2019-03-11, 22:50
Medlem
Hyrkoons avatar
Kollat in Avanza-auto en del och det verkar vara rätt för mig, då sköter Avanza allt åt mig på mitt ISK-konto med ett bestämt startkapital, månadssparande och val/hantering av fonder.
Jag är som sagt rädd att mitt bristande intresse eller kunskap skulle "förstöra" mitt sparande på något vis om jag skulle välja att göra en egen portfölj eller låta Avanza göra en portfölj åt mig som jag sedan sköter själv.
Citera
2019-03-11, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selles
2020 går det åt skogen. Kanske vänta tills 2020 och köpa till halva priset av i dag.

OK
Citera
2019-03-11, 23:16
Medlem
Swe1227s avatar
Sätt in allt på Volvo så kan du casha ut 4000 kr på direktavkastning nu i vår.
Citera
2019-03-11, 23:34
Medlem
Hyrkoons avatar
Hur stor är risken att gå med förlust ISK kontra kapitalförsäkring btw? Om det nu går att svara på.
En till fråga, om jag drar igång ett ISK-konto med Avanza-auto eller en förvald portfölj, räcker det att man månadssparar i dom fonder och aktier som ingår i portföljen eller måste man vara aktiv och köpa fonder manuellt/självmant varje månad osv? Typ att jag petar in minst 1000kr varje månad i dom bestämda fonderna som valts åt mig och att jag utan oro behöver köpa nya fonder vartefter.

Väljer jag Avanza auto tänkte jag dra på med hög risk men med ett långsiktigt sparande på minst 20 år.
Citera
2019-03-11, 23:57
Medlem
DrVonAnkas avatar
Jag skulle avvakta ett tag. Marknaden står högt nu och det känns som en tickande bomb innan lågkonjukturen slår till. Redan låga räntor gör det svårt att stimulera ekonomin så det kommer slå hårt.

Jag förstår inte din sista fråga riktigt men du behöver inte aktivt själv köpa/sälja varje månad.
Citera
2019-03-12, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrkoon
Kollat in Avanza-auto en del och det verkar vara rätt för mig, då sköter Avanza allt åt mig på mitt ISK-konto med ett bestämt startkapital, månadssparande och val/hantering av fonder.
Jag är som sagt rädd att mitt bristande intresse eller kunskap skulle "förstöra" mitt sparande på något vis om jag skulle välja att göra en egen portfölj eller låta Avanza göra en portfölj åt mig som jag sedan sköter själv.

Om du tycker Avanza Auto är bra så ska du verkligen kolla in Lysa. Lysa är snäppet smartare och framförallt billigare. 0,15% skillnad i årlig avgift gör stor skillnad över 25 år.

Avanza Auto är bra om än något för dyr. Men undvik Avanzas "portföljgenerator", den finns bara till för att sälja på dig riktigt dyra fonder.
Senast redigerad av lajm 2019-03-12 kl. 05:26.
Citera
2019-03-12, 05:25
Medlem
Citat:
Hur stor är risken att gå med förlust ISK kontra kapitalförsäkring btw? Om det nu går att svara på.
En till fråga, om jag drar igång ett ISK-konto med Avanza-auto eller en förvald portfölj, räcker det att man månadssparar i dom fonder och aktier som ingår i portföljen eller måste man vara aktiv och köpa fonder manuellt/självmant varje månad osv? Typ att jag petar in minst 1000kr varje månad i dom bestämda fonderna som valts åt mig och att jag utan oro behöver köpa nya fonder vartefter.

Väljer jag Avanza auto tänkte jag dra på med hög risk men med ett långsiktigt sparande på minst 20 år.

Jag vet inte vilket slags kapitalförsäkring du pratar om? Det finns många olika sorter nämligen. Om du menar en kapitalförsäkring på Avanza där det bara är ett fondkonto så är det ingen skillnad alls. En kapitalförsäkring på Avanza har i princip inget försäkringsmoment alls. ISK är bättre. Risken i båda beror på vilk fonder du köper.

Sedan finns det företag som säljer andra sorters kapitalförsäkringar där de garanterar att du inte förlorar pengar. Så fungerar inte Avanzas kapitalförsäkring. En sådan försäkring tycker jag inte heller att du ska ha eftersom de är dyra och ger dålig avkastning.

På både Avanza och Lysa kan du sätta upp månadssparande. Då behöver du inte göra någonting mer. Men jag skulle ändå rekommendera att du sätter dig ner en gång om året och kollar till sparandet så att du har koll på vad som händer. Fonderna kan höja sina avgifter, bättre fonder kan ha dykt upp, osv.
Senast redigerad av lajm 2019-03-12 kl. 05:29.
Citera
2019-03-12, 08:10
Medlem
Du ställer fortfarande frågor som visar att du inte förstått att ISK och kapitalförsäkring bara är själva hinken som dina tillgångar ligger i.

Det är som att fråga hur stor är risken att jag har köpt en nitlott, om jag förvarar den i en plånbok kontra plastpåse.

På en ISK och kapitalförsäkring betalar du årligen 30% vinstskatt på en så kallad schablonvinst på 1.25% av tillgångarnas värde, dvs effektivt en skatt på 0.375% på tillgångarna. På en klassisk depå betalar du 30% på faktiskt nettovinst när den realiseras (dvs om du inte säljer något så betalar du ingen skatt, oavsett om dina tillgångar har 10-dubblats).

Sålunda, om du bara sätterna in pengarna på en ISK/KF utan att göra något mer så har du en garanterad förlust på 0.375% om året. Självklart är det inget man gör, utan när du väl har pengarna där så investerar du dom i tillgångar som aktier eller fonder, och förhoppningen är dessa stiger i värde långt mer än 0.375%.

Risken väljer du genom val av tillgångsslag. All-in i en aktie i ett konkursmässigt företag = extremt hög risk, all-in i ett räntekonto = låg risk men du slår knappt 0.375% och effektivt slår du inte ens inflationen. All-in in i standard indexfond = statistiskt sett kanske 7% om året i avkastning på lång sikt, men du kommer ha år då kapitalet sjunker med 20-40% (men om du har löpande månadssparande är det ju precis vad du vill egentligen, under förutsättningen att det kommer tillbaka, vilket naturligtvis är grundantagandet, annars investerar man förmodligen inte i börsen på lång sikt)

Citat:

Citera
2019-03-12, 09:21
Medlem
Selles skrev
Citat:
2020 går det åt skogen. Kanske vänta tills 2020 och köpa till halva priset av i dag.
Jaha, det lägger jag in i min kalender. Facit får vi om 1-1,5 år.
Varför bara kanske?
Citera
2019-03-12, 13:08
Medlem
40 000 kr räcker till en hel Bitcoin idag. Köp
Citera
2019-03-14, 18:48
Köp en aktie som heter Genovis. Undervärderat bolag som folk kommer få upp ögonen för. Har en stabil uppåtgående trend pga bra business i grunden. Men som alltid, läs på själv... jag vet vad jag pratar om. Sysslat med aktier sedan 97’ med goda resultat.
Citera
2019-03-14, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormcatcher
Köp en aktie som heter Genovis. Undervärderat bolag som folk kommer få upp ögonen för. Har en stabil uppåtgående trend pga bra business i grunden. Men som alltid, läs på själv... jag vet vad jag pratar om. Sysslat med aktier sedan 97’ med goda resultat.

Fast det säger du ju bra för att du hoppas att den ska gå upp så att du kan sälja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in