Du ställer fortfarande frågor som visar att du inte förstått att ISK och kapitalförsäkring bara är själva hinken som dina tillgångar ligger i.
Det är som att fråga hur stor är risken att jag har köpt en nitlott, om jag förvarar den i en plånbok kontra plastpåse.
På en ISK och kapitalförsäkring betalar du årligen 30% vinstskatt på en så kallad schablonvinst på 1.25% av tillgångarnas värde, dvs effektivt en skatt på 0.375% på tillgångarna. På en klassisk depå betalar du 30% på faktiskt nettovinst när den realiseras (dvs om du inte säljer något så betalar du ingen skatt, oavsett om dina tillgångar har 10-dubblats).
Sålunda, om du bara sätterna in pengarna på en ISK/KF utan att göra något mer så har du en garanterad förlust på 0.375% om året. Självklart är det inget man gör, utan när du väl har pengarna där så investerar du dom i tillgångar som aktier eller fonder, och förhoppningen är dessa stiger i värde långt mer än 0.375%.
Risken väljer du genom val av tillgångsslag. All-in i en aktie i ett konkursmässigt företag = extremt hög risk, all-in i ett räntekonto = låg risk men du slår knappt 0.375% och effektivt slår du inte ens inflationen. All-in in i standard indexfond = statistiskt sett kanske 7% om året i avkastning på lång sikt, men du kommer ha år då kapitalet sjunker med 20-40% (men om du har löpande månadssparande är det ju precis vad du vill egentligen, under förutsättningen att det kommer tillbaka, vilket naturligtvis är grundantagandet, annars investerar man förmodligen inte i börsen på lång sikt)
Citat:
Ursprungligen postat av
Hyrkoon
Hur stor är risken att gå med förlust ISK kontra kapitalförsäkring btw? Om det nu går att svara på.
En till fråga, om jag drar igång ett ISK-konto med Avanza-auto eller en förvald portfölj, räcker det att man månadssparar i dom fonder och aktier som ingår i portföljen eller måste man vara aktiv och köpa fonder manuellt/självmant varje månad osv? Typ att jag petar in minst 1000kr varje månad i dom bestämda fonderna som valts åt mig och att jag utan oro behöver köpa nya fonder vartefter.
Väljer jag Avanza auto tänkte jag dra på med hög risk men med ett långsiktigt sparande på minst 20 år.