Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-02-26, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Har flera rondeller i mitt område. några små och nån större. Men vanlig hyfs är inte att blinka ut vid varje minirondell om man inte ska. Här är vänsterblinkarna väldigt betydelsefulla om man kommer från staden och ska hem till just vänster från deras håll sett. I större rondeller blinkar alla ut. Men ska man rakt fram kan man strunta i blink så länge man är uppmärksam på övergångsstället som kan komma och som kommer komma.
Uppskattar vänsterblink men ha koll på fotgängarna bara!

Det är krav på att högerblinka vid all utfart från rondell (CP) oavsett vilken storlek eller utfart. Att inte efterfölja detta är belagt med böter a 500kr

https://www.mestmotor.se/automotorsp...du-maste-veta/
2019-02-26, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Körskolorna lär inte ut hemsnickrade regler, de följer den läroplan de är ålagda att följa samt de direktiv och uppmaningar som deras överordnande myndighet (Trafikverket) ger dem. Kan du verkligen inte fatta nångång att det är Trafikverket som styr detta, och de som anser att VB är att föredra i rondeller som ett extra förtydligande. De har rätten att styra detta och avgöra vad som är rätt eller fel att lära ut, inte du.
Jag har aldrig påstått att det inte är Trafikverket som styr detta. Jag påstår att det är hemsnickrade regler att man skall blinka vänster runt en rondell. Påståendet är välgrundat och cementerat i våra lagar:

"När du kör inne i cirkulationsplatsen
ska du ge tecken med bilens blinkers
när du vill köra ut ur den."
https://www.transportstyrelsen.se/sv...s-med-rondell/

Det står inget om att blinka till vänster när man kör runt i en rondell. Man kan undra om alla de som blinkar vänster i en rondell också blinkar i alla andra kurvor ute på vägen?
2019-02-26, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kosto
Jag har aldrig påstått att det inte är Trafikverket som styr detta. Jag påstår att det är hemsnickrade regler att man skall blinka vänster runt en rondell. Påståendet är välgrundat och cementerat i våra lagar:

"När du kör inne i cirkulationsplatsen
ska du ge tecken med bilens blinkers
när du vill köra ut ur den."
https://www.transportstyrelsen.se/sv...s-med-rondell/

Det står inget om att blinka till vänster när man kör runt i en rondell. Man kan undra om alla de som blinkar vänster i en rondell också blinkar i alla andra kurvor ute på vägen?

Det är inte hemsnickrade regler att man ska VB runt en rondell, för det är ingen regel, ingen lag. Men det ÄR tillåtet att göra så för att vara extra tydlig, och både körskolor och myndigheter anammar detta. Vad sen lagen säger är ju vad du skall göra, minimikravet typ. Men man får göra mer så länge det inte är direkt förbjudet.

Folk som VB i rondeller blinkar sig inte genom alla kurvor på vägen, bara en idiot tror det. Men det finns gott om situationer när man kan, ja till o med bör, eller skall, ge signal med t ex blinkers för att informera och reducera risker, fast det inte ens handlar om just korsningar, avfarter eller ens filbytet. Det räcker att situationen kan utgöra en risk för incident, som kan reduceras med signal med körriktningsvisare för att visa vart man är påväg.
2019-02-27, 07:06
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Det är inte hemsnickrade regler att man ska VB runt en rondell, för det är ingen regel, ingen lag. Men det ÄR tillåtet att göra så för att vara extra tydlig, och både körskolor och myndigheter anammar detta. Vad sen lagen säger är ju vad du skall göra, minimikravet typ. Men man får göra mer så länge det inte är direkt förbjudet.

Folk som VB i rondeller blinkar sig inte genom alla kurvor på vägen, bara en idiot tror det. Men det finns gott om situationer när man kan, ja till o med bör, eller skall, ge signal med t ex blinkers för att informera och reducera risker, fast det inte ens handlar om just korsningar, avfarter eller ens filbytet. Det räcker att situationen kan utgöra en risk för incident, som kan reduceras med signal med körriktningsvisare för att visa vart man är påväg.
Oavsett om det är du eller någon körskola som har börjat med VB så är det hemsnickrade regler.
Jo, det är en regel när halva svenska folket följer det.
När började detta ofog? Kan inte vara mer än 6-7 år sen? Var kommer det ifrån?
Helt plötsligt blir det 2 olika "regelverk" att följa och vara uppmärksamma på.
Så enkelt o smidigt det var när alla bara följde hur det var bestämt.
Jag hade inte varit så gnällig i tråden om upphovsmakarna hade kämpat för att få till en lagändring för VB skulle bli en standard.
Nu är det anarki!
Senast redigerad av Grandpa 2019-02-27 kl. 07:10.
2019-02-27, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandpa
Oavsett om det är du eller någon körskola som har börjat med VB så är det hemsnickrade regler.
Jo, det är en regel när halva svenska folket följer det.
När började detta ofog? Kan inte vara mer än 6-7 år sen? Var kommer det ifrån?
Helt plötsligt blir det 2 olika "regelverk" att följa och vara uppmärksamma på.
Så enkelt o smidigt det var när alla bara följde hur det var bestämt.
Jag hade inte varit så gnällig i tråden om upphovsmakarna hade kämpat för att få till en lagändring för VB skulle bli en standard.
Nu är det anarki!

Fortfarande inga hemsnickrade regler alls därför att VB i rondeller följer alla de regler som finns som reglerar bruk av signalanordningen körriktningsvisare. Hemsnickrat hade det kunnat vara om folks bruk av VB i rondell direkt bryter mot lagar och regler, men nu gör det ju inte det

Det finns regler som säger när den skall användas, det finns regler som ger tillåtelse att använda den vid behov för att förhindra att fara uppstår och det finns inga regler eller lagar som säger att det skulle vara fel eller förbjudet att använda VB i rondell på det sätt vi diskuterar. Så det enda som antagligen är hemsnickrat är du själv och dina fantasier.

Körskolorna ska inte enbart lära ut bara exakt vad lagen säger att ni skall göra eller inte får göra. Körskolornas uppgift är även att lära ut hur man uppträder i trafiken, vad som är bästa praxis för ökad säkerhet i olika situationer i trafiken. Och bästa praxis kan vara olika beroende på situation och omständigheter och behöver inte nödvändigtvis finnas exakt reglerad i lagtext.

Och du har nog dålig koll på när detta om du tror att det började för inte mer än 7-8 år sen, kanske det är så länge du haft körkort, och därför inte haft anledning att reflektera över detta tidigare?

Fakta är att förr i tiden, så var reglerna sådana att man skulle VB om man skulle förbi utfarten rakt fram, inte blinka alls om man skulle rakt fram, och HB om man skulle ut första åt höger. Sen för närmare 15-20 år sen eller så, då kom de nya reglerna som sa att det alltid var krav på HB ut, men inget krav på VB. Så det är nog så att många av de som tog körkort innan de nya reglerna kom och då lärde sig VB-varianten, sen levde kvar i den av gammal vana, ibland utan att komma ihåg HB ut, eller kombinera de båda reglerna då det är fullt lagligt och ger det bästa av båda vilket ökat tydlighet säkerhet och smidigheten.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2019-02-27 kl. 09:02.
2019-02-27, 10:26
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Fortfarande inga hemsnickrade regler alls därför att VB i rondeller följer alla de regler som finns som reglerar bruk av signalanordningen körriktningsvisare. Hemsnickrat hade det kunnat vara om folks bruk av VB i rondell direkt bryter mot lagar och regler, men nu gör det ju inte det

Det finns regler som säger när den skall användas, det finns regler som ger tillåtelse att använda den vid behov för att förhindra att fara uppstår och det finns inga regler eller lagar som säger att det skulle vara fel eller förbjudet att använda VB i rondell på det sätt vi diskuterar. Så det enda som antagligen är hemsnickrat är du själv och dina fantasier.

Körskolorna ska inte enbart lära ut bara exakt vad lagen säger att ni skall göra eller inte får göra. Körskolornas uppgift är även att lära ut hur man uppträder i trafiken, vad som är bästa praxis för ökad säkerhet i olika situationer i trafiken. Och bästa praxis kan vara olika beroende på situation och omständigheter och behöver inte nödvändigtvis finnas exakt reglerad i lagtext.

Och du har nog dålig koll på när detta om du tror att det började för inte mer än 7-8 år sen, kanske det är så länge du haft körkort, och därför inte haft anledning att reflektera över detta tidigare?

Fakta är att förr i tiden, så var reglerna sådana att man skulle VB om man skulle förbi utfarten rakt fram, inte blinka alls om man skulle rakt fram, och HB om man skulle ut första åt höger. Sen för närmare 15-20 år sen eller så, då kom de nya reglerna som sa att det alltid var krav på HB ut, men inget krav på VB. Så det är nog så att många av de som tog körkort innan de nya reglerna kom och då lärde sig VB-varianten, sen levde kvar i den av gammal vana, ibland utan att komma ihåg HB ut, eller kombinera de båda reglerna då det är fullt lagligt och ger det bästa av båda vilket ökat tydlighet säkerhet och smidigheten.
Ja, men det är betydligt längre tid än 15-20 år sen jag tog körkort.
Då måste min lärare ha undervisat fel...
Nån VB har jag inte heller upplevt i början av min bilkörning.
Om det sen var ett lagkrav eller frivilligt med HB låter jag vara osagt.
Jag har i alla tider kört med HB.
Jag har heller aldrig krockat i en CPL.
2019-02-27, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandpa
Ja, men det är betydligt längre tid än 15-20 år sen jag tog körkort.
Då måste min lärare ha undervisat fel...
Nån VB har jag inte heller upplevt i början av min bilkörning.
Om det sen var ett lagkrav eller frivilligt med HB låter jag vara osagt.
Jag har i alla tider kört med HB.
Jag har heller aldrig krockat i en CPL.

Då finns det inte så många alternativ, om du verkligen tog körkortet före de nya reglerna kom. För då skall du ha lärt dig hur kraven var innan. Och då har du antingen...

1. Glömt det nu

2. Kommer inte heller ihåg att andra på den tiden VBade i rondeller

3. Helt enkelt sitter och fabulerar....

För sannolikheten att du inte skulle sett VB förr i tiden i rondeller är extremt låg sett till att alla på den tiden, innan de nya reglerna kom, lärde sig VB i körskolorna då för det var ju ett krav på den tiden.
2019-02-27, 13:04
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Då finns det inte så många alternativ, om du verkligen tog körkortet före de nya reglerna kom. För då skall du ha lärt dig hur kraven var innan. Och då har du antingen...

1. Glömt det nu

2. Kommer inte heller ihåg att andra på den tiden VBade i rondeller

3. Helt enkelt sitter och fabulerar....

För sannolikheten att du inte skulle sett VB förr i tiden i rondeller är extremt låg sett till att alla på den tiden, innan de nya reglerna kom, lärde sig VB i körskolorna då för det var ju ett krav på den tiden.
Det fanns inte så många regelrätta "rondeller" i början på 70-talet om man inte bodde i dom allra största städerna så problemet var inte så stort.
Nej, jag minns inget VBande.
2019-02-27, 22:50
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deman
VB används vid sidoförflyttingar/filbyten och inte för att vägen svänger som i en cpl. Tänk lite innan va och analysera vilka olika moment du har i en cpl. finns inte en enda gång du svänger ur filen till vänster.

finns endast avfarter i en cpl. och gissa! men de går till hööööger, så då blinkar man höööööger.....

inkommande bilar har väjningsplikt så de kan man ignorera eftersom du har företräde därinne. Sköt ditt och gör rätt så blir det rätt.
Snälla, använd hjärnan lite och använd de signalverktyg du har till ditt förfogande för att indikera vart du är på väg. Sedan använder du förmodligen det analysverktyg du har blivit skolad till att använda, till att förutse vad medtrafikanter kan se utifrån din framfart. Jag tror det kallas "empati", vilket är ett gammalt utdött svenskt begrepp sedan 80-talet. Sedan blinkar du vänster när du inte avser lämna rondellen och blinkar höger när du avser lämna rondellen, om du återfår kapaciteten till svensk empati.

Tyvärr är inte alla andra tankeläsare i trafiksituationer. Jag kan inte beskriva det mer grundligt än så. Om du inte kan se nyttan i att tydligt signalera till andra, var i fasen av en rondell man befinner sig, för att du... jag tror vi lämnar där för att inte eskalera till förolämpningar. Om du inte kör i en trefilig rondell, men det är ju verkligen en standardsituation.

Jag har sett din sort alltför mycket i trafiken. De blinkar inte alls, inte ens vid vänstersväng, när de börjar bli avtrubbade. Möjligen en "Göteborgsblinkers" där de fäller ut 0.3 sekunder efter att de bromsat och börjat svänga av.

Förstår du konceptet "defensiv körning"? Nej. Förstår du konceptet "miljöpåverkan"? Nej, för de som ser dig glida förbi som en kung, har ingen jävla aning var du ska i vissa skeden. De kan inte glida in, de måste bromsa, för här kommer du i full majestät. Du tror enbart dina utsläpp och oförmåga till att hålla ett frafikflöde har en påverkan. En s.k. Instagramfjortis. Jag tror vi kan avbryta där.

Vad fan diskuterar vi ens? Är några blinkningar från din sida för mycket värt för att alla trafikanter kan vidhålla en defensiv körning och glida genom rondellerna? Nej, de måste bromsa helt, för här kommer Ens Majestät och då kan det bli hur fan som helst. Jamen dåså. Vilka fantastiska rekommendationer!

För vi andra bryr oss ju bara om dig, ditt egocentriska barn. Inte om helheten. Ja dåså. Du råkar inte bo i Stockholmstrakten, den hjärnskadade huvudstaden? När landet heter Demanige kan du börja sluta bry dig om dina medmänniskor, men då kommer vi skjuta dig istället. Eller så kan du kalla dig för "en modern svensk". Ett hjärntvättat, globalistiskt as. Så högt håller jag din ståndpunkt. Du säger dig bry dig om allt, medan du inte bryr dig om någonting, för det är mode.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2019-02-27 kl. 23:14.
2019-02-28, 23:40
Medlem
Citat:
Det är krav på att högerblinka vid all utfart från rondell (CP) oavsett vilken storlek eller utfart. Att inte efterfölja detta är belagt med böter a 500kr

https://www.mestmotor.se/automotorsp...du-maste-veta/
Vet att reglerna är sådana. Men det handlar om vanligt trafikvett,
2019-03-01, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Vet att reglerna är sådana. Men det handlar om vanligt trafikvett,

Att strunta i att blinka, HB ut, är inte vanligt trafikvett. Att följa de lagar och regler som finns är trafikvett, om man sen kan bidra med ytterligare tydlighet och omtanke till sina medtrafikanter och som inte bryter några lagar, så är det positivt.
2019-03-01, 05:50
Medlem
Jag tror att det är i mångt och mycket samma personer som blinkar vänster i cirkulationsplats som tycker man skall byta till höger körfält i god tid före vävningsplats. Två exempel på hemmasnickrade trafikregler som korkar upp trafiken något oerhört.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in