2017-02-12, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Vill du veta eller bara debattera?

Man ser vad man vill se.

Inom modern vetenskap betraktas materia som organiserad energi eller bunden energi, och man vet att ”materia kan omvandlas till energi och energi till materia”. (The World Book Encyclopedia, 1987, bd 13, sid. 246)
Den del av det enorma universum som människan hittills har kunnat studera med sina teleskop ger en liten uppfattning om vilken outtömlig energikälla Jehova Gud är.
Det är som profeten skrev: ”Vem har tagit mått på Jehovas ande?” :

Jesaja 40:12, 13, 25, 26
12 Vem har mätt upp vattenmassorna i sin kupade hand och med ett fingerspann tagit mått på himlen, och vem har inneslutit jordens stoft i ett mått eller vägt bergen på en våg och kullarna i en vågskål?

13 Vem har tagit mått på Jehovas ande, och vem kan som hans rådgivare ge honom vetskap om något?

25, ”Men vem kan ni jämföra mig med, så att jag skulle bli hans jämlike?” säger den Helige.
26 ”Lyft upp era ögon mot höjden och se. Vem har skapat dessa? Det har Han som för ut hären av dem efter antal; han kallar dem alla vid namn. På grund av överflödet på dynamisk energi och på grund av hans väldiga kraft saknas inte en enda av dem.
Tack, nu vet jag.
Citera
2017-02-12, 21:50
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:

26 ”Lyft upp era ögon mot höjden och se. Vem har skapat dessa? Det har Han som för ut hären av dem efter antal; han kallar dem alla vid namn. På grund av överflödet på dynamisk energi och på grund av hans väldiga kraft saknas inte en enda av dem.
Enligt vilken bibelversion?

Så här står det i de versioner som jag hittat:
Citat:
Lyften upp edra ögon mot höjden och sen: vem har skapat allt detta? Det har han som för härskaran däruppe fram i räknade hopar; han nämner dem alla vid namn. Så stor är hans makt, så väldig hans kraft, att icke en enda utebliver.
Citera
2017-02-12, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson

Gå till grundtexten.
Citera
2017-02-13, 11:06
Medlem
Citat:

”dynamisk energi”.
Hebr.: ’ōnịm, plur.; lat.: fortitụdinis, ”kraft”, ”styrka”, ”energi”.
”kraft”. Hebr.: kọach.
Citera
2017-02-13, 12:06
Medlem
Citat:
Vill du veta eller bara debattera?

Man ser vad man vill se.

Inom modern vetenskap betraktas materia som organiserad energi eller bunden energi, och man vet att ”materia kan omvandlas till energi och energi till materia”. (The World Book Encyclopedia, 1987, bd 13, sid. 246)
Den del av det enorma universum som människan hittills har kunnat studera med sina teleskop ger en liten uppfattning om vilken outtömlig energikälla Jehova Gud är.
Det är som profeten skrev: ”Vem har tagit mått på Jehovas ande?” :

Jesaja 40:12, 13, 25, 26
12 Vem har mätt upp vattenmassorna i sin kupade hand och med ett fingerspann tagit mått på himlen, och vem har inneslutit jordens stoft i ett mått eller vägt bergen på en våg och kullarna i en vågskål?

13 Vem har tagit mått på Jehovas ande, och vem kan som hans rådgivare ge honom vetskap om något?

25, ”Men vem kan ni jämföra mig med, så att jag skulle bli hans jämlike?” säger den Helige.
Bra att du hänvisar till modern vetenskap. Vad säger den om universums uppkomst, och livet däri?
Citera
2017-02-13, 12:31
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
”dynamisk energi”.
Hebr.: ’ōnịm, plur.; lat.: fortitụdinis, ”kraft”, ”styrka”, ”energi”.
”kraft”. Hebr.: kọach.
Hur tolkade du det som "dynamisk energi"?
Citera
2017-02-13, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Bra att du hänvisar till modern vetenskap. Vad säger den om universums uppkomst, och livet däri?

Berätta du som vet.
Citera
2017-02-13, 14:07
Medlem
Citat:
Hur tolkade du det som "dynamisk energi"?

Grundordet.
Citera
2017-02-13, 14:14
Medlem
Citat:
Berätta du som vet.
Inte mycket stämmer med bibelns berättelser.
Citera
2017-02-13, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Inte mycket stämmer med bibelns berättelser.

Som t ex ......
Citera
2017-02-13, 14:19
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Grundordet.
Grundordet för "Energi" betyder "Dynamisk Energi"?
Citera
2017-02-13, 14:23
Medlem
Citat:
Som t ex ......
Suck, det vet du nog
Skapelsebetättelsen
Adam och Eva
Syndafloden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera