2019-03-16, 17:38
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Trådens ämne är bevis för gud. Håll dig till trådämnet.

Att du inte kan hålle dig till trådens ämne demonstrerar vem som är semantisk akrobatik i detta sammanhang.
Jag tackar för att du tror att jag Är ett allmänt begrepp.
Men du förstår väl själv hur det ligger till.
Akrobaten kan också gå på lina.

Detta är en sammanslagen tråd. Den diskutera många ämnen under ett paraply vi kallar ”bevis” ”för” ”Gud”.
Visst är även definitionen av ”bevis” en bedömningsfråga?
Vad är definitionen av ”Gud” enligt kristendommen? Som ju var TS ämne.
Är ”han” inte vad som skulle kunna definieras som ”En allomfattande sanning”?
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-16 kl. 18:05.
Citera
2019-03-16, 17:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Behöver nog ställa en fråga innan vi går vidare.
Tror Du att Sanningen existerar, eller är det något vi först nödvändigtvis måste antaga och sedan ifrågasätta för att möjliggöra kunskapsutveckling?

Jag är agnostiker och "tror" därför inte på postulat av den typ du presenterar.

Och vad angåt epistemologin har du själv avböjd att diskutera denna med mig.

[qiote]Vad är det första steget?[/quote]

Att du håller dig till trådämnet och diskuterar din hemmasnickrade filosofi på andra låmpliga tråder.
Citera
2019-03-16, 17:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tackar för att du tror att jag Är ett allmänt begrepp.
Men du förstår väl själv hur det ligger till.
Akrobaten kan också gå på lina.

Detta är en sammanslagen tråd. Den diskutera många ämnen under ett paraply vi kallar ”bevis”.
Visst är även definitionen av ”bevis” en bedömningsfråga?

Din hemmasnickrade pseudo-filosofi är inte denna tråds ämne.
Citera
2019-03-16, 17:44
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Det var min tråds ämne... som blev sammanfogat just precis Hit.

Det var Moderator som ansåg min argumentation som ”Gud”s ”Bevis”.

Diskussionen har varit ”rolig”. Jag har mött större idioter än mig själv.
Den har också varit lärorik, insiktsfull och stundstals poetisk/älskvärd.

Enligt mig har den innehållit många eventuella gudsbevis
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-16 kl. 18:05.
Citera
2019-03-16, 17:58
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmyGbrg
Jag har andra plikter, så hinner inte skriva här just idag tyvärr. Men du hittar svaren på precis alla dina frågor om du går in på min posthistorik och läser dom typ 100 senaste inläggen. Särskilt dom som riktar sig till kiss74, Svenne-i-Banan och Bogomil. Sen får du använda din intelligens och intuition och lägga samman ett och ett och ett till tre eller fyra. Man får anstränga sig lite och ta egna initiativ när det kommer till livets mer välbevarade hemligheter - kan inte få allt serverat på silverfat. Men det tror jag säkert att du kan! För du verkar också vara en av dom smartare skribenterna här. Lycka till ConnyKlasson och tack för god diskussion! Du ställer klipska och angelägna frågor och det har man alltid rätt att göra. Men stanna inte vid att bara vara smart.

Sök på djupet också.
Jag begär inte att få allt serverat på ett silverfat, jag vill bara ha bevis för påstpendet att gud finns.

Jag har redan läst dina inlägg. Det hjälpte inte.

Ditt inlägg har praktiskt nog inbyggda bortförklaringar. Nu är det jag som inte tagit tillräckligt med egna initiativ och/eller inte utnyttjat min intelligens/intuition, inte sökt djupt nog o.s.v. för att förstå dina ”svar”. Svar som verkligen innehåller bevis behöver inte ställa krav på mottagaren.
Citera
2019-03-16, 18:09
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Svar som verkligen innehåller bevis behöver inte ställa krav på mottagaren.
Svar behöver Alltid ställa vissa krav på mottagaren. Viss förståelse och insikt krävs Alltid.

Sunt förnuft” är vad vi brukar kalla sådana krav i allmänna frågor.
Citera
2019-03-16, 18:12
Medlem
Citat:
Svar behöver Alltid ställa vissa krav på mottagaren. Viss förståelse och insikt krävs Alltid.

Sunt förnuft” är vad vi brukar kalla sådana krav i allmänna frågor.
Jo, men det finns en gräns.
Troende skyller aldrig (vad jag märkt ) på Gud när hen inte uppenbarar sig. Det är alltid individen som gör fel. Detta gäller alltså de som påstår att ”Gud/Jesus uppenbarar sig för de som vill/ber” och liknande påståenden.
Citera
2019-03-16, 18:23
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jo, men det finns en gräns.
Troende skyller aldrig (vad jag märkt ) på Gud när hen inte uppenbarar sig. Det är alltid individen som gör fel. Detta gäller alltså de som påstår att ”Gud/Jesus uppenbarar sig för de som vill/ber” och liknande påståenden.
Jo, idioter kan vi alla vara och vi har kunnat vara sådana så länge vi har funnits.
Oj, tror du så mycket på allt du hör?
Citera
2019-03-16, 18:23
Medlem
EmmyGbrgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag begär inte att få allt serverat på ett silverfat, jag vill bara ha bevis för påstpendet att gud finns.

Jag har redan läst dina inlägg. Det hjälpte inte.

Ditt inlägg har praktiskt nog inbyggda bortförklaringar. Nu är det jag som inte tagit tillräckligt med egna initiativ och/eller inte utnyttjat min intelligens/intuition, inte sökt djupt nog o.s.v. för att förstå dina ”svar”. Svar som verkligen innehåller bevis behöver inte ställa krav på mottagaren.

Jo förstår du, gudsbevis är inte som vanliga teoretiska bevis. Gudsbevis, eller gnosis som det hellre bör kallas, ställer en del krav på mottagaren, och man kan därför inte få sådana serverade på omvägar av andra. Det är som jag skrev till någon annan här inne tidigare, att om du älskar någon, så kan du heller aldrig få kärleken från denne bekräftad och bevisad, med mindre än att du själv tar ett initiativ till att älska och öppet meddela att du och din kärlek finns.

För i den andliga världen gäller på samma sätt som i den mänskliga världen, att man i längden erhåller vad man själv offrar och delar med sig av. Denna princip gäller alla områden där mänsklig erfarenhet är inblandad, betraktad över längre tidsavstånd.

Du kan också jämföra med vanligt lönearbete. Du arbetar först. Sen får du lön - beviset på att ditt arbete var en värdefull insats. Ditt kontrakt med arbetsgivaren är en indikation på och förhoppning till att du en dag får lön. I den andliga världen ges sådana förberedande indikationer, som där kan kallas andens vinkande budbärare, av konst, dikt och andliga människors tal. Detta förutsätter förstås att du skriver på kontraktet, och står öppen och mottaglig för detta transcendenta verklighetsskikt.

Är du inte intresserad av andlighet, ska du naturligtvis heller inte söka efter den. Då är den inget för dig, här och nu, i just detta liv. Men var öppen för att det är annorlunda för andra människor. Då kan du få en försmak av att verkligheten är större än det perspektiv du betraktar den från idag. Då växer du som människa även i ditt nuvarande liv, och förbereder dig för den dag då andlighet kanske blir något som också intresserar dig.
Citera
2019-03-16, 18:24
Medlem
Citat:
Jo, idioter kan vi alla vara och dem har alltid funnits.
Oj, tror du så mycket på allt du hör?
Nej, det vore omöjligt.
Citera
2019-03-16, 18:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Det var min tråds ämne... som blev sammanfogat just precis Hit.

Det var Moderator som ansåg min argumentation som ”Gud”s ”Bevis”.

Vad snackar du om?

Citat:
Diskussionen har varit ”rolig”. Jag har mött större idioter än mig själv.
Den har också varit lärorik, insiktsfull och stundstals poetisk/älskvärd.

Irrelevant.

Citat:
Enligt mig har den innehållit många eventuella gudsbevis

Nix.
Citera
2019-03-16, 18:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Liksom det kan ställs krav på avsändaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in