• 1
  • 2
2019-03-11, 21:15
Medlem
Hyrkoons avatar
Hallå

Precis kommit över en summa på 40 000, jag vill gärna investera dessa på ett sätt som gör att dom växer. Saken är att jag är dålig insatt i vad gäller aktier, fonder och kapital försäkringar.

Skulle helst vilja välja mellan ett fondkonto eller en kapitalförsäkring då jag kan mer om dessa sparformer än aktier (samt inte har intresset för att aktivt hålla på med aktier).

Uppskattar gärna tips om vilken sparform av dessa två som ni tycker är bäst och varför, vilka ställen jag bör vända mig till osv. Har hört mycket bra om Avanza och att dom har båda alternativen att välja på.

Vad jag än väljer att spara i så tänker jag att 40 000 får bli min startsumma för att sedan varje månad peta in en tusenlapp till kontot för att välja tillväxten.
Citera
2019-03-11, 21:21
Medlem
Hur lång är din tidshorisont? 10+ år? Det avgör nämligen hur hög risk det är rimligt att dra på sig. Aktiemarknaden kan tappa mycket i värde på kort sikt som det ibland tar många år att tjäna tillbaka. Kan du sova gott om natten även om du vet att du kan förlora hälften av pengarna i en börskrasch? Om du säljer i en börsnedgång kommer du förlora pengar, därför är det viktigt att ha RÄTT förväntningar och risk så qtt du kan stå emot säljavtryckaren.

Eftersom du vill ha något enkelt som är "set and forget" så ska du inte handla med aktier. En billig indexfond ger dig utmärkt avkastning till liten risk på lång sikt.

Lysa.se är en utmärkt start för att komma igång. Även Avanza Global bör vara intressant för dig. Men börja i rätt ände, att tänka igenom varför du sparar och hur länge.

Ett tips är att läsa på Rikatillsammans.se under rubriken "Så blir du rik". Jan Bolmesson som bloggar där skriver mycket klokt (dock är hans portföljförslag ibland onödigt krångliga).
Senast redigerad av lajm 2019-03-11 kl. 21:25.
Citera
2019-03-11, 21:24
Medlem
Hyrkoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Hur lång är din tidshorisont? 10+år? Det avgör nämligen hur hög risk det äe rimligt att dra på sig.

Eftersom du vill ha något enkelt som är "set and forget" så ska du inte handla med aktier. En billig indexfond ger dig utmärkt avkastning till liten risk på lång sikt.

Lysa.se är en utmärkt start för att komma igång. Även Avanza Global bör vara intressant för dig. Men börja i rätt ände, att tänka igenom varför du sparar och hur länge.

Ett tips är att läsa på Rikatillsammans.se under rubriken "Så blir du rik". Jan Bolmesson som bloggar där skriver mycket klokt (dock är hans portföljförslag ibland onödigt krångliga).

Säg 20-25 år.

Är indexfond något som "garanterat" får pengarna att växa mer än en vanlig kapitalförsäkring?
Citera
2019-03-11, 21:27
Medlem
Har du en buffert? 40k är rimligt att det går till det annars
Citera
2019-03-11, 21:29
Medlem
Hyrkoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
Har du en buffert? 40k är rimligt att det går till det annars

Ja, har en annan summa avsatt till buffert.
Mina 40k däremot ska bli något av värde.
Citera
2019-03-11, 21:33
Bannlyst
Aktiemarknaden kommer falla snart. Vänta gärna med investeringar tills nästa lågkonjunktur.
Citera
2019-03-11, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrkoon
Ja, har en annan summa avsatt till buffert.
Mina 40k däremot ska bli något av värde.

Skaffa ett isk konto hos tex Avanza, sen rekommenderar jag en global indexfond, tex Avanza global eller Länsförsäkringar global
Citera
2019-03-11, 21:40
Medlem
Frågan går inte riktigt svara på då den innehåller en förvirrande "fondkonto (?) vs kapitalförsäkring"

Skilj på

1. Tillgångsslag (enskilda aktier, enskilda ränteprodukter, fonder med olika kombinationer av dessa)

2. Den skattemässiga formen i vilken tillgångarna ligger (kapitalförsäkring, ISK, klassisk depå)

Startversion 1.0 är att du öppnar en ISK, och att du i den sparar i en någorlunda indexföljande aktiefond med låg eller ingen avgift.

Citat:
Hallå

Precis kommit över en summa på 40 000, jag vill gärna investera dessa på ett sätt som gör att dom växer. Saken är att jag är dålig insatt i vad gäller aktier, fonder och kapital försäkringar.

Skulle helst vilja välja mellan ett fondkonto eller en kapitalförsäkring då jag kan mer om dessa sparformer än aktier (samt inte har intresset för att aktivt hålla på med aktier).

Uppskattar gärna tips om vilken sparform av dessa två som ni tycker är bäst och varför, vilka ställen jag bör vända mig till osv. Har hört mycket bra om Avanza och att dom har båda alternativen att välja på.

Vad jag än väljer att spara i så tänker jag att 40 000 får bli min startsumma för att sedan varje månad peta in en tusenlapp till kontot för att välja tillväxten.
Citera
2019-03-11, 22:31
Medlem
Citat:
Aktiemarknaden kommer falla snart. Vänta gärna med investeringar tills nästa lågkonjunktur.
Det har folk sagt i flera år nu, hur länge ska han vänta enl. dig?
Nä om du har så lång sparhorisont som 20-25 år så blir mitt råd
att köpa 3-4 svenska investmentbolag.

Om investmentbolag https://samuelssonsrapport.se/investmentbolag/
Senast redigerad av bosseriks 2019-03-11 kl. 22:35.
Citera
2019-03-11, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Det har folk sagt i flera år nu, hur länge ska han vänta enl. dig?

2020 går det åt skogen. Kanske vänta tills 2020 och köpa till halva priset av i dag.
Citera
2019-03-11, 22:42
Medlem
Arsenaln1clubs avatar
Mitt tips är att undvika fonder, dela upp pengarna i olika banker och investmentbolag. Och sen ska du lära dig aktiehandel, du blir aldrig rik på att jobba i Sverige, om du inte är väldigt högavlönad förstås men det är få förunnat!
Citera
2019-03-11, 22:46
Medlem
Citat:
Hallå

Skaffa ett lysa-konto och ös in allt där!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in