Citat:
Fast du missade bollen totalt här. Du ska få ett konkret exempel.Nu ställer du rätt fråga. I artikeln finns det en skillnad i prov och betyg till flickornas fördel (precis som vi pratat om ovan). Alltså, flickorna får högre betyg än provet, men inte pojkarna. De presterar lika bra kunskapsmässigt men får olika betyg. Det intressanta med denna artikeln är författarna kan visa varför. Pojkar som betedde sig typiskt "flickigt" bestraffades inte genom att deras betyg avvek från provet som var fallet för de övriga pojkarna. Slutsatsen man kan dra är alltså att lärarna i betygssättningen belönade feminina karaktärsdrag, trots att detta inte borde ha något att göra med betygen då dessa ska baseras endast på prestation.
Jo, visst är det luddigt. Du har säkert hört talas om professorerna som inte kunde skilja på grundskolans och universitetets kunskapskrav: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6908674
Tror de flesta gör som du och går ganska mycket på NP. Tanken är ju trots allt att de ska täcka kunskapskraven, men många gör nog samma avvägningar som du beskriver, låter rimligt och bra tycker jag. Man måste ju visa lite omdöme när man gör bedömningen. Det är verkligen tråkigt när potential går förlorad, är ju inte sällan begåvade elever som skiter i skolan för att de inte blir utmanade, känner sig uttråkade och inte ser meningen med det.
www.flinkochfardig.com
Jo, visst är det luddigt. Du har säkert hört talas om professorerna som inte kunde skilja på grundskolans och universitetets kunskapskrav: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6908674
Tror de flesta gör som du och går ganska mycket på NP. Tanken är ju trots allt att de ska täcka kunskapskraven, men många gör nog samma avvägningar som du beskriver, låter rimligt och bra tycker jag. Man måste ju visa lite omdöme när man gör bedömningen. Det är verkligen tråkigt när potential går förlorad, är ju inte sällan begåvade elever som skiter i skolan för att de inte blir utmanade, känner sig uttråkade och inte ser meningen med det.
www.flinkochfardig.com
Jag har lektion i kemi. Har en jävligt duktig kille i klassen som redan i princip under de tre första lektionerna visade att han höll a-nivå. Detta gjorde han genom att förklara olika naturvetenskapliga fenomen kopplade till kemiämnet. Denna duktiga pojke, vi kallar honom Axel, presterar enligt betyg B på ett skriftligt kemiprov, och det gör även hans vän Kalle. Skillnaden är att Kalle aldrig har yttrat ett ljud under lektionerna så jag har inte hört någonting från honom. Jag har enbart provet att utgå ifrån.
Då är det inte konstigt att Axel som förklarar saker under lektionerna på Anivå får ett A i betyg, och att Kalle får betyg B, trots att de presterade likvärdigt enligt betyg B på provet. Kalle presterar på högre nivå fast det inte syns i det skriftliga. Det finns ingenting som säger att kunskapen måste visas skriftligt förutom i svenskämnet. Samt om du ska dokumentera en undersökning i No-ämnena typ laborationsrapport.
Jag försökte här tala om för dig att jag tror inte att lärare sätter betyg utifrån hur lydig och duktig en elev är på att räcka upp handen. Jag har en elev som räcker upp handen alltid men det vederbörande säger är 70% trams. Tror du hen har ett högt betyg bara för att hen är muntligt aktiv?
De som är muntligt aktiva under lektionerna, som hänger med, som lyssnar, som förklarar saker, de presterar i princip alltid bra på prov också. Och det är väl den mest naturliga sambandskedja i världen kan jag tycka. De anstränger sig. Det krävs nämligen, att man gör en ansträngning. Det regnar inte betyg från himlen.
Matematik däremot är ett ämne där en del elever kan få höga betyg utan ansträngning bara för att de är duktiga i matematik. Vissa bara är det.
Sen finns det även de elever som är tysta som möss alltid men som presterar skitbra på samtliga prov, har en sån elev också. Då får denne elev betyg efter sina prestationer på proven, men jag har inget muntligt underlag att väga in direkt. Men skriver eleven A är på samtliga prov så får den givetvis detta i betyg.
Jag anser inte att den slutsatsen du ser som självklar är det. Det handlar helt och hållet om vad dessa elever sagt under lektionerna. Du kan inte sitta och babbla om väder och vind och tro att du ska ha ett högt betyg.
Senast redigerad av Moment22x22 2019-03-15 kl. 23:26.
Senast redigerad av Moment22x22 2019-03-15 kl. 23:26.