upp och utöka toleransen för sådant som är jobbigt. Vilket i det långa loppet skulle leda till ett rikare och mindre funktionsnedsatt liv. Det är såklart oerhört jobbigt för individen i början att genomgå en sådan behandling. Man kanske då successivt tvingas träna på att faktiskt sitta kvar i duschen en minut till ÄVEN när ens puls höjs. Vilket såklart leder till stora ångestpåslag för en en individ som har en hög ångestnivå och därför hela tiden letar symptom, hela tiden och varje minut är fokuserad på att "känna efter". Man "känner efter" varje vaken minut, och matar därmed sin ångest, eftersom man tänker "har jag inte lite begynnande huvudvärk? är jag inte ganska trött i benen? stegrar inte min puls just nu? Joo, usch och hjälp, MÅSTE GENAST LÄGGA MIG I SÄNGEN i tystnad med släckta lampor och vila - ANNARS KAN DET BLI ÄNNU VÄRRE". Om då en terapeut säger "stå kvar en stund trots att det är stojjigt i rummet och du börjar bli lite trött i benen", för att man ska lära sig att det faktiskt inte BLEV katastrof trots lätt huvudvärk, höjd puls och lite trötta ben. Men det är såklart så mycket enklare och mindre ångestfyllt att INTE tvingas jobba på att utöka sin tolerans.

Himla skönt, kan jag ibland (lite cyniskt tänka), att man har hittat den enda diagnos i världen ungefär som påstås missgynnas av alla former av ansträngning. I dag vill läkarna att man ska upp och gå redan samma dag som man vaknat upp efter en stor bukoperation eller annat - eftersom trots att kroppen är nyopererad och i dåligt skick, så mår ingen kropp bättre av totalt sängläge.
Vill Försäkringskassan att du skall komma på möte angående vilka få jobb man ändå kan tänka sig att du kan ha med din sjukdom? ME-sjuks respons: - "Kan inte komma, går inte, ME:n kan förvärras om jag reser mig ur sängen". Har en störig släkting bjudit in dig på hennes 50-årskalas? ME-sjuks respons: - "Kan inte komma, går inte, ME:n kan förvärras". Har du fått kallelse till terapeut som kan hjälpa dig förebygga en ofrånkomlig depression som ett resultat av sängliggande och isolering? ME-sjuks respons: -"Kan inte åka på sånt, går inte, ME:n kan förvärras". Har läkaren kallat dig till ett möte för at diskutera behandlingsåtgärder så du kan återgå till ett mindre passivt isolerat liv såsmångingom? ME-sjuks respons: -"Kan inte ta mig ur huset för det läkarbesöket, går inte, ME:n kan förvärras. Dessutom finns det ingen behandling för ME i hela världen så nej, går inte på det mötet".
Glöm inte att det faktiskt inte är ett likhetstecken mellan ME och depression. De jag känner som har sjukdomen är inte deprimerade.
Och vad är det för fel att spara den energi man har till något roligare än att duscha?
Är imponerad att du ids lägga ned så mycket text på att uppfostra ME-sjuka.
I Bjärred-fallet är det väl föräldrarna som ansågs deprimerade och barnen som hade sjukdomen?
Citera
2019-03-18, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Fast så är det ju inte.

Jo, precis så är det. Svår depression gör det omöjligt att arbeta. Vid svår depression kan man inte ta hand om sig själv. Båda föräldrarna kunde arbeta under hösten. De var inte svårt deprimerade då, om inte O maskade från jobbet. Jag tror faktiskt att det kan ha hänt. I det offentliga har arbetsgivare inte alltid koll på sina medarbetare, arbetet bygger på tillit och egen styrning. Som några sa, så hade O en svaghet och det var att ofta ställa in möten. Han hade problem.

https://www.sbu.se/sv/publikationer/skrifter-och-faktablad/behandling-av-depression/

"Vid lindrig egentlig depression kan man trots svårigheter fortfarande utföra vardagssysslor, som att arbeta.

Vid måttlig egentlig depression kan man inte sköta vardagslivet.

Vid svår egentlig depression kan symtomen vara så svåra att man inte ens bryr sig om grundläggande behov som att äta och dricka. Starka självmordstankar är då vanliga."

Det är en myt att till exempel konstnärer skapar när de mår dåligt och är deprimerade. Är en människa svårt deprimerad blir inget gjort.

Jag vet inte hur allvarligt deprimerad man ska vara för att begå självmord eller ta med sig familjen. Räcker en medelsvår depression för det? Eller lättare?
Senast redigerad av rappytt 2019-03-18 kl. 08:15.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
De beskriver vad de fann på matbordet i vardagsrummet, vilket de också nämnde på PT
Den lilla bilden visar var de låg, kan hända att polisen gjort egna anteckningar beträffande dessa fynd på den lilla bilden.
De nämnde i förbifarten att förövrigt var det välstädat i vardagsrummet.
För min del handlar det om just de fynd som gjordes på matbordet, allt annat är irrelevant.

Ja, de har ju bara nämnt dokumenten som de hittade. Obsuktionsrapporterna var också maskade förutom det som tog livet av dem.

”It’s not what you look at that matters. It’s what you see” brukar man ju säga.
Citera
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Glöm inte nämna det i din överklagan....

A men.. jag har ju redan redogjort för att jag inte begärt ut någon FUP. Jag visste den skulle maskas till oigenkännlighet. Det förefaller korkat av dig då; att be mig överklaga. Du kanske hade en dålig dag - igen.
Men, JA; jag tycker däremot, och är också förvissad om att någon annan kommer att överklaga. Till ditt stora förtret. Det kommer du dock snart över. Redan efter tiotalet år kan det vara glömt - genom en eskalerande demens.

Att FUP´en maskats så som den har gjorts, tyder på bristande fingertoppskänsla, alternativt ren idioti.

Någon kommer sannolikt att kunna ge en mera fullödig berättelse om vad som gick snett i sexrumsvillan, när två oskyldiga barn och deras mamma mördades.

Citera
2019-03-18, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Glöm inte att det faktiskt inte är ett likhetstecken mellan ME och depression. De jag känner som har sjukdomen är inte deprimerade.
Och vad är det för fel att spara den energi man har till något roligare än att duscha?
Är imponerad att du ids lägga ned så mycket text på att uppfostra ME-sjuka.
I Bjärred-fallet är det väl föräldrarna som ansågs deprimerade och barnen som hade sjukdomen?

Nu tror jag att du inte är helt ärlig. Som anhörig till en svårt sjuk nära anhörig under många år så vet jag att den som är sjuk av helt förklarliga skäl blir deprimerad. Av och till. Varför skulle inte ME-patienter bli lika uppgivna? Då är sjukvården fantastiskt att hjälpa till. Har ni haft problem med den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in