• 3
  • 4
2019-03-17, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradisum
Som sagt så kommer kursen sjunka med lika mycket som utdelningen var. Det man kan göra istället är att återinvestera utdelningen i en aktie som kommer dela ut ganska snart och sedan återinvestera deras utdelning osv. Ger en aktie du äger utdelning i april så köper du en aktie som ger utdelning i maj för utdelningspengarna du fick i april samtidigt som du för in lite extra kapital från lönen t ex.

Banker ger hög utdelning. Nordea och Swedbank ger högst.
Aha, tack för tipsen och att du klargjorde lite.
Citera
2019-03-17, 23:10
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrkoon
Hallå

Precis kommit över en summa på 40 000, jag vill gärna investera dessa på ett sätt som gör att dom växer. Saken är att jag är dålig insatt i vad gäller aktier, fonder och kapital försäkringar.

Skulle helst vilja välja mellan ett fondkonto eller en kapitalförsäkring då jag kan mer om dessa sparformer än aktier (samt inte har intresset för att aktivt hålla på med aktier).

Uppskattar gärna tips om vilken sparform av dessa två som ni tycker är bäst och varför, vilka ställen jag bör vända mig till osv. Har hört mycket bra om Avanza och att dom har båda alternativen att välja på.

Vad jag än väljer att spara i så tänker jag att 40 000 får bli min startsumma för att sedan varje månad peta in en tusenlapp till kontot för att välja tillväxten.

Tänk compound interest.

Lägg in dem i en S&P500 fond. Rakna med 10% tillväxt per år och sätt in ytterligare ett par tusen i månaden.

/C
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in