Citat:
Ursprungligen postat av
RoyalTrash
Såg ett klipp om R Kellys intervju där de hade med presidenten för The Body Language Institute. Hon har jobbat inom kriminalvården i 16 år och även med domare, FBI, CIA, ATF mfl. I slutet frågade de henne vad de ansåg om Wade & James. Hon sa då att hon började se dokumentären i tron om att de ljög och bara ville ha pengar, men efteråt var hon övertygad om att de talar sanning.
Säger inte att hon är ett automatiskt facit till sanningen, med det är något att tänka på kanske för er i tråden som verkat så chockade över att vissa av oss tyckte de verkade trovärdiga i dokumentären.
Jag har sett klippet där hon analyserar Leaving Neverland och jag är faktiskt inte särskilt imponerad. Hon verkar ha väldigt svårt att hålla sina känslor borta från det professionella. Hon tar väldigt korta klipp där mammorna till Robson och Safechuck låter ledsna på rösten och börjar nästan gråta för att hon själv är en mamma.
Både Robson och Safechuck har gått skådespelarutbildningar så man kan utgå ifrån att de kan agera på ett trovärdigt sätt. Man kan inte utesluta att några familjemedlemmar tror att de faktiskt blivit utnyttjade, men åtminstone de båda mödrarna är förmodligen med på tåget då de ertappas med lögner flertalet gånger genom dokumentären. Som när James mamma säger att hon dansade av glädje när MJ dog för att han då inte kunde skada fler barn, när hon inte trodde något negativt om honom förrän James påstås ha erkänt - 4 år efter MJs död. Eller när Wades mamma påstår att Michael var besatt av deras familj när det i själva verket var tvärtom. Det är klart att dessa mödrar också är intresserade av massa pengar, speciellt eftersom deras familjer krossades över MJs närvaro.
Beteendevetenskap är intressant men jag ger det inte så stort utrymme i det här fallet. Har sett beteendevetare hävda att de uppenbarligen ljuger och har sett andra beteendevetare hävda att de uppenbarligen talar sanning. Det är alltså inte helt pålitligt här och jag väljer därför att lyssna på historierna som uppenbarligen innehåller massa lögner och motsägelser. I sammanhanget är deras vittnesmål helt opålitligt.