Citat:
Ursprungligen postat av
ConnyKlasson
Jag begär inte att få allt serverat på ett silverfat, jag vill bara ha bevis för påstpendet att gud finns.
Jag har redan läst dina inlägg. Det hjälpte inte.
Ditt inlägg har praktiskt nog inbyggda bortförklaringar. Nu är det jag som inte tagit tillräckligt med egna initiativ och/eller inte utnyttjat min intelligens/intuition, inte sökt djupt nog o.s.v. för att förstå dina ”svar”. Svar som verkligen innehåller bevis behöver inte ställa krav på mottagaren.
Jo förstår du, gudsbevis är inte som vanliga teoretiska bevis. Gudsbevis, eller gnosis som det hellre bör kallas, ställer en del krav på mottagaren, och man kan därför inte få sådana serverade på omvägar av andra. Det är som jag skrev till någon annan här inne tidigare, att om du älskar någon, så kan du heller aldrig få kärleken från denne bekräftad och bevisad, med mindre än att du själv tar ett initiativ till att älska och öppet meddela att du och din kärlek finns.
För i den andliga världen gäller på samma sätt som i den mänskliga världen, att man i längden erhåller vad man själv offrar och delar med sig av. Denna princip gäller alla områden där mänsklig erfarenhet är inblandad, betraktad över längre tidsavstånd.
Du kan också jämföra med vanligt lönearbete. Du arbetar först. Sen får du lön - beviset på att ditt arbete var en värdefull insats. Ditt kontrakt med arbetsgivaren är en indikation på och förhoppning till att du en dag får lön. I den andliga världen ges sådana förberedande indikationer, som där kan kallas andens vinkande budbärare, av konst, dikt och andliga människors tal. Detta förutsätter förstås att du skriver på kontraktet, och står öppen och mottaglig för detta transcendenta verklighetsskikt.
Är du inte intresserad av andlighet, ska du naturligtvis heller inte söka efter den. Då är den inget för dig, här och nu, i just detta liv. Men var öppen för att det är annorlunda för andra människor. Då kan du få en försmak av att verkligheten är större än det perspektiv du betraktar den från idag. Då växer du som människa även i ditt nuvarande liv, och förbereder dig för den dag då andlighet kanske blir något som också intresserar dig.