Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Tittar man på på E C A enligt betygsmallen så är den "enkelt"... komplext... "komplext och nyanserat" som ger betyg.
Killar skriver korta meningar stackato...
I min ekonomklass som jag tog över har du den typiska betygsordningen.. A = en massa tjejer några få killar... C = en massa killar... E/F invandrarkillar.
Verbal förmåga slår igenom nästan överallt.
Är tjejerna fena på NO kan man undra? Har de förståelse?? Jag tvivlar... men de skriver bra på proven.
Jag tror i grunden att tjejer och kilar har ungefär samma studieförmåga och kognitiva förmåga.. titta på betygen... hur ser det ut??
Något är trasigt.
Men om du tror att tjejer och killar har samma förmåga, varför skulle det då vara konstigt att tjejer har A? Jag tror också att de har samma förmåga, men killar tror att de inte behöver plugga för att lära sig något, och är mer slarviga vilket lämnar halvfärdiga svar på provet och bedömningen blir givetvis sämre.
Du har lite fördomar hörs det som. Det är inte så att NO ämnet är könsspecifikt.
Det är ju återigen så att tjejer pluggar mer. De skriver bättre på många prov. Om killar hade ansträngt sig och pluggat hade de haft lika bra resultat eller bättre, vem vet.
Jag förstår inte var bilden kommer ifrån att killar ska få betyg gratis utan att behöva prestera någonting som visar deras kunskaper bara för att vissa män tror att de är födda NO och matteexperter?
Om man misstänker att bedömning inte går rätt till så är det ens förbannade skyldighet som lärare/ vuxen att flagga för detta på ett seriöst sätt till huvudman.
Tycker man däremot att läroplanen är felaktigt utformad och inbillar sig att det är till flickors fördel, då kan man dra det med Skolverket.
En kompetent lärare bör inte ha bekymmer med att göra rättvisa bedömningar och behöver man hjälp med detta får man säga till sin rektor.