2019-03-17, 06:43
Medlem
du uppfann gud, så din tro är ditt bevis, resten får stå till tiden,
Citera
2019-03-17, 06:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Humor. Varför finns det?

Möjligt gudsbevis?

Japp, i den typ av pseudo-bevisföring du användar, så "bevisar" humorn att Det Flygande Spaghetti Monstret är den sanna 'gud'.
Citera
2019-03-17, 06:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har alltid tänkt att stoicismens ideal var just det ”känslokalla”. Att tänka i första hand och aldrig agera efter känslorna.

”Våra känslor sårar våra tankar”.

Att stoikerna hade känsla för ”Gud”/Sanning verkar dock för mig uppenbart.
Det var väl den känslomässiga personliga Åsikten som ansågs fel?

Kanske det, men det är irrelevant.
Citera
2019-03-17, 07:50
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Svar behöver Alltid ställa vissa krav på mottagaren. Viss förståelse och insikt krävs Alltid.

Sunt förnuft” är vad vi brukar kalla sådana krav i allmänna frågor.
Korrekt, jag menade förstås icke falsifierbara krav. Som till exempel ”om du är tillräckligt ödmjuk kommer du att förstå”. Hur dåligt svaret än är så går det alltid att skylla på att mottagaren inte var tillräckligt ödmjuk.
Citera
2019-03-17, 08:05
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmyGbrg
Jo förstår du, gudsbevis är inte som vanliga teoretiska bevis. Gudsbevis, eller gnosis som det hellre bör kallas, ställer en del krav på mottagaren, och man kan därför inte få sådana serverade på omvägar av andra. Det är som jag skrev till någon annan här inne tidigare, att om du älskar någon, så kan du heller aldrig få kärleken från denne bekräftad och bevisad, med mindre än att du själv tar ett initiativ till att älska och öppet meddela att du och din kärlek finns.
Falsk analogi. Frågan om mänsklig kärlek är inget påstående om der existerar entiteter som existerar utanför vår fysiska värld. Der är inget extraordinärt påstående att säga att man älskar någon.

Citat:
För i den andliga världen gäller på samma sätt som i den mänskliga världen, att man i längden erhåller vad man själv offrar och delar med sig av. Denna princip gäller alla områden där mänsklig erfarenhet är inblandad, betraktad över längre tidsavstånd.
Vilken andliga värld? Vad jag än säger kan du skylla på att jag inte offrat eller delar med mig tillräckligt, eller att jag gör det på fel sätt.

Citat:
Du kan också jämföra med vanligt lönearbete. Du arbetar först. Sen får du lön - beviset på att ditt arbete var en värdefull insats. Ditt kontrakt med arbetsgivaren är en indikation på och förhoppning till att du en dag får lön. I den andliga världen ges sådana förberedande indikationer, som där kan kallas andens vinkande budbärare, av konst, dikt och andliga människors tal. Detta förutsätter förstås att du skriver på kontraktet, och står öppen och mottaglig för detta transcendenta verklighetsskikt.
Falsk analogi. Der går att kontrollera att min arbetsgivare existerar. Hur kan jag kontrollers om den andliga världen existerar? Nu kan du skylla på att jag inte står tillräckligt öppen eller mottaglig inför det transcendenta.

Citat:
Är du inte intresserad av andlighet, ska du naturligtvis heller inte söka efter den. Då är den inget för dig, här och nu, i just detta liv. Men var öppen för att det är annorlunda för andra människor. Då kan du få en försmak av att verkligheten är större än det perspektiv du betraktar den från idag. Då växer du som människa även i ditt nuvarande liv, och förbereder dig för den dag då andlighet kanske blir något som också intresserar dig.
Vilken andlighet?
Ett bevis är ett bevis oavsett om man är intresserad eller ej. Damma sak igen, dina påståenden har inbyggda bortförklaringar.
Citera
2019-03-17, 08:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Svar behöver Alltid ställa vissa krav på mottagaren. Viss förståelse och insikt krävs Alltid.

”Sunt förnuft” är vad vi brukar kalla sådana krav i allmänna frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Korrekt, jag menade förstås icke falsifierbara krav. Som till exempel ”om du är tillräckligt ödmjuk kommer du att förstå”. Hur dåligt svaret än är så går det alltid att skylla på att mottagaren inte var tillräckligt ödmjuk.

Summan av kardemumman är, att AXKYA131313's hemmasnickrade filosofi för tillfället inte är ett legitimt bevisförings-underlag. Så det finns inget att relatera till vad angår legitim bevisföring i AXKYA131313's semantiska akrobatik.
Citera
2019-03-17, 08:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
du uppfann gud, så din tro är ditt bevis, resten får stå till tiden,

"TRO" är inte "bevis" (annat än i semantisk akrobatik).
Citera
2019-03-17, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
"TRO" är inte "bevis" (annat än i semantisk akrobatik).

precis, det är vad du bevisar vetenskapligt, likaså är tiden nått man räknar från sol och måne, som man bevisat ligger som kvarleva från big bang,.... bevisat...
Citera
2019-03-17, 12:43
Medlem
EmmyGbrgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson

Falsk analogi.
Falsk analogi.
Falsk analogi.

Det kvittar visst hur man programmerar den här datorn, den återgäldar samma rapport, oavsett vilka kommandon man ger den? Dags att uppdatera programvaran?

Skämt åsido, du hade rätt, jag hade fel. Allt som har med andlighet att göra är en falsk analogi.

Ungefär som när man ersätter sex med en vacker partner man älskar, med internetporr.

Därför borde ingen internetporr existera. Inte i din värld i alla fall? Det får vi hoppas att den inte gör! För då vore du mästaren av falska analogier. Och kanske inte på det roligaste sättet.
Citera
2019-03-17, 13:11
Medlem
EmmyGbrgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensKorv

Tes: Det gäller att vänta ut ett bevis på gud.

Jag kan känna att det ligger kompakt sanning i såna här konstateranden. Suggestiv fras, i all sin torrhet.

Men beskriv lite i vilken hållning du väntar? För det finns många olika sorters väntan.

Menar du som att vänta ut jackpot på den årliga Trisslotten och hoppas på att en dag bli ekonomiskt oberoende? Eller som att vänta på tåget på en utomhusperrong i en småstad en regnig dag i mars? Eller som att vänta in omen som när molnen hopar sig till åska, även om detta innebär svår anspänning, genom att öppna upp sig i avskildhet och med maximal sensibilitet - som i "The Shining"?
Citera
2019-03-17, 13:44
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det kvittar visst hur man programmerar den här datorn, den återgäldar samma rapport, oavsett vilka kommandon man ger den? Dags att uppdatera programvaran? .
Det kanaka är inmatningen som är fel.

Citat:
Skämt åsido, du hade rätt, jag hade fel. Allt som har med andlighet att göra är en falsk analogi.
Det var inte det jag skrev.

Citat:
Ungefär som när man ersätter sex med en vacker partner man älskar, med internetporr.
Det ver jag ingenting om.

Citat:
Därför borde ingen internetporr existera. Inte i din värld i alla fall? Det får vi hoppas att den inte gör! För då vore du mästaren av falska analogier. Och kanske inte på det roligaste sättet.
Det går att kontrollera att internetporr existerar. Hur kontrollerar jag andlighet existerar?
Citera
2019-03-17, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Det är just det det gör (som jag tolkar det). I bibeln står det mycket om att vi ska tro på honom. Genom tro ska vi bli fria och få frälsning, genom tro ska vi bota sjuka osv.

Känns som hela grejen fallerar om det var tänkt att vi skulle, eller kunde bevisa Guds existens.

Men det är min tolkning av det hela.
Du tror inte att det där bara var ett sätt för dem som skrev Bibeln att komma runt problemet att det inte finns några bevis? Problemet är att alla religioner kör med samma taktik - frälsning kräver blind tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in