Citat:
Ursprungligen postat av
Flashig78
Ok. Sen skall polismyndigheten få 200 000 mail/telefonsamtal där kreti och pleti tycker och tänker. Därefter skall man sålla de kloka från foliehattarna. För att sedan göra om utredningen/analyserna så det blir rätt från allmänhetens synpunkt? Är det detta du menar? Eller vad har du för tanke att lägga ett ansvar på en myndighet. Ärligt - jag begriper inte fullt ut vad du menar.
Du tycker man skall maska vissa saker, som namn etc. Absolut rätt tänkt. Men nånstans måste man nog skydda de anhöriga. Om Oskar varit din bror och barnen dina brorsbarn, hade du velat att precis allt skulle granskas av idioter?
Ja. I detta fallet då för att ta ett exempel, så kan allt material som polisen samlat in till exempel kanske visa att O/H inte var onda människor. Om deras fulla brev, anteckningar, nätverksförhör och annat offentliggjorts hade man kanske kunnat följa deras tankegångar och bevekelsegrunder på ett annat sätt. Och därmed kanske kunnat dra slutsatsen att de gjorde inte detta av ondska, utan för att de just då ur deras perspektiv och deras oerhört tunga situation, drog slutsatsen att detta var rätt beslut. Kanske man kunnat ha förståelse för beslutet på något plan efter att ha fått ta del av allt, ändå.
ELLER så kanske man hade sett tydligt efter att fått ta del av brev, mail, och förhör med de som känt familjen, kunnat se i till exempel det skrivna materialet att det rörde sig om en eller två mycket sjuka individer, som inte var sina "vanliga jag" såsom andra kände dem, att deras/gärningspersonens resonemang i brev och mail uppenbarligen inte hade sin grund i den riktiga världen, utan var resultatet av allvarlig psykisk sjukdom. Även då hade gärningspersonen/personerna kunnat få mycket mer förståelse och förlåtelse från de som tagit del av materialet, än de får nu i allmänhetens ögon. Det finns så många sätt som offentliggörande av allt material hade kunnat leda till mer FÖRSTÅELSE och mindre FÖRAKT mot O/H - vilket hade varit oerhört skönt för anhöriga. Tror jag.