2019-03-17, 10:48
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Fast det säger du ju bra för att du hoppas att den ska gå upp så att du kan sälja.

Man skulle kunna tro det, men så är inte fallet. Detta bolag har haft en uppåtgående trend sedan 3 år tillbaka och gör fina resultat.. men det bästa är att du inte investerar. Beror på hur mogen man är. Man kan göra bra och dumma saker med 40.000... det troliga är att det senare sker. Just i att investera i Genovis aktier tror jag det är bra chans att komma in nu, men som sagt.. är alltid svårt att övertyga människor som inte är insatta. Det finns alltid ett motstånd och skepsis, men all deras info ligger öppen på nätet så det är bara att googla och kolla hur det gått för dem och vad de har på g...

Annars kan jag tipsa om en fond jag hittade för länge sedan... som Avanza nu börjat skriva om och analyserat, så jag var rätt ute tidigt i den: https://www.morningstar.se/Funds/Qui...fid=0P0000YRMG

Med tanke på inriktningen har den chans att ge avkastning på sikt, inte fel att sätta in en tusenlapp där om man vill hålla det på en behaglig nivå. Även denna har bra chans till avkastning: https://www.morningstar.se/Funds/Qui...fid=0P0001FLH9

Men som sagt.. är man inte mogen och inte tror på investeringar så håller man sig utanför, men det finns inget bra alternativ att få pengarna att växa över tid idag om man har småpengar. Jag svarar gärna TS via PM om denne har mer ingående frågor om hur detta fungerar.. eller öppet i tråden.
Senast redigerad av Stormcatcher 2019-03-17 kl. 10:59.
Citera
2019-03-17, 10:59
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormcatcher
Man skulle kunna tro det, men så är inte fallet. Detta bolag har haft en uppåtgående trend sedan 3 år tillbaka och gör fina resultat.. men det bästa är att du inte investerar. Beror på hur mogen man är. Man kan göra bra och dumma saker med 40.000... det troliga är att det senare sker. Just i att investera i Genovis aktier tror jag det är bra chans att komma in nu, men som sagt.. är alltid svårt att övertyga människor som inte är insatta. Det finns alltid ett motstånd och skepsis, men all deras info ligger öppen på nätet så det är bara att googla och kolla hur det gått för dem och vad de har framöver. Men slösa bort pengarna istället..

P/E -216, ett litet bolag som senast i somras stod i under 4 kr och har ryckt iväg under vintern till 13.5 stängning i fredags. Skyhög risk, mer att betrakta som en lottsedel än investering om du frågar mig.

TS bör inte fundera på att testa sådant med mer än max 10% av sitt kapital, resten bör gå in i väl diversifierade stabila investeringar.
Citera
2019-03-17, 12:52
Medlem
Jag skickar mitt kontonr i PM. Jag lovar att hjälpa dig placera de bra.
Citera
2019-03-17, 16:36
Medlem
Paradisums avatar
ISK och köp 2-4 investmentbolag bl a Investor. Alternativt KF och köp amerikansk eller kanadensisk reit och få ca 200 kronor i månaden i utdelning som du sedan återinvesterar.
Citera
2019-03-17, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradisum
ISK och köp 2-4 investmentbolag bl a Investor. Alternativt KF och köp amerikansk eller kanadensisk reit och få ca 200 kronor i månaden i utdelning som du sedan återinvesterar.

Uhm en liten fråga på det där, jag har aktier i Investor A fast jag får ingen utdelning. Har jag för lite aktier eller vad har jag missat?
Citera
2019-03-17, 18:33
Citat:
Ursprungligen postat av Stormcatcher
Köp en aktie som heter Genovis. Undervärderat bolag som folk kommer få upp ögonen för. Har en stabil uppåtgående trend pga bra business i grunden. Men som alltid, läs på själv... jag vet vad jag pratar om. Sysslat med aktier sedan 97’ med goda resultat.
Genovis lyckades uppvisa försäljning på 10,5 Mkr Q4 2018 och värderas til 1 Mdkr. Var rädd om dina pengar.
Citera
2019-03-17, 19:00
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haraldman
Uhm en liten fråga på det där, jag har aktier i Investor A fast jag får ingen utdelning. Har jag för lite aktier eller vad har jag missat?

https://www.avanza.se/aktier/om-akti...246/investor-a Scrolla ner och kolla på höger sida, där framgår utdelningen och vilka datum det gäller (investor har numera utdelning både vår och höst).
Citera
2019-03-17, 19:33
Medlem
En fråga om aktieutdelning. Kan man köpa aktier i ett bolag någon dag innan utdelningen, tjäna de pengarna och sedan bara sälja? Finns det någon hake?
Citera
2019-03-17, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av didi2
En fråga om aktieutdelning. Kan man köpa aktier i ett bolag någon dag innan utdelningen, tjäna de pengarna och sedan bara sälja? Finns det någon hake?

Att kursen sjunker dagen efter utdelning?
Citera
2019-03-17, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krabask
Att kursen sjunker dagen efter utdelning?
Jo, men då kan man ju göra det i framtiden. Köpa dagen innan utdelning och ganska säkert tjäna pengar. Tänkte att det kunde finnas någon regel om det, men vad vet jag.
Då får det ju bli Volvo i början av april.
Har ni tips på fler aktier med bra utdelning?

Edit. Läste på lite själv, sink dag, ex dag mm. Var inte riktigt så enkelt.
Senast redigerad av didi2 2019-03-17 kl. 20:10.
Citera
2019-03-17, 20:04
Medlem
Paradisums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haraldman

Investor delar ut 9kr/aktie maj och 4kr/aktie i november.
Citera
2019-03-17, 20:08
Medlem
Paradisums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av didi2
Jo, men då kan man ju göra det i framtiden. Köpa dagen innan utdelning och ganska säkert tjäna pengar. Tänkte att det kunde finnas någon regel om det, men vad vet jag.
Då får det ju bli Volvo i början av april.
Har ni tips på fler aktier med bra utdelning?

Som sagt så kommer kursen sjunka med lika mycket som utdelningen var. Det man kan göra istället är att återinvestera utdelningen i en aktie som kommer dela ut ganska snart och sedan återinvestera deras utdelning osv. Ger en aktie du äger utdelning i april så köper du en aktie som ger utdelning i maj för utdelningspengarna du fick i april samtidigt som du för in lite extra kapital från lönen t ex.

Banker ger hög utdelning. Nordea och Swedbank ger högst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in