Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Nu använder du manligt tänkande. Så tänker alla pojkar som får för låga betyg. "Jag skiter väl i det". Men vi är i en tråd som är kvinnlig på det sättet att man ska klaga på allt som är fel och orättvist, man SKA ha offerkofta på sig. Det är en mot-tråd till den oavbrutna mängd artiklar i media om det-är-synd-om-kvinnor. Det är inte synd om kvinnor. Det är inte synd om män. Det här är en tråd för att få ut den frustrationen.
Hela flashback är dock fylld med sånt, och jag är så jävla trött på män som härmar hur kvinnor beter sig därute bara för att de kan det härinne.
Skulle jag ha en son skulle jag aldig acceptera sådan skit, att han alltså kommer hem från högstadiet med skitbetyg och klagar på att läraren behandlar honom orättvist. Skulle säga åt honom att göra om detta till sin fördel för att han nu har något att bevisa, att han ska tystlåtet och stoiskt bara klättra över alla utmaningar oavsett ifall han tror att systemet arbetar emot honom eller inte, och aldrig någonsin gnälla över orättvisor som drabbar honom personligen, aldrig komma med ursäkter.
Sedan så betyder inte detta att han bara tyst ska göra som ett system vill att han ska göra genom hela livet likt en jävla arbetshäst, och även skulle jag säga att aldrig svälja allt som lärare säger utan argumentera emot och tänka själv, men att gnälla över betyg, det håller bara inte. Just skolan är ett ställe där man ska undvika utöva sin rebelliska anda; lära acceptera att inget system är en perfekt meritokrati, men jobba hårt ändå; det blir annars för jävla enkelt för ungar att bara släppa allt och säga "jag skiter i det här!".
Skolan är som Aron Flam säger ett ställe där ungjävlar lär sig ha tråkigt och tvingas göra saker man ogillar, det är ovärderlig kunskap att ha i livet. Betygen är däremot helt oviktiga för pojkens framtida liv, men det får vi givetvis inte berätta åt dem.