2019-03-16, 14:14
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Hela flashback är dock fylld med sånt, och jag är så jävla trött på män som härmar hur kvinnor beter sig därute bara för att de kan det härinne.

Skulle jag ha en son skulle jag aldig acceptera sådan skit, att han alltså kommer hem från högstadiet med skitbetyg och klagar på att läraren behandlar honom orättvist. Skulle säga åt honom att göra om detta till sin fördel för att han nu har något att bevisa, att han ska tystlåtet och stoiskt bara klättra över alla utmaningar oavsett ifall han tror att systemet arbetar emot honom eller inte, och aldrig någonsin gnälla över orättvisor som drabbar honom personligen, aldrig komma med ursäkter.

Sedan så betyder inte detta att han bara tyst ska göra som ett system vill att han ska göra genom hela livet likt en jävla arbetshäst, och även skulle jag säga att aldrig svälja allt som lärare säger utan argumentera emot och tänka själv, men att gnälla över betyg, det håller bara inte. Just skolan är ett ställe där man ska undvika utöva sin rebelliska anda; lära acceptera att inget system är en perfekt meritokrati, men jobba hårt ändå; det blir annars för jävla enkelt för ungar att bara släppa allt och säga "jag skiter i det här!".

Skolan är som Aron Flam säger ett ställe där ungjävlar lär sig ha tråkigt och tvingas göra saker man ogillar, det är ovärderlig kunskap att ha i livet. Betygen är däremot helt oviktiga för pojkens framtida liv, men det får vi givetvis inte berätta åt dem.

Du hörs precis som mina föräldrar behandlade oss barn när vi gick i högstadiet & gymnasiet. Fanns inte på kartan att komma hem och jiddra om att läraren gjort si eller så. Genom sådant tänk du beskriver ovan ges människor goda chanser att utvecklas till ansvarsfulla och företagsamma individer.

Däremot, genom att hålla med sin lilla guldklimp oavsett, ifrågasätta läraren det första man gör och skylla på att världen är orättvis, förstör man så otroligt mycket för sitt barn. Det är vad vi ser i samhället idag, det är fyllt till bredden med sådan mentalitet. Tragiskt.
Senast redigerad av Moment22x22 2019-03-16 kl. 14:21.
Citera
2019-03-16, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Du hörs precis som mina föräldrar behandlade oss barn när vi gick i högstadiet & gymnasiet. Fanns inte på kartan att komma hem och jiddra om att läraren gjort si eller så. Genom sådant tänk du beskriver ovan ges människor goda chanser att utvecklaa till ansvarsfulla och företagsamma individer.

Däremot, genom att hålla med sin lilla guldklimp oavsett, ifrågasätta läraren det första man gör och skylla på att världen är orättvis, förstör man så otroligt mycket för sitt barn. Det är vad vi ser i samhället idag, det är fyllt till bredden med sådan mentalitet. Tragiskt.

Får väl erkänna att jag idag också arbetar som lärare, men jag är ny i yrket så gammal jag är.

Jag upplever de flesta av mina elever just som ansvarstagande och att de tar ansvar för sig själva och sina studier. Det är ändå det normala.

Sedan spelar de på att få allt så enkelt som möjligt, men de är ju barn ännu... jag jobbar på gymnasiet då.

Det är enstaka elever det där.

Däremot tycker jag förvånansvärt många visar hänsynslösa drag... de kan vara så jädra egotrippade... Dr Phil pekar på statistik att narcissismen ökar... vet ej om det är sant.
Citera
2019-03-16, 14:28
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Får väl erkänna att jag idag också arbetar som lärare, men jag är ny i yrket så gammal jag är.

Jag upplever de flesta av mina elever just som ansvarstagande och att de tar ansvar för sig själva och sina studier. Det är ändå det normala.

Sedan spelar de på att få allt så enkelt som möjligt, men de är ju barn ännu... jag jobbar på gymnasiet då.

Det är enstaka elever det där.

Däremot tycker jag förvånansvärt många visar hänsynslösa drag... de kan vara så jädra egotrippade... Dr Phil pekar på statistik att narcissismen ökar... vet ej om det är sant.

Okej, kul att höra nån mer som är lärare!
Vad undervisar du i för ämnen? Gymnasiet är nog annorlunda ja, jag har ju 12-åringar.
Och barn är barn, som du sa, de vill ha den enkla vägen ut och drar pennor om de kan. Det är föräldrarna som behöver styra upp sin uppfostran.
Jag vet inte om jag skulle vilja benämna det som enstaka, där finns några i varje klass som har den mentaliteten av att världen är orättvis och att det är någon annans fel när de inte lyckas. Men det är ju tydligt även här i tråden att det finns vuxna människor som är av den åsikten. Så, inte så konstigt när allt kommer omkring..

Egotrippade ja...me, myself and I är vad som gäller.

Sätter du orättvisa betyg? Alltså väger in sociala relationer i betygen?
Citera
2019-03-16, 14:32
Medlem
Citat:
Okej, kul att höra nån mer som är lärare!
Vad undervisar du i för ämnen? Gymnasiet är nog annorlunda ja, jag har ju 12-åringar.
Och barn är barn, som du sa, de vill ha den enkla vägen ut och drar pennor om de kan. Det är föräldrarna som behöver styra upp sin uppfostran.
Jag vet inte om jag skulle vilja benämna det som enstaka, där finns några i varje klass som har den mentaliteten av att världen är orättvis och att det är någon annans fel när de inte lyckas. Men det är ju tydligt även här i tråden att det finns vuxna människor som är av den åsikten. Så, inte så konstigt när allt kommer omkring..

Egotrippade ja...me, myself and I är vad som gäller.

Sätter du orättvisa betyg? Alltså väger in sociala relationer i betygen?

Jag har inte hunnit sätta så många betyg... men det är jättesvårt att vara objektiv med dagens system.

Diskuterar gärna skolreformen på någon tråd, jag tror vi måste få centralt rättade prov i fler ämnen. Tyvärr är marknaden riggad mot en affärsidé med minimala lektionsförberedelser och snälla betyg.

Det blir så mycket lättare att vara lärare om man sätter snälla betyg och låter udda vara jämnt.

Teknik och matte är mina ämnen... gammal maskinare... civilare...

Elever som tycker livet är orättvist kommer ingenvart med mig... men jag kan nog manipuleras på andra sätt...
Citera
2019-03-16, 15:01
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Jag har inte hunnit sätta så många betyg... men det är jättesvårt att vara objektiv med dagens system.

Diskuterar gärna skolreformen på någon tråd, jag tror vi måste få centralt rättade prov i fler ämnen. Tyvärr är marknaden riggad mot en affärsidé med minimala lektionsförberedelser och snälla betyg.

Det blir så mycket lättare att vara lärare om man sätter snälla betyg och låter udda vara jämnt.

Teknik och matte är mina ämnen... gammal maskinare... civilare...

Elever som tycker livet är orättvist kommer ingenvart med mig... men jag kan nog manipuleras på andra sätt...

Läroplanen är godtycklig. Jag upplever dock inte att det är svårt att sätta rättvisa betyg när man använder samma kriterier för alla och resultat avgör. Man får ju helt och hållet koppla bort personen ifrån provet/prestation. Ibland avidentifierar jag och mina kollegor elevernas prov och rättar ett gäng av varandras bara för att se att vi gör samma bedömning.
Har man kriterier uppsatta pp förhand och alla vet vad som krävs är det inte särskilt svårt att vara objektiv, iallafall inte på åk 6 nivå. Men det kan såklart vara annorlunda i gymnasiet.
Jag undervisar matte och NO, teknikämnet har jag dock lämpat över på en kollega. Teknik är verkligen inget intresse här...

Okej, kopplat till tråden då. Ser du som arbetar i gymnasiet att prestationer på gruppnivå väger över till det ena könets fördel generellt? Eller i vissa specifika ämnen?
Citera
2019-03-16, 15:20
Medlem
Citat:
Läroplanen är godtycklig. Jag upplever dock inte att det är svårt att sätta rättvisa betyg när man använder samma kriterier för alla och resultat avgör. Man får ju helt och hållet koppla bort personen ifrån provet/prestation. Ibland avidentifierar jag och mina kollegor elevernas prov och rättar ett gäng av varandras bara för att se att vi gör samma bedömning.
Har man kriterier uppsatta pp förhand och alla vet vad som krävs är det inte särskilt svårt att vara objektiv, iallafall inte på åk 6 nivå. Men det kan såklart vara annorlunda i gymnasiet.
Jag undervisar matte och NO, teknikämnet har jag dock lämpat över på en kollega. Teknik är verkligen inget intresse här...

Okej, kopplat till tråden då. Ser du som arbetar i gymnasiet att prestationer på gruppnivå väger över till det ena könets fördel generellt? Eller i vissa specifika ämnen?

Att avidentifiera prov och samarbeta låter som en bra idé.

Jag har ju teknister och där är en styck tjej i den klassen och hon är dyslektiker så inte där... så har jag ekonomer i naturkunskap och där ser jag det...

Men jag har inte hunnit samla erfarenhet!!

Men det hjälper att svamla en massa på proven och tjejerna är bra på att skriva mycket.

Ja, jag tror att killarna missgynnas i skolan ganska rejält faktiskt.

Men jag har inte mycket fakta som styrker vad jag säger å andra sidan så...

Men är man bra på ordbajseri så får man bättre betyg.
Citera
2019-03-16, 15:24
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Att avidentifiera prov och samarbeta låter som en bra idé.

Jag har ju teknister och där är en styck tjej i den klassen och hon är dyslektiker så inte där... så har jag ekonomer i naturkunskap och där ser jag det...

Men jag har inte hunnit samla erfarenhet!!

Men det hjälper att svamla en massa på proven och tjejerna är bra på att skriva mycket.

Ja, jag tror att killarna missgynnas i skolan ganska rejält faktiskt.

Men jag har inte mycket fakta som styrker vad jag säger å andra sidan så...

Men är man bra på ordbajseri så får man bättre betyg.

Varför skulle man få bättre betyg för att man ordbajsar?
Det är faktainnehållet på provet som ska bedömas, ingenting annat. Tvärtom är oftast de som kan beskriva kort, klart och tydligt de som har bäst koll. Så det med ordbajseri förstår jag inte alls?
Det kan ju klart vara så att det är en uppgift man ska resonera i, men då är fortfarande resonemanget kopplat till faktakunskaper och bedöms därefter.

På vilket sätt menar du att killar missgynnas? Kan du ge något exempel på det?
Citera
2019-03-16, 15:25
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Krasst behövs kvinnor inte till något annat än att föda barn, allt annat görs lika bra eller bättre av män: Så den omvända tanken vore dödsstöten för mänskligheten liksom för FB. Ett FB med bara kvinnor = inget FB.

Krasst behövs män inte till något annat än att befrukta kvinnor, allt annat görs lika bra eller bättre av kvinnor: Så den omvända tanken vore dödsstöten för mänskligheten liksom för FB. Ett FB med bara män = inget FB eller i bästa fall debattnivån på en efterbliven fånes nivå.

Precis den nivå som du befinner dig på.
Citera
2019-03-16, 15:29
Medlem
Citat:
Varför skulle man få bättre betyg för att man ordbajsar?
Det är faktainnehållet på provet som ska bedömas, ingenting annat. Tvärtom är oftast de som kan beskriva kort, klart och tydligt de som har bäst koll. Så det med ordbajseri förstår jag inte alls?

På vilket sätt menar du att killar missgynnas? Kan du ge något exempel på det?

Tittar man på på E C A enligt betygsmallen så är den "enkelt"... komplext... "komplext och nyanserat" som ger betyg.

Killar skriver korta meningar stackato...

I min ekonomklass som jag tog över har du den typiska betygsordningen.. A = en massa tjejer några få killar... C = en massa killar... E/F invandrarkillar.

Verbal förmåga slår igenom nästan överallt.

Är tjejerna fena på NO kan man undra? Har de förståelse?? Jag tvivlar... men de skriver bra på proven.

Jag tror i grunden att tjejer och kilar har ungefär samma studieförmåga och kognitiva förmåga.. titta på betygen... hur ser det ut??

Något är trasigt.
Citera
2019-03-16, 15:30
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Svenska kvinnor är inte klimatsmarta. De är bara för fattiga för att ha bil. I USA har lika många kvinnor som män bil.

Nej, du har fel! I de familjer som har bil är det oftast männen som tar bilen till jobbet även om de har kortare sträcka dit än sina fruar som istället får ta antingen cykeln, bussen eller apostlahästarna.

Det är möjligt att lika många amerikanska kvinnor som män har bil, men de kör i större utsträckning japanska bilar. T ex små energisnåla miljöbilar som Toyota Prius eller Nissan Leaf.

Om du ska impa på kvinnor så kör en liten miljöbil. Då kommer du att uppfattas som samvetsgrann och intelligent. Fast du egentligen inte är det. Men det är en annan femma.
Citera
2019-03-16, 15:48
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Och de 99 dårarna finkas sedan av 99% män. Kvinnor vill helst se frigång, och så korta fängelsestraff som möjligt, och väga in uppväxten och förtryck mm. Om BARA män styrde rättsväsendet så skulle färre människor dödas, och fler dårar sitta inne. Drottninggatan-massakern som triggade vansinnesdådet i NZ är t.ex till 100% orsakat av svensk (kvinnlig?) flathet, den terroristen skulle inte ens befunnit sig i Sverige med fasta regler, en fungerande polis, och politiker som stod emot brottslingar. Just brott är ett extremt bra exempel på hur dåligt ett kvinno-tänkande samhälle fungerar. Bara män verkar förstå hur (manliga) brottslingar fungerar.

Uppenbarligen fungerar ”kvinnotänkande samhällen” alldeles utmärkt. Mycket bättre än i mindre utvecklade och ”manstänkande samhällen” i Afghanistan, Pakistan, Irak, Iran, Egypten och så vidare. USA har det högsta antalet fångar per invånare i hela världen. Trots det höga antalet fängelsedomar (inklusive dödsstraff) är det amerikanska samhället mindre tryggt än i Sverige och andra ”kvinnotänkande samhällen”. Nästan var tredje masskjutning (31 procent) sker i USA. T ex Las Vegas där 59 människor massakrerades av kulor från en 64 år gammal dåres vapenarsenal. Ta reda på andelen kvinnor bland presidenterna, senatorerna, kongressledamöterna, guvernörerna och övriga toppar inom politiken och rättsväsendet. Peka sedan ut de kvinnor som enligt dig besitter flathet.

Dina argument håller alltså inte. Du får gärna länka till en vetenskaplig studie som styrker ditt påstående att endast manligt styre inom rättsväsende och politik skulle leda till mindre våldsbrott.

Jag väntar med stor iver.
Citera
2019-03-16, 16:15
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Tittar man på på E C A enligt betygsmallen så är den "enkelt"... komplext... "komplext och nyanserat" som ger betyg.

Killar skriver korta meningar stackato...

I min ekonomklass som jag tog över har du den typiska betygsordningen.. A = en massa tjejer några få killar... C = en massa killar... E/F invandrarkillar.

Verbal förmåga slår igenom nästan överallt.

Är tjejerna fena på NO kan man undra? Har de förståelse?? Jag tvivlar... men de skriver bra på proven.

Jag tror i grunden att tjejer och kilar har ungefär samma studieförmåga och kognitiva förmåga.. titta på betygen... hur ser det ut??

Något är trasigt.

Men om du tror att tjejer och killar har samma förmåga, varför skulle det då vara konstigt att tjejer har A? Jag tror också att de har samma förmåga, men killar tror att de inte behöver plugga för att lära sig något, och är mer slarviga vilket lämnar halvfärdiga svar på provet och bedömningen blir givetvis sämre.

Du har lite fördomar hörs det som. Det är inte så att NO ämnet är könsspecifikt.
Det är ju återigen så att tjejer pluggar mer. De skriver bättre på många prov. Om killar hade ansträngt sig och pluggat hade de haft lika bra resultat eller bättre, vem vet.
Jag förstår inte var bilden kommer ifrån att killar ska få betyg gratis utan att behöva prestera någonting som visar deras kunskaper bara för att vissa män tror att de är födda NO och matteexperter?

Om man misstänker att bedömning inte går rätt till så är det ens förbannade skyldighet som lärare/ vuxen att flagga för detta på ett seriöst sätt till huvudman.
Tycker man däremot att läroplanen är felaktigt utformad och inbillar sig att det är till flickors fördel, då kan man dra det med Skolverket.
En kompetent lärare bör inte ha bekymmer med att göra rättvisa bedömningar och behöver man hjälp med detta får man säga till sin rektor.
Senast redigerad av Moment22x22 2019-03-16 kl. 16:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in